درمان کمر درد مزمن

موثرترین روش درمان کمر درد های مزمن سرانجام کشف شد

بالاخره موثرترین روش درمان کمر درد های مزمن کشف شد. این درمان جدید، سیستم عصبی را هدف قرار می‌دهد و امید تازه‌ای برای افراد است.

افراد زیادی از کمر درد مزمن رنج می‌برند. اما اخیراً یک روش درمان جدید موثر، امیدی را برای این افراد به ارمغان آورده است. این درمان جدید بر آموزش مجدد نحوه ارتباط کمر و مغز متمرکز است و سیستم عصبی را هدف قرار می‌دهد.

بررسی موثرترین روش درمان کمر درد های مزمن

دانشمندان دانشگاه نیو ساوت ولز، مرکز تحقیقات علوم اعصاب استرالیا و چندیدن دانشگاه دیگر، مطالعاتی در زمینه کمر دردهای مزمن انجام دادند. مطالعه این دانشمندان در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

به گفته پروفسور جیمز مک‌آولی (James McAuley) از دانشکده علوم بهداشت UNSW و NeuRA، بازآموزی حسی حرکتی باعث تغییر نحوه تفکر افراد در مورد درد بدن خود و نحوه پردازش اطلاعات حسی از کمر می‌شود. این موضوع باعث تغییر در نحوه حرکت دادن کمر در هنگام فعالیت‌ها نیز می‌شود.

این درمان جدید، درمان‌های سنتی کمر درد،‌ مانند تزریق،‌ جراحی و دستکاری ستون فقرات را به چالش کشیده است. درمان جدید به جای مشکل دیسک و عضله به کمر درد مزمن به عنوان یک مشکل قابل اصلاح سیستم عصبی نگاه می‌کند.

درمان کمر درد مزمن

این درمان جدید در نوع خود اولین است و در مقابل دارونما (پلاسیبو) آزمایش شده‌است. کمر درد مزمن، علت شماره یک ناتوانی در ۳۰ سال گذشته بوده است.

پروفسور مک‌آولی در این باره می‌گوید:«نتیجه آزمایش‌های ما تاثیر بالینی معنی داری را روی شدت درد و ناتوانی نشان داد. در نتیجه آزمایش‌های ما مردم شادتر بودند. آن‌ها کیفیت زندگی بهتر و درد کمتری را گزارش کردند.

همچنین به نظر می‌رسد که این درمان اثرات طولانی مدت داشته باشد. درمان‌های بسیار کمی برای کمر درد، چنین فواید طولانی مدتی را نشان می‌دهند. اما شرکت کنندگان آزمایش ما بعد از یک سال، بهبود کیفیت زندگی را گزارش کردند».

روش و هدف درمان جدید کمر درد

به گفته مک‌آولی،‌ این درمان مبتنی بر تحقیقاتی است که نشان می‌دهد، سیستم ایمنی افرادی که از کمر درد مزمن رنج می‌برند به شیوه‌ای متفاوت از از افرادی که اخیراً‌ در ناحیه کمر آسیب دیده‌اند، رفتار می‌کند.

اغلب به افراد مبتلا به کمر درد گفته می‌شود که کمرشان آسیب پذیر است و نیاز به محافظت دارد. این نحوه تفسیر اطلاعات باعث تغییر نحوه حرکت کمر در افراد می‌شود.

در نتیجه با گذشت زمان، کمر تناسب اندام کمتری پیدا می‌کند و نحوه ارتباط کمر و مغز مختل می‌شود. به گونه‌ای که این تصور مجدد تقویت می‌شود که کمر فرد آسیب پذیر است و نیاز به محافظت دارد. در نتیجه یک چرخه به وجود می‌آید و هدف درمان جدید شکستن این چرخه است.

کمر درد

بر طبق گفته پروفسور لوریمر موزلی از دانشگاه استرالیای جنوبی، این درمان شامل روش‌های آموزشی ویژه و بازآموزی حسی حرکتی با هدف اصلاح اختلال عملکرد موثر در اکثر کمر دردهای مزمن است. اختلال در سیستم عصبی منجر به دو مشکل می‌شود. اولین مشکل، سیستم درد بسیار حساس و دومین مشکل عدم ارتباط دقیق بین کمر و مغز است.

هدف درمان ۳ چیز است. اولین هدف این است که بیمار را از آخرین اطلاعات علمی در مورد عوامل ایجاد کننده درد کمر آگاه کنیم. هدف دوم، عادی سازی ارتباط کمر و مغز است. هدف سوم و نهایی، آموزش مجدد تدریجی بدن و مغز به حالت حفاظتی طبیعی و از سر گیری فعالیت‌های معمول است.

پروفسور بن وند (Ben Wand) از دانشگاه نوتردام، مدیر بالینی حاضر در آزمایش این درمان بود. او تاکید کرد که بیماران با استفاده از یک برنامه آموزش حسی حرکتی می‌توانند، متوجه عدم ارتباط صحیح مغز و کمر خود بشوند. همچنین می‌توانند بهبودی این رابطه را تجربه کنند. او گفت:

ما فکر می‌کنیم این مسئله به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد تا رویکردی را برای بهبودی دنبال کنند که هم بدن و هم مغز آن‌ها را تمرین دهد.

تمرین دادن بدن و مغز

درمان کمر درد مزمن

درمان‌های سنتی بر دیسک، شل کردن مفاصل و تقویت ماهیچه‌ها متمرکز هستند. اما به گفته پروفسور مک‌آولی نکته متفاوت در آموزش حسی حرکتی این است که بر کل سیستم متمرکز است.

همه موضوعات از جمله نحوه تفکر مردم در مورد کمر خود، نحوه ارتباط کمر و مغز، چگونگی حرکت و تناسب کمر، مهم هستند. نویسندگان مطالعه جدید معتقد هستند که برای تکرار این نتایج و آزمایش درمان در محیط‌ها و جمعیت‌های مختلف نیاز به تحقیقات بیشتری است.

دانشمندان می‌خواهند رویکرد خود را در سایر دردهای مزمن نیز آزمایش کنند. آن‌ها امیدوارند که به زودی این درمان به کلینیک‌ها وارد شود و همچنین تاکنون سازمان‌هایی را نیز برای شروع این فرآیند استخدام کرده‌اند. پرفسور مک‌آلی امیدوار است که طی ۶ تا ۹ ماه آینده، این درمان جدید از طریق فیزیوتراپیست‌ها و سایر پزشکان در دسترس عموم قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*