آیفون

اپل در اقدامی عجیب، تبلیغات مزاحم در iOS را 3 برابر قبل می‌کند

به گفته تحلیل‌گر بلومبرگ، اپل می‌خواهد درآمد تبلیغاتی خود را با استفاده از تبلیغات سیستمی بر روی iOS و iPadOS به سه برابر برساند.

مارک گورمن، خبرنگار بلومبرگ که به افشای اطلاعات متعدد درباره اپل شهرت دارد، در آخرین خبرنامه خود عنوان کرده که غول مستقر در کوپرتینو قصد دارد با ادغام تبلیغات بیشتر در برنامه‌های آیفون و آیپد، درآمد تبلیغاتی خود را به حداکثر برساند. گورمن در ادامه یادآوری کرد که اپل پیش‌تر نیز از این تبلیغات نمایشی و مزاحم در برخی از برنامه‌های خبری و بورس استفاده کرده بود. اپل هم‌چنین تبلیغات دیگری را در برگه جستجو و پیشنهادات فروشگاه اپ استور خود ارائه کرده است. به گفته این روزنامه‌نگار، این اقدام، فاز دوم تبلیغاتی این شرکت است که اپل قصد دارد آن‌را بیش از گذشته توسعه دهد.

تبلیغات مزاحم اپل در برنامه‌های اختصاصی iOS؟

ظاهر اپل قصد دارد با فروش فضاهای ممتاز و پربازدید به توسعه‌دهندگان یا شرکت‌های خاص، این امکان را به وجود آورد که محصولات خود را از طریق نرم‌افزارهای این شرکت به نمایش بگذارند. خبرنگار بلومبرگ به عنوان مثال توضیح داده که اپل نحوه قرارگیری نتایج ممتاز در جستجوهای برنامه Apple Maps آزمایشی را به صورت داخلی انجام داده است. بنابراین می‌توان تصور کرد که یک رستوران یا صاحب مغازه می‌تواند با پرداخت مبلغی به اپل، علامت محل خود را تا قبل از جستجوی دقیق آدرس توسط کاربر، در اولویت قرار بگیرد.

یکی از ویژگی‌های جدید iOS 16، گزینه‌ای به نام “Look Around in Maps” است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا نقاط مورد علاقه یک آدرس را به صورت سه‌بعدی و 360 درجه مشاهده کند. شاید اپل بتواند از بازرگانان بخواهد تا موسسات آنها در این سناریو نقش برجسته‌تری داشته باشند. اما این ادعا صرفا یک گمانه‌زنی است.

تبلیغات اپل

گورمن در ادامه به نمونه‌های تبلیغاتی دیگری اشاره می‌کند که ممکن است توسط اپل به پلتفرم‌های خود از جمله iOS اضافه شود، از جمله آنها می‌توان به تخصیص جایگاه‌های تبلیغاتی در اپ استور اشاره کرد. بنابراین، یک توسعه‌دهنده از این طریق می‌تواند با پرداخت مبلغی به اپل، برنامه خود را در جای دیگری غیر از برگه جستجو، مانند برگه سرفصل‌ها یا صفحات دانلود برنامه‌های جانبی قرار دهد. او افزود که اپل حتی می‌تواند با ایجاد اشتراک ارزان‌تر با افزودن تبلیغات در رابط کاربری خود، مدلی مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس را برای سرویس پخش ویدیو اشتراکی +Apple TV را پیاده‌سازی کند.

در هر صورت این استراتژی هنوز توسط اپل به طور رسمی تایید نشده است. البته، بدون شک تبلیغات یک تجارت پرسود با پتانسیل بالا است که احتمال عدم استفاده اپل از این منبع درآمدزایی بعید است. البته با توجه به آنکه رابط کاربری ممتاز و بدون تبلیغات یکی از ویژگی‌های کلیدی در پلتفرم iOS و به طور کلی اکوسیستم اپل است، چنین چرخش ناگهانی از سوی غول آمریکایی عجیب به‌نظر می‌رسد.

چه کسی می‌خواهد با پرداخت بهای آیفون، تبلیغاتی مشابه با MIUI شیائومی را دریافت کند؟

وقتی در مورد تبلیغات صحبت می‌کنیم، پای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران به میان می‌آید. در حالی‌که اپل اجازه می‌دهد تا از استفاده شناسه شخصی کاربر توسط برنامه‌های جانبی برای ارائه تبلیغات هدفمند جلوگیری شود، پس چگونه می‌تواند تبلیغات فروخته شده توسط خود را در برنامه‌هایش تنظیم کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*