داروهای قلبی گرما

داروهای قلبی در همراهی با تغییرات اقلیمی، انسان‌ها را نابود خواهند کرد

در این مقاله به بررسی تاثیر برخی از داروهای قلبی در بیماران مبتلا به عروق کرونر قلب با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی می‌پردازیم. آیا داروهای قلبی در فصل گرما تاثیر معکوسی دارند و بیماران را به کام مرگ می‌کشانند؟

برخی داروهای قلبی مثل بتابلوکرها برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب بسیار مهم هستند؛ زیرا می‌توانند باعث بقای فرد و افزایش سطح کیفیت زندگی آنها شوند. به بیانی دیگر آسپرین و دیگر داروهای ضدپلاکت می‌توانند خطر حمله قلبی را کاهش دهند.

هشدار دانشمندان در رابطه با استفاده از داروهای قلبی در فصل گرما

قلب انسان

با این حال، این داروها می‌توانند با گرم شدن هوا تاثیر معکوس داشته باشند. به طور کلی در فصول گرم سال به خودی خود احتمال بروز حملات قلبی همیشه بیشتر بوده؛ اما در مقاله جدیدی که در یک آگوست (۱۰ مرداد) در مجله Nature Cardiovasular Research منتشر شده، ابعاد تازه‌ای از این ماجرا مشخص شده است. ظاهرا بخش بزرگی از افرادی که حملات قلبی غیرکشنده را بر اثر گرما تجربه کرده‌اند، از این داروهای قلبی مصرف می‌کردند.

Kai Chen، استادیار گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه Yale و نویسنده این مقاله گفت:

با آمدن موج گرما، افرادی که داروهای قلبی استفاده می‌کنند باید اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند و خیلی مراقب خود باشند. یعنی اینکه از وسایل سرمایشی مانند تهویه مطبوع استفاده کنند و یا اگر می‌خواهند بیرون بروند و خرید کنند حتما به مرکز خریدی بروند که وسایل سرمایشی مرکزی داشته باشد.

داروهای قلبی گرما

آلودگی هوا، هوای سرد و سایر عوامل محیطی خارجی می‌تواند باعث تحریک حمله قلبی شوند. همچنین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد هوای گرم نیز همین کار را می‌کند. با این حال، اپیدمیولوژیست‌ها هنوز در حال تحقیق برای شناسایی گروه‌هایی هستند که در برابر این تغییرات محیطی آسیب پذیرتر هستند.

محققان در این مطالعه ۲۴۹۴ مورد را بررسی کردند. این افراد بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ در هوای گرم (از اردیبهشت تا شهریور) در آوگسبورگ آلمان دچار حملات قلبی غیرکشنده شده بودند. در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما احتمال حملات قلبی را افزایش می‌دهد. محققان نیز با محاسبات خود متوجه شدند که وقتی کره زمین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد گرم می‌شود، نرخ حملات قلبی مربوط به گرما افزایش می‌یابد.

گرمای هوا

با در نظر گرفتن تحقیقات پیشین، تحقیق فعلی بیمارانی را که قبل از بروز حمله قلبی در فصل گرما داروهای قلبی مصرف می‌کردند، مورد مطالعه قرار داده است.

آنها داده‌ها را به گونه‌ای تجزیه و تحلیل کردند که خود بیماران به عنوان گروه‌ کنترل استفاده شدند. دانشمندان این کار را با مقایسه گرمای هوا در روزی که حمله قلبی به بیماران دست داده و دقیقا همان روز در دیگر هفته‌های همان ماه انجام دادند.  به این معنی که اگر فردی در سومین پنج شنبه تیرماه دچار حمله قلبی شود، محققان میزان قرارگیری فرد در معرض هوای گرم را در آن روز با میزان قرارگیری او در معرض هوای گرم در دیگر پنج شنبه‌های تیرماه مقایسه می‌کنند.

داروهای قلبی گرما

بر اساس این تحقیق مشخص شد که بیمارانی که داروهایی قلبی بتابلوکر یا داروهای ضدپلاکت استفاده می‌کنند، احتمال بروز حمله قلبی در آنها در گرم‌ترین روزهای ماه در مقایسه با روزهای کنترل (یعنی دیگر روزهای یکسان در همان ماه) بیشتر است.

مصرف داروهای ضدپلاکت تا ۶۳ درصد و بتابلوکرها تا ۶۵ درصد خطر حمله قلبی را در فصل گرما افزایش می‌دهند و افرادی که هردوی آنها را مصرف می‌کنند این خطر تا ۷۵ درصد در آنها افزایش می‌یابد. افرادی که هیچ کدام از این داروها را استفاده نمی‌کنند احتمال بروز حمله قلبی در آنها بسیار پایین است.

با اینکه این تحقیق ارتباط حمله قلبی در فصل گرما با مصرف داروهای قلبی را نشان می‌دهد، اما نمی‌تواند ثابت کند که این داروها باعث حمله قلبی شده‌اند یا افراد را در برابر حمله قلبی آسیب‌پذیرتر می‌کنند.

داروهای قلبی گرما

البته احتمال آن وجود دارد که این داروها خطر حملات قلبی ناشی از هوای گرم را افزایش دهند؛ اما احتمال آن نیز وجود دارد که بیماری قلبی زمینه‌ای بیماران هم توجیهی برای مصرف داروها باشد و هم آسیب پذیری آنها را در فصل گرما توضیح دهد. با این حال، یک سرنخ وجود دارد که داروها را مقصر می‌داند.

هنگامی که دانشمندان بیماران جوان (۲۵ تا ۵۹ سال) را با افراد مسن (۶۰ تا ۷۴ سال) مقایسه کردند متوجه شدند دقیقا همانطور که انتظار می‌رود، جوان‌ترها گروه سالم‌تری هستند و نرخ بیماری عروق کرونر قلبی در آنها کمتر است.  با این حال، بیماران جوانی که از داروهای قلبی بتابلوکرها و ضدپلاکت استفاده می‌کردند نسبت به بیماران مسن بیشتر مستعد حمله قلبی ناشی از گرما بودند. این درحالیست که افراد مسن بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند.

داروهای قلبی گرما

سرنخ دیگری که نشان می‌دهد این دو دارو ممکن است افراد را آسیب‌پذیرتر کند این است که در بیشتر موارد، ارتباطی بین سایر داروهای قلبی با حملات قلبی ناشی از گرما مشاهده نشده است. البته استاتین‌ها یک استثنا هستند؛ زیرا افراد جوانی که استاتین مصرف می‌کنند، احتمال بروز حمله قلبی در آنها در روزهای گرم سه برابر بیشتر می‌شود.

Chen قصد دارد که در مطالعات آینده رابطه داروها با گرمای هوا و حمله قلبی را پیدا کند. او در این مورد گفت:

آسپرین

ما فرض می‌کنیم که برخی از داروها ممکن است تنظیم دمای بدن را مختل کنند.

نتایج نشان ‌می‌دهد که با افزایش تغییرات آب و هوایی، احتمال حملات قلبی در برخی افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نیز بیشتر می‌شود. تا قطعی شدن نتایج تحقیقات دانشمندان در رابطه با تاثیر برخی داروهای قلبی بر افزایش احتمال حملات قلبی، بهتر است افراد در فصل گرما بیشتر احتیاط کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*