تاریخ ورود اولین سری ماشین های وارداتی

تاریخ ورود اولین سری ماشین های وارداتی به کشور مشخص شد

موضوع واردات خودروهای خارجی به کشور مدت‌هاست معلق مانده، اما اکنون به نظر می‌رسد تاریخ ورود اولین سری ماشین های وارداتی مشخص شده است.

موضوع آزادسازی واردات خودرو ماه‌ها پیش به نتیجه رسید و قرار شد آیین نامه‌ای تدوین شود تا جزئیات اجرای آن به اطلاع واردکنندگان خودرو برسد، اما تا به امروز خبری از این آیین نامه نبوده است. به تازگی معاون کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده طی یک ماه آینده آیین نامه اجرایی واردات خودروهای خارجی آماده خواهد شد.

تاریخ ورود اولین سری ماشین های وارداتی مشخص شد

به گفته حجت‌الله فیروزی، قرار است اولین محموله خودروهای وارداتی در آذرماه به کشور ارسال شود. وی در خصوص سازوکارهای تدوین آیین نامه واردات خودرو خاطرنشان کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی نسخه نهایی این آیین نامه است و در آخرین جلسه مشترک کمیسیون و وزارت صمت، نکات مورد توجه مجلس در آن گنجانده شد.

تاریخ ورود اولین سری ماشین های وارداتی

به نظر می‌رسد امکان واردات خودرو از آذر ماه سال جاری برای تمامی اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی وجود دارد. همچنین گفته شده ابتدا خودروهای الکتریکی و هیبریدی در مناطق آزاد عرضه خواهند شد و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند. خودروهای دیگری که مربوط به حمل و نقل عمومی است باید به جای محصولات فرسوده و تاکسی‌ها راهی بازار داخلی شوند و گروه بعدی خودروهای وارداتی، محصولات اقتصادی و با قیمت مناسب است. فیروزی راجع به خودروهای مقرون به صرفه و اقتصادی گفت:

خودروها با حجم موتور کم و رعایت مسائل زیست محیطی بوده و قیمتشان باید به میزانی باشد که جمعیت متوسط از نظر درآمدی قادر به خرید آن باشند. همچنین خدمات پس از فروش این خودروها باید در داخل فراهم شود.

پیش از آن که سران سه قوه در خصوص نوع خودروهای وارداتی تصمیم بگیرند، عمدتا این محصولات لوکس و گران قیمت بودند که راهی بازار کشورمان می‌شدند، اما امروزه قرار شده بخش زیادی از خودروهای وارداتی توسط قشر متوسط جامعه خریداری شوند و در این مرحله تأکید بسیاری روی خودروهای برقی شده است.

بنا بر تأکید حجت الله فیروزی، آیین نامه اجرایی واردات خودرو همچنان زیر نظر وزارت صمت در حال تدوین نهایی است و برای این که کامل شود باید نظرهای کارشناسان و فعالان صنعت خودرو گرفته شود. عضو کمیسیون مجلس در خصوص افزایش کیفیت خودروهای داخلی گفت:

امروز سرعت علم و تکنولوژی در جهان زیاد است و در سنوات اخیر به جهت برخی تحریم‌ها، امکان نوسازی تجهیزات را نداشتیم و لذا ورود خودروهای جدید به کشور با فناوری روز امکان استفاده خودروسازان داخلی از علم جدید را فراهم می‌آورد.

فیروزی

همه ما از جمله فیروزی امیدواریم که پس از واردات خودروهای خارجی، خودروسازان داخلی به فکر رقابت با برندهای خارجی بیفتند و نتیجه کار آنها پیشرفت در سطوح کمی و کیفی شود. همچنین منتظر تولید و طراحی پلتفرم‌های جدید هستیم و نظر آن عده‌ای که معتقدند واردات باعث ضعف تولید می‌شود، کاملا اشتباه است. به اعتقاد عضو کمیسیون صنایع مجلس، رویه واردات خودروهای خارجی رقابت سالمی ایجاد کرده و این پاسخی برای افرادی است که می‌خواهند خودروی کشور دیگر را خریداری کنند. او در مورد زمان واردات بیان کرد:

حداکثر ظرف یک ماه آینده شاید بتوان به یک آیین‌نامه اجرایی دست‌ یافت و بلافاصله پس از تصویب آیین‌نامه می‌توان این رویه را عملیاتی و اجرایی نمود. همچنین اهتمام مجلس و دولت بر این است که از ظرفیت پول‌های خارج از کشور و سرمایه‌داران ایرانی که دارای کسب‌وکار و درآمد هستند، برای واردات خودرو بهره ببریم تا امکان خروج ارز از کشور به حداقل برسد.

فیروزی در حالی گفته اولین محموله خودروهای وارداتی در آذر ماه سال جاری وارد کشور خواهد شد که پیش‌تر منوچهر منطقی به عنوان معاون وزیر صمت اعلام کرده بود در شهریور ماه واردات خودرو اجرایی می‌شود.