قدیمی ترین حیوان شکارچی

این فسیل 560 میلیون ساله به عنوان قدیمی‌ ترین حیوان شکارچی زمین ثبت شد

دانشمندان توانستند فسیل قدیمی ترین حیوان شکارچی زمین را در سنگی به قدمت ۵۶۰ میلیون سال پیدا کنند. این جانور در آب‌های کم عمق شکار می‌کرده است.

بین هزاران نقشی که روی یک تکه سنگ بزرگ شکل گرفته بودند، یکی توانست نظر دانشمندان را به خود جلب کند. در واقع بر خلاف سایر نقش‌ها، یکی از آنها که اسکلت بیرونی مجوفی داشت و در بخش بالایی آن نیز شاخک‌های مواج دیده می‌شدند، بسیار آشنا به نظر رسید. دانشمندان قدیمی ترین حیوان شکارچی زمین را پیدا کرده بودند.

کشف قدیمی ترین حیوان شکارچی زمین 

قدیمی ترین حیوان شکارچی

فسیل تازه پیدا شده به مرجان‌، شقایق و عروس دریایی شباهت دارد؛ اما نسبت به سایر گزنده‌تباران ۲۰ میلیون سال قدیمی‌تر است. Frankie Dunn، دیرین‌شناس موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد در این رابطه گفت:

فسیل جدید با تمامی فسیل‌هایی که پیدا کرده بودیم، فرق داشت. فسیل‌های مربوط به جانوران این دوره از تاریخ شکل منحصر به فردی دارند و مشخص نیست چطور به جانوران امروزی مربوط می‌شوند. اما مشخص است که این یکی دارای اسکلت بوده و شاخک‌های متراکم آن نیز در آب تکان می‌خوردند تا طعمه‌های گذری را شکار کنند. در واقع عملکرد آنها به مرجان‌ها و شقایق‌های دریایی امروزی شباهت دارد.

در سال ۲۰۰۷ بود که دانشمندان انجمن زمین‌شناسی بریتانیا قدیمی ترین حیوان شکارچی زمین را پس از برداشتن لایه‌های روی یک تکه سنگ پیدا کردند. این سنگ در منطقه تاریخی لستر که به خاطر فسیل‌های کشف شده در آن مشهور است، قرار داشت. خود سنگ نیز بسیار قدیمی بسیار قدیمی است و به ۵۵۷ تا ۵۶۲ میلیون سال قبل تعلق دارد.

فسیل یافت شده در لستر

در این دوره تاریخی حیوانات عجیبی زندگی می‌کردند و هنوز خبری از تنوع زیستی بالای دوره انفجار کامبرین (که در آن شاخه‌های اصلی حیوانات پدید آمدند) نبود. این فسیل که به قدیمی ترین حیوان شکارچی زمین تعلق دارد، ۲۰ سانتی‌متر طول دارد و احتمالا همانند یک تپه مرجانی مدرن در تلاش برای شکار سخت‌پوستان کوچک بوده است.

Dunn در ادامه توضیحات خود گفت:

انفجار کامبرین اهمیت بسیار زیادی دارد و به عنوان زمانی به حساب می‌آید که آناتومی گروه‌های مختلف حیوانات برای نیم میلیارد سال بعد شکل گرفت. کشف جدید ما نشان می‌دهد که خانواده کیسه‌تنان (مرجان‌ها، عروس‌های دریایی، شقایق‌های دریایی) ۲۰ میلیون سال قبل از آن شکل گرفته است. به همین خاطر این کشف فوق‌العاده هیجان‌انگیز است و پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کند.

دوره ادیاکاران به دلیل فسیل‌های کم و البته بسیار عجیب خود که هیچ شباهتی به جانوران کنونی ندارند، مورد توجه دیرینه‌شناسان قرار گرفته است. کشف جدید، این نظریه که دوره اشاره شده نیز آغازگر حیوانات مدرن بوده را تقویت می‌کند. در واقع می‌توانیم بگوییم که ریشه یک گروه از جانوری امروزی به آن زمان بر می‌گردد و احتمالا در دوره کامبرین گسترش یافته‌ است.

فسیل یافت شده در لستر

به همین خاطر Dunn و همکارانش سرده این جانور فسیل شده را به خاطر شباهتش به یک مشعل در حال سوختن Auroralumina (فانوس سپیده دم) نامیدند. همچنین برای احترام به Sir David Attenborough که زندگی خود را وقف پیدا کردن فسیل‌ها کرده است، گونه قدیمی ترین حیوان شکارچی زمین attenboroughii نام گرفت.

این جانور عجیب و البته آشنا اشتراکاتی با برخی از کیسه‌تنان دوران کامبرین اولیه دارد. هرچند که بر خلاف آنها بافت بیرونی سخت آن صاف است. Dunn در ادامه توضیحات خود اظهار داشت:

این قدیمی‌ترین جانور دارای اسکلت است که تاکنون کشف کرده‌ایم. در حال حاضر فقط فسیل یک جانور در اختیار ماست؛ اما از اینکه قطعا فسیل‌های مشابه دیگری نیز وجود دارند و می‌توانند اطلاعاتی را در رابطه با نحوه شکل‌گیری حیات پیچیده در کره زمین ارائه کنند، فوق‌العاده هیجان زده هستیم.

قدیمی ترین حیوان شکارچی

ابعاد بزرگ Auroralumina attenboroughii در مقایسه با سایر جانوران هم خانواده باعث شده که دانشمندان نسبت به وجود دوره مدوسا در زندگی این جانور تردید داشته باشند. در جانورانی همچون مرجان یا عروس دریایی دوره مدوسا به معنی حرکت آزادانه است؛ اما در زندگی جانورانی همچون شقایق دریایی چنین دوره‌ای وجود ندارد و همیشه در یک مکان قرار دارند.

پژوهشگران بر این باورند که قدیمی ترین شکارچی تاریخ زمین به واسطه حجم بالایی از خاکستر آتشفشانی از خانه خود در آب‌های کم عمق یک جزیره به  اعماق دریا کشیده شده است. جالب است که دیگر جانوران حفظ شده در این سنگ همگی به صورت مسطح هستند؛ اما این شکارچی تنها در هنگام مرگ زاویه‌ای عجیب داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*