چرا ماهواره خیام توسط روسها پرتاب شد

چرا ماهواره خیام توسط روسها از قزاقستان به فضا پرتاب شد؟

صبح روز گذشته جدیدترین ماهواره ایرانی به فضا پرتاب شد و حالا این سوال پیش آمده که چرا ماهواره خیام توسط روسها پرتاب شد؟

پیشرفت در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره‌های ملی نشان دهنده تلاش شبانه‌روزی دانشمندان ایرانی است. تا به امروز محققان کشورمان موفق شده‌اند ماهواره‌های مختلفی را ساخته و به مدار زمین پرتاب کنند. یکی از این ماهواره‌ها که اخیرا پرتاب شده، خیام است که البته طبق اخبار منتشر شده به سفارش ایران و توسط روسیه ساخته شده است.

چرا ماهواره خیام توسط روسها پرتاب شد؟

چند روز پیش در خصوص ماهواره خیام صحبت کردیم و به این پرسش که ماهواره خیام ساخت ایران است یا روسیه، پاسخ دادیم. به نقل از برخی منابع موثق، این ماهواره ساعت 10 و 22 دقیقه از پایگاه بایکونور در قزاقستان به مدار زمین ارسال شده است. گفتنی است که خیام با کمک راکت سایوز روسی به مقصد مورد نظر پرتاب شد.

چرا ماهواره خیام توسط روسها پرتاب شد

هم‌اکنون پس از پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره دانشمندان اعلام کرده‌اند که وضعیت ماهواره خیام بسیار خوب و رضایت بخش است. اما سوال مهمی که درباره این ماهواره پیش می‌آید این است که آیا خیام واقعا توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده؟ اگر این طور است چرا با موشک روسیه پرتاب شده؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید سال گذشته دانشمندان ایرانی توانستند ماهواره نور 2 را با یک ماهواره‌بر کاملا بومی به مدار زمین ارسال کنند. نام این راکت قاصد بود و به خوبی نشان داد که ایرانی‌ها توانایی تولید موشک‌های ماهواره‌بر را دارند. درست است که قاصد برای حمل ماهواره‌های زیر 50 کیلوگرم ساخته شده بود، اما سازمان فضایی ایران خاطرنشان ساخت که تا پایان دولت رئیسی می‌توانیم ماهواره‌برهایی بسازیم که توانایی حمل ماهواره‌هایی تا وزن چند صد کیلوگرم را دارند.

چرا ماهواره خیام توسط روسها پرتاب شد

با این وجود ایران نشان داده که در زمینه پرتاب ماهواره‌های زیر 50 کیلوگرم در مدار 500 متری توانا و قابل است، اما ماهواره خیام وزن بیش از 500 کیلوگرمی دارد و حالا این شائبه ایجاد شده که چرا روس‌ها خیام را پرتاب کردند؟ به نقل از سازمان فضایی ایران، موشک سایوز روسیه توانایی و دقت زیادی در پرتاب هدف دارد و به همین دلیل ارسال خیام به آنها واگذار شده است.

از طرفی بد نیست بدانیم که بسیاری از کشورهایی که توانایی لازم در ساخت تجهیزات فضایی را دارند، باز هم از پرتابگرهای دقیق روسی نظیر سایوز استفاده می‌کنند تا ضریب اطمینان پرتاب ماهواره‌هایشان افزایش یابد.