بررسی اندروید ۱۳

بررسی اندروید 13 ؛ هرآنچه باید درباره سیستم عامل جدید گوگل بدانید

در این مطلب به بررسی زودهنگام اندروید ۱۳ گوگل خواهیم پرداخت و شما را با امکانات جدید، بهبودها و هرچیزی که باید بدانید آشنا می‌کنیم.

اندروید ۱۳، آپدیت سالانه سیستم عامل اندروید گوگل رسماً برای گوشی‌های سری پیکسل گوگل منتشر شده و قطعاً طی ماه‌های پیش رو برای پرچمداران اندرویدی دیگر برندها نیز عرضه خواهد شد. اندروید ۱۲ یک بروزرسانی نرم افزاری بزرگ بود و چیزهای زیادی را تغییر دهید؛ نسخه جدید آن هم دقیقاً به همان شکل، با تغییراتی بزرگ همراه شده است.

گوگل اولین نسخه آزمایشی بروزرسانی Android 13 را فوریه گذشته در اختیار توسعه‌دهندگانش قرار داد، اما در رویداد Google I/O 2022 که ماه مه گذشته برگزار شد، از این سیستم عامل رونمایی کرد. اخیراً هم نسخه نهایی آن برای گوشی‌های پیکسل (پیکسل ۴ به بعد) منتشر شده است.

در ادامه این مقاله به بررسی اندروید ۱۳ ، تاریخ عرضه، امکانات جدید و هر چیزی که باید در مورد سیستم عامل جدید گوگل بدانید خواهیم پرداخت. با گجت نیوز همراه باشید.

بررسی از سیر تا پیاز اندروید ۱۳

تاریخ عرضه

همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم، از چهار روز پیش نسخه نهایی این سیستم عامل در اختیار کاربران گوشی‌های پیکسل گوگل قرار گرفته است. این درحالیست که ماه‌ها نسخه آزمایشی اندروید ۱۳ در جریان بود تا گوگل با دریافت بازخورد کاربران و توسعه‌دهندگان، بتواند آن را به بهترین شکل ممکم عرضه کند. آخرین باری که گوگل نسخه جدید اندروید را در ماه آگوست معرفی کرده بود به آپدیت اندروید ۹ پای در ششم آگوست سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد. از آن به بعد معمولاً آپدیت اندروید در سپتامبر یا اکتبر منتشر می‌شد.

نام آپدیت جدید اندروید

اندروید ۱۳، بیست و دومین نسخه سیستم عامل اندروید از زمان عرضه نخستین نسخه آن در سال ۲۰۰۸ است. برخلاف دیگر نسخه‌های بزرگ اندروید که پس از عدد خود معمولاً نامی را یدک می‌کشیدند، گوگل چند سالی است که آپدیت‌های اندروید را فقط با نام عددی عرضه می‌کند. مقصر اصلی اندروید ۱۰ است که قرار بود با نام اندروید Q عرضه شود، اما گوگل به خاطر مشکلاتی که در شروع کلمات با این حرف وجود داشت و اعتراض طرفدارانش ترجیح داد به طور کلی نام دسرهای خوشمزه را از روی اندروید بردارد و فقط آن‌ها را با نام عددی منتشر کند.

بررسی اندروید ۱۳

شاید نام عددی ساده‌تر به نظر برسد، اما از منحصر به فرد بودن آپدیت‌های اندروید می‌کاهد. نام‌هایی مثل اندروید ۵ آب نبات چوبی و اندروید ۸ اوریو خیلی جذاب‌تر هستند.

اندروید ۱۲ با نام داخلی مخروطه برفی (یک نوع دسر) در حال توسعه بود و اندروید ۱۳ هم با نام تیرامیسو توسعه پیدا کرده است، اما در نهایت گوگل آن را با همین نام “Android 13” منتشر کرد.

کدام گوشی‌ها اندروید ۱۳ را دریافت خواهند کرد؟

اندروید ۱۳ برای گوشی‌های مختلفی عرضه خواهد شد، اما در حال حاضر فقط در دسترس گوشی‌های پیکسل گوگل (از پیکسل ۴ به بعد) قرار گرفته است. در زیر نام گوشی‌های مهمی که این بروزرسانی را تا پایان سال ۲۰۲۲ دریافت می‌کنند مشاهده کنید:

  • سری گوگل پیکسل (پیکسل ۶، پیکسل ۶ پرو، پیکسل 6a، پیکسل ۵، پیکسل 5a، پیکسل ۴، پیکسل ۴ XL، پیکسل 4a، پیکسل 4a 5G)
  • سری سامسونگ گلکسی اس ۲۲ (اس ۲۲، اس ۲۲ پلاس، اس ۲۲ اولترا)
  • سری سامسونگ گلکسی اس ۲۱ (اس ۲۱، اس ۲۱ پلاس، اس ۲۱ اولترا، اس ۲۱ FE)
  • سری سامسونگ گلکسی زد فولد (زد فولد ۳،‌ زد فولد ۴)
  • سری سامسونگ گلکسی زد فلیپ (زد فلیپ ۳، زد فلیپ ۴)
  • سری وان پلاس ۱۰ (وان پلاس ۱۰ پرو، وان پلاس 10T)
  • گوشی‌های موتورولا اج پلاس ۲۰۲۲، اج ۲۲۲، اج ۳۰ پرو، اج ۳۰، موتو جی استایلوس 5G 2022، موتو جی 5G 2022، موتو G82 5G، موتو G62 5G، موتو G42، موتو G32

مطمئناً این‌‌ها تمام گوشی‌هایی نیستند که تا پایان سال آپدیت جدید اندروید را دریافت خواهند کرد. بسیاری از گوشی‌سازهای اندرویدی تلاش می‌کنند در زودترین زمان ممکن نسخه پایدار آپدیت اندروید را در دسترس کاربرانشان قرار دهند. گوگل می‌گوید این شرکت‌ها در حال کار برای انتشار رابط کاربری سفارشی مبتنی بر Android 13 خود هستند:

  • ایسوس
  • iQOO
  • موتورولا
  • وان پلاس
  • اوپو
  • ریلمی
  • سامسونگ
  • شارپ
  • سونی
  • تکنو
  • ویوو
  • شیائومی

بررسی امکانات جدید اندروید ۱۳

در مجموع اندروید 13 حس و حالی شبیه به اندروید 12 خواهد داشت و تفاوت‌های ظاهری خیلی زیادی ندارد. با این حال پیشرفت‌های زیاد زیر پوستی را برای بهبود تجربه کاربری ارائه می‌کند. این بروزرسانی جدید بعد از آپدیت انقلابی اندروید ۱۲ ارائه می‌شود که بروزرسانی‌های اساسی را برای رابط کاربری از جمله قابلیت تم خودکار معرفی کرد.

با هزاران ویژگی جدید که به بهبود کیفیت زندگی دیجیتال کاربران کمک می‌کنند، اندروید 13 می‌تواند تکمیل‌کننده خوبی برای نسخه قبلی باشد. در حال حاضر امکانات جدید این نسخه را می‌تواند در گوشی‌های پیکسل گوگل ببینید؛‌ امکاناتی که به سلیقه شرکت‌های گوشی‌سازی تغییراتی در آن‌ها اعمال می‌شود و در گوشی‌هایشان ارائه خواهد شد.

بنابراین اگر منتظر ارائه قابلیت خیلی بزرگی هستید، باید شما را ناامید کنیم. اما این لزوماً بد نیست و کاملاً هم قابل انتظار بود. اندروید مدت‌ها قبل به بلوغ پلتفرمی خود رسیده است؛ بنابراین منطقی است که با هر بروزرسانی امکانات پیشگامانه زیادی را ارائه نکند.

با این وجود هنوز هم هستند قابلیت‌های جدیدی که می‌توانند کیفیت این پلتفرم را ارتقا دهند. با امکانات سفارشی‌سازی بهتر، بهبود کنترل‌های چند رسانه‌ای، پشتیبانی چندزبانه برای برنامه‌ها و حریم خصوصی بهتر به لطف نوتیفیکیشن‌های انتخابی به صورت پیش‌فرض، شاید اندروید ۱۳ را یک بروزرسانی حوصله سر بر بدانید، اما قطعاً ارزش بررسی کردن را دارد.

و اما به جذاب‌ترین بخش بررسی اندروید ۱۳ می‌رسیم: معرفی امکانات و قابلیت‌های جدیدی که ارائه خواهد کرد.

بهبودهای ظاهری

اندروید ۱۲ تم‌بندی خودکار را معرفی کرد که از رنگ‌های تصویر پس زمینه گوشی شما برای استفاده در دیگر نقاط رابط کاربری الهام می‌گیرد. در مجموع ۸ پالت رنگی برای انتخاب وجود دارد که این در نسخه جدید اندروید به ۲ برابر رسیده است. این نسخه ۱۶ ترکیب رنگی را ارائه می‌کند که انطباق رنگی را بهتر می‌کند.

بهبودهای ظاهری اندروید ۱۳

این قابلیت فقط برای صفحه هوم گوشی کارایی دارد؛ بنابراین با اپلیکیشن‌هایی که در اپ دراور هستند کار نخواهد کرد. البته که فقط هم از برنامه‌های پیش‌فرض خود گوشی پشتیبانی می‌کند. اندروید ۱۳ همچنین انتخاب‌گر پس زمینه را تغییر داده و حالا با لمس طولانی یک نقطه خالی از صفحه، به شما پیش‌نمایشی را از چگونگی ظاهر شدن تصویر مورد نظرتان در پس زمینه گوشی را ارائه می‌کند.

آیکون‌های تم‌بندی شده

با پشتیبانی از اصلاح بصری که با اندروید ۱۲ معرفی شد، اندروید ۱۳ نیز مجموعه‌ای از پیشرفت‌های رابط کاربری را ارائه می‌کند. اندروید خام حالا از آیکون‌های تم‌بندی شده پشتیبانی می‌کند که از رنگ پس زمینه گوشی شما استفاده خواهد کرد تا صفحه هوم گوشی شما ظاهری یک دست و یکپارچه به خودش بگیرد. ویجت جستجوی گوگل هم که در پایین صفحه قرار دارد، این تم رنگی را رعایت خواهد کرد.

تنها مشکل اینجاست که این قابلیت فعلاً به صورت آزمایشی اجرا شده و فقط با اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوگل کار می‌کند. اما خبر خوب اینکه به زودی اپلیکیشن‌های متفرقه هم می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

مجوز نوتیفیکیشن‌ها در زمان اجرا

اندروید ۱۳ با الهام از iOS‌ اپل، به صورت پیش‌فرض مجوز نوتیفیکیشن‌ها را برای تمام برنامه‌ها از زمان اولین اجرا ارائه می‌کند. این درحالی است که تا پیش از این به صورت پیش‌فرض مجوز نوتیفیکیشن برای تمام برنامه‌ها صادر می‌شد. این تغییر بزرگی برای اندروید محسوب می‌شود. قابلیتی که جلوی نوتیفیکیشن‌های ناخواسته را می‌گیرد و اجازه نخواهد داد برنامه‌هایی که نیازی به آن‌ها ندارید هم برای شما نوتیفیکیشن ارسال کنند.

مجوز نوتیفیکیشن‌ها در زمان اجرا

اطلاع از کاشی‌های تنظیمات سریع برنامه‌ها

گوگل تصمیم گرفته تا اطلاع از کاشی‌های تنظیمات سریع برنامه‌ها که در حال حاضر چندان کارآمد نیست را برای کاربرانش آسوده‌تر کند تا ببینند که آیا برنامه مورد نظر آن‌ها دارای عملکرد اضافه‌ای برای حضور در بخش تنظیمات سریع است یا خیر. وقتی برنامه‌ای را نصب می‌کنید که دارای یک کاشی در تنظیمات سریع است، نوتیفیکیشنی برای شما ارسال خواهد شد و شما را از این تغییر مطلع خواهد کرد.

اپلیکیشن‌های چندزبانه

کاربران چندزبانه قطعاً خوشحال خواهند وقتی بدانند که اندروید ۱۳ این قابلیت را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده که امکان تغییر زبان اصلی برنامه متفاوت از زبان سیستم کاربر را فراهم کنند. به طور مثال اگر یک گوشی اندرویدی روی زبان فارسی تنظیم شده باشد، یک برنامه می‌تواند با زبان انگلیسی اجرا شود.

این قابلیت از طریق مسیر Settings > System > Languages & Input > App Languages در دسترس است. البته فعلا در حالت آزمایشی قرار دارد.

ویرایشگر کلیپ‌برد جدید

ویرایشگر کلیپ‌برد جدید اندروید

در بررسی های انجام شده ما شاهد یک ویرایشگر کلیپ‌برد جدید در اندروید ۱۳ هستیم که به شما شورتکات بسیار مفیدی را برای اشتراک‌گذاری سریع متن کپی شده در هر برنامه‌ای که می‌خواهید ارائه می‌کند. این کلیپ‌برد همچنین پس از گذشت یک ساعت، به صورت خودکار پاک می‌شود تا به بهترین شکل از حریم خصوصی کاربر محافظت کند.

کاشی دسترسی سریع به اسکنر کد QR

یک کاشی جدید در تنظیمات سریع در بالای سایه نوتیفیکیشن‌ها اضافه شده که به کاربران امکان اسکن سریع کدهای QR را می‌دهد.

نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های فعال

اکثر اپلیکیشن‌های اندرویدی که در تمام مدت روز اجرا می‌شوند، دائماً نوتیفیکیشنی را برای شما ارسال می‌کنند و همیشه سایه نوتیفیکیشن‌های گوشی شما را اشغال می‌کنند. گوگل با اندروید ۱۳ آن‌ها را مرتب کرده و در یک منوی اختصاصی به نام “Active apps” در گوشه پایین سمت چپ سایه نوتیفیکیشن‌ها به نمایش درآورده است. شما همچنین می‌توانید با لمس هر یک از آن‌ها، جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرید.

کنترل‌های پخش چندرسانه‌ای بازسازی شده

اندروید ۱۳ به یک پخش کننده چندرسانه‌ای بازطراحی شده با یک نوار پیشرفت جدید خمیده و آیکون‌های بهبود پیدا کرده مجهز شده است. گوگل API این کنترل پخش را باز گذاشته تا گوشی‌سازها بتوانند آن را باب میل خود دربیاورند.

کنترل‌های پخش چندرسانه‌ای در بررسی اندروید ۱۳

پشتیبانی داینامیک از فناوری صدای صوتی

همراه با پیشرفت‌های صوتی، نسخه بعدی اندروید با پشتیبانی از فناوری صدای صوتی داینامیک همراه است تا صدا را دقیقاً آنطور که در واقعیت وجود دارد، در اطراف سر کاربر بچرخاند. اندروید در حال حاضر این قابلیت را به صورت استاتیک ارائه می‌کند، اما در اندروید ۱۳ امکانات آن پیشرفته‌تر خواهند بود. البته به خاطر داشته باشید که برای استفاده از این فناوری حتماً باید از یک جفت هدفون با سیستم صوتی فضایی داینامیک استفاده کنید.

دارک مود در حالت خواب

در نسخه جدید اندروید شما می‌توانید دارک مود را زمان‌بندی کنید تا وقتی به رختخواب رفتید فعال شود. شما باید این حالت را از بخش مستقل Bedtime Mode در Digital Wellbeing فعال کنید. با انجام این کار، فشار کمتری به چشم‌های شما وارد شده و خواب آسوده‌تری را تجربه خواهید کرد.

انتخاب‌گر عکس

بررسی اندروید ۱۳ نشان می‌دهد که گوگل یک انتخاب‌گر عکس جدید را معرفی کرده که یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های این نسخه نیز هست.  درست مثل آنچه که در iOS اپل دیده می‌شود و باعث بهبود حریم خصوصی کاربران هم خواهد بود، این انتخاب‌گر جدید به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌های خاص و انتخاب شده‌ای را برای اشتراک‌گذاری با یک اپلیکیشن انتخاب کند، بدون آنکه بخواهد دسترسی به کل گالری گوشی خود را به آن بدهد. این در حالیست که تاکنون اندروید به صورت پیش‌فرض مجوز را برای دسترسی به کل گالری عکس‌های شما صادر می‌کرد.

انتخاب‌گر عکس در بررسی اندروید ۱۳

فونت‌های Color Vector

اندروید ۱۳ پشتیبانی کاملی از فونت‌های COLRv1 را به ارمغان میاورد و از کل سیستم اموجی این فرمت فونت جدید پشتیبانی می‌کند. اما این به چه معناست؟ متن و اموجی اکنون بدون در نظر گرفتن اندازه‌ی انتخابی کاربر، شارپ‌تر دیده می‌شوند.

حریم خصوصی و امنیت

به جای پاپ‌آپ‌های فعلی «دسترسی به حافظه خارجی»، اپلیکیشن‌ها در اندروید ۱۳ سه درخواست مختلف را برای دسترسی به فایل‌های چندرسانه‌ای خواهند داشت. این سه “Read Media Images” ،”Read Media Audio” و Read Media Video هستند که در سه دسته‌بندی جدید قرار می‌گیرند و مدیریت بهتری روی مجوزها را ارائه می‌کنند. علاوه بر این یک مجوز جدید با هدف مدیریت سنسورهای بدن و اکانت گوگل ارائه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*