ربات انسان نما تسلا اپتیموس

اطلاعات جدید ربات اپتیموس تسلا از زبان ایلان ماسک؛ دستیار انسان نما با قیمت کمتر از خودرو

ایلان ماسک در جریان بیانیه‌ای طولانی در مورد ربات انسان نما تسلا، یعنی اپتیموس صحبت کرده و آینده بشر را وابسته به ربات‌های خانگی توصیف کرده است.

تسلا قرار است در اواخر سپتامبر 2022 از یک ربات انسان نما جدید به نام «اپتیموس» رونمایی کند. گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد استراتژی تسلا برای ورود به بازار روباتیک وجود دارد و پست اخیر ایلان ماسک، اطلاعات جدیدی را به اشتراک می‌گذارد.

در این پست که در نشریه رسمی اداره فضای مجازی چین منتشر شده، ماسک بر روی سخنان قبلی خود در سال 2021 تاکید کرده است و ادامه داد: «تسلا به دلیل سرمایه‌گذاری های عمده در تکنولوژی رانندگی خودکار، مسلما بزرگترین شرکت رباتیک در جهان محسوب می‌شود».

ربات انسان نما

ایلان ماسک: در آینده ربات‌های خانگی از ماشین‌ها ارزان‌تر خواهند بود

اگر برخی از کمپانی‌های بزرگ روباتیک مانند «ABB» را در این حوزه نادیده بگیریم، اظهارات ماسک تا حدی منصفانه است. تسلا نه تنها در زمینه نرم افزارهای اتوماسیون یا خودکار سازی (هوش مصنوعی، شبکه‌های عصبی، موتورهای دیفرانسیل)، بلکه در زمینه سخت افزار (حسگرها، محرک‌ها) نیز فعالیت می‌کند. تلاش‌های این شرکت بر روی ماشین‌های چرخ‌دار متمرکز شده است، اما آیا واقعا تسلا به حدی از پیشرفت رسیده که این فناوری‌ها را در تولید یک ربات انسان نما بکا بگیرد؟ جواب این سوال در 20 سال پیش، می‌توانست یک نه بزرگ باشد! اما پیشرفت‌های رباتیک در 15 گذشته می‌تواند جواب این سوال را تغییر دهد؛ بخصوص که با پیشگامی شرکت‌های بزرگی مانند بوستون داینامیکس، راه برای عرضه‌ی سطح جدیدی از ربات های انسان نما هموار شده است.

بیشتر بخوانید: ویدیوی حرکات نمایشی ربات بوستون داینامیکس را تماشا کنید

شاید سوال مرتبط‌تر این باشد که چگونه یک ربات انسان نما در استراتژی کسب‌وکار تسلا قرار می‌گیرد؛ پاسخ این سوال، چندان واضح نیست. ماسک در پست خود به وضوح تاکید می‌کند که ایده این است که در نهایت بازار را با ربات‌های خانگی هدف قرار دهیم. اما شواهد نشان می‌دهد که این بازار، چندان مقرون به صرفه نیست. بازاری که به جز چند استثنا، رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته است. البته این بدان معنا نیست که بازار رباتیک در آینده تکامل نخواهد یافت. با خرید iRobot توسط آمازون، می‌توان مطمئن بود که در آینده شاهد بازاریابی وسیعی در این حوزه خواهیم بود.

ربات انسان نما تسلا اپتیموس

اما رسیدن از ربات جاروبرقی به یک ربات انسان نما مسیری طولانی تلقی می‌شود که مستلزم توسعه‌ی فناوری و بهبود هزینه‌ی ساخت است تا این واقعیت عملی شود. احتمالا هدف ماسک این است که تسلا را در خط مقدم این پروسه قرار دهد. اینکه آیا علاقه‌ی تسلا به توسعه‌ی چنین فناوری پیچیده‌ای تا ده سال آینده حفظ می‌شود، موضوعی است که نیاز به زمان دارد؛ بخصوص پس از هیاهوی تبلیغاتی اخیر آنها. حقیقت فعلی این است که ربات های انسان نما برای انجام انواع وظایف روتین در محیط‌های غیر پیش‌فرض آماده نیستند.

در اینجا گزیده‌ای از پست ماسک از کانال چینی Substack Beijing ترجمه شده است:

خودروهای امروزی به طور چشمگیری، شبیه به ربات‌های هوشمند و چرخ‌دار هستند. در واقع علاوه بر خودروها، ربات‌های انسان‌نما نیز در حال تبدیل به واقعیت هستند و تسلا یک ربات انسان‌نما همه منظور (Tesla Bot) را در سال 2021 معرفی کرده است. ربات تسلا، قد و وزنی معادل یک انسان بالغ دارد و می‌تواند اجسام سنگین را حمل کند و با قدم‌های کوچک و سریع راه برود. صفحه نمایش روی صورت ربات، سیستمی برای تعامل و ارتباط با انسان است. شاید تعجب کنید که چرا ما این ربات را شبیه انسان طراحی کردیم. زیرا جامعه بشری، تمایل دارد تا با رباتی انسان‌نما که چهار دست و پا و ده انگشت دارد، ارتباط برقرار کند. بنابراین اگر می‌خواهیم رباتی با محیط سازگار شود و بتواند کار انسان‌ها را انجام دهد، باید ظاهر و توانایی‌های مشابه به انسان داشته باشد.

ربات‌های تسلا در ابتدا برای جایگزینی افراد در کارهای تکراری، خسته کننده و خطرناک استفاده خواهند شد. اما چشم انداز ما این است که آنها به میلیون‌ها خانوار در کارهای روزمره، مانند پخت و پز، چمن زنی و مراقبت از سالمندان خدمت کنند.

ربات انسان نما

ربات تسلا قادر است 20 کیلوگرم بار را جابه جا و با سرعت 8 کیلومتر در ساعت حرکت کند

ایلان ماسک در ادامه گفت:

دستیابی به این هدف مستلزم آن است که ربات‌ها به اندازه کافی باهوش باشند و ما نیز توانایی تولید انبوه چنین روبات‌هایی را داشته باشیم. «ربات‌های چهار چرخ» ما (ماشین‌های تسلا) نحوه سفر و حتی زندگی مردم را تغییر داده‌اند. روزی که مشکل خودروهای خودکار را حل کنیم، می‌توانیم فناوری هوش مصنوعی را به ربات‌های انسان‌نما هم تعمیم دهیم. موردی که کاربرد بسیار گسترده‌تری نسبت به خودروهای برقی خواهد داشت.

ما قصد داریم اولین نمونه‌های ربات انسان نما را در سال جاری به بازار عرضه کنیم و تمرکز خود را بر روی بهبود هوش مصنوعی ربات و مشکل تولید انبوه گذاشته‌ایم. پس از آن و با افزایش مقیاس تولید و کاهش هزینه‌ها، بازدهی ربات‌های انسان‌نما به صورت سالانه افزایش می‌یابد. شاید در آینده، خرید یک ربات خانگی، ارزان‌تر از خرید ماشین باشد. شاید در کمتر از یک دهه، مردم بتوانند رباتی خانگی برای تولد به والدینشان هدیه دهند.

می‌توان پیش‌بینی کرد که با قدرت ربات‌ها، دورانی از فراوانی کالا و بهبود خدمات آغاز خواهد شد که در آن همه می‌توانند زندگی مرفه داشته باشند. شاید تنها کمبودی که در آینده به چشم بیاید، تولید انسان باشد!

به نظر شما تسلا می‌تواند تا چند سال آینده، یک ربات خانگی بی‌نقص تولید کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*