تصویر سیاره مریخ

خطوط آبی رنگ زیبای مریخ، جریان‌های باد این سیاره را به تصویر می‌کشند + تصاویر

در تصویربرداری جدید ناسا، خطوط آبی رنگ زیبای مریخ تفسیر جالبی دارند و در واقع جریان‌های باد این سیاره را به تصویر می‌کشند.

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در اوایل سال جاری تصویربرداری جالبی از سیاره مریخ داشت. رنگ آبی در این تصویر جدید زیبا به نظر می‌رسد؛ اما معنای جالبی پشت این رنگ‌ها است. خطوط آبی در واقع جریان‌های باد سیاره مریخ را مشخص می‌کنند.

سیاره مریخ در تصویربرداری جدید ناسا حتی از قبل نیز بیگانه‌تر به نظر می‌رسد. اما باید از زیبایی رنگ‌های آن فراتر برویم و به تفسیر این رنگ‌ها توجه کنیم.

نوع پردازش این تصویر به «رنگ کاذب» معروف است و طول موج‌های متمایز نور را به رنگ‌های جالب تبدیل می‌کند تا قابل تشخیص باشند. این نوع پردازش داده‌ها، مناطق مختلف و ویژگی‌های سطح مریخ را برجسته می‌کند.

مریخ سیاره تصویر

همچنین این نحوه پردازش داده‌ها برای ستاره شناسان ابزار بسیار خوبی است؛ زیرا به آن‌ها در درک بهتر فرآیند زمین شناسی و جوی که پایین‌تر از ارتفاع مداری رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

محلی که در تصویر مشاهده می‌کنید، دهانه گامبوآ در نیمکره شمالی سیاره مریخ است. تصویر ناسا وضوح بالایی دارد و هر پیکس آن معادل ۲۵ سانتی متر در منطقه است. کوچک‌ترین امواج شنی در بالای تپه‌های بزرگ، چند فوت با هم فاصله دارند. این امواج در نقطه‌ای باهم ترکیب می‌شوند و تپه‌های کوچک را تشکیل می‌دهند.

سطح سیاره مریخ

رنگ آبی روشن، تشخیص الگوی تپه‌های شنی متوسط را در بین دریایی از امواج شنی آسان‌تر می‌کند. خطوط آبی روشن در واقع برآمدگی‌های بادی عرضی یا به اختصار TAR را نشان می‌دهند. برآمدگی‌های بادی عرضی از ذرات بسیار درشت تشکیل شده‌اند و اندازه متوسط دارند.

به گفته ناسا قسمت‌های پر رنگ شده از تپه‌های شنی بزرگ و TAR در تصویر، نشان دهنده فرآیندهای فرسایشی مداوم این مناطق است.

قسمت‌هایی که به رنگ سبز آبی هستند، امواج مگا را نشان می‌دهند؛ در حالی که قسمت‌هایی که به رنگ آبی روشن‌تر هستند، TAR را نشان می‌دهند.

مریخ

احتمالاً دلیل تفاوت در رنگ به این دلیل است که TAR تحت تاثیر جریان باد حرکت می‌کند،‌ گرد و غبار تیره را پاک می‌کند و آن‌ را روشن‌تر نشان می‌دهد. همه این ویژگی‌ها و رنگ‌های مختلف نشان می‌دهند که در زمان شکل گیری این مناطق،‌ باد به چه سمتی می وزیده است.

بنابراین ستاره شناسان از این طریق می‌توانند روابط را ببینند، ویژگی‌های مناطق را با هم مقایسه کنند و در نهایت به شکل گیری مریخ پی ببرند. آن‌ها می‌توانند به این مسئله پی ببرند که مناطق مریخ از چه چیزی ساخته شده‌اند و چگونه شکل گرفته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*