باب اسفنجی شلوار مکعبی

10 حقیقت جذاب و جالب درباره باب اسفنجی شلوار مکعبی که نمی‌دانید

حقیقت‌های زیاد و جالبی در مورد بلندترین اثر کمپانی نیکلودین، باب اسفنجی شلوار مکعبی وجود دارد که ممکن است ندانید.

تقریبا همه‌ی مردم جهان باب اسفنجی شلوار مکعبی را می‌شناسند و حداقل یک قسمت از آن را دیده‌اند. داستان این انیمیشن کمپانی نیکلودین درباره‌ی اسفنجی‌ست که در یک خانه‌ی آناناسی شکل در عمق دریا به همراه دوستانش، زندگی می‌کند.

اگر یکی از طرفداران پروپاقرص باب اسفنجی باشید، ممکن است فکر کنید که تمام حقایق موجود را در مورد این اسفنج و دوستانش می‌دانید. و حال ممکن است با شنیدن حقایقی که تاکنون به گوشتان نخورده، غافلگیر شوید. در این مطلب به 10 حقیقت جذاب و شگفت‌انگیز در مورد این انیمیشن سریالی پرطرفدار می‌پردازیم:

1. باب اسفنجی متولد دهه‌ی 80 میلادی‌ست و آقای خرچنگ هم پیرتر از آن چیزی‌ست که شما تصور می‌کنید

باب اسفنجی شلوار مکعبی

 

شاید فکر کنید یک اسفنج زردرنگ، سن مشخصی ندارد و تعیین سن برای آن امری عجیب است. اما در طول مجموعه، سن باب از طریق گواهینامه‌ی رانندگی‌اش قابل مشاهده است. در واقع باب اسفنجی در 14 جولای 1986 به دنیا آمده که باعث می‌شود او را یک دهه هشتادی خطاب کنیم! در عین حال آقای خرچنگ، رئیس باب، متولد 1942 است. یعنی آقای خرچنگ با 75 سال سن، همچنان در رستوران خرچنگ بعنوان یک رئیس سخت‌گیر به کارش ادامه می‌دهد.

2. پاتریک و گری پسر عموی یکدیگرند!

باب اسفنجی شلوار مکعبی

همسایه‌ی نه چندان باهوش و بهترین دوست باب اسفنجی، پاتریک، ممکن است به نظر شباهت زیادی با حلزون حیوان خانگی، گری، نداشته باشد. اما اگر عمیقا در شجره‌نامه‌های آن‌ها جستجو کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها در واقع پسر عمو هستند. تاریخچه‌ی خانواده‌ی پاتریک و گری در فصل چهارم و در قسمت «قانون احمقانه» بررسی می‌شود، جایی که همچنین مشخص می‌شود که این دو از خانواده‌ی سلطنتی هستند. خیلی آسان است که باور کنیم گری، این حلزون فوق باهوش، عضوی از خاندان سلطنتی‌ست. اما پاتریک با داشتن خصوصیات متناقضش باعث می‌شود این موضوع را زیر سوال ببریم.

3. سازنده‌ی باب اسفنجی زیست شناس دریا بوده است

باب اسفنجی شلوار مکعبی

استیون هیلنبرگ، که از سال 1996 ساختن مجموعه انیمیشن باب اسفنجی را آغاز کرد، شغل اصلی‌اش در حوزه‌ی زیست شناسی دریا بوده است. هیلنبرگ از دانشگاه ایالتی هومبولت با مدرک لیسانس خود در برنامه‌ریزی و تفسیر منابع دریایی در سال 1984 فارغ التحصیل شد. با این حال، در سال 1992، تصمیم گرفت مسیر شغلی خود را تغییر دهد و در موسسه هنرهای کالیفرنیا ثبت نام کرد تا بیشتر در مورد انیمیشن بیاموزد.

پس از فارغ التحصیلی، او به نویسندگی، تهیه کنندگی و کادر هنری Rocko’s Modern Life، سریال محبوب نیکلودین پیوست. در سال 1996، ایده‌ی ساخت باب اسفنجی به ذهن او می‌رسد و بعد از آن کار کردن روی فیلمنامه را آغاز می‌کند. و در سال 1999، هیلنبرگ فیلمنامه را با موفقیت به کمپانی نیکلودین ارائه می‌کند. از همان ابتدا مسئولین کمپانی می‌دانستند که هیلنبرگ یک شاهکار فراموش نشدنی خلق کرده وقتی پس از تماشای اپیزود «درخواست کمک» دو نفر از تهیه کنندگان از شدت خنده‌ی زیاد اتاق را ترک کردند!

4.  نام اصلی باب اسفنجی در ابتدا پسر اسفنجی انتخاب شده بود

باب اسفنجی شلوار مکعبی

هنگامی که هیلنبرگ ایده‌ی ساخت باب اسفنجی را مطرح کرد، شخصیت باب کمی تفاوت داشت. اول از همه این بود که باب اسفنجی مکعبی شکل نبود! بلکه مانند یک اسفنج واقعی شکل مشخصی نداشت. اما هیلنبرگ پس از نگاه کردن به اسفنج آشپزخانه تصمیم گرفت تا شکل مربع مشخصی به شخصیت بدهد. با این حال، نسخه‌ی مربعی شکل باب اسفنجی هنوز دقیقا شبیه نسخه‌ی نهایی شخصیت نبود.

در ابتدا هیلنبرگ او را پسر اسفنجی خطاب می‌کرد. پسر اسفنجی کاملا شبیه باب اسفنجی‌ای بود که همه‌ی ما آن را می‌شناسیم و دوستش داریم، اگرچه او یک کلاه بیسبال سبز به سر داشت که هیلنبرگ در نهایت تصمیم گرفت قبل از شروع فیلمبرداری سریال آن را حذف کند. با این حال، او مجبور شد نام اصلی را نیز کنار بگذارد، زیرا متوجه شد که حق کپی رایت آن متعلق به شرکت دیگری‌ست.

5. در ابتدا قرار بود پاتریک صاحب یک بار کنار جاده باشد

باب اسفنجی شلوار مکعبی

پاتریک هم قبل از تبدیل شدن به شخصیت محبوب فعلی‌اش، چندین بار دچار تغییر و تحول شد. در ابتدا هیلنبرگ ایده‌ی ستاره‌ی دریایی صورتی را مطرح کرد که از رنگ پوستش چندان خوشحال نبود. در افکار اولیه‌ی هیلنبرگ، پاتریک صاحب یک بار کنار جاده بود که به دلیل رنگ پاستلی خود نیاز به زورگویی به دیگران را احساس می‌کرد. در این نسخه، پاتریک، باب اسفنجی و اختاپوس را در حالی که با هم در یک سفر جاده‌ای هستند ملاقات می‌کند و آن‌ها در بار پاتریک توقف می‌کنند. هرچند طولی نکشید که این ایده از فیلمنامه خط خورد.

6. طرح رستوران آقای خرچنگ از تله‌ی مخصوص به دام انداختن خرچنگ‌ها ایده گرفته شده

باب اسفنجی شلوار مکعبی

خیلی از جزئیات مربوط به انیمیشن باب اسفنجی از روی دنیای واقعی ایده گرفته شده‌اند. اگر تصویر تله‌ی مخصوص به دام انداختن خرچنگ‌ها را با تصویر رستوران آقای خرچنگ مقایسه کنید خواهید دید که شباهت‌های زیادی میان این دو می‌باشد. این نوع تله در اقیانوس‌ها به راحتی یافت می‌شود که علت آن هم آلودگی دریاها و اقیانوس‌هاست.

7. شخصیت پرجنب و جوش باب اسفنجی از روی جری لوئیس، استن لورل و پی وی هرمان الگوبرداری شده

باب اسفنجی شلوار مکعبی

وقتی اولین بار هیلنبرگ شخصیت باب اسفنجی را برای صداگذار فعلی باب، تام کنی، توضیح داد، تام کمدین‌های مشهوری که شخصیت مشابهی دارند را نام برد. تام کنی در این باره گفت:«شخصیت باب بچگانه و ساده‌ است. نمی‌توان اورا کاملا یک فرد بالغ یا کاملا یک کودک در نظر گرفت.» او گفت جری لوئیس، استن لورل و پی وی هرمان نزدیک‌ترین شخصیت را به باب اسفنجی دارند. و حتی صدای باب اسفنجی در حال حاضر، ترکیبی از صدای این شخصیت‌هاست که تام کنی با مهارت تمام آن را مخصوص این شخصیت ساخته است.

8. تام کنی صداگذار کرکترهای بسیاری بوده است

باب اسفنجی شلوار مکعبی

همان طور که گفته شد تام کنی بخاطر صداپیشگی شخصیت باب اسفنجی شهرت دارد. اما شخصیت‌های بسیار دیگری نیز هستند که توسط تام کنی بااستعداد صداگذاری شده‌اند. کنی حرفه‌ی خود را از استندآپ کمدی شروع کرد و 8 سال تمام در کلاب‌های مختلف مشغول به این کار بود. او بعدها در چند سریال ایفای نقش نمود و سپس تصمیم گرفت کار صداپیشگی را آغاز کند.یکی از اولین شخصیت‌هایی که صداگذاری‌شان را انجام داد کاراکتر وینی در سریال احمق و احمق‌تر بود. وقتی در سال 1999 کنی برای تست صداپیشگی باب اسفنجی، هیلنبرگ را ملاقات کرد، هیلنبرگ نه تنها صداپیشگی باب را به او سپرد بلکه گوینده‌ی کل مجموعه و صداپیشه‌ی گری نیز تام کنی‌ست.

9. صداپیشگان باب اسفنجی و کارن زن و شوهرند

باب اسفنجی شلوار مکعبی

یک دلیل دیگر برای تنفر پلانکتون از باب اسفنجی! تام کنی و جیل تالی به ترتیب صداپیشگی باب اسفنجی و کارن، همسر کامپیوتری پلانکتون، را بر عهده داشتند. هردوی آنها سابقه‌ی کاری تقریبا یکسانی دارند و دلیل ملاقات و آشنایی‌شان نیز به حرفه‌شان برمی‌گردد.

10. باراک اوباما در یکی از مصاحبه‌هایش گفته باب اسفنجی انیمیشن مورد علاقه‌اش است

باب اسفنجی شلوار مکعبی

رئیس جمهور آمریکا و پدر دو فرزند طرفدار باب اسفنجی‌ست؟ درست است. در سال 2008 باراک اوباما اعتراف کرد که باب اسفنجی نمایش مورد علاقه‌اش است و همیشه با دخترانش ساشا و مالیا به تماشای این انیمیشن پرطرفدار می‌نشینند. باراک اوباما آنقدر این انیمیشن را دوست دارد که بارها در مورد آن صحبت کرده. با اینکه بقیه‌ی نمایش‌های مورد علاقه‌ی او سریال‌های بی نظیر و خوش ساختی هستند اما اوباما می‌گوید که باب اسفنجی بالای لیست او قرار دارد.