خودروسازان چینی

ایران خودرو و سایپا به جنگ خودروسازان چینی در روسیه می‌روند

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت خودروسازان چینی به عنوان رقیب جدی خودروسازان ایرانی در بازار روسیه محسوب می‌شوند.

محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو در مورد رقبای خودروسازان ایرانی در بازار روسیه عنوان کرد شرکت‌های تراز اول چینی که محصولات آنها از پلتفرم‌های مشترک با خودروسازان اروپایی و آمریکایی بهره می‌برند، در بازار روسیه حضور پیدا نخواهند کرد.

خودروسازان چینی رقیب خودروسازان ایرانی در روسیه

مدیرعامل سایپا در ادامه بیان کرد با توجه به تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی علیه روسیه، کشور ترکیه نیز حضور پررنگی در این بازار نخواهد داشت؛ چرا که خودروسازان ترکیه به شرکت‌هایی اروپایی وابسته هستند و با حضور در روسیه تحریم خواهند شد. از این رو خودروسازان چینی به عنوان رقیب جدی خودروسازان داخلی در بازار روسیه خواهند بود که البته شامل شرکت‌های درجه 3 و درجه 4 چینی می‌شوند.

تیموری در ادامه از عرضه دو پلتفرم سایپا به یکی از خودروسازان بزرگ روسی خبر داد و گفت مسئولان این شرکت روسی به زودی به ایران خواهند آمد تا از مراکز تحقیقاتی و خطوط تولید سایپا بازدید کنند. همچنین اگر این خودروساز روسی به پلتفرمی در کلاس بالاتر از سایپا مجهز باشد، قطعا طی یک همکاری مشترک از آن بهره‌مند خواهیم شد.

طبق گفته مدیرعامل سایپا، این گروه خودروسازی دو پلتفرم مشترک را طراحی کرده که طبق پلتفرم X200 خودرو کوییک (محصول فعلی سایپا) و خودروهای اطلس و سهند (محصولات آینده سایپا) تولید شده و تمام این محصولات در رده خودروهای کلاس B یا متوسط اقتصادی قرار دارند. پلتفرم کلاس C سایپا نیز به عنوان پلتفرم خودرو شاهین محسوب می‌شود که بر پایه آن خودروی آریا نیز طراحی شده است.