ساده ترین روش پیدا کردن و حذف ویروس و برنامه های مخرب در گوشی های اندرویدی

اگر می‌خواهید که گوشی و اطلاعات‌تان در امان باشند، بهتر است با بهترین برنامه های آنتی ویروس برای گوشی های اندرویدی آشنا شوید.

یک تصور غلط در مورد گوشی‌های هوشمند رایج شده که بسیار خطرناک می‌تواند باشد. بسیاری از مردم معتقدند که ویروس‌ها، نرم افزارهای جاسوسی و بدافزار‌ها هنگام استفاده از یک تلفن مشکلی را ایجاد نمی‌کنند و اصلا جای هیچ نگرانی نیست!

متاسفانه، ویروس‌ های زیادی برای گوشی‌ های اندرویدی وجود دارند و شما باید سعی کنید که تا جای امکان از گوشی خود در برابر این خطرات جدی محافظت کنید. از این گذشته، این روزها خصوصی‌ترین اطلاعات‌مان از جمله رمز عبور، پیام‌ها و حتی حساب‌های بانکی‌مان در تلفن‌های همراه گنجانده شده‌اند. پس اگر می‌خواهید در امان بمانید، بهتر است که گوشی خود را با استفاده از یک برنامه آنتی ویروس اسکن کنید.

ممکن است تاکنون چیزهای زیادی در مورد هک‌ و سواستفاده‌هایی که در کامپیوترها رخ می‌دهند شنیده باشید. اما وقتی صحبت از گوشی‌های هوشمند می‌شود، همه چیز آرام و رو به راه بنظر می‌رسد، اما این دلیل نمی‌شود که خیالتان راحت باشد.

طبق گزارش AVTest تعداد بدافزارهای اندرویدی به طور چشمگیری در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۳.۲۸ میلیون نمونه بدافزار مخصوص اندروید را ثبت کرد که این مقدار در واقعیت بسیار بیشتر است. حتی اگر در حالت معمولی مراقب هستید، برای آنکه مهم‌ترین داده‌های تلفنتان در شرایط امنی قرار بگیرند، لازم است که راه‌های امنیتی بیشتری را پیش بگیرید.

به یاد داشته باشید که حتی تلفنی‌هایی که از همان ابتدا با اقدامات و ویژگی‌های حفاظتی همراه هستند، مثل گوشی‌های سامسونگ ، نیز ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند. اگر از قبل یک برنامه آنتی ویروس روی گوشی خود نصب کرده‌اید، مطمئن شوید که به طور منظم از آن استفاده می‌کنید. با این حال، اگر این کار را انجام داده‌ یا انجام نداده‌اید، اما حالا به دنبال محافظت از گوشی خود هستید، روش‌های زیر را دنبال کنید.

بهترین اپلیکیشن‌های آنتی ویروس برای گوشی های اندرویدی

ویروس گوشی های اندرویدی

درست مانند ویروس‌هایی که روی گوشی اندرویدی اثر می‌گذارند، آنتی ویروس‌هایی هم وجود دارند که ممکن است در نگاه اول عالی بنظر برسند. اما با بررسی دقیق‌تر، می‌بینید که برخی از این اپلیکیشن‌های آنتی ویروس پر از تبلیغات هستند و کمک زیادی به محافظت از گوشی شما نمی‌کنند.

هنگامی که دنبال یک برنامه‌ای هستید که مطابق با نیازهایتان باشد، قطعا با تعداد زیادی برنامه رایگان مواجه می‌شوید، اما در این میان برنامه‌های پولی نیز به چشم می‌خورند که برای استفاده از آن‌ها باید به صورت ماهیانه حق اشتراک بپردازید. از این رو ما در اینجا برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های آنتی ویروس برای گوشی های اندرویدی را لیست کرده‌ایم که بر اساس تعداد دانلود و رتبه بندی انتخاب شده‌اند.

  • برنامه BitDefender for Android: شما می‌توانید از نسخه رایگان این برنامه استفاده کنید. این آنتی ویروس به طور منفعلانه‌ای از گوشی شما محافظت می‌کند و همچنین امکان اسکن ویروس‌ها را فراهم می‌کند. اما برای استفاده از نسخه کامل آن می‌توانید مقداری هزینه کنید تا علاوه بر بالا رفتن سطح امنیت، امکان دسترسی به VPN هم داشته باشید.
  • برنامه Avast One Essential: نام Avast نام یک شرکت معروف آنتی ویروس است که یک برنامه محبوب اندرویدی نیز به نام خود دارد. شما می‌توانید از این برنامه به صورت رایگان برای محافظت در برابر ویروس و دسترسی به VPN استفاده کنید. اما این برنامه یک گزینه‌ی پولی هم دارد که متاسفانه دائما این را به شما یادآوری می‌کند.
  • برنامه Norton 360: این برنامه هم یکی دیگر از غول‌های رایانه‌ایست که اخیرا به اندرویدی راه پیدا کرده است. اپلیکیشن Norton به صورت رایگان ارائه نشده، اما اگر مایل به پرداخت هزینه باشید، در این برنامه ویژگی و قابلیت‌های خوبی مثل مسدود کننده تبلیغات و ابزار تجزیه و تحلیل Wi-Fi در اختیارتان قرار می‌گیرد. این برنامه در ابتدا سالانه ۱۴.۹۹ دلار هزینه دارد و بعدها به ۳۰ دلار در سال می‌رسد.
  • برنامه Kaspersky for Android: این مورد یک برنامه آنتی ویروس بسیار قوی است، حتی اگر نسخه رایگان آن را نصب کنید. اما اگر فقط ۱۵ دلار در سال هزینه کنید، به طور دائم از گوشی شما محافظت می‌کند.

از بین این موارد برنامه‌ای که با نیاز شما مطابقت دارد را انتخاب کرده و آن را از طریق فروشگاه پلی استور گوگل دانلود کنید. پس از دانلود آن را در گوشی یا تبلت اندرویدی خود نصب کنید.

نحوه استفاده از آنتی ویروس در گوشی های اندرویدی

ویروس گوشی های اندرویدی

تمامی برنامه‌هایی که در قسمت بالا نام بردیم باید به حدی امنیت گوشی شما را فراهم کنند تا شما دیگر نگران وجود ویروس در گوشی اندرویدی خود نباشید. چه نسخه‌ی پولی را دانلود کرده باشید یا چه نسخه‌ی رایگان، چندان فرق نمی‌کند، در هر صورت شما دیگر به ابزاری دسترسی خواهید داشت که گوشی شما را اسکن کرده و وجود ویروس و بدافزارها را به شما اطلاع می‌دهد.

شما باید این کار را به صورت دوره‌ای انجام دهید. یعنی اسکن گوشی هر دو هفته برای گوشی شما واجب است، به خصوص اگر استفاده‌ی خیلی زیادی از گوشی خود دارید. همیشه عادت کنید که اگر به طور تصادفی یا اتفاقی روی لینک نامعتبری کلیک کردید، فورا با استفاده از آنتی ویروس گوشی خود را اسکن کنید. اکنون خلاصه‌ای از نحوه استفاده از آنتی ویروس در گوشی های اندرویدی و کارهایی که باید انجام دهید، ارائه کرده‌ایم.

  1. آنتی ویروس مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را از فروشگاه پلی استور گوگل دانلود و نصب کنید.
  2. به احتمال زیاد برای استفاده از برنامه باید یک حساب کاربری ثبت کنید.
  3. اگر گزینه‌ی پولی را انتخاب کرده‌اید، هزینه خدمات انتخابی خود را بپردازید.
  4. هر یک از این برنامه‌ها به شما پیشنهاد می‌کنند که بعد از راه اندازی و اجرای آن‌ها در اولین گام تلفن خود را اسکن کنید. با این کار تمام برنامه‌های موجود در گوشی و فضای ذخیره سازی شما از نظر ویروسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  5. پس از اتمام اسکن، می‌توانید نتایج را بررسی کنید. اگر ویروسی پیدا شد، به شما گفته می‌شود که در کجای گوشی بوده است. سپس می‌توانید همه‌ی آن‌ها را از طریق برنامه حذف کنید.
  6. وارد تنظیمات برنامه شوید و به دنبال گزینه‌‌هایی برای اسکن منظم و دائم بگردید. بسته به آنتی ویروس شما، ممکن است، به شما محافظت دائم و مداوم از گوشی ارائه شود که هر بار با استفاده از گوشی در پس زمینه آن اجرا می‌شوند.

حتما تا جای امکان هر چند وقت یک بار این گوشی خود را اسکن کنید. پس از گذشت مدتی و استفاده‌ی طولانی از نسخه‌ی رایگان یک برنامه آنتی ویروس، ممکن است بخواهید که آن را ارتقا دهید. مثلا آنتی ویروس BitDefender و Avast ارزش استفاده‌ی منظم را خواهند داشت.