گلکسی واچ 5 پرو

گلکسی واچ 5 در برابر 5 پرو سامسونگ؛ از طراحی تا قیمت و مشخصات فنی

سامسونگ در جریان همایش تابستانه خود از دو ساعت هوشمند گلکسی واچ 5 و 5 پرو رونمایی کرد. در این مطلب به بررسی سری Galaxy Watch 5 می‌پردازیم.

سری جدید ساعت‌های هوشمند سامسونگ، محصول سال 2022 میلادی، مثالی آشکار از «تکامل به جای تحول» هستند. سامسونگ گلکسی واچ 5 و گلکسی واچ 5 پرو شباهت‌های زیادی با سری 4 دارند اما جنبه‌های مختلفی را بهبود بخشیده‌اند. مخصوصا مدل Pro محصول جالبی است، زیرا سامسونگ با واچ 5 پرو به طور هوشمندانه‌ای، علاقه‌مندان به فضای باز را به لطف ویژگی‌های آموزشی جدید و عمر باتری طولانی‌تر، مورد هدف قرار می‌دهد. اما این دو مدل چه تفاوت‌هایی با هم دارند و چگونه در مقابل رقبا قرار می‌گیرند؟ در اینجا همه نکاتی که باید در مورد گلکسی واچ 5 و واچ 5 پرو بدانید، توضیح داده شده است.

سامسونگ گلکسی واچ 5 و واچ 5 پرو: در یک نگاه

گلکسی واچ 5 پرو

سامسونگ دو مدل گلکسی واچ 5 و گلکسی واچ 5 پرو را در 10 آگوست 2022 در رویداد تابستانی خود معرفی کرد. این دو ساعت دارای ویژگی‌های اصلی مشابهی هستند اما از نظر اهداف فروش و مخاطبان هدف تفاوت دارند.

گلکسی واچ 5 جانشین مستقیم گلکسی واچ 4 است. این محصول، گزینه‌ی سبک‌تر و پایه است و شامل تنوع رنگی جذاب‌تری می‌شود. گلکسی واچ 5 پرو عملا همان مدل پایه است، اما بدنه ضخیم‌تر و سنگین‌تری دارد تا باتری بزرگ‌تری را در خود جای دهد. ضمنا مدل پرو دارای نمایشگر بزرگتر، بند D-buckle (سگک دار) و ویژگی‌های برنامه‌ریزی تمرینی اضافی است. علاوه بر این، ساختار آلومینیومی مورد استفاده در مدل‌های پایه Watch 5 با بدنه‌ای تیتانیومی و لبه‌های محافظ در مدل Pro ارتقا یافته است.

هیچ‌کدام از مدل‌های سری 5 دارای قاب چرخشی فیزیکی نیستند، اما سامسونگ به فروش گلکسی واچ 4 کلاسیک برای کسانی که به دنبال این ویژگی خاص هستند، ادامه خواهد داد. هردو مدل سری 5  دارای حاشیه‌ی لمسی با لنزهای قوی‌تر از جنس یاقوت کریستال هستند.

اگرچه اندازه‌ی بزرگ باتری در مدل پرو، یک ویژگی برجسته است، اما مدل معمولی هم در مقایسه با گلکسی واچ 4 باتری بزرگ‌تری دارد و از پیشرفت محسوسی بهره برده است. همچنین یک گزینه جدید به برنامه‌ی سلامت اضافه شده که سنسور دمای پوست نام دارد. سیستم عامل Wear OS 3، ساخت شرکت گوگل و رابط کاربری One UI Watch 4.5 به صورت پیش فرض برای این دو محصول در نظر گرفته شده‌اند.

دو سایز برای گلکسی واچ 5 موجود است: 40 میلی متری و 44 میلی متری. هر دو اندازه در نسخه‌های Wi-Fi و LTE نیز موجود هستند. گلکسی واچ 5 پرو در یک اندازه، یعنی 45 میلی متری قابل خریداری است. می‌توانید این مدل را با گزینه LTE یا بدون آن تهیه کنید.

آیا گلکسی واچ 5 و گلکسی واچ 5 پرو ارزش خرید دارند؟

گلکسی واچ 5 پرو

با در نظر گرفتن همه‌ی فاکتورها، بله. اگرچه ما هنوز هر دو مدل را با جزئیات کامل بررسی نکرده‌ایم، اما سری 5 از هر لحاظ نسبت به تجربه قبلی با گلکسی واچ 4، پیشرفت کرده است. سری 4 از قبل در میان بهترین ساعت‌های هوشمند قرار داشت، اما به نظر می‌رسد که برادر کوچک‌تر آن، آماده‌ی غصب این تاج و تخت است.

البته، اگر به دنبال ارتقا از واچ 4 به سری 5 هستید، باید سوالاتی پرسیده شود. مسلما، بهبودهای انجام شده برای هر کاربری، ارزش صرف چند صد دلار اضافی را ندارد، به خصوص اگر قصد فروش ساعت قدیمی را نداشته باشید. اما اگر به دنبال خرید اولین ساعت هوشمند خود هستید، گلکسی واچ 5 یک نقطه‌ی آغاز ایده‌آل و جاه‌طلبانه است.

در حالی که واچ 4 و واچ 4 کلاسیک از نظر ظاهری متفاوت بودند، گلکسی واچ 5 و 5 پرو ظاهری تقریبا مشابه دارند. برخلاف واچ 4 کلاسیک، هر دو مدل سری 5 دارای حاشیه‌ی لمسی هستند. این نکته نشان می‌دهد که هردو مدل از زیبایی شناسی مشترکی تبعیت می‌کنند. با این حال، مدل Pro دارای اندازه نمایشگر بزرگتر، باتری قوی‌تر و لایه محافظتی سخت‌تری نسبت به همتای خود است. ضمنا برخی از ویژگی‌های آموزشی جالبِ الهام گرفته شده از ساعت هوشمند گارمین را به ارمغان می‌آورد که بعدا درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. سامسونگ این مدل را به عنوان گزینه‌ای برای «ماجراجویی در فضای باز» توصیف کرده است.

برخلاف واچ 4 دو، سامسونگ گلکسی واچ 5 و گلکسی واچ 5 پرو از نظر طراحی تقریباً مشابه هستند.

هردو مدل از سری 5 دارای فناوری ردیابی تناسب اندام هستند. این پکیج شامل یک سنسور ضربان قلب نوری، یک سنسور ECG (نوار قلب) برای نظارت بر سلامت قلب، حسگر BIA برای بررسی تراکم بدن، نظارت مداوم SpO2 (درصد اشباع اکسیژن خون) و سنسور جدید برای کنترل دمای پوست است. لازم به ذکر است که گلکسی واچ 5 و 5 پرو از ویژگی‌های جی پی اس، NFC داخلی، پشتیبانی از وای فای، دو باند و بلوتوث 5.2 پشتیبانی می‌کنند.

مدل پایه‌ی ساعت‌های جدید سامسونگ، چندان قیمت بیشتری نسبت به مدل قبلی خود ندارند. واچ 4 با قیمت 249 دلار عرضه شد، در حالی که برادر کوچک آن با قیمت 279 دلار به فروش می‌رسد. نسخه‌ی پشتیبان LTE حدود 50 دلار گران‌تر است. به طور کلی، این قیمت در مقایسه با رقبای اصلی آن، یعنی ساعت‌های هوشمند اپل و گارمین ناچیز است. اما داستان برای مدل پرو کمی متفاوت می‌شود. قیمت این مدل برای نسخه‌های «فقط وای فای» از 449 دلار شروع می‌شود و برای نوع LTE به 499 دلار می‌رسد.

سامسونگ گلکسی واچ 5: سخت افزار و طراحی

گلکسی واچ 5 پرو

همانطور که گفته شد، سامسونگ ترجیح داد به جای تحول کامل در ساعت هوشمند، سخت افزار و طراحی فعلی را اصلاح کند. برای کسانی که به دنبال استایل و طراحی کاملا جدید هستند، خبر بدی داریم؛ زیرا سری 4 و 5 از نظر بصری و تا حدودی از نظر فیزیکی، محصولات مشابهی هستند.

می‌توانید گلکسی واچ 5 را با لنز 44 یا 40 میلی‌متری تهیه کنید. مورد دوم کوچک‌ترین، باریک‌ترین و سبک‌ترین گزینه در این محدوده است که دارای نمایشگر 1.19 اینچی AMOLED با رزولوشن 396 در 396، ضخامت 39 میلی‌متر و وزن 29 گرم است. گزینه‌ی بزرگتر واچ 5 شامل نمایشگر 1.36 اینچی AMOLED با رزولوشن 450 در 450 و ضخامت 43.3 میلی متری و وزن 33 گرمی می‌شود.

سامسونگ ترجیح داد به جای اختراع مجدد ساعت هوشمند، سخت افزار و طراحی موجود خود را اصلاح کند.

سامسونگ گلکسی واچ 5 پرو فرزند جدید این خانواده است و جایگزین سری کوتاه‌عمر «کلاسیک» شده است. پرو نسبت به کلاسیک از لنز 45 میلی متری کوچکتر استفاده می‌کند، اما همچنان به همان نمایشگر 1.36 اینچی واچ 5 مجهز است. این لنز بزرگتر نسبت به واچ 5، باعث تامین فضایی بیشتر برای حاشیه‌ی قطور‌تر می‌شود که محافظت بیشتری را از نمایشگر در برابر ضربه‌های وارده تامین می‌کند.

مانند گلکسی واچ 4، هر دو مدل سری 5 دارای یک جفت دکمه‌ی صاف‌تر و بلندتر در سمت راست خود هستند. پیچ‌های گرد استفاده شده در مدل کلاسیک به دست فراموشی سپرده شده‌اند. این تغییر احتمالا چیز خوبی است؛ به خصوص برای مدل Pro. زیرا کمتر احتمال دارد که دکمه‌های مسطح را در هنگام فعالیت روزمره و به اشتباه فعال کنید.

در حالی که هر دو مدل گلکسی سری 5 از بند استاندارد 20 میلی متری بهره می‌برند، تناسب باندهای استاندارد بهبود بخشیده است. سامسونگ ادعا می‌کند که این امر دقت سنسورها را هنگام نظارت بر معیارهای سلامتی بهبود می‌بخشد. گلکسی واچ 5 استاندارد با گزینه‌ی بند ورزشی، مشابه واچ 4 عرضه می‌شود. مدل پرو دارای بند D-buckle (سگک دار) امن‌تری است که ظاهر لوکس‌تری هم دارد.

در مورد سخت افزار باید بگوییم که سامسونگ بالاخره عمر باتری را به یکی از ویژگی‌های برجسته تبدیل کرده است. گلکسی واچ 5 نسخه‌ی 40 میلی‌متری دارای باتری 284 میلی‌آمپر ساعتی است، در حالی که مدل 44 میلی‌متری به باتری 410 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. مدل پرو هم شامل یک سلول عظیم 590mAh است. طبق اعلام سازندگان، مدل‌های پایه قادرند تا 50 ساعت بین شارژ دوام بیاورند. برای مدل Pro، این عدد به 80 ساعت در استفاده‌ی معمول یا 20 ساعت در استفاده‌ی مداوم از جی‌پی‌اس می‌رسد. با این حال، ارقام نهایی با توجه به استفاده‌ی هر کاربر متفاوت خواهد بود.

فراتر از موارد ذکر شده، هیچ چیز جدیدی در گلکسی واچ 5 وجود ندارد. سامسونگ همچنان از تراشه پردازنده Exynos W920 که سال گذشته در سری 4 استفاده شد، بهره برده که با 1.5 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی همراه شده است.

تناسب اندام، ردیابی سلامت، و ویژگی های نرم افزار

ساعت نسل 5 سامسونگ

سری 5 لیست معقولی از فناوری‌های ارزیابی سلامت را به مچ دست شما می‌آورد. اگر لیست مشخصات گلکسی واچ 4 را بررسی کرده باشید، بسیاری از این ویژگی‌ها برایتان آشنا خواهد بود.

اول از همه بگوییم که در سری 5 شاهد بازگشت حسگرهای «BioActive» هستیم؛ منظورمان سه حسگر برای نظارت بر ضربان قلب، سیگنال الکتریکی قلب و توده بدن است. سنسور نوار قلب برای اولین بار در سری 4 از ساعت‌های سامسونگ معرفی شد. در حالی که سری 5 هم از همان مجموعه سنسورهای نسل قبلی بهره می‌برد، اما سامسونگ ادعا می‌کند که دقت این حسگرها در گلکسی واچ 5 به لطف قرار گرفتن بهتر روی مچ دست، بهبود یافته است. ضمنا سری 5 می‌تواند به لطف سنسور SpO2، نظارت مداومی بر اکسیژن خون داشته باشد.

یک سنسور جدید به کمک اشعه مادون قرمز، دمای پوست کاربر را می‌سنجد.

یک سنسور مهم و جدید به مجموعه حسگرهای سامسونگ اضافه شده است. سنسور تشخیص دمای پوست که از مادون قرمز برای نمونه برداری از نوسانات دمای بدن کاربر استفاده می‌کند. این ویژگی در ساعت‌های هوشمند فیت بیت مفید واقع شده است، زیرا به عنوان یک هشدار اولیه برای بیماری احتمالی عمل می‌کند. سامسونگ احتمالا برنامه‌های مشابهی دارد.

البته سامسونگ به دنبال بهبود ارزیابی و آنالیز خواب با سری هم است. در هنگام خواب بررسی و ضبط خروپف با استفاده از میکروفون تلفن و سنجش اکسیژن خون انجام می‌شود. این شرکت همچنین در حال تبلیغ سیستم «مشاوره خواب» خود است که در سری 4 رونمایی شد. شما به ساعت خود می‌گویید که مشکلات خواب شما چیست و ساعت، یک برنامه‌ی هدایتی یک ماهه را برای رفع آنها پیشنهاد می‌کند. برای کسانی که در اکوسیستم سامسونگ عضو هستند، استفاده از SmartThings به کاربران اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های هوشمند خود را کنترل کنند تا کیفیت خواب بهتری داشته باشند.

اگر به طور خاص به گلکسی واچ 5 پرو نگاه کنیم، برخی از ویژگی‌های نرم افزاری جدید را خواهیم دید. سری پرو سامسونگ از فایل‌های GPX پشتیبانی می‌کند تا مسیرها را ردیابی کنید، راه‌های جدید را ضبط و با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید. این مدل دارای مسیر بازگشت نیز هست که به شما کمک می‌کند در صورت منحرف شدن از مسیر، راه خانه را پیدا کنید. در نهایت مدل Pro شامل حالت قدم به قدم در نقشه می‌شود که حسابی به کار دوچرخه سواران و دوندگان می‌آید.

روزهای استفاده‌ی سامسونگ از سیستم تایزن به پایا رسیده است. پس از گلکسی واچ 4، حالا سری 5 هم با سیستم عامل Wear OS 3 عرضه می‌شود. در حالی که هیچ تفاوت ملموسی وجود ندارد، سامسونگ نسل 5 ساعت‌های خود را با رابط کاربری One UI 4.5 عرضه می‌کند. با توجه به اینکه در حال حاضر، یک نسخه‌ی بتا در دست توسعه قرار دارد، انتظار داریم که One UI Watch 5.0 در ماه‌های آینده معرفی شود.

سری گلکسی واچ 5 پشتیبانی از دستیار صوتی گوگل را از همان ابتدا به همراه می‌آورد، در حالی که پشتیبانی از دستیار صوتی Google Maps بدون تلفن هوشمند با جمله‌ی «به زودی ارائه می‌شود» تبلیغ شده است. ضمنا سامسونگ سرویس انتقال داده‌ی Smart Switch خود را به سری 5 اضافه کرده که سرعت عمل این ساعت‌ها را کمی بالاتر می‌برد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام
    من یک سوال داشتم و اون این هست که در گلکسی واچ 5 تقاوت نسخه ال تی ای با نسخه بدون آن چیست؟