اکسپریا 1 IV آیفون 13 پرو مکس گلکسی S22 اولترا

مقایسه دوربین سونی اکسپریا 1 IV با آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

در اینجا قصد داریم دوربین سونی اکسپریا 1 IV سونی را با دو گوشی آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا مقایسه کنیم. کدام یک از این سه محصول پرچمدار عملکرد بهتری در عکسبرداری ارائه می‌دهد؟

به نظر می‌رسد سونی حسابی به قابلیت‌های فیلمبرداری و عکسبرداری پرچمدار جدیدش اکسپریا 1 IV می‌بالد؛ چراکه مدعی است این گوشی پیشرفته‌ترین قابلیت‌های ضبط ویدیو و عکسبرداری در میان تمامی محصولات بازار را در اختیار دارد.

این ادعا البته بسیار جسورانه است؛ اما با بررسی مشخصات سخت افزاری دوربین این گوشی می‌توان متوجه شد که سونی با پشتوانه‌ای محکم چنین ادعایی را مطرح کرده است. Xperia 1 IV ماژول دوربین سه‌گانه‌ای دارد که برای نخستین بار در میان تمام گوشی‌های هوشمند بازار قادر به ارائه بزرگنمایی نوری از 85 تا 125 میلیمتر است. همچنین هر سه لنز به کار رفته در ماژول دوربین این گوشی بر خلاف بسیاری پرچمداران دیگر بازار قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه هستند.

علاوه بر این، سونی تعدادی اکسسوری در اختیار علاقمندان به عکسبرداری قرار می‌دهد که می‌توان به کمک آن‌ها تجربه وی‌لاگینگ یا استریم را بدون نیاز به تجهیزات و امکانات گران قیمت به طرز چشمگیری ارتقا داد. این قابلیت پرچمدار جدید سونی نیز در میان دیگر بزرگان بازار سرآمد است.

بر اساس این قابلیت‌ها، اکسپریا 1 IV سونی محصول جذابی برای علاقمندان به عکسبرداری، فیلمبرداری و تولید محتوا به شمار می‌رود. با این حال عملکرد دوربین این گوشی در مقایسه با سایر پرچمداران بازار چگونه است؟

به همین جهت در اینجا سعی داریم دوربین گوشی سونی اکسپریا 1 IV را با آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا سامسونگ مقایسه کنیم. آیا محصول جدید قادر است برترین دوربین‌های اندرویدی و iOS بازار را مغلوب کند؟ با ما همراه باشید.

مشخصات دوربین سه گوشی Xperia 1 IV، iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra در یک نگاه

پیش از بررسی مفصل عملکرد دوربین گوشی های پرچمدار مورد بحث، بد نیست نگاهی به جدول زیر داشته باشیم. در این جدول مشخصات ماژول دوربین هر سه محصول به طور مختصر مقایسه شده‌اند:

دوربینسونی اکسپریا 1 IVاپل آیفون 13 پرو مکسسامسونگ گلکسی S22 اولترا
دوربین اصلی
  • 12 مگاپیکسلی
  • 24 میلیمتری
  • f/1.7
  • 12 مگاپیکسلی
  • 26 میلیمتری
  • f/1.5
  • 108 مگاپیکسلی
  • 23 میلیمتری
  • f/1.8
دوربین فوق عریض
  • 12 مگاپیکسلی
  • 16 میلیمتری
  • f/2.2
  • 12 مگاپیکسلی
  • 13 میلیمتری
  • f/1.8
  • 12 مگاپیکسلی
  • 13 میلیمتری
  • f/2.2
دوربین تله فوتو
  • 12 مگاپیکسلی
  • لنز زوم متغیر 3.5 برابری تا 5.2 برابری
  • 12 مگاپیکسلی
  • زوم سه برابری
  • f/2.8
  • 10 مگاپیکسلی، زوم سه برابری، f/2.4
  • 10 مگاپیکسلی، زوم ده برابری، f/4.9
دوربین سلفی12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل40 مگاپیکسل

دوربین اصلی گوشی جدید سونی همچنین به یک سنسور 1/1.7 اینچی مجهز است. برای مقایسه، گلکسی اس 22 اولترا حسگری 1/1.33 اینچی داشته و سنسور آیفون هم 1/1.65 است. بنابراین Xperia کوچک‌ترین حسگر را در میان سه محصول مورد بررسی در اختیار دارد.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص دوربین گوشی جدید سونی اپلیکیشن مربوط دوربین آن است که Photo Pro نام دارد. این اپلیکیشن رابط کاربری بسیار کامل و مشابه نمونه به کار رفته در دوربین‌های سونی آلفا را ارائه می‌دهد که امکان کنترل دستی تمامی قابلیت‌های تصویربرداری اعم از کنترل ISO، سرعت شاتر، فوکوس، بالانس رنگ سفید و… را به کاربر می‌دهد. البته در این جا همه تصاویر با فرمت JPEG و با تنظیمات پایه اکسپریا 1 مارک 4 ثبت شدند تا از این حیث، شرایط برای هر سه رقیب یکسان باشد!

برخی از تفاوت‌های اپلیکیشن Photo Pro با نمونه‌های حاضر در دوربین دیگر گوشی‌های عبارتند از:

  • سیستم بزرگنمایی عجیب که به صورت بازه‌ای کار می‌کند
  • رزولوشن پایین منظره‌یاب
  • عدم نمایش علامت یا اعلان خاص مبنی بر ثبت تصویر ( در بقیه گوشی‌ها منظره‌یاب به هنگام ثبت تصویر چشمک می‌زند؛ اما در گوشی سونی چنین نیست.)
  • برچسب منوها با چرخاندن گوشی نمی‌چرخند

اما در کنار همه محدودیت‌ها، این اپلیکیشن کنترل بسیار خوبی بر روی تصاویر گرفته شده به کاربر می‌دهد.

همچنین ثبت ویدیو با Xperia 1 IV هم کار چندان ساده‌ای نیست. کاربر می‌تواند در صورت تمایل، از طریق اپلیکیشن Photo Pro با برخی قابلیت‌های محدود به ضبط ویدیو بپردازد یا از طریق اپلیکیشن اختصاصی Video Pro ویدیوهای جذابی را ضبط کند. این اپلیکیشن قابلیت‌هایی نظیر بزرگنمایی پیوسته، قابلیت‌های استریم لایو و بسیاری موارد دیگر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در کنار این دو اپلیکیشن، برنامه Cinema Pro هم می‌تواند برای ضبط ویدیوی در گوشی اکسپریا 1 مارک 4 به کار رود. این اپلیکیشن قابلیت ضبط ویدیوهای سینماتیک با نرخ 24 فریم بر ثانیه یا 120 فریم بر ثانیه را به کاربر داده و مواردی نظیر مد HDR، رزولوشن 4K یا نسبت تصویر عریض را ممکن می‌سازد.

تصاویر اکسپریا 1 IV و آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا در شرایط معمولی چه تفاوتی دارند؟

به طور خلاصه، تصاویر ثبت شده توسط پرچمدار سونی تفاوت عمده‌ای با گوشی‌های آیفون و گلکسی دارد.

مهم‌ترین تفاوت دوربین Xperia 1 IV با دو رقیبش این است که این گوشی به طور کلی سعی در ثبت طبیعی‌ترین و واقعی‌ترین تصویر موجود دارد؛ در حالی که گلکسی و آیفون سعی می‌کنند جذاب‌ترین و چشم‌نوازترین تصویر ممکن را به ثبت برسانند.

تصاویر ثبت شده توسط اکسپریا در اکثر مواقع بسیار نزدیک‌تر به واقعیت هستند؛ اما این واقع‌گرایی به قیمت از دست رفتن رنگ و جزئیات تصاویر تمام می‌شود. در تصاویر این گوشی، رنگ‌های مختلف، خصوصا سبز به صورت سایه‌هایی تک رنگ نمایش داده می‌شوند؛ در حالی که رنگ‌بندی و سایه‌زنی تصاویر Galaxy S22 Ultra و iPhone 13 Pro Max گرم‌تر و پرجزئیات‌تر است.

از طرف دیگر، آیفون و گلکسی معمولا رنگ‌هایی زنده‌تر به تصاویر می‌دهند تا ظاهر آن‌ها بیشتر شبیه به تصاویر HDR باشد. از سوی دیگر، دوربین اکسپریا چنین کاری نمی‌کند تا تصاویر آن کمی مات‌تر و تاریک‌تر به نظر برسند.

اما از حیث جزئیات تصاویر نمی‌توان هیچ ایرادی به محصول جدید سونی گرفت. تصاویر این گوشی طبیعتا واقعی‌تر بوده و مانند دو رقیب دیگرش بیش از حد واضح و شفاف نیستند. به این ترتیب، حداقل در این زمینه، تصاویر جالب‌تری را از پرچمدار سونی شاهد هستیم.

مقایسه عملکرد سه گوشی در نور کم

در شرایط نامناسب نوری، عملکرد دوربین اکسپریا 1 IV در مقایسه با آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا ضعیف‌تر است. تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی روشنایی مصنوعی و بیش از حد بالایی دارند و کمی غیرواقعی احساس می‌شوند. این در حالی است که نه آیفون و نه گلکسی چنین مشکلی ندارند.

البته به طور کلی، عملکرد نماینده سونی چندان هم بد نیست و در بسیاری مواقع، در شب‌ها نیز قادر به ثبت تصاویری قابل قبول است.

عملکرد دوربین‌های فوق عریض

همان گونه که در نمونه‌های زیر مشاهده می‌فرمایید، تصاویر دوربین سونی به اندازه دو محصول دیگر عریض نیست! با این حال تفاوت اصلی سونی با رقبایش در رنگ‌بندی است. تصاویر ثبت شده توسط Xperia 1 IV رنگ‌هایی خنثی دارند؛ در حالی که آیفون و گلکسی اس 22 تصاویر پر رنگ و اشباع شده می‌گیرند.

مقایسه زوم در سه گوشی مورد بررسی

بر اساس تصاویر زیر لنز زوم متغیر دوربین اکسپریا 1 IV در مقایسه با دو گوشی دیگر تصاویر مات‌تری می‌گیرد. این امر البته در تصاویر در محدوده بزرگنمایی 3.5X تا 5.2X چندان واضح نیست؛ اما اگر بزرگنمایی را به ده برابر افزایش دهید، متوجه وضوح پایین‌تر دوربین سونی در مقایسه با سامسونگ خواهید شد. البته عملکرد زوم دوربین گلکسی اس 22 اولترا به لطف بهره‌مندی از لنزهای پریسکوپ بی‌همتاست. با این وجود، تصاویر ثبت شده توسط اکسپریا 1 IV در بزرگنمایی‌های بالاتر چندان واضح نیست.

مقایسه تصاویر پرتره اکسپریا 1 IV ، گلکسی S22 اولترا و آیفون 13 پرو مکس

بسیاری علاقمندان به عکسبرداری با گوشی‌های موبایل، اپل و سامسونگ را به پردازش بیش از حد تصاویر گرفته شده متهم می‌کنند و معتقدند محصولات پرچمدار این دو کمپانی به بهانه ارائه تصاویری زنده‌تر و با رنگ‌پردازی مطلوب‌تر، پردازش زیادی بر روی تصاویر انجام می‌دهند؛ تا جایی که عکس نهایی بسیار متفاوت از واقعیت خواهد شد!

این مساله در اکسپریا 1 IV دقیقا برعکس است و این گوشی تصاویر را دقیقا همان‌طور که هستند و بدون هیچ گونه پردازشی ثبت می‌کند. این سیستم در بسیاری اوقات کارساز است؛ اما در برخی موارد، تصاویر نهایی بیش از حد بی رنگ و روح به نظر رسیده و برای اشتراک‌گذاری با دیگران مناسب به نظر نمی‌رسند. طبیعتا اگر شما یک کاربر معمولی باشید، این قضیه چندان به مذاقتان خوش نخواهد آمد!

به عنوان مثال سه تصویر اول که زیر یک درخت ثبت شده‌اند را مشاهده کنید. تصویر گرفته شده توسط Xperia 1 IV بیش از حد بی روح است و تا حدی غمگین به نظر می‌رسد! از طرف دیگر اپل و سامسونگ عملکرد بهتری در این زمینه دارند و تصاویر خروجی آن‌ها رنگ‌های گرم‌تر و زنده‌تری دارد.

از طرف دیگر اگر نور محیط مناسب باشد، دوربین سونی قادر است تصاویر واقعی‌تری را در مقایسه با رقیبانش به ثبت برساند.

در این میان بد نیست به این نکته هم توجه کرد که برای ثبت تصاویر پرتره در اکسپریا 1 مارک 4 لازم است ابتدا کلید دو دایره و سپس کلید بوکه (Bokeh) را فشار دهید. این فرآیند در مقایسه با iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra پیچیده‌تر است و ممکن است برای کاربران مبتدی چندان خوشایند نباشد.

در عین حال به هیچ وجه نمی‌توان منکر عملکرد بسیار خوب دوربین اکسپریا 1 IV در تصویربرداری پرتره از سوژه‌های طبیعی شد. برای مثال، تصویر مربوط به قاصدک‌ها را مشاهده فرمایید. در حالی که آیفون نتوانسته پس‌زمینه تصویر را به خوبی محو کند، اکسپریا 1 مارک 4 و گلکسی اس 22 اولترا به خوبی از پس این کار برآمده‌اند.

تصاویر سلفی

اگر با تنظیمات پیش‌فرض اکسپریا 1 IV اقدام به گرفتن تصویر سلفی کنید، نتیجه کار تصویری خنده‌دار خواهد بود که بیشتر به کاریکاتور شباهت دارد تا یک عکس! با این وجود، پس از کمی دستکاری در تنظیمات این گوشی، سرانجام می‌توانید سلفی‌هایی بگیرید که حداقل معقول و منطقی به نظر می‌رسند.

البته حتی در این شرایط هم تصاویر ثبت شده توسط پرچمدار جدید سونی کمی رنگ و رو رفته‌تر از رقبایش به نظر می‌رسد و عکس‌ها تم رنگی مرده‌ای دارند. همانند دیگر عکس‌های این گوشی، تصاویر سلفی Xperia 1 IV هم رنگ‌هایی طبیعی‌تر داشته و در مقایسه با آیفون و گلکسی پردازش بسیار کمتری بر روی عکس نهایی انجام می‌دهد.

نتیجه‌گیری

به طور کلی اکسپریا 1 IV سونی را باید یک محصول عالی از حیث توانایی عکسبرداری دانست. اما این پتانسیل فوق‌العاده در عمل درخشش چندانی ندارد و تصاویر ثبت شده توسط آن حتی در شرایط نوری ایده‌آل نیز صرفا قابل قبول هستند و نه عالی! به همین جهت این گوشی در برابر رقبای قدرتمندی چون آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا حرفی برای گفتن ندارد.

البته طرفداران گوشی‌های سونی در دفاع از این عملکرد متوسط Xperia 1 IV عقیده دارند که این گوشی برای کاربران عادی نیست و عمده استفاده آن برای تولیدکنندگان محتوا، علاقمندان به عکاسی و حرفه‌ای‌هاست. علیرغم این امر، دلیلی وجود ندارد که سونی بر هر دو جنبه عملکرد دوربین اکسپریا 1 IV کار کند تا تجربه عکاسی با آن برای کاربران مبتدی نیز لذت‌بخش‌تر باشد.

اکسپریا 1 IV آیفون 13 پرو مکس گلکسی S22 اولترا

همچنین با اینکه دوربین زوم متغیر به کار رفته در این گوشی هم روی کاغذ دستاورد مهمی به شمار می‌رود، اما در عمل نتوانسته تغییرات چندان چشمگیری را در تصویربرداری ایجاد کند. به همین جهت ممکن است بسیاری کاربران تعبیه دو دوربین زوم نظیر آنچه در گلکسی اس 22 اولترا شاهدش هستیم را گام موفق‌تری ارزیابی کنند تا استفاده از دوربین‌های با بزرگنمایی متغیر!

بنابراین به طور خلاصه، دوربین گوشی اکسپریا 1 IV قادر به رقابت با پرچمدارانی چون آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا نیست. با این وجود اگر قصد دارید از قابلیت‌های منحصربفردی چون ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه، استریم لایو محتوا و فوکوس خودکار فوق سریع برای ثبت صحنه‌های ورزشی استفاده کنید، دوربین پرچمدار جدید سونی می‌تواند شما را کاملا راضی کند.