ماهی عجیب ضد یخ

این ماهی عجیب در رگ‌های خود ضد یخ دارد!

دانشمندان یک حلزون ماهی عجیب درخشان را کشف کرده‌اند که مانند خودروهای مدرن در رگ‌های خود ضد یخ دارد! این تنها ویژگی خاص این ماهی نیست.

دانشمندان در حین حفاری در اعماق کوه یخی در نزدیکی گرینلند، یک ماهی عجیب را کشف کردند که در رگ‌های آن ضد یخ سبز رنگ درخشانی جریان دارد. این ماده ضد یخ در گونه‌ای خاص تکامل یافته تا از آن‌ در برابر سرما محافظت کند.

بررسی ماهی عجیب که در رگ‌های خود ضد یخ دارد!

یک مطالعه جدید اثبات کرد که نوعی از حلزون ماهی (Liparis gibbus) حاوی بالاترین سطح پروتئین‌های ضد یخی است که تا کنون کشف شده‌ است. همانطور که ضد یخ در موتور خودرو اثر می‌کند، این گونه‌های خاص ماهی نیز در زیستگاه‌های سرد مانند آب‌های قطبی در گرینلند به این ماده رگ‌های خود نیاز دارند.

دیوید گروبر که یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد برجسته زیست شناسی و محققی در موزه تاریخ طبیعی آمریکا است، می‌گوید:

 پروتئین‌های ضد یخ به سطح کریستال‌های کوچک‌تر یخ می‌چسبند و از تبدیل شدن آن‌ها به کریستال‌های بزرگ و خطرناک جلوگیری می‌کنند. ماهی‌های قطب شمال و جنوب به طور مستقل با این پروتئین‌ها تکامل یافته‌اند.

ماهی عجیب ضد یخ

به گفته بنیاد ملی علوم، تقریباً ۵۰ سال پیش اولین باری بود که پروتئین‌های ضد یخ در برخی از ماهی‌های قطب جنوب کشف شد. ماهی‌ها بر خلاف برخی از گونه‌های خونسرد خزندگان و حشرات وقتی مایعات در بدنشان یخ بزند، نمی‌توانند زنده بمانند.

این مسئله می‌تواند باعث ایجاد دانه‌های یخ در داخل سلول‌های ماهی شود و اساساً آن‌ها را به بستنی تبدیل کند! جان اسپارکس،‌ سرپرست تیم تحقیق می‌گوید:

این که پرتوئین‌های ضد یخ به طور مستقل در نژاد ماهی‌های مختلف تکامل یافته است در واقع نشان دهنده این است که این ماده برای بقای این ماهی‌ها در این زیستگاه‌ها بسیار حیاتی است.

دیوید گروبر گفت که حلزون ماهی‌ها، پروتئین‌های ضد یخ را مانند هر پروتئین دیگری تولید می کنند و سپس آن را در جریان خون خود وارد می‌کنند. حلزون ماهی‌ها بیشتر از سایر ماهی‌ها ضد یخ تولید می‌کنند.

ماهی عجیب ضد یخ

دانشمندان این موجود ریز قورباغه مانند را در سال ۲۰۱۹ در طی یک سفر اکتشافی در سواحل گرینلند پیدا کردند. هنگامی که دانشمندان این ماهی درخشان به رنگ سبز و قرمز را کشف کردند بسیار متعجب شدند.

در واقع حلزون ماهی یکی از معدود گونه‌هایی است که در میان کوه‌های یخ و شکاف‌های این مکان زندگی می‌کرد. همچنین نادر است که ماهی‌های قطب شمال، توانایی فلورسانس، یعنی تبدیل نور آبی به سبز، قرمز یا زرد را نشان دهند.

به طور معمول این ویژگی در ماهی های که در آب‌های گرم شنا می‌کنند، مشاهده می‌شود. این ماهی اولین مورد از ماهی‌های قطب شمال است که ویژگی فلورسانس زیستی دارد.

قطب

سطح شگف‌انگیز تولید ضد یخ در این ماهی‌ها می‌تواند به این گونه کمک کند که به با دمای زیر صفر سازگار شوند. این سوال مطرح می‌شود که با توجه به افزایش دمای اقیانوس‌ها در نتیجه گرم شدن زمین، این ماهی‌ها چه واکنشی خواهند داشت.

با توجه به گرم شدن سریع آب‌ها در قطب شمال، این ماهی‌ها باید با گونه‌های آب‌های گرم که اکنون به شمال مهاجرت کرده‌اند، رقابت کنند. حتی ممکن است پروتئین ضد یخ این ماهی‌ها در آینده برای آن‌ها مزیتی نداشته باشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*