پایان اینستاگرام

پایان اینستاگرام می‌تواند نزدیکتر از آنچه فکر می‌کنید باشد

در حال حاضر اینستاگرام با اشتراک گذاری ویدیو و رقابت با پلتفرمی مثل تیک تاک وارد چالش شده است. آیا با این اقدامات پایان اینستاگرام نزدیک است؟

اگر بگوییم در حال حاضر اینستاگرام مرحله پر فراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارد، اغراق نکرده‌ایم. از رقابت با تیک تاک و نوآوری هماهنگ با تغییر رفتار رسانه اجتماعی جهانی گرفته تا وفادار ماندن به اشتراک گذاری عکس، این شرکت در حال ایجاد تغییرات متعددی است. آیا با این تغییرات پایان اینستاگرام در راه است؟

پس تعجبی ندارد که بسیاری از کاربران Instagram به ویژه آن‌هایی که از همان روزهای اولیه تاسیس این پلتفرم پرطرفدار تاکنون به آن وفادار بوده‌اند، از این موضوع خوشحال نباشند. حتی افراد معروفی مثل کیم کارداشیان و کایلی جنر (ستارگان رسانه‌های اجتماعی با مجموع ۶۸۲ میلیون فالوور) از این تغییرات راضی نیستند. واکنش‌ها به اندازه‌ای شدید بودند که خود آدام موسری (موسس اینستاگرام) ویدیویی را مبنی پیشرفت بیشتر این پلتفرم منتشر کرد.

در واقع موسری به جای خاموش کردن آتش، از پیشرفت و دو برابر شدن آینده ویدیو محور اینستاگرام صحبت کرد که در آن ریلز‌ مهم‌ترین بخش است و تصاویر جایگاه خود را از دست می‌دهند. با این تفاسیر، همانطور که گفتیم پایان اینستاگرام می‌تواند نزدیکتر از آنچه فکر می‌کنید باشد. از الهام گیری و تقلید از استوری‌های اسنپ چت گرفته تا آزمایش شکست خورده شبیه سازی Tik Tok که IGTV بود، وسواس instagram در رابطه با ویدیوها بی‌وقفه و بی‌تامل بوده است، اما بنظر می‌رسد سال ۲۰۲۲ سالی باشد که اینستاگرام چه بد چه خوب، مجدد خود را خلق یا اختراع کند.

علت ناراحتی کاربران اینستاگرام

پایان اینستاگرام

تغییراتی که اینستاگرام در چند هفته گذشته اعلام کرده، سرسام آور است. هم اکنون این شرکت در حال آزمایش یک فید تمام صفحه برای عکس‌ها و ویدیوهاست که شباهت عجیبی به تیک تاک دارد! طبق گفته‌ی Mosseri، فید الگوریتمی از اکانت‌هایی که دنبال نمی‌کنید محتوای بیشتری را نشان می‌دهد تا برای شما جذاب‌تر باشد. اما اکنون اینستاگرام در حال آزمایش فیدی است که به شما این امکان را می‌دهد تا فقط محتوای اکانت‌هایی که دنبال می‌کنید را مشاهده کنید.

تمرکز روی ویدیوها به گونه‌ایست که اینستاگرام می‌خواهد ویدیوهای کمتر از ۱۵ دقیقه که در این پلتفرم به اشتراک گذاشته می‌شوند را به Reel تبدیل کند. اکنون این Reel می‌تواند به طور رندوم در فید افراد ناشناس در سراسر جهان ظاهر شود، آن‌ها می‌توانند این فید را با ریمیکس کردن ادامه دهند و Reels خود را ایجاد کنند. در هفته‌های آینده، اینستاگرام حتی به عکس‌های صفحه‌ی پابلیک شما اجازه می‌دهند تا توسط سایر افراد ریمیکس شوند.

همچنین موسری به کاربران اطمینان می‌دهد که می‌توانند ویدیو‌هایی که دوست ندارند را علامت گذاری کنند، اما تا پایان همان روز این فضای خالی را ویدیوهای دیگری پر می‌کنند، که برای این مورد راه حلی وجود ندارد. با تغییرات پی در پی در نحوه عملکرد فید و اینکه اینستاگرام کدام رفتارها را اولویت قرار می‌دهد، سازندگان برای رسیدن به تغییرات، چه در مواجه با کاربر چه در پشت صحنه مشکل دارند.

این واقعا نا امید کننده است، زیرا قبلا کمپینی با عنوان Make Instagram Instagram Again راه انداخته شده بود که بیش از ۲۰۰۰۰۰ امضا جمع کرد و گروهی از تولید کنندگان محتوا به نام Instarrection نیز این کمپین را در نیویورک راه اندازی کرده بودند. با این اوصاف رفته رفته به پایان اینستاگرام نزدیک می‌شویم.

ناامیدی که ساختگی و الکی بنظر نمی‌رسد

پایان اینستاگرام

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی شکاف قابل توجهی را تجربه می‌کند. مردم برای مشاهده ویدیوهای کوتاه جالب و سرگرم کننده به Tik Tok هجوم می‌آورند، اینستاگرام به مقصد دوست یابی تبدیل شده و توییتر محلی برای خواندن اخبار و ایجاد اغتشاش با چند کلمه! اما تیک تاک پر از ویدیوهای جذاب، به ویژه ویدیوهای کاربران جوان و نوجوان شده است.

طبق آمار به دست آمده، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تیک تاک بیشترین آمار دانلود را در سراسر جهان داشته است. از این رو رکورد دانلود تیک تاک سقوط سلطنت طولانی مدت پلتفرم‌های متا را در پی دارد. در سپتامبر ۲۰۲۱، ونسا پاپاس مدیر عامل تیک تاک در ویدیویی تایید کرد که در حال حاضر این پلتفرم حدود ۱ میلیارد کاربر دارد. با وجود اینکه Tik Tok در کشور هند که یکی از بزرگترین بازارهای جهانی محسوب می‌شود، ممنوع شده است، باز هم چنین آماری خیره کننده است.

اما تنها قدرت کاربران فعال نیست که تیک تاک را به نگرانی بزرگی برای پایان اینستاگرام تبدیل کرده است. طبق پیش بینی Insider Intelligence در سال ۲۰۲۴ درآمده تبلیغاتی Tik Tok حتی از یوتیوب هم پیشی خواهد گرفت. تیک تاک با یک برنامه سازنده قوی که یک میلیارد دلار برای آن هزینه خواهد کرد، تضمین می‌دهد که سازندگان به پلتفرم خود پایبندند.

از سوی دیگر اینستاگرام با بحران مواجه است. متا برای ساخت متاورس میلیاردها دلار خرج می‌کند، اما در حالیکه انتظار می‌رود اپل تنها در سال ۲۰۲۲ ده میلیارد از سود خودش را به ارتقای حریم خصوصی اختصاص دهد.

پایان اینستاگرام در راه است

پایان اینستاگرام

یک پلتفرم رسانه اجتماعی با کاربرانش ارتباط وابسته به همی دارند. اینستاگرام هم این را به خوبی می‌داند، موسری در ویدیوی خود به این موضوع اشاره کرده و مدعی شد که این ویدیوها هستند که باعث ایجاد تعامل در این پلتفرم می‌شوند. بنابراین تعجبی ندارد که اینستاگرام بخواهد ویدیوها را در اولویت قرار دهد.

اما بزرگترین چیزی که اینستاگرام با آن مشکل دارد تیک تاک نیست. اینستاگرام در ابتدا به عنوان پلتفرمی ظاهر شد که افراد در آن بیشتر تصاویر خود را به اشتراک می‌گذاشتند، در حالی که Tik Tok اولین پلتفرم ویدیوست و کاربران برای به اشتراک گذاشتن و مشاهده ویدیوهای فان به سراغ آن می‌روند. ممکن است اینستاگرام با استفاده از تمام ثروت موجود در خزانه متا، بتواند تیک تاک را بخرد، اما این کار بدون از بین بردن هویت و دور کردن بخش عظیمی از کاربران از این پلتفرم شدنی نیست.

جالب است بدانید که یکی از بنیانگذاران اینستاگرام به نام کوین سیستروم، یک بار خرید Musical.ly را به روسای متا پیشنهاد کرد، اما این پیشنهاد رد شد. سپس ByteDance چین آن را خرید و آن را به غول بزرگی به نام Tik Tok تبدیل کرد. چیزی که اینستاگرام در حال حاضر به آن نیاز دارد این است تعادل ایجاد کند. به عبارت ساده‌تر بهتر است به جای تمرکز روی ویدیوها و تبدیل خود به یک پلتفرم ویدیویی، ابتدا روی مشکلات و نواقص خود تمرکز کند. تیک تاک نمی‌تواند در حیطه اشتراک گذاری تصاویر عرض اندام کند، اما اینستاگرام هم باید دست از تقلید اشتراک گذاری ویدیو به سبک رقبا بردارد، در غیر این صورت ممکن است پایان اینستاگرام را شاهد باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*