بلوتوث چند نقطه ای

بلوتوث چند نقطه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوتوث چند نقطه ای یک فناوری جدید در حوزه وسایل الکترونیکی است که به هدفون شما اجازه می‌دهد به طور همزمان به چندین دستگاه متصل شود. در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و کاربرد این بلوتوث خواهیم پرداخت.

هدف بلوتوث چند نقطه‌ای این است که به هدفون‌ها و اسپیکرهای قابل حمل شما اجازه دهد تا کارایی مضاعف انجام دهند و همزمان به چندین دستگاه متصل شوند. در این صورت انجام فرآیندهای جفت‌سازی که می‌تواند وقت‌گیر باشد، کاهش یافته و هنگام گوش دادن به موسیقی در لپ‌تاپ یا تبلت، برقراری تماس را امکان پذیر می‌سازد.

بلوتوث چند نقطه‌ای هم از داده‌ها و هم از صوت پشتیبانی می‌کند که باعث تبدیل شدن آن به یک تکنولوژی ایده‌آل برای ارتباط بین وسیله‌ها است. حال سوال اینجاست که این تکنولوژی چگونه کار می‌کند و چه ویژگی‌های دیگری دارد؟ با بررسی بیشتر این بلوتوث با ما همراه باشید.

تاریخچه بلوتوث چند نقطه‌ ای

بلوتوث چند نقطه ای

در حالی که بلوتوث از چند جهت زندگی را آسان‌تر می‌کند، اما کار کردن با آن برای بعضی افراد می‌تواند خسته کننده و زمان‌بر باشد. جفت کردن یک دستگاه بلوتوث زمانی که به‌صورت یکپارچه کار می‌کند، فرآیند آزار دهنده‌ای است. بلوتوث چند نقطه ای برای کمک به رفع این مشکل ایجاد شده است و به شما این امکان را می‌دهد که با یک هدست یا اسپیکر به چندین دستگاه متصل شوید. اولین دستگاه‌های بلوتوث در سال 1999 راه‌اندازی شدند و بلوتوث به طور رسمی در سال 2000 شروع به کار کرد.

بلوتوث در واقع یک استاندارد فناوری بی‌سیم با برد کم برای فرستادن پیام، عکس یا هر اطلاعات دیگر است. توانایی بی‌سیم بودن و برد کوتاه آن به دستگاه‌های جانبی این اجازه را می‌دهد که توسط یک کانال هوایی ارتباط برقرار کنند. بلوتوث‌ها می‌توانند جایگزین کابل‌هایی شوند که از سیم‌های اتصال دهنده استفاده می‌کنند.

اعضای گروه SIG نسخه جدیدی از بلوتوث به نام بلوتوث چند نقطه‌ای را در سال 2010 معرفی کردند. اما این بلوتوث در همان زمان به بازار عرضه نشد و مدتی طول کشید تا به تولید برسد.

در ابتدا، بلوتوث چند نقطه‌ ای برای تماس‌های حرفه‌ای هدف قرار می‌گرفت. بدین صورت که اگر هنگام گوش دادن به موسیقی در لپ‌تاپ با شما تماسی گرفته شود، بلوتوث چند نقطه ای موسیقی را متوقف کرده و هدفون شما به‌طور خودکار تلفن به تماس ورودی وصل می‌شود. سپس، وقتی به تماس خود پاسخ دادید یا رد تماس دادید، هدفون دوباره موسیقی را از همان‌جایی که قطع شده بود پلی می‌کند.

بلوتوث چند نقطه ای چه کاربردی دارد؟

بلوتوث چند نقطه ای

همانطور که در بالا ذکر شد، فرآیند جفت‌سازی بلوتوث از مواردی نیست که افراد مشتاق تکرار آن باشند. بلوتوث چند نقطه ای به شما این امکان را می‌دهد یک هدست یا بلندگو را به دو دستگاه پخش متصل کنید. سپس دستگاه بلوتوث بسته به زمینه‌های مختلف بین دستگاه‌ها جابه جا می‌شود.

به عنوان مثال، تصور کنید که مجموعه‌ای از هدفون‌های متصل به گوشی همراه خود را در دست دارید. با استفاده از این بلوتوث، هم می‌توانید با رایانه خود جفت شوید و هم از هدفون برای تماشای ویدیوهای YouTube استفاده کنید. همچنین وقتی تلفنتان زنگ می‌زند، می‌توانید به آن پاسخ دهید و هدفون‌ها به طور خودکار برای پاسخگویی به تماس تغییر می‌کنند.

مثال بالا نشان می‌دهد که بیشتر مردم چگونه از بلوتوث چند نقطه ای استفاده می‌کنند، اما همانطور که ذکر شد، این فناوری در ابتدا مختص افرادی بود که بیشتر وقت خود را صرف تماس می‌کردند. Multipoint به شما اجازه می‌دهد به راحتی بین یک تلفن کاری و یک تلفن شخصی جابجا شوید.

بلوتوث Multipoint چگونه کار می‌کند؟

بلوتوث چند نقطه ایهمه دستگاه‌های بلوتوث توسط یک شبکه کوچک ad-hoc کار می‌کنند. این به شما امکان می‌دهد از چندین موس بی‌سیم، کنترل‌کننده‌های بازی یا دستگاه‌های دیگر بدون نیاز به داشتن هر نوع هاب، همانطور که با شبکه Wi-Fi استفاده می‌کنید، استفاده کنید. نقطه ضعف این است که بلوتوث محدود به برد نسبتاً کوتاهی است (حدود 30 تا 100 فوت بسته به فناوری مورد استفاده) اما در بسیاری از مواقع افراد نیاز به بلوتوثی با برد بلند دارند.

وقتی صحبت از دستگاه‌های صوتی بلوتوث در یک اتصال معمولی می‌شود، فقط دو دستگاه در شبکه وجود دارد: یک جفت هدفون و یک منبع صوتی. بلوتوث چند نقطه ای با اجازه دادن به چندین دستگاه منبع متصل به دستگاه پخش، موارد فوق را کمی تنظیم می‌کند. دستگاه پخش هر دو دستگاه منبع را کنترل کرده و انتخاب می‌کند که از کدام یک صدا پخش شود.

نحوه کار با این بلوتوث نیز این‌گونه است که ضربه زدن روی دکمه «مکث / ازسرگیری» باعث توقف موقت و از سرگیری ویدئو یا موسیقی شما می‌شود. در عین حال، هنگامی که تلفن شما زنگ می‌زند، فشار دادن همان دکمه ویدیو را متوقف می‌کند، صدا را به تلفن شما تغییر داده و به تماس پاسخ می‌دهد.

محدودیت‌های بلوتوث چند نقطه‌ ای

بلوتوث چند نقطه ای

در هر سناریویی که به آن نگاه کرده‌ایم، نحوه کار بلوتوث چند نقطه ای وابسته به یک دستگاه صوتی مانند بلندگو یا هدفون و سپس چندین دستگاه پخش بود. در واقع این تنها راهی است که بلوتوث چند نقطه ای می‌تواند کار کند. نکته اینجاست که این بلوتوث قابلیت اینکه بلندگو و هدست را به رایانه متصل کند، سپس بر اساس اینکه کدام یک را فشار می‌دهید، شروع به کار کند را ندارد. این ویژگی ممکن است قابل اجرا باشد، اما در حال حاضر بخشی از مشخصات بلوتوث چند نقطه ای نیست.

چند نقطه ای معمولاً به یک جفت دستگاه منبع محدود می‌شود، اگرچه با نسخه ای از بلوتوث چند نقطه ای که به عنوان اتصال سه‌گانه شناخته می‌شود، این تعداد به 3 دستگاه می‌رسد. این نسخه آخرین ورژن پیشرفته موجود از این فناوری در حال حاضر است و تا به امروز هیچ نسخه‌ای از چند نقطه ای ساخته نشده است که به شما امکان اتصال چهار یا چند دستگاه منبع را بدهد.

یکی دیگر از محدودیت‌های بلوتوث چند نقطه ای این است که صدا را از هر دستگاه منبع به طور همزمان پخش نمی‌کند. به هر حال این چیزی نیست که اکثر مردم اغلب از آن استفاده می‌کنند، اما به خاطر داشته باشید که این ممکن است به این معنی باشد که هدفون‌های شما برای مثال، برای پخش صدای اعلان از تلفن شما، مجبور شوند پخش صدای ویدیوی YouTube را متوقف می‌کنند.

در نهایت، محدودیت اصلی این تکنولوژی این است که بلوتوث چند نقطه ای رایگان نیست. سازندگان باید آن را در هدفون یا سایر محصولات صوتی خود بسازند و این هزینه کلی محصول را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، مصرف‌کنندگان برای سال‌ها تمایلی به خرید این محصول نشان نمی‌دادند. حتی در حال حاضر که مولتی‌پوینت در محصولات بیشتری نسبت به همیشه در دسترس است، هنوز هم بین مشتریان فراگیر نیست.

نکته: ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا محصولی که دارید از چند نقطه پشتیبانی می‌کند یا نه، این است که از طریق وب سایت سازنده بررسی کنید.

انواع مختلف بلوتوث Multipoint

بلوتوث چند نقطه ای

چند نقطه‌ای ساده: ابتدایی ترین شکل بلوتوث چند نقطه ای به نام چند نقطه ای ساده شناخته می‌شود. این نوع از چند نقطه‌ای به شما این امکان را می‌دهد که به چندین دستگاه، از جمله چند تلفن، متصل شوید، اما پاسخ دادن به تماس در یکی از آن‌ها در حالی که به دیگری متصل است، تماس دیگر را قطع می‌کند. بنابراین آن‌ها می توانند با دو دستگاه متصل شوند و در صورت قطع شدن صدا در یک دستگاه، صدا در دستگاه دیگر نیز متوقف می‌شود. چند نقطه ای ساده نوعی است که بیشتر در دستگاه‌های مصرف کننده معمولی یافت می‌شود.

چند نقطه‌ای پیشرفته: چند نقطه ای پیشرفته بیشتر برای کاربران تجاری در نظر گرفته شده است. این ورژن تقریبا شبیه چند نقطه‌ای ساده است و تنها تفاوت آن‌ها این است که چند نقطه‌ای پیشرفته هنگام تعویض تماس، به جای قطع کردن، اولین تماس را در حالت انتظار قرار می‌دهد.

اتصال سه‌گانه: اتصال سه گانه، همانطور که از نامش پیداست، به جای دو دستگاه، به سه دستگاه منبع اجازه اتصال می‌دهد. هدفون یا هدست شما با اتصال سه‌گانه چند نقطه‌ای می‌توانند به طور همزمان با سه دستگاه جفت شوند.

بلوتوث

اتصال اختصاصی: در نهایت، شما در این ورژن راه حل‌های اختصاصی برای اتصال به دستگاه‌ها دارید. برای مثال، اپل و سامسونگ جایگزینی دارند که می‌تواند از جزئیات حساب شما برای تعویض هوشمند صدا به هر دستگاهی که ممکن است در یک لحظه معین استفاده کنید، استفاده کند. همانند قابلیتی که در ایرپادهای اپل مشاهده می‌شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، در هیچ کدام از انواع بلوتوث چند نقطه ای، امکان پخش صدا از یک منبع در چندین دستگاه وجود ندارد. گفتنی است که به‌تازگی بلوتوث 5.0 قابلیتی را معرفی کرده است که این امکان را فراهم می‌کند. این ویژگی ممکن است نام‌های متفاوتی از سازنده به سازنده داشته باشد، اما بخشی از مشخصات اصلی بلوتوث 5.0 است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*