بررسی Nothing Phone

بررسی Nothing Phone 1؛ جنجالی‌ترین گوشی سال

امروز می‌خواهیم به بررسی Nothing Phone 1 از نظر دوربین، صفحه نمایش، باتری، امکانات و عملکرد بپردازیم. ناتینگ فون 1 میان رده‌ای جنجالی است که می‌خواهد راه هزار ساله را یک شبه طی کند.

پس از ماه‌ها شایعه و هیجان، سرانجام چندی پیش از ناتینگ فون 1 رونمایی شد. کارل پی، مدیرعامل شرکت ناتینگ در یک مراسم نسبتا ساده از این گوشی پرده‌برداری کرد که تا حدودی عجیب به نظر می‌رسید. هرچند با نگاهی به مشخصات این گوشی متوجه می‌شوید که این ارائه ساده با رویکرد شرکت Nothing در ساخت آن تطابق داشته است.

بررسی Nothing Phone

آنها می‌خواستند هر چیزی که شما لازم دارید را در این گوشی قرار دهند و هیچ خبری هم از موارد اضافی نباشد. این‌ها را در کنار اندکی نوآوری قرار دهید تا فرمول ساخت اولین گوشی شرکت ناتینگ را داشته باشید. نقطه قوت این گوشی در سه بخش است: طراحی شفاف بدنه پشتی، اندروید 12 با رابط کاربری Nothing و حضور نوارهای LED گلیف.

شرکت سازنده برای این گوشی برچسب قیمتی ۴۵۰ یورویی را در نظر گرفته و این در حالی است که ناتینگ فون 1 باید با رقبای بسیاری در این بخش از بازار رقابت کند. مهم‌تر از همه اینکه به عنوان اولین گوشی یک شرکت، باید آنقدر جذاب باشد که کاربران آن را به نام‌های باسابقه و معتبر ترجیح دهند. در ادامه به بررسی Nothing Phone 1 از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم تا ببینیم آیا شانسی در برابر بزرگان بازار دارد یا خیر.

فهرست عناوین بررسی Nothing Phone 1

بررسی Nothing Phone

با کلیک روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

بررسی مشخصات فنی Nothing Phone 1

گوشیNothing Phone 1
ابعاد و وزن۱۵۹.۲ در ۷۵.۸ در ۸.۳ میلی‌متر، ۱۹۴ گرم، بدنه جلویی و پشتی از شیشه (گوریلا گلس 5)، فریم آلومینیومی، چندین چراغ LED در بدنه پشتی (نوتیفیکیشن‌ها، فرآیند شارژ، دوربین)، چراغ چشمک‌زن قرمز در بدنه پشتی (نشانه فیلم‌برداری)، تاییدیه IP53 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و پاشیدن قطرات آب
صفحه نمایشپنل ۶.۵۵ اینچی اولد، نمایش ۱ میلیارد رنگ، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از +HDR10، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۴۰۲ پیکسل در اینچ، حداکثر روشنایی پایدار ۵۰۰ نیت، حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت
پردازندهتراشه ۶ نانومتری کوالکام اسنپدراگون 778G+ 5G، هشت هسته‌ای ( ۱ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو 642L
حافظه۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌‌سازی، ۱۲ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1
نرم افزاراندروید 12، رابط کاربری Nothing Phone
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری، حسگر ۱/۱.۵۶ اینچی، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر، دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۲.۷۶ اینچی، انداره پیکسل ۰.۶۴ میکرومتر، دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۱۴ درجه، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل
دوربین جلودوربین ۱۶ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۳.۱ اینچی، دیافراگم f/2.5، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 4k با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۳۳ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات، شارژ بی‌سیم معکوس ۵ وات
سایرحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، NFC، اسپیکرهای استریو

طراحی و کیفیت ساخت

این روزها دیگر خبری از ال‌جی و HTC در بازار گوشی‌های هوشمند نیست و شرکت‌هایی همچون نوکیا و سونی نیز عظمت سابق را ندارند. شرکت ناتینگ تصمیم گرفته در چنین بازار سختی رقابت کند. آنها باید با اولین محصول خود گرد و خاک زیادی به پا می‌کردند و انتظارات از طراحی این گوشی نیز بالا بود.

بررسی Nothing Phone

خوشبختانه بررسی طراحی Nothing Phone 1 نشان می‌دهد که شرکت سازنده در این بخش موفق بوده و توانسته به خوبی نگاه‌ها را به خود جلب کند. این گوشی دو مشخصه خاص دارد که به احتمال زیاد برای چندین نسل باقی خواهند ماند: استفاده از شیشه شفاف در بدنه پشتی و چراغ‌های LED.

علاوه بر طراحی منحصر به فرد بدنه پشتی، Nothing Phone 1 کیفیت ساخت بسیار بالایی هم دارد و بدنه پشتی و جلویی آن توسط لایه‌ای از گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود. این گوشی توانسته تاییدیه IP53 را برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و پاشیدن قطرات آب به دست آورد؛ اما تاییدیه IP67 یا بالاتر می‌توانست آن را به یک گزینه جذاب‌تر بدل کند. هرچند که ما با یک گوشی پرچمدار طرف نیستیم و چنین مواردی را نمی‌توان به عنوان یک ایراد در نظر گرفت.

بررسی Nothing Phone

گوشی Nothing Phone 1 در دو رنگ سفید و مشکی عرضه شده که البته تفاوت آنها به طراحی بدنه پشتی بر می‌گردد. فریم گوشی در هر دو نسخه مات و خاکستری تیره است.

حالا بیایید به بررسی طراحی بدنه جلویی Nothing Phone 1 بپردازیم. گوشی از این زاویه شباهت زیادی به آيفون دارد و حاشیه‌های نمایشگر نیز باریک و یک‌ دست هستند. تنها تفاوت مشهود این گوشی با آيفون‌های اپل را می‌توان در حضور حفره دوربین سلفی به جای ناچ دانست.

بررسی Nothing Phone

ناتینگ حسگر اثر انگشت اپتیکال را زیر نمایشگر قرار داده است. این حسگر تنها ۱ سانتی‌متر بالاتر از لبه پایینی گوشی قرار دارد؛ اما در هنگام استفاده از آن اذیت نخواهید شد. این اسکنر سرعت و دقت نسبتا خوبی هم دارد.

بررسی Nothing Phone

بالای صفحه نمایش، یک خروجی بسیار کوچک دیده می‌شود که در آن یکی از اسپیکرهای استریو قرار دارد. این اسپیکر نقش اسپیکر مکالمه را هم ایفا می‌کند. همچنین در حاشیه‌های بالایی نمایشگر یک حسگر مجاورت پنهان شده است که خیال شما را از لمس اشتباه نمایشگر در طول مکالمه راحت می‌کند.

بررسی Nothing Phone

حالا به بخش جالب طراحی یعنی بدنه پشتی می‌رسیم. یک پنل شفاف گوریلا گلس 5 کل بدنه پشتی را پوشانده است که سبب می‌شود بتوانید داخل گوشی را ببینید. البته شرکت ناتینگ برای حفظ زیبایی گوشی از کاورهای پلاستیکی استفاده کرده است و به همین خاطر نمی‌توان اجزای داخلی مثل پردازنده یا سیستم خنک کننده را دید.

بررسی Nothing Phone

تنها بخش‌هایی که می‌توان دید کویل القایی برای سیستم شارژ بی‌سیم دو طرفه و کابل نواری برای باتری هستند. نسخه سفید این گوشی کمی شلوغ‌تر و خاص‌تر به نظر می‌رسد؛ اما نسخه مشکی کمی به گوشی‌های رایج بازار نزدیک‌تر است و آنچنان عجیب جلوه نمی‌کند.

بررسی Nothing Phone

تنها دلیل شفاف بودن بدنه پشتی را می‌توان به چراغ‌های گلیف مربوط دانست. این چراغ‌های LED در چهار قسمت مختلف قرار گرفته‌اند و توسط نرم‌افزار گوشی کنترل می‌شوند. روشنایی این چراغ‌ها خیلی زیاد است؛ اما از نظر رنگ پایدار نیستند و در برخی نوارها گرایش محسوسی به رنگ زرد دیده می‌شود. همچنین در بدنه پشتی یک چراغ قرمز رنگ بسیار کوچک نیز قرار دارد که در هنگام فیلم‌برداری روشن می‌شود.

بررسی Nothing Phone

ایده گلیف منحصر به فرد و جالب است؛ اما برای استفاده از آن باید همیشه گوشی خود را به پشت بگذارید و این در حالی است که اکثر کاربران به خلاف آن عادت کرده‌اند. البته نباید فراموش کرد که این روزها اکثر گوشی‌ها به قابلیت نمایشگر همیشه روشن مجهز شده‌اند که می‌تواند اطلاعات بسیار بیشتر و مفید‌تری را در مقایسه با تعدادی LED به شما دهد.

بررسی Nothing Phone

بدنه‌های کناری Nothing Phone 1 کاملا تخت هستند و مدل طراحی و قرار گرفتن دکمه‌های پاور و تنظیم صدا نیز شما را به یاد آیفون خواهد انداخت. دکمه‌های تنظیم صدا در چپ گوشی قرار دارند و در سمت راست نیز شاهد حضور دکمه پاور هستیم.

در بدنه بالایی تنها یک میکروفون دیده می‌شود. البته این تنها یکی از سه میکروفون گوشی است. میکروفون دوم کنار دوربین قرار دارد و میکروفون سوم نیز در بدنه پایینی گوشی، نزدیک درگاه USB-C دیده می‌شود. در بدنه پایینی هم سینی سیم‌کارت و دومین اسپیکر استریو نیز حضور دارند.

به طور کلی می‌توان گفت که بررسی طراحی و کیفیت ساخت Nothing Phone 1 از یک گوشی متفاوت و باکیفیت حکایت دارد و اگر کاربران از این گوشی استقبال کنند، شاهد آغاز عصری جدید با حضور گوشی‌های شفاف خواهیم بود.

صفحه نمایش

ناتینگ فون 1 از یک نمایشگر ۶.۵۵ اینچی اولد بهره می‌برد. این نمایشگر کیفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند عمق رنگ ۱۰ بیت و ۱ میلیارد رنگ را در برابر چشمان شما قرار دهد. همچنین رزولوشن صفحه نمایش 1080 در 2400 پیکسل است که با در نظر گرفتن ابعاد نمایشگر، تراکم ۴۰۲ پیکسل در اینچ را ارائه می‌دهد.

بررسی Nothing Phone

از دیگر مشخصه‌های نمایشگر می‌توان به رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز و پشتیبانی از +HDR10 اشاره کرد. شرکت سازنده ادعا می‌کند که روشنایی پایدار نمایشگر ۵۰۰ نیت است و در بالاترین حالت نیز به ۱۲۰۰ نیت خواهد رسید؛ اما بررسی صفحه نمایش Nothing Phone 1 نتیجه دیگری را نشان داد.

بررسی Nothing Phone

حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی به ۴۶۲ نیت رسید و در حالت خودکار نیز پا را فراتر از ۶۶۳ نیت نگذاشت. همچنین حداقل روشنایی نمایشگر برابر با ۲ نیت است که یک نتیجه بسیار خوب به حساب می‌آید.

دقت رنگ

صفحه نمایش ناتینگ فون از گستره رنگ DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. همچنین در بخش تنظیمات گوشی شاهد دو حالت رنگی زنده (پیش‌فرض، DCI-P3) و استاندارد (sRGB) هستیم. علاوه بر اینها، شما می‌توانید دمای رنگ را در هر حالت تنظیم کنید. نمایشگر گوشی در هر دو حالت دقت بسیار بالایی در نمایش رنگ‌ها دارد.

بررسی Nothing Phone

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، خطای deltaE برای حالت زنده ۱.۹ و برای حالت استاندارد تنها ۱.۵ است.

رفرش‌ریت

نانیتگ فون 1 دو گزینه بالا (۱۲۰ هرتز)‌ و استاندارد (۶۰ هرتز) را برای تنظیم رفرش‌ریت در برابر شما قرار می‌دهد. اگر گزینه بالا را انتخاب کنید،‌ گوشی در هنگام اجرای برنامه‌های سیستمی و گشت و گذار در منوها از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند؛ اما همین که تصویر ثابت شد به ۶۰ هرتز بر می‌گردد.

 

در هنگام پخش یا استریم ویدیو نیز رفرش‌ریت از ۶۰ هرتز بالاتر نخواهد رفت.

باتری

گوشی Nothing Phone 1 همانند گلکسی A52s و پوکو F4 از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. شما می‌توانید با هر بار شارژ تا ۱۵ ساعت و ۴۱ دقیقه وبگردی کنید. این میزان ۳ ساعت بیشتر از گلکسی و ۱ ساعت بیشتر از پوکو است. همچنین در بررسی Nothing Phone 1 متوجه شدیم که باتری می‌تواند انرژی مورد نیاز برای ۲۰ ساعت و ۲۷ دقیقه پخش ویدیو آفلاین را فراهم کند.

بررسی Nothing Phone

در این زمینه گوشی ناتینگ ۵ ساعت بیشتر از پوکو و ۱ ساعت بیشتر از گلکسی دوام می‌آورد. در بخش تماس صوتی 3G نیز اختلاف Nothing Phone 1 با پوکو F4 به ۱۰ ساعت می‌رسد. در این بخش ناتینگ فون و گلکسی اختلاف چندانی ندارند. حالا نوبت به سرعت شارژ می‌رسد. ناتینگ فون از شارژ ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند؛ اما متاسفانه در جعبه گوشی خبری از آداپتور نیست.

بررسی Nothing Phone

اگر از یک شارژر استاندارد استفاده کنید، پس از نیم ساعت ۴۸ درصد از ظرفیت باتری پر خواهد شد و شارژ کامل نیز ۹۱ دقیقه طول خواهد کشید.

اسپیکر

ناتینگ فون 1 از یک اسپیکر در بدنه پایینی و یک اسپیکر مکالمه در بدنه بالایی بهره می‌برد. اسپیکر مکالمه از نظر بلندی صدا به شکل محسوسی ضعیف‌تر از اسپیکر پایینی است. ما در هنگام بررسی Nothing Phone 1 با یک مشکل عجیب هم مواجه شدیم که امیدواریم ناتینگ با یک آپدیت آن را برطرف کند.

بررسی Nothing Phone

کانال‌های اسپیکرها قفل هستند و با چرخاندن گوشی نیز عوض نمی‌شوند. اسپیکرهای این گوشی از نظر بلندی صدا خیلی خوب هستند؛ اما از نظر کیفیت می‌توان آنها را در بهترین حالت متوسط ارزیابی کرد. همچنین اگر هم از هدفون استفاده کنید، افکت استریو به شدت آسیب می‌بیند و کیفیت افت می‌کند. این مسئله احتمالا یک مشکل نرم‌افزاری است که باید در آینده برطرف شود.

بررسی نرم‌افزار و عملکرد Nothing Phone 1

گوشی Nothing Phone 1 از رابط کاربری ناتینگ او اس استفاده می‌کند که تفاوت چندان زیادی با اندروید خام ندارد. در واقع شما حس کار با یکی از گوشی‌های پیکسل گوگل را خواهید داشت.

بررسی Nothing Phone

این گوشی در بیشتر بخش‌های رابط کاربری از فونت Roboto استفاده کرده‌ است؛ اما در برخی المان‌ها همچون عنوان بخش تنظیمات، صفحه قفل، رابط کاربری بخش شارژ و ویجت‌های شخصی سبک نقطه ماتریکسی خاص شرکت سازنده دیده می‌شود.

بررسی Nothing Phone

پیشتر گفتیم که می‌توانید نوارهای LED بدنه پشتی را کنترل کنید. اول از همه اینکه شما می‌توانید به طور کلی این چراغ‌ها را غیرفعال کنید یا میزان نور آنها را تغییر دهید. ناتینگ فون به همراه ۱۰ آهنگ زنگ و صدای دریافت نوتیفیکیشن همراه شده است که هرکدام از آنها با الگوی خاصی در نوارهای LED همراه می‌شوند.

همچنین اگر گوشی خود را به شارژ بزنید، همزمان با پر شدن باتری، LED پایینی نیز به تدریج به سمت بالا حرکت می‌کند. علاوه بر اینها، شما می‌توانید از چراغ‌های بدنه پشتی برای روشن کردن سوژه در هنگام عکاسی و فیلم‌برداری استفاده کنید. اینطور که به نظر می‌رسد، ناتینگ تنها به این موارد اکتفا نخواهد کرد و قصد دارد در آینده موارد جذاب‌تری را برای نوارهای پشتی تعریف کند.

در هنگام بررسی Nothing Phone 1 متوجه شدیم که خبری از نرم‌افزارهای اضافی در این گوشی نیست و فقط دو برنامه دوربین و ضبط صدا توسط شرکت ناتینگ ارائه شده‌اند. همچنین نرم‌افزار گوشی بر خلاف آنچه انتظار داشتیم بسیار پایدار بود. این در حالی است که حتی شرکت‌های با سابقه نیز گاهی اوقات در این زمینه با مشکل مواجه می‌شوند.

بنچمارک

ناتینگ فون 1 از تراشه کوالکام اسنپدراگون 778G+ 5G بهره می‌برد که یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها در کلاس میان رده است. این روزها گوشی‌های پرچمدار از چیپست‌هایی بهره می‌برند که قدرت آنها فراتر از نیاز کاربر است و حتی پس از پایان پشتیبانی نرم‌افزای نیز توانایی اجرای اکثر برنامه‌ها و بازی‌ها را خواهند داشت. چیپست قوی‌تر به سیستم گزمازدایی قوی‌تری نیز نیاز دارد و از طرفی انرژی بیشتری هم مصرف می‌کند.

بررسی Nothing Phone

اما شما می‌توانید با یک گوشی میان رده توانمند همانند ناتینگ فون 1 نیازهای خود را برطرف کنید و با مشکلاتی همچون گرمای زیاد یا مصرف بالای باتری هم دست و پنجه نرم نکنید. در ادامه نگاهی به بنچمارک‌های Nothing Phone 1 (نسخه ۱۲/۲۵۶ گیگ) خواهیم داشت.

پردازنده ناتینگ فون 1 توانست در بنچمارک گیک‌بنچ امتیازی نزدیک به اسنپدراگون 870 (استفاده شده در ریلمی GT Neo 3T و پوکو F4) به دست آورد و فقط از اسنپدراگون 8 نسل 1 (پوکو F4 GT) و دایمنسیتی 8100 (پوکو X4 GT) شکست خورد.

گیک‌‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Poco F4 GT (Snapdragon 8 Gen 1) : 1244
Nothing Phone 1 (Snapdragon 778G+ 5G) : 820
Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G 5G) : 771
Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 743

گیک‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Poco F4 GT (Snapdragon 8 Gen 1) : 3637
Nothing Phone 1 (Snapdragon 778G+ 5G) : 3024
Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G 5G) : 2801
Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 1891

بنچمارک انتوتو ناتینگ فون 1 را کنار سایر گوشی‌های مجهز به SD778G و کمی عقب‌تر از دستگاه‌های مجهز به تراشه SD870 قرار می‌دهد. در این بخش ناتینگ فون نمی‌تواند حتی به بخش پرچمدار نزدیک شود.

انتوتو 9

Poco F4 GT (Snapdragon 8 Gen 1) : 952124
Nothing Phone 1 (Snapdragon 778G+ 5G) : 592789
Galaxy A52s 5G (Snapdragon 778G 5G) : 506432
Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 379313

نتایج بررسی پردازشگر گرافیکی Nothing Phone 1 از قدرت کافی برای اجرای انواع بازی‌ها با کیفیت بالا حکایت دارد. همچنین شما می‌توانید بازی‌ها را با رفرش‌ریت بالا اجرا کنید. البته GPU از نظر قدرت به پای جدیدترین چیپست‌های اسنپدراگون و دایمنسیتی نمی‌رسد.

GFX Aztek ES 3.1 High (onscreen)

Asus ROG Phone 6 Pro (Adreno 730) : 58
Nothing Phone 1 (Adreno 642L) : 23
Galaxy A52s 5G (Adreno 642L) : 19
Galaxy A53 5G (Mali-G68) : 15

GFX Aztek Vulkan High (onscreen)

Asus ROG Phone 6 Pro (Adreno 730) : 45
Nothing Phone 1 (Adreno 642L) : 23
Galaxy A52s 5G (Adreno 642L) : 20
Galaxy A53 5G (Mali-G68) : 15

تراشه اسنپدراگون 778G+ 5G پایداری بسیار خوبی در هنگام استفاده از حداکثر ظرفیت CPU و GPU از خود نشان داد. این گوشی توانست در تست پایداری CPU امتیاز ۷۴ درصد و در تست پایداری GPU امتیاز ۹۰ درصد را کسب کند. جالب اینکه در طول این تست‌ها،‌ پنل‌ها و فریم گوشی به هیچ‌ وجه داغ نشدند.

ناتینگ فون 1 عملکرد فوق‌العاده خوبی در کلاس میان‌رده دارد و تقریبا کاری نیست که نتواند انجام دهد. بازی‌ها کاملا روان اجرا می‌شوند و مولتی‌ تسکینگ نیز به آسانی صورت می‌گیرد.

بررسی دوربین Nothing Phone 1

برخلاف اکثر گوشی‌های میان رده که از سه یا چهار دوربین در بدنه پشتی خود بهره می‌برند، Nothing Phone 1 تنها از دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد. دوربین اصلی به حسگر ۱/۱.۵۶ اینچی سونی IMX766 مجهز شده و در کنار آن هم لنزی با دیافراگم f/1.9 دیده می‌شود. فناوری Quad-Bayer نیز سبب شده که خروجی این دوربین به صورت 12.5 مگاپیکسلی باشد.

بررسی Nothing Phone

برای دوربین فوق عریض شاهد حضور حسگر ۱/۲.۷۶ اینچی سامسونگ JN1 با پیکسل‌های ۰.۶۴ میکرومتری هستیم. این حسگر پشت لنزی با فاصله کانونی ۱۴ میلی‌متر و دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است.

بررسی Nothing Phone

شرکت Nothing برای دوربین سلفی نیز به سراغ حسگر ۱/۳.۱ اینچی سونی IMX471 رفته است. این حسگر در کنار لنزی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری و دیافراگم f/2.45 قرار گرفته و خروجی ۱۶ مگاپیکسلی را ارائه می‌دهد.

کیفیت عکس‌ها در نور  مناسب

دوربین اصلی

تصاویر دوربین اصلی نسبتا خوب هستند و در آنها جزئیات زیادی مشاهده می‌شود. همچنین بافت گیاهان به خوبی حفظ شده‌اند و رنگ‌ها نیز واقع گرایانه هستند. از طرفی عملکرد خوب کنتراست و گستره داینامیک سبب شده که تصاویر حالت طبیعی خود را حفظ کند. البته نویز اندکی را می‌توان را در تمامی تصاویر مشاهده کرد، اما به طور کلی می‌توان گفت که Nothing در اولین تجربه خود بسیار خوب عمل کرده است.

اگرچه این گوشی به دوربین تله فوتو مجهز نشده است، اما در برنامه دوربین گزینه‌ای برای زوم دو برابری وجود دارد. در این حالت ما با زوم دیجیتال مواجه هستیم که قابل مقایسه با زوم اپتیکال نیست؛ اما میزان جزئیات در آن بالاتر از حد انتظار هستند. دیگر موارد همچون رنگ، کنتراست، گستره داینامیک و نویز تفاوتی با حالت پیش فرض ندارند.

تصاویر پرتره ثبت شده با دوربین اصلی تماشایی هستند. در این تصاویر نورپردازی سوژه به خوبی انجام شده است و جزئیات هم راضی کننده هستند. همچنین جداسازی دقیق سوژه از پس زمینه و افکت بلر رضایت بخش سبب شده که تصاویر پرتره این گوشی در زمره بهترین‌های میان‌رده قرار گیرد.

دوربین فوق عریض

با بررسی تصاویر دوربین فوق عریض Nothing Phone 1 متوجه جزئیات کافی (برای این نوع دوربین) ، تصحیح اعوجاج تحسین برانگیز، کنتراست مناسب و نویز اندک خواهید شد. البته گستره داینامیک در سطح متوسط قرار دارد و رنگ‌ها نیز کمی بی‌حال هستند. درواقع شما به راحتی متوجه تفاوت رنگ‌ها در دوربین اصلی و فوق عریض خواهید شد.

البته ناتینگ آپدیتی را برای حل این مشکل ارائه کرده است؛ اما هنوز می‌توان به راحتی متوجه این تفاوت شد. دوربین فوق عریض از فوکوس خودکار نیز پشتیبانی می‌کند که یعنی می‌توانید از فاصله ۴ سانتی‌متری تصاویر کلوزآپ بگیرید. این تصاویر واضح هستند و از نظر کنتراست و رنگ نیز در وضعیت خوبی قرار دارند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی این گوشی از حسگری با فیلتر Quad-Bayer استفاده می‌کند که یعنی باید تصاویر خروجی به صورت ۴ مگاپیکسلی باشند؛ اما پردازش نرم‌افزاری با افزایش مقیاس، تصاویر را به صورت ۱۶ مگاپیکسلی ارائه می‌دهد. همین نیز باعث شده که تصاویر سلفی آنقدر که انتظار داشتیم واضح نباشند. سایر موارد همچون رنگ، کنتراست، گستره داینامیک و نویز همگی عالی هستند.

شما می‌توانید با دوربین سلفی پرتره‌های زیبایی هم بگیرید. در این تصاویر سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا می‌شود و افکت بلر نیز نتیجه نهایی را بهتر می‌کند.

کیفیت عکس‌ها در شب

دوربین اصلی

هر دو دوربین به حالت شب مجهز شده‌اند؛ اما فقط وقتی شرایط برای این حالت مساعد باشد (نور کم) گزینه مربوطه ظاهر می‌شود. شما نمی‌توانید زمان اکسپوژر را کنترل کنید (معمولا ۵ ثانیه)، بلکه فقط امکان استفاده یا عدم استفاده از آن را دارید. حالا نوبت به بررسی کیفیت تصاویر دوربین اصلی Nothing Phone 1 می‌رسد.

اکسپوژر واقع گرایانه و گستره داینامیک قابل قبول سبب شده‌اند که تصاویر طبیعی به نظر برسند. همچنین جزئیات زیادی را در این تصاویر شاهد هستیم و سیستم کاهش نویز هم تعادل بسیار خوبی بین نویز و جزئیات ایجاد می‌کند. البته برخی از هایلایت‌ها آسیب می‌بینند اما به طور کلی می‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

با فعال کردن حالت شب، اکسپوژر بهبود پیدا می‌کند و تصاویر نیز کمی شاداب‌تر و روشن‌تر خواهند شد. در این حالت می‌توان جزئیات بیشتری در سایه‌ها مشاهده کرد و هایلایت‌ها هم کمتر آسیب می‌بینند. اگرچه در این حالت تصاویر کمی غیرواقعی هستند، ولی احتمالا آنها را برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی ترجیح خواهید داد.

دوربین فوق عریض

تصاویر دوربین فوق عریض در نور کم بسیار خوب هستند که همین از کیفیت بالای دوربین و سیستم پردازشی آن حکایت دارد. در این تصاویر جزئیات بالایی را شاهد هستیم و میزان روشنایی و اشباع رنگ نیز به طبیعی جلوه کردن عکس کمک می‌کند. علاوه بر اینها، سیستم کاهش نویز نیز کار خود را به صورت دقیق انجام می‌دهد.

با فعال کردن حالت شب اکسپوژر بهبود چشمگیری پیدا می‌کند و رنگ‌ها نیز تقویت می‌شوند. هرچند که در این حالت افت محسوسی را در میزان جزئیات شاهد هستیم و معایب متعددی در تصاویر دیده می‌شود.

فیلم‌برداری

دوربین‌های اصلی و فوق عریض ناتینگ فون 1 می‌توانند با کیفیت 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند. در هنگام فیلم‌برداری با هر دو دوربین می‌توانید از EIS برای کاهش لرزش استفاده کنید. البته دوربین اصلی از OIS هم بهره می‌برد.

بررسی Nothing Phone

ویدیو‌های 4K دوربین اصلی عالی هستند. در آنها جزئیات زیادی را می‌توان مشاهده کرد و وضوح کافی نیز به طبیعی بودن نتیجه نهایی کمک کرده است. همچنین نویز در سطح پایینی قرار دارد و رنگ‌ها نیز شاداب به نظر می‌رسند. علاوه بر اینها گستره داینامیک تحسین‌برانگیز است.

ویدیوهای 4K دوربین فوق عریض هم کیفیت بالایی دارند. در آنها نیز جزئیات بالایی دیده می‌شوند و کنتراست و نویز قابل قبول هستند. البته گستره داینامیک متوسط است و رنگ‌ها نیز کمی بی‌حال به نظر می‌رسند، اما در کل خروجی نهایی برای یک دوربین فوق عریض رضایت‌بخش است.

جمع‌بندی

بررسی Nothing Phone 1 به خوبی نشان داد که با یک محصول باکیفیت طرف هستیم. وقتی در ابتدا شایعات مربوط به ورود ناتینگ به بازار گوشی‌های هوشمند منتشر شد، افراد زیادی با دید منفی به آن نگاه می‌کردند و انتظار داشتند که ناتینگ فون 1 با مشکلات فراوان روانه بازار شود. هرچند که خوشبختانه ما با مجموعه‌ای از امکانات و ویژگی‌های خوب در کنار اندکی نوآوری طرف هستیم.

ناتینگ فون

نمی‌خواهیم بگوییم که Nothing Phone 1 سریع‌ترین و بهترین گوشی بازار است؛ اما می‌تواند با طراحی منحصر به فرد، نوارهای LED کاربردی، نمایشگر اولد فوق‌العاده، رابط کاربری سریع و سبک، عملکرد پایدار و دوربین باکفیت انتظارات شما از یک گوشی میان رده را براورده کند.

بررسی Nothing Phone

این گوشی مشکلاتی هم دارد که از میان آنها می‌توان به کیفیت پایین صدا و ضعیف‌ بودن اسپیکر بالایی اشاره کرد. همچنین مقاومت این گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار نیز جا برای پیشرفت دارد. در انتهای بررسی Nothing Phone 1 باید بگوییم که ما دید مثبتی به این گوشی داریم و فکر می‌کنیم که ناتینگ این سبک گوشی را تا حداقل دو یا سه نسل ادامه دهد.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی شفاف منحصر به فرد با نوارهای LED
  • نمایشگر اولد فوق‌العاده با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و دقت رنگ بالا
  • عمر باتری مناسب
  • عملکرد قوی
  • پایداری بالا
  • رابط کاربری سریع و سبک ناتینگ
  • عملکرد بسیار خوب دوربین اصلی و فوق عریض

معایب

  • تاییدیه IP53 برای مقاومت در برابر پاشیدن قطرات آب
  • کیفیت بسیار بد صدا در هدفون
  • اسپیکر بالایی ضعیف
  • محدود شدن سرعت شارژ به ۳۳ وات