عرضه شاهین در روسیه

خیز بلند سایپا برای عرضه شاهین در روسیه

گروه خودروسازی سایپا قصد دارد محصولات جدید خود را به بازار روسیه صادر کند. سوال اینجاست که آیا عرضه شاهین در روسیه محقق خواهد شد یا نه؟

طی سال‌های اخیر صنعت خودروسازی ما آهسته و به تدریج توانسته موفقیت‌هایی هر چند کوچک در عرصه تولید خودرو به دست آورد. دو گروه خودروسازی مطرح کشورمان، ایران خودرو و سایپا در راستای اجرای سیاست‌های دولت رئیسی تلاش کرده‌اند روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری خود را با کشورهای آسیای میانه و خصوصا روسیه پررنگ‌تر کنند.

عرضه شاهین در روسیه قطعی است؟

خوشبختانه به نظر می‌رسد ایران خودرو موفق شده اولین خودروی ملی خود را در بازار روسیه عرضه کند. روز گذشته دنا ایران خودرو در روسیه با نام لادا گرانتا 2023 معرفی شد. هم‌اکنون پس از آبی‌پوشان جاده مخصوص، نوبت به گروه خودروسازی سایپا رسیده تا اولین محصولش را روانه بازار روسیه کند.

عرضه شاهین در روسیه

اصولا بازار روسیه برای کشور ما و سایر کشورهای منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا از نظر استراتژیکی برای صادرات مناسب است و پنجمین بازار بزرگ مصرف خودرو به حساب می‌آید. عرضه محصول در بازارهای روسیه رقابتی و بسیار پیچیده است، به طوری که طی یک سال اخیر برخی از کمپانی‌های مطرح دنیا نزدیک به یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در آنجا عرضه کرده‌اند.

شرکت سایپا نیز بعد از ایران خودرو تصمیم گرفته دو محصول کوییک و شاهین را برای عرضه در این کشور مورد بررسی قرار دهد. هم‌اکنون مهندسان سایپا در حال رصد بازار روسیه هستند تا جایگاه قیمتی این دو خودرو را در آنجا شناسایی کنند. همچنین مدیران سایپا برای رسیدن به توافقی سازنده با خودروسازان روسی در نمایشگاه اتوموبیلیتی حضور یافته‌اند.

در راستای توافقات سازنده سایپا با شرکت‌های روسی و جهت حضور نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در بازار این کشور، مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی‌های عمیقی صورت گرفته و مذاکرات موثر و مفیدی با هیئت‌های مختلف روسیه انجام شده است؛ از جمله مذاکره با هیئت مدیران منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا، تیم مدیران ارشد کاماز برای محصولات تجاری سنگین و شرکت گاز برای خودروهای سبک و مدیران ارشد وزارت صنعت جمهوری تاتارستان.

عرضه شاهین در روسیه

همچنین برای اجرایی شدن توافقات سازنده بین سایپا و مجموعه‌های مذکور، توافقاتی در قالب تفاهم‌نامه مشترک جهت تبادل دانش فنی منعقد شد. حالا طرفین قرارداد موظف هستند از ظرفیت‌های علمی و آموزشی خود استفاده کنند و در حوزه‌های آی تی، نرم افزار، مالی و مهندسی دانش فنی خود را انتقال دهند.

از دیگر اقداماتی که سایپا در راستای توسعه فعالیت‌های صادراتی خود انجام داده می‌توان به مذاکره با قطعه‌سازان اصلی و تأمین‌کنندگان OE اشاره کرد. چندی پیش رئیسی در دستور هشت فرمان خود روی صادرات خودرو تأکید کرده بود و سایپا نیز برای تأمین قطعات خودروهای رنو و لادا با سایت‌های تولیدی مختلف گفتگو و رایزنی کرده است.

عرضه شاهین در روسیه

بنابراین هم‌اکنون سایپا مانند رقیب داخلی خود، ایران خودرو و در راستای ایجاد روابط حسنه و مثبت در خودروسازی با کشورهای همسایه و دوست ایران، قصد راه‌اندازی خط مونتاژ محصولات خود را در روسیه دارد. برنامه دیگر سایپا این است که طی سال جاری تبدیل به یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان قطعه روسیه شود.

جالب اینجاست که طی سال‌های اخیر، برخی قطعات خودرویی نظیر رادیاتور، قطعات سیستم تعلیق و قطعات ریخته‌گری خودرو به کشور روسیه صادر شده و سایپا در این زمینه بی‌تجربه نیست. بازارهای روسیه وسعت زیادی دارند و گستردگی آنها جان می‌دهد برای صادرات خودرو و قطعه؛ به همین جهت چون کشور ما با روسیه مرز آبی مشترک دارد و روسیه هم در بازارهای منطقه اوراسیا نفوذ قابل توجهی دارد، قرار است سهم زیادی از بازار آن نصیب سایپا شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. محصولات سایپا مایه ابرو ریزیه