عینک هوشمند گوگل گلس

نسخه جدید گوگل گلس، آبروی از دست رفته‌ی Google را باز می‌گرداند

نسخه اولیه گوگل گلس، یک افتضاح بزرگ بود و مدت‌ها گوگل بابت معرفی آن، مورد تمسخر قرار می‌گرفت. با این حال این غول دنیای تکنولوژی می‌خواهد با معرفی نسخه جدید این عینک هوشمند، بازی را برگرداند.

این روزها بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی در حال توسعه دادن عینک‌های هوشمند خود هستند. اما فعلا این طور به نظر می‌رسد که هیچ یک از آن‌ها علاقه‌ای ندارد اولین شرکتی باشد که این محصولات را به بازار عرضه می‌کند.

همه شرکت‌های بزرگ و حتی عاشقان تکنولوژی، هنوز افتضاح گوگل گلس را به یاد دارند، عینکی مسخره که کمتر کسی جرات می‌کرد آن را در خیابان، به چشمش بزند. گوگل گلس، به هیچ وجه یک محصول نهایی نبود و بیشتر یک نسخه اولیه و آزمایشی بود که می‌توانست آینده این گجت‌های کاربردی را نشان دهد.

گوگل با این که در بازاریابی، طراحی و ساخت نسخه اول عینک هوشمندش عملکرد بدی داشت اما هنوز ناامید نشده و می‌خواهد با نسخه جدید گوگل گلس، تغییری بزرگ در دنیای تکنولوژی به وجود بیاورد. هنوز اطلاعات دقیقی درباره این گجت آینده‌نگرانه منتشر نشده اما چیزهایی که گوگل درباره این محصول اعلام کرده، می‌تواند کلیات ماجرا را برای ما افشا کند.

ماجرای گوگل گلس جدید چیست؟

عینک مترجم گوگل، دنیا را متحول خواهد کرد!

سه‌شنبه گذشته بود که شرکت گوگل رسما اعلام کرد برنامه‌های مهمی برای عینک‌های هوشمندش دارد. ظاهرا این غول دنیای فناوری می‌خواهد به زودی تست‌های اولیه عینک واقعیت افزوده مجهز به دوربینش را در مکان‌های عمومی آغاز کند.

پستی که در بلاگ رسمی گوگل منتشر شده، نشان می‌دهد این شرکت به هیچ وجه نمی‌خواهد با گذشته‌اش قضاوت شود! بارها و بارها در این مقاله به طور مستقیم و غیرمستقیم اعلام شده که محصول جدید این شرکت، به هیچ وجه مانند نسل اول نخواهد بود و با پوشیدنش، قرار نیست مورد تمسخر قرار بگیرید!

گوگل گلس با وجود داشتن دوربین، عکس نمی‌گیرد!

همان طور که گفتیم، این محصول هنوز یک محصول نهایی و تجاری نیست و گوگل در حال آزمایش کردن آن است اما با توجه به همین آزمایشات اولیه هم گوگل گلس، گجت جذابی به نظر می‌رسد. چندصد نفر برای تست این گجت استخدام می‌شوند و گوگل با توجه به نتایج این تست‌ها، روند توسعه را ادامه خواهد داد.

گوگل گلس

گوگل اعلام کرده با این که گوگل گلس به دوربین مجهز شده اما کسانی که در تست شرکت می‌کنند نمی‌توانند عکس یا فیلم بگیرند. گوگل برای احترام به حریم خصوصی مردم، این تصمیم را گرفته است و به نظر می‌رسد حتی در صورت تجاری شدن این محصول هم خبری از قابلیت عکس‌برداری نباشد.

دوربین این گجت، یک کاربرد مهم دارد و آن هم جمع‌آوری اطلاعات و کمک به تکنولوژی واقعیت افزوده است. برای مثال می‌توانید ترجمه یک متن را بدون نیاز به بیرون آوردن گوشی و رفتن به برنامه گوگل لنز، با استفاده از عینک هوشمند گوگل به صورت همزمان ببینید یا اطلاعات غذاها، مکان‌های تاریخی، خیابان‌ها و … را مشاهده کنید. این عینک همچنین می‌تواند در مواردی مثل مسیریابی، رانندگی (نمایش سرعت) و موارد این‌چنینی مورد استفاده قرار بگیرد.

گوگل هر چیزی که شما می‌بینید را خواهد دید! آیا باید نگران باشیم؟

گوگل از نگرانی بزرگ کاربرانش آگاه است و برای راحت کردن خیالشان، یک صفحه بزرگ را برای پاسخ دادن به سوالاتشان در نظر گرفته است. این شرکت اعلام کرده عینک هوشمند واقعیت افزوده گوگل گلس، در زمان ثبت و جمع‌آوری تصاویر، یک LED مخصوص را روشن خواهد کرد تا متوجه شوید چیزی که می‌بینید، برای گوگل ارسال خواهد شد. کمپانی گوگل در ادامه اعلام کرده تصاویری که برای بررسی و آنالیز اطلاعات ذخیره می‌شوند، فقط 30 روز روی سرورهای این شرکت وجود خواهند داشت و پس از آن، گوگل تصاویر را برای همیشه پاک خواهد کرد.

گوگل گلس

گوگل برای این که خیال مردم بیشتر راحت شود، اعلام کرده کسانی که برای تست گوگل گلس استخدام می‌شوند، از این عینک هوشمند در بیمارستان‌ها، کلیساها، زمین‌های بازی، مدارس و چنین مکان‌هایی استفاده نخواهند کرد. البته گوگل هنوز چیزی درباره رستوران‌ها و مکان‌های این‌چنینی چیزی اعلام نکرده است. استفاده از گوگل گلس اولیه در چنین مکان‌هایی بارها مشکل‌ساز شده بود.

عینک‌های هوشمند؛ وسیله‌ای مفید یا ابزاری برای تجاوز به حریم خصوصی افراد؟

عینک‌های هوشمند جزو بحث‌برانگیزترین گجت‌هایی هستند که در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند. مردم درباره این گجت‌ها دو دسته شده‌اند؛ برخی فکر می‌کنند عینک‌های هوشمند مانند دیگر دستگاه‌های هوشمند می‌توانند زندگی ما را ساده‌تر کنند و برخی دیگر باور دارند عینک‌های هوشمند فقط به شرکت‌های بزرگ کمک می‌کنند ساده‌تر از همیشه، از زندگی ما اطلاعات مورد نیازشان را جمع‌آوری کنند.

نکته قابل توجه این است که گجت‌هایی مانند گوگل گلس، فعلا ضرورتی برای وجود در دنیای ما ندارند اما قطعا می‌توانند زندگی ما را ساده‌تر کنند. بهتر است یادتان باشد که همین حالا برنامه‌هایی مثل گوگل لنز، می‌توانند واقعیت افزوده را با استفاده از گوشی‌های هوشمند به زندگی ما بیاورند و البته ظاهری عجیب و غریب به ما ندهند.

عینک گوگل

این روزها متا، اسنپ چت و … در حال توسعه عینک‌های هوشمند هستند و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده، باید به دیدن این گجت‌ها عادت کنیم و راهی جز سازگاری با آن‌ها نداریم. هر چند بدبین بودن به این گجت‌ها خیلی ساده است اما واقعیت این است که شرکت‌های بزرگ، با استفاده از گوشی‌های هوشمند، کوکی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و هر دستگاه هوشمندی که فکرش را بکنید می‌توانند اطلاعات ما را جمع‌آوری کنند و از آن‌ها برای کسب درآمد و فروش تبلیغات بهره ببرند؛ پس این عینک‌ها قرار نیست میزان استفاده شرکت‌ها از اطلاعات ما را به شکلی عجیب تغییر دهند.

گوگل و دیگر شرکت‌ها، هر طور شده خیال کاربران را راحت خواهند کرد

همان طور که در این مطلب خواندید، شرکت‌های بزرگ مثل گوگل با استفاده از مکانیزم‌هایی، تجاوز به حریم شخصی افراد با گجت‌هایی مثل گوگل گلس را تا حد زیادی غیرممکن کرده‌اند اما همچنان نگرانی‌هایی درباره سو استفاده شرکت‌ها از اطلاعات افراد وجود دارد. همچنین با توجه به سابقه شرکت‌هایی مثل متا در تجاوز به حریم شخصی افراد و فروش اطلاعات مردم، به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها خبری از کم شدن نگرانی‌ کاربران باشد.

حداقل در حال حاضر و با توجه به ویژگی‌هایی که برای عینک‌های هوشمند تعریف شده، ضروریتی برای استفاده از آن‌ها حس نمی‌شود. این گجت‌ها فعلا یک نسخه ضعیف و کم‌قابلیت از گوشی‌های هوشمند هستند که روی چشم‌های ما قرار می‌گیرند و اطلاعاتی را که با استفاده از گوشی هم می‌توان به آن‌ها رسید به ما نمایش می‌دهند.

در گجت نیوز بخوانید: چرا هدست واقعیت افزوده اپل مثل گوگل گلس شکست نمی‌خورد؟

با توجه به تمام این موارد، نظر شما درباره عینک‌های هوشمند و گوگل گلس جدید چیست؟ آیا این گجت‌ها آینده دنیای تکنولوژی را می‌سازند یا در نهایت به محصولاتی شکست‌خورده تبدیل می‌شوند که تنها تعداد کمی از مردم سراغ آن‌ها می‌روند؟ نظر خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*