بزرگ‌ترین سیاه چاله کیهان

بزرگ‌ترین سیاه چاله در کل کیهان؛ از تصاویر تا موقعیت و هرآنچه که می‌دانیم

در ادامه این مطلب با بزرگ‌ترین سیاه چاله شناخته شده در کل کیهان، از تصاویر تا موقعیت و اطلاعاتی که در مورد آن داریم، آشنا می‌شوید.

بزرگ‌ترین سیاه چاله کیهان در خوشه کیهانی فونیکس (سیمرغ) قرار دارد و به شدت مورد مطالعه دانشمندان قرار گرفته است. در ادامه این مطلب ابتدا در مقدمه‌ای با سیاه چاله‌ها به طور کلی و سپس با بزرگ‌ترین سیاه چاله کیهان آشنا خواهیم شد.

آشنایی با بزرگ‌ترین سیاه چاله در کل کیهان

سیاه چاله‌ها با اختلاف، عظیم‌ترین اجرام در جهان هستند. سیاه چاله‌ها تنها اجسامی در جهان هستند که کشش گرانشی بسیار قوی دارند، در حدی که حتی نور نیز نمی‌تواند از آن‌ها فرار کند.

بیشتر سیاه چاله‌ها نسبت به جرم خود زیاد بزرگ نیستند. جرم بعضی از آن‌ها صدها برابر جرم خورشید است؛ اما خیلی بزرگ‌تر از خورشید نیستند. سیاه چاله مرکز کهکشان ما بیش از یک میلیون برابر جرم خورشید را دارد؛ اما بزرگی آن فقط به اندازه منظومه شمسی است.

بنابراین سیاه چاله‌ها می‌توانند بسیار پر جرم و در عین حال نسبتاً کوچک باشند. علت این موضوع این است که جرم شدید سیاه چاله‌ها، آن‌ها را در ناحیه کوچکی از فضا فشرده می‌کند. اما با این وجود بعضی از سیاه چاله‌ها واقعاً غول پیکر هستند.

بزرگ‌ترین سیاه چاله کشف شده در کل کیهان در خوشه کهکشانی فونیکس (سیمرغ) و در فاصله ۸/۵ میلیارد سال نوری قرار دارد. خوشه فونیکس یکی از خوشه‌های کهکشانی است که به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است. تصویر ایکس ری از خوشه کهکشانی فونیکس را در زیر مشاهده می‌کنید.

خوشه کهکشانی فونیکس

این خوشه کهکشانی شامل ۱۰۰۰ کهکشان است. کهکشان‌های این خوشه دارای نرخ بالای غیر عادی تشکیل ستاره هستند. احتمالاً جالب‌ترین کهکشان این خوشه، کهکشان مرکزی Phoenix A است.

تشکیل ستاره در کهکشان فونیکس A حدود ۷۰۰ برابر بیشتر از کهکشان راه شیری است. در کهکشان ما به طور میانگین هر سال یک ستاره به وجود می‌آید؛ اما در فونیکس A، هر سال ۷۴۰ ستاره به وجود می‌آیند.

در حال حاضر کهکشان فونیکس A در فاز ستاره فشان بودن است؛ یعنی در آن شکل گیری ستاره‌ها با سرعت زیاد اتفاق می‌افتد. در واقع این کهکشان در حال حاضر یکی از فعال‌ترین کهکشان‌های شناخته شده در کیهان است.

در مرکز کهکشان فونیکس A، بزرگ‌ترین سیاه چاله کیهان کشف شده‌است. بر اساس تخمین‌هایی که دانشمندان از جرم و اندازه آن زده‌اند، این سیاه چاله یک غول واقعی است. نمونه این سیاه چاله در کهکشان ما و هیچکدام از کهکشان‌های اطراف دیده نمی‌شود. جرم این سیاه چاله، ۱۰۰ میلیارد برابر بیشتر از جرم خورشید تخمین زده می‌شود.

بزرگ‌ترین سیاه چاله کیهان

جرم این سیاه چاله حتی از جرم برخی کهکشان‌ها نیز بیشتر است، در واقع حدوداً ۱۰ درصد جرم کل راه شیری را دارد. افق رویداد این سیاه چاله ۵۹۰ میلیارد کیلومتر قطر دارد، یعنی تقریباً ۱۰۰ برابر فاصله بین خورشید تا پلوتون. جالب این جا است که اگر با سرعت نور سفر کنید، ۷۲ روز طول خواهد کشید تا کل مسیر سیاه چاله را طی کنید.

جرم این سیاه چاله آنقدر بزرگ است که بعید به نظر می‌رسد از یک ستاره تشکیل شده باشد. به نظر می‌رسد این سیاه چاله از چندین سیاه چاله کلان پر جرم که اندکی بعد از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) شکل گرفته‌اند، به وجود آمده باشد. بنابراین این سیاه چاله ممکن است،‌ یکی از قدیمی‌ترین سیاه چاله‌های جهان باشد.

علاوه بر این خود این سیاه چاله همچنان در حال افزایش اندازه و جرم است و در حال حاضر مقادیر زیادی از مواد را به خود جذب می‌کند. در واقع هر سال به اندازه ۶۰ خورشید به جرم خود می‌افزاید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*