آموزش حذف حافظه کش واتساپ

آموزش حذف حافظه کش واتساپ در گوشی های اندرویدی و آیفون

حذف حافظه پنهان در واتساپ می‌تواند مزایای زیادی برای گوشی داشته باشد. در این مطلب به آموزش حذف حافظه کش واتساپ می‌پردازیم.

گوشی های هوشمند همواره ابزارهای کاربردی و مفیدی برای انسان‌ها بوده‌اند و اوقات فراغت آنها را پر کرده و موجبات تفریح و سرگرمی‌شان را فراهم آورده‌اند. باید بدانید که استفاده از برنامه‌های مختلف روی گوشی اندرویدی و نصب اپلیکیشن‌های جانبی باعث می‌شود تا حافظه داخلی گوشی شما روزی پر شود و اختلالاتی در عملکرد گوشی هوشمند شما داشته باشد.

با پر شدن حافظه داخلی به هر زحمتی که هست تلاش می‌کنیم آن را خالی کنیم، اما گاهی با پاک کردن و حذف برخی از اطلاعات مشکل همچنان وجود دارد و از بین نمی‌رود. در این مواقع باید چه کرد؟ یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که باعث پر شدن حافظه گوشی می‌شوند، اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و واتساپ هستند.

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

این برنامه‌های آنلاین با دانلود رسانه‌های مختلفی نظیر فیلم و عکس و موسیقی، فضای ذخیره سازی را انباشته می‌کنند و کاربران باید در صدد پاک کردن آنها بر آیند. اما همیشه حذف این داده‌ها آسان نیست و در جایی به نام حافظه پنهان می‌روند. در این مقاله تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بتوانیم خالی کردن حافظه پنهان واتساپ را در گوشی های اندرویدی و آیفون آموزش دهیم.

بنابراین اگر نگران پر شدن حافظه گوشی همراه خود هستید این مطلب را از دست ندهید. همچنین در صورتی که از واتساپ به عنوان شبکه اجتماعی اصلی خود بهره می‌برید، واجب است این مقاله را بخوانید و حافظه کش یا پنهان خود را تماما پاکسازی نمایید.

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که حافظه پنهان یا کش چیست؟ این فضا را باید یک محیط موقتی دانست که اطلاعات را برای مدت کوتاهی درون خود ذخیره می‌کند. هدف حافظه پنهان از این کار این است که اگر کاربر قصد داشت اطلاعات پاک شده را مجددا بازیابی کند، سریعا در دسترس او قرار بگیرد.

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

در واقع ماجرا از این قرار است که می‌توانید پس از پاک کردن حافظه کش یا پنهان خود، اطلاعات را دوباره بازیابی کنید. حتما برای شما نیز پیش آمده که در گروه‌های واتساپی یا در کانال‌های خود فیلم‌ها و تصاویر زیادی را تماشا می‌کنید اما نمی‌دانید که تماشای آنها چه اندازه از حافظه دستگاه شما را اشغال می‌کند.

باید بدانید که تماشای این حجم از رسانه باعث می‌شود حافظه دستگاه شما پر شود و در نهایت این کاربران هستند که مدام از پر شدن حافظه دستگاه خود ناراضی‌اند ولی نمی‌دانند که مشکل از کجاست و باید در جهت حل آنها چه کرد. ما اینجا هستیم تا اوضاع را بهبود بخشیم.

جالب است که بدانید حافظه پنهان به عنوان نوعی رابط بین پردازنده و حافظه رم عمل می‌کند و از همین روی زمانی که حافظه پنهان زیاد است سرعت گوشی هوشمند شما هم کند می‌شود. همچنین در صورتی که حافظه کش شما خالی باشد، سرعت دستگاهتان افزایش می‌یابد.

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

به عبارت ساده‌تر اگر بخواهیم حافظه کش را ارزیابی کنیم باید بگوییم در هر برنامه‌ای یک حافظه کش یا پنهان وجود دارد که به عنوان فضای دخیره سازی عمل می‌کند. این فضای ذخیره سازی اطلاعات و فرآیندهای متداول مورد استفاده برای دسترسی سریع‌تر بعدی را در خود نگهداری می‌کند. نهایت هدف این حافظه این است که باعث می‌شود صرفه‌جویی در وقت انجام شود و از سیستم سخت افزاری در استفاده‌های غیر ضروری کمتر کمک گرفته شود.

بسیاری از کاربران تمایل دارند نحوه پاک کردن حافظه پنهان یا کش را یاد بگیرند تا بتوانند بدین ترتیب سیستم عامل خود را بهینه‌تر سازند. این که بتوانید این کار را به درستی انجام دهید اهمیت زیادی دارد، زیرا شما هم مطمئنا قصد دارید رسانه‌های قبلی از قبیل فیلم و عکس را از روی دستگاه خود پاک کنید.

همچنین باید بدانید که پر شدن حافظه دستگاه اندرویدی یا آیفون شما ممکن است باعث کندی آن شود که امری رایج و طبیعی است. بنابراین بد نیست طرز پاک کردن حافظه پنهان را از روی گوشی خود بیاموزید. با این کار خواهید توانست سرعت گوشی هوشمندتان را افزایش دهید.

علت پاک کردن حافظه پنهان چیست؟

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

همان‌طور که بالاتر گفتیم واتساپ نیز مانند دیگر پیام رسان‌های اجتماعی اطلاعات زیادی را در طول شبانه‌روز روی گوشی های هوشمند انباشته می‌کند. اطلاعات این پلتفرم آنلاین شامل پیام‌ها، اموجی‌ها، فایل‌های صوتی و استیکرهایی است که در طول روز یا دریافت می‌کنید یا ارسال خواهید کرد.

برای این که واتساپ شما سرعت خوبی داشته باشد و بتوانید از آن بهتر استفاده کنید و تجربه کاربری بهتری نصیبتان کند، باید حافظه پنهان یا کش آن را به صورت دوره‌ای پاک کنید. یکی دیگر از دلایل مهمی که شما را ملزم می‌کند تا حافظه کش را پاک کنید، جلوگیری از حملات احتمالی هکرها و حملات سایبری است.

ممکن است پیش خودتان بگویید اطلاعات پاک شده از روی حافظه کش دیگر قابل بازیابی نیستند، ولی بد نیست بدانید که تمامی آن دیتاها و اطلاعات را می‌توانید مجددا داشته باشید و نگرانی از این بابت نخواهید داشت. حال بیایید و حافظه پنهان خود را به صورت دوره‌ای پاک کنید تا گوشی هوشمندتان سرعت مناسب خود را بازیابد.

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

یکی از احتمالات و سوالاتی که پیرامون پاک کردن حافظه پنهان یا کش ایجاد می‌شود این است که آیا پاک کردن این اطلاعات و داده‌ها از کش به لحاظ امنیتی خطری ندارد؟ بنابراین این موضوع مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود. در صورتی که شرایط زیر وجود داشته باشد، پاک کردن حافظه پنهان هیچ خطر امنیتی نخواهد داشت:

اگر از کاربران iOS باشید و از واتساپ استفاده کنید مطمئن باشید که حذف کش خطری برایتان نخواهد داشت. همان‌طور که می‌دانید سیستم عامل آیفون‌ها با سیستم عامل گوشی‌های دیگر متفاوت است و می‌توان به راحتی در گوشی‌های آیفون این حافظه را پاک کرد.

نکته مهم دیگر این است که پیش از آن که اقدام به پاک کردن حافظه کش می‌کنید حتما از اطلاعات و داده‌های مهم خود بکاپ یا پشتیبان تهیه کنید تا در صورت ضرورت بتوانید از آن استفاده کنید و اطلاعات مهم خود را بازیابی نمایید. کاربران اندرویدی باید این مسئله جدی بگیرند و از چت‌ها و رسانه‌های مهمشان حتما پشتیبان تهیه نمایند.

روش‌هایی که با آن می‌توان حافظه کش را در آیفون پاک کرد

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

1. پاک کردن از طریق برنامه واتساپ

اولین و بهترین راه برای این که بتوانید حافظه پنهان واتساپ خود را پاک کنید این است که از اپلیکیشن واتساپ بهره ببرید. پیام رسان شرکت متا این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا کنترل دقیقی روی داده‌های خود داشته باشند و آنها را در شرایط ضروری حذف کنند. برای این کار می‌توانید مستقیما به تنظیمات واتساپ بروید و عکس‌ها، ویدیوها و حتی چندتا از مخاطبین خود را حذف کنید.

  • برای پاک کردن از طریق خود واتساپ ابتدا باید اپلیکیشن را باز کرده و به قسمت تنظیمات آن بروید.
  • سپس از منوی کشویی آن روی گزینه دیتا و فضای ذخیره‌سازی ضربه بزنید.
  • در مرحله بعدی می‌بایست فهرستی از همه چت‌ها و موضوعات مختلف و نیز حجم کلی فضای ذخیره‌سازی هر مورد به شما نشان داده شود. در اینجا قادر خواهید بود جزئیات داده‌های خود را تماشا کنید و سپس نسبت به پاکسازی آنها اقدام نمایید.
  • در فهرستی که ذکر آن در مرحله قبلی رفت گزینه‌هایی نظیر تعداد کل موارد، فضای ذخیره‌سازی و عکس‌ها، فایل‌های گیف، ویدیوها، پیام‌های صوتی، اسناد، استیکرها و اموجی‌ها وجود دارد که باید آن را اسکرول کنید تا به گزینه مدیریت یا Manage برسید.
  • در صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود قادر خواهید بود هر موردی که به نظرتان اضافه است را پاک کنید. روی آن ضربه بزنید و زمانی که انتخاب شد روی گزینه Clear بزنید تا عملیات با موفقیت به پایان برسد. بدین ترتیب حافظه کش شما پاک خواهد شد.

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

2. پاک کردن حافظه کش از طریق تنظیمات آیفون

یکی از دیگر روش‌های پاک کردن حافظه پنهان این است که از طریق تنظیمات گوشی هوشمندتان اقدام به این کار کنید. کافی است برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا گوشی را روشن کرده و وارد تنظیمات موبایل خود شوید.
  • برای این که به واتساپ خود دسترسی پیدا کنید باید از طریق General به قسمت Phone Storage رفته و واتساپ را در آنجا پیدا کنید.
  • در اینجا می‌توانید اپلیکیشن واتساپ را از روی گوشی آیفون خود حذف کنید و فقط کافی است روی Delete App ضربه بزنید.
  • پس از حذف واتساپ از روی آیفون خود وارد اپ استور شوید و به قسمت iTunes بروید تا بتوانید مجددا آن را نصب کنید.
  • بعد از این که واتساپ خود را نصب کردید باید مجددا وارد حساب کاربری خود شوید. با انجام دادن این کار حافظه کش یا پنهان واتساپ شما پاک خواهد شد. می‌توانید وارد بخش Storage شوید و با جستجوی مجدد واتساپ آن را عملی سازید.

روش‌های پاکسازی حافظه کش واتساپ در گوشی های اندرویدی

1. پاک کردن از طریق اپلیکیشن واتساپ

نخستین روشی که با آن می‌توانید در گوشی اندرویدی خود حافظه کش را از روی واتساپ حذف کنید، تنظیمات آن است. البته باید توجه داشته باشید که سیستم عامل اندروید با سیستم عامل آیفون از این نظر تفاوت‌هایی با هم دارند. برای این که در سیستم عامل اندروید موفق به حذف حافظه کش شوید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

  • اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که واتساپ خود را باز کرده و وارد آن شوید.
  • در این قسمت می‌توانید روی سه نقطه عمودی بالای صفحه ضربه زده و از منوی کشویی تنظیمات را انتخاب کنید.
  • بعد از این که وارد تنظیمات شدید لازم است روی گزینه Storage and Data ضربه زده و آن را فشار دهید.
  • حال در صفحه پیش روی خود قادر خواهید بود منوی Manage Storage را پیدا کنید و پس از این که آن را مشاهده کردید روی آن ضربه بزنید تا مقدار حافظه کش آن به شما نشان داده شود.
  • در صورتی که این گزینه را انتخاب کنید نوار زرد و سبز رنگ و همچنین خلاصه از معانی آنها به شما نشان داده می‌شود.
  • در این مرحله لیست مخاطبین واتساپ شما به نمایش درخواهد آمد و آن دسته از مخاطبینی که محتوای ارسالی آنها بیشترین حجم حافظه کش را پر کرده نشان داده می‌شود.
  • در این قسمت فایل‌هایی نظیر ویدیو، موسیقی، عکس، گیف و پیام‌های صوتی وجود دارد که ممکن است فضای ذخیره سازی شما را پر کرده باشند. در صورتی که آنها را بررسی کردید، می‌توانید از گوشی خود حذف کنید. اگر هم قصد دارید تمام فایل‌های موجود را از گوشی خود پاک کنید از نماد کادر در گوشه سمت راست بالا استفاده کنید تا گزینه سلکت آل انتخاب شود.
  • بعد از این که حافظه کش را پاک کنید، مقدار آن در نوار مربوطه کاهش خواهد یافت و حالا سرعت گوشی شما افزایش خواهد یافت.

2. پاکسازی حافظه کش در اندروید از طریق تنظیمات

دومین روشی که با آن می‌توانیم حافظه کش را در گوشی های اندرویدی پاک کنیم، تنظیمات گوشی اندرویدی است. ابتدا باید بگوییم که نوع نسخه اندروید می‌تواند انتخاب کننده روش پاکسازی حافظه پنهان از گوشی اندرویدی باشد. برای این که بتوانیم از طریق تنظیمات گوشی اندرویدی حافظه پنهان آن را پاک کنیم باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد منوی تنظیمات گوشی خود شوید و پس از اندکی اسکرول کردن گزینه Applications را انتخاب کنید.
  • در این قسمت تمامی اپ‌های شما به نمایش درخواهد آمد و می‌توانید واتساپ را از بین آنها انتخاب کنید. روی آن ضربه زده و سپس گزینه Storage را برگزینید.
  • اینجاست که باید گزینه Clear Cache را انتخاب کنید تا حافظه کش شما به سرعت پاک شود. البته باید دقت کافی را در این مرحله داشته باشید، چرا که در کنار این گزینه، گزینه دیگری به نام Clear Data وجود دارد که نباید به هیچ وجه روی آن ضربه بزنید. اگر آن را انتخاب کنید تمامی حساب کاربری شما و چت‌هایتان از بین خواهد رفت.

آموزش حذف حافظه کش واتساپ

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم گاهی اوقات استفاده زیاد از اپلیکیشن‌های پیام رسان که در آنها ارسال محتواهای رسانه‌ای زیاد است، باعث می‌شود تا حافظه گوشی پر و سرعت آن نیز کند شود. در صورتی که فکری به حال حافظه کش نکنید، ممکن است مشکلات زیادی برایتان به وجود آورد و حتی عملکرد آن را در شرایط ضروری دچار اختلال کند.

دیدیم که پاک کردن حافظه کش روش‌های مختلفی دارد و انجام آن نیز کار سختی نیست و می‌توانید به صورت دوره‌ای و هر زمان که نیاز دارید اقدام به پاکسازی آن کنید. نیاز نیست که هر روز یا هر هفته حافظه کش را پاک کنید و صرفا کافی است که در هر دوره یک بار آن را عاری از هرگونه اطلاعات و داده‌های اضافی کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*