خودرو BMW

12 مورد از گرانترین ماشین های «بی ام و» در تاریخ

شرکت بی ام و معمولا ماشین های گران‌قیمت تولید نمی‌کند اما استثناهایی وجود دارد. در این مطلب به معرفی 12 مورد از گرانترین خودرو های BMW می‌پردازیم.

برای بیش از یک قرن، شرکت BMW در حال تولید خودروهایی لوکس با کیفیت بالا بوده است که با توجه فوق‌العاده به جزئیات، آپشن‌های پیشرفته و استهلاک پایین (در صورت نگهداری مناسب) ساخته شده‌اند. این ویژگی‌ها در کنار ظاهر جذاب بدنه، BMW را به یکی از بهترین خودرو های لوکس برای ماشین‌بازان تبدیل کرده است. اگرچه ماشین های بی ام و نسبت به سایر برندهای هم‌رده، گران‌تر هستند، اما اعتباری را ارائه می‌کنند که در خودروهای دیگر با ویژگی‌های مشابه یافت نمی‌شود. رانندگی با بی ام و، نمادی از ثروت است و بسیاری از خریداران مایل هستند، هزینه‌های گزاف خرید و نگهداری از این محصولات آلمانی را پرداخت کنند. امروزه بی ام و ماشین های مختلفی را تولید می‌کند؛ از سدان‌هایی با کارایی بالا گرفته تا خودروهای SUV لوکس و … .

بیشتر بخوانید:

در حالی که خودروساز آلمانی، هیچ محصول سوپر اسپرتی را برای رقابت با فراری، لامبورگینی یا پورشه تولید نمی‌کند، اما بی ام و هم در طول سال‌ها چند مدل ماشین تولید کرده که ویژگی‌ها و قیمت یک سوپر اسپرت را به رخ می‌کشند. بسیاری از آنها توسط G-Power سفارشی شده‌اند. جی پاور یک شرکت تیونینگ آلمانی است که تخصص آن مربوط به ارتقای ماشین های بی ام و می‌شود. تعدادی از این مدل‌ها، خودروهایی مفهومی هستند که هرگز به تولید نرسیدند، در حالی که برخی دیگر در مقادیر محدود تولید شدند. در اینجا 12 مورد از گرانقیمت‌ترین ماشین های بی ام و در تمام دوران را مشاهده می‌کنید.

گرانترین ماشین های بی ام و در تاریخ

بی ام و M5 جی پاور Hurricane RS

ماشین BMW

مدل: 2008

قیمت: 400,000 دلار

همه نمی‌خواهند با یک خودروی اسپورت عجیب و غریب مانند بوگاتی ویرون رانندگی کنند؛ خودرویی که در لحظه‌ی خروج از گاراژ، توجه همگان را به خود توجه می‌کند. برخی عملکرد فنی خیره کننده را در بسته‌های ظریف‌تری جستجو می‌کنند. «بی ام و» و «G-Power» به خریداران فروتن این فرصت را می‌دهند که یک ابرخودرو به شکل سدان را برانند که برای بردن بچه‌ها به مدرسه مناسب‌تر است!

در اوایل سال 2008، شرکت جی پاور با خودرو M5 Hurricane رکورد سریع‌ترین سدان BMW را با سرعت 360 کیلومتر در ساعت به نام خود ثبت کرد. هاریکن دارای یک موتور 5 لیتری V10 با سیستم G-Power BI-Kompressor است که 635 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این سیستم دارای یک کمپرسور ASA با خروجی حداکثر 80% است. اندازه‌ی کوچک توربوشارژرها به جی پاور اجازه می‌دهد تا دو عدد از آنها را در فضای محدودِ موجود در محفظه‌ی موتور M6 نصب کند.

تیونر آلمانی برای مدل Hurricane RS، ظرفیت دو سوپرشارژر را افزایش داد. موتور V10 تقویت شده، 750 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد (250 اسب بخار بیشتر از مدل استاندارد) و M5 Hurricane RS را به حداکثر سرعت رسمی 367 کیلومتر در ساعت رساند. سرعت این سدان با توجه به رکورد خودرو SSC Ultimate Aero که تنها 46 مایل در ساعت سریعتر بود، قابل توجه است.

با این حال، شرکت جی پاور ادعا می‌کند که سیستم BI-Kompressor هنوز با حداکثر خروجی خود کار نمی‌کند. کریستین استوبر، مدیرعامل و مهندس جی پاور اشاره کرد که این سیستم می‌تواند تا 1.0 بار یا بیشتر افزایش بازده داشته باشد.

بی ام و زاگاتو کوپه

خودرو بی ام و زاگاتو

مدل: 2012

قیمت: 500,000 دلار

شرکت بی ام و در سال 2012 و در جریان همایش Concorso d’Eleganza Villa d’Este، دریاچه کومو ایتالیا از ماشین بی ام و زاگاتو کوپه رونمایی کرد. یک همکاری با شرکت Zagato که ترکیبی از طرح‌های هر دو شرکت را در ماشینی که کاملا با دست ساخته شده بود، به نمایش می‌گذاشت.

زاگاتو یک شرکت «کوچ بیلدر» ایتالیایی است (سازنده و طراح بدنه‌ی خودرو) و در کنار طراحان مشهور دیگری مانند Pininfarina، Scaglietti، Ghia و Bertone قرار دارد. طراحی‌های بدنه‌ی این شرکت معمولا سبک، اسپرت و آیرودینامیک هستند.

همکاری بی‌ام‌و و زاگاتو به یک کوپه‌ی زیبا با انحناهای دلربا منجر شد که بخشی از آن توسط یک سقف حبابی دو تکه ایجاد شده که برای بهبود آیرودینامیک، افزودن استحکام ساختاری و ایجاد فضا برای گنجاندن کلاه ایمنی در داخل کابین طراحی شده است. کاپوت بسیار بلند ماشین، بدون شک یکی از عناصر BMW است؛ در حالی که چراغ‌های جلو و جلو پنجره نمادین BMW با حرف Z تاثیر Zagato در طراحی را یادآوری می‌کنند. با نگاهی اجمالی می‌توان گلگیرهای عضلانی را مشاهده کرد. ضمنا استایل پشتی خودرو از نوع «Kammback» است که دارای یک اسپویلر یکپارچه است و با گلگیرهای عقب ادغام می‌شود. زاگاتو کوپه سنت طراحی‌های مشترک بی ام و را ادامه می‌دهد و یادآور خودروهایی مانند BMW 700 مدل 1959 و BMW M1 مدل 1978 است.

جالب اینکه بی ام و هرگز مشخصات موتور زاگاتو را رسما فاش نکرد. با این حال، نمونه اولیه به احتمال زیاد با یک نسخه تیون شده از موتور 3.0 لیتری توئین توربوی بی‌ام‌و ساخته شده است که حدود 400 اسب بخار قدرت دارد. این خودروی اسپورت منحصر به فرد هنر ایتالیایی را با مهندسی آلمانی ترکیب کرد، اما متاسفانه هرگز به تولید انبوه نرسید. قیمت تخمینی این مدل حدود نیم میلیون دلار تعیین شده که بر اساس قیمت سایر ماشین های سفارشی بی ام و، مانند BMW M3 GTS G-Power مدل 2011 است.

بی ام و M3 جی تی اس G-Power

خودرو بی ام و

مدل: 2011

قیمت: 550,000 دلار

ماشین بی ام و M3 GTS محصول سال 2011، یکی از برجسته‌ترین مدل‌های M3 ساخته شده توسط شرکت آلمانی است. این خودرو دارای سیستم تعلیق مسابقه‌ای، رول کیج، پنل‌های بدنه سبک وزن، قطعات آیرودینامیک کربنی، اگزوز تیتانیومی و کمربندهای ایمنی شش نقطه‌ای است که به صندلی‌های مسابقه‌ای متصل می‌شوند.

ام 3 جی تی اس و برادرش M3 CRT دو مورد از انحصاری‌ترین مدل‌های سری M3 هستند که پا در سطح جاده گذاشته‌اند. تولید M3 GTS تنها به 150 دستگاه محدود شد؛ در حالی که M3 CRT با تولید تنها 67 دستگاه، ماشین نادرتری محسوب می‌شد. بی ام و هر دو مدل را به موتور 4.4 لیتری V-8 S65 با قدرت 450 اسب بخار و گشتاور 324 پوند فوت مجهز کرد.

با این حال جی پاور که ادعا می‌کند تنها تیونر بی ام و است که موتور S65 را ارتقا داده است، سیستم سوپرشارژر Sporty Drive TU را ارائه کرد که عملکرد برتر را به خودرو داد. جی پاور یک سیستم مکش (اگزوز) سبک وزن و تمام تیتانیومی مجهز به مبدل‌های کاتالیزوری فلزی 100 cpsi را به M3 اضافه کرد که فشار برگشتی اگزوز را برای سوپرشارژر SK II در حد ایده‌آلی کاهش داد.

افزایش فوق‌العاده قدرت منجر به تولید 650 اسب بخار و 480 پوند فوت گشتاور شد. شتاب 0 تا 100 ماشین بی ام و M3 GTS از 4.4 ثانیه به 4.1 ثانیه کاهش یافت و حداکثر سرعت از 290 کیلومتر در ساعت به 321Kmh بهبود یافت.

شرکت بی ام و، M3 GTS اصلی را با قیمت 145,280 دلار عرضه کرد؛ در حالی که G-Power مدل سوپرشارژر را حدود 320,000 دلار فروخت. بعد از گذشت چندین سال، تقاضا برای این مدل بی‌نظیر و کمیاب افزایش یافت. در نتیجه امروزه قیمت در حدود 550,000 دلار تخمین زده می‌شود.

بی ام و X6 ام تایفون

ماشین ایکس 6 ام تایفون

مدل: 2012

قیمت: 760,000 دلار

در سال 2012 ماشین بی ام و X6 M Typhoon محصول جی پاور به عنوان یکی از سریعترین خودروهای جهان رتبه بندی شد. این خودرو به لطف 725 اسب بخار به حداکثر سرعت بیش از 300 کیلومتر در ساعت می‌رسید. جی پاور کیت بدنه عریض را با استفاده از فناوری پیشرفته‌ی CAD با ورودی دیجیتال و یک اسکنر سه بعدی داخلی طراحی کرد. کیت بدنه، ساخته شده از PU RIM (قالب‌گیری واکنشی پلی‌اورتان) شامل قوس‌های دور لاستیک با رکاب‌های خاص در جلو و عقب و اسپویلرهایی می‌شود که برای حداکثر بازده آیرودینامیکی بهینه شده‌اند.

تایفون هفت سانتی‌متر عرض بیشتری نسبت به BMW X6 استاندارد دارد و امکان استفاده از رینگ‌ها و لاستیک‌های ۲۳ اینچی عریض را فراهم می‌کند. رینگ‌ها از برند Silverstone و شامل اندازه‌های 11Jx23 در جلو و 12Jx23 در عقب به اضافه‌ی لاستیک برند معتبر میشلن مدل 315/25 ZR 23 می‌شود. ضمنا ایکس 6 ام تایفون، اصطکاک سطحی بهینه با سطح جاده و هندلینگ اسپرت را ارائه می‌دهد.

جی پاور قدرت تایفون واید بادی را در  حدود 170 اسب بخار نسبت به مدل استاندارد افزایش داد. این کار با ورودی هوای بزرگ‌تر در قسمت جلو، دریچه‌های خروجی هوا روی کاپوت و منیفولدهای اگزوز بهینه‌شده برای اتصال توربوشارژرها میسر شد. موتور اصلاح شده‌ی V8 تک توربو که با گیربکس اتوماتیک هماهنگ شده، X6 M را در 4.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند. ترمزهای سرامیکی سبک و قابل اعتماد با کالیپرهای ترمز 6 پیستونی در اکسل جلو و عقب، قدرت توقف را افزایش می‌دهد.

بی ام و M6 جی پاور Hurricane سی اس

ماشین جی پاور

مدل: 2009

قیمت: 760,000 دلار

برای ثبت رکورد «سریعترین بی ام و کوپه جهان» در سال 2009 با سرعت 340 کیلومتر در ساعت، شرکت فرانسوی میشلن تایرهای استاندارد را در مدل Hurricane CS به  یک جفت تایر اسپرت 255/35 ZR 19 در جلو و 305/30 ZR 19 در عقب تغییر داد. جی پاور هم موتور وی 10 در مدل استاندارد را با ترفندهایی از جمله سوپرشارژرهای دوقلوی بازطراحی شده، نقشه برداری بهینه از ECU و سیستم مکش جدید از جنس تیتانیوم با وزنی 24 کیلوگرم کمتر از اگزوز کارخانه‌ای تقویت کرد.

ضمنا مدل سی اس دارای بدنه‌ی پهن فیبر کربنی خاص با آیرودینامیک بهینه برای کاهش کشش، کمک به نگه داشتن هر چهار چرخ روی زمین و کاهش وزن است. قدرت خروجی این موتور 750 اسب بخار است که در دور موتور 7500 تا 8000 rpm در دسترس راننده قرار می‌گیرد و حداکثر گشتاور آن به 590 پوند فوت می‌رسد (در دور موتور 5000). اقداماتی برای کاهش وزن ماشین انجام شده که شامل استفاده از صندلی‌های فیبر کربنی می‌شود و به این کوپه 2 در کمک می‌کند تا در کمتر از 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت هم نزدیک به 370 کیلومتر در ساعت تعیین شده است.

ماشین BMW M6 Hurricane CS به سیستم تعلیق Coilover RS، ​​قابل تنظیم در 9 حالت مختلف مجهز است. حالت‌های مختلف، عملکرد بهینه و سواری نرم و راحت را بر اساس شرایط رانندگی و سرعت جاده‌ای فراهم می‌کنند. جی پاور کیت «ضد رول بار» خود را در اکسل‌های جلو و عقب تعبیه کرده که به استحکام بدنه کمک می‌کند. ترمزهای دیسکی سرامیک کربنی با کمک کالیپرهای شش پیستونی، ترمز ثابت و موثر را حتی در سرعت‌های بالا تضمین می‌کنند.

بی ام و M6 جی پاور Hurricane سی اس آلتیمیت

خودرو بی ام و

مدل: 2015

قیمت: 800,000 دلار

تیونر آلمانی نمای بیرونی ام 6 استاندارد را با کیت بدنه‌ی پهن و فیبر کربنی «هاریکین» اصلاح کرد. تغییراتی مانند قوس چرخ‌ها و ورودی‌های بزرگتر هوا، تاثیر قابل توجهی بر ویژگی‌های آیرودینامیکی خودرو گذاشت. این شرکت یک سیستم اگزوز تیتانیومی فوق سبک با دو لوله اگزوز مرکزی را به مدل 2015 اضافه کرد.

اگرچه این تغییرها هم تا حدودی به ماشین کمک کردند تا به سرعت قابل توجهی دست یابد اما پیشرفت‌های موتوری، بزرگترین تفاوت را ایجاد کردند. ارتقاهای موتور 5.0 لیتری V10 شامل دو سوپرشارژر، سیستم ورودی هوای سرد جدید، خنک کننده‌های قوی‌تر برای سوپرشارژ و خنک کننده‌های آب و روغن می‌شود. این تغییرات به تولید 1001 اسب بخار قدرت و 664 پوند فوت گشتاور ختم شد. این هیولای بی‌شاخ و دم 494 اسب بخار قدرت و 280 پوند بر فوت گشتاور بیشتری نسبت به ام 6 معمولی ارائه می‌دهد. Hurricane CS Ultimate می‌تواند تنها در 4.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت، در 9 ثانیه به 200 و در 21.5 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر در ساعت برسد. اگر به ماشین فرصت بیشتری بدهید، به حداکثر سرعت 371 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

شرکت جی پاور سیستم تعلیق را ارتقا داد تا از قدرت اضافی پشتیبانی کند. مهندسان آلمانی، مرکز ثقل خودرو را با مجموعه‌ای از شاسی‌های «کویل‌اور» قابل تنظیم – برای اطمینان از پایداری در سرعت‌های بالا – پایین آوردند. ترمزهای ارتقا یافته، قدرت ترمز را با دیسک‌های سرامیک کربنی تامین می‌کنند. سی اس آلتیمیت به کمک رینگ‌های آلیاژی و لاستیک‌های میشلین 255/25 ZR21 و 295/30 ZR21 جاده را به قبضه در می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

بی ام و M5 جی پاور Hurricane آر آر

ماشین بی ام و

مدل: 2012

قیمت: 800,000 دلار

با کمک دو سوپرشارژر ASA T1-316، خودرو بی ام و M5 هاریکن آر آر حدود 830 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که آن را به سریع‌ترین سدان جهان در زمان خود تبدیل کرد. جی پاور سیستم «رانندگی اسپرت» ASA T1-313 را با واحدهای بزرگتر ASA T1-316 جایگزین کرد. هر دو سوپرشارژر تسمه محور هستند و هر سیلندر را با هوای متراکم‌تر، تغذیه می‌کنند تا برای حداکثر خروجی، بهینه شوند.

جی پاور در داخل موتور وی 10، پیستون‌هایی با کارایی بالا، سبک و متعادل را با افزایش استحکام مکانیکی و تراکم کمتر نصب کرد. ضمنا ظرفیت سیستم تامین سوخت با ارتقای انژکتورها و پمپ سوخت افزایش یافت. واحد کنترل الکترونیکی G-Power، سومین پمپ سوخت را قادر می‌سازد تا بسته به نیاز کار کند و تامین سوخت دائمی را تحت هر شرایطی تضمین می‌کند.

تمامی ارتقاها به توان خروجی 830 اسب بخار در دور موتور 7500 تا 8000 و حداکثر گشتاور 576 پوند فوت در 6500 کمک کرد. هاریکن RR صفر تا صد را تنها در 4.3 ثانیه پر می‌کند و در 9.1 ثانیه به سرعت 200Kmh و در 25.2 ثانیه به 300Kmh می‌رسد. این مدل هم شامل سیستم تعلیق RS ​​Coilover با 9 حالت قابل تنظیم، سیستم ترمز G-Power و حداکثر شش پیستون ترمز می‌شود.

بی ام و X6 تایفون S

تایفون اس جی پاور

مدل: 2011

قیمت: 800,000 دلار

ماشین بی ام و تایفون اس، یک SUV با برچسب سوپر اسپرت است. جی پاور این مدل را با بهبودهای آیرودینامیکی و عملکردی تیونینگ کرد و در عین حال فضای داخلی را تقریبا دست نخورده باقی گذاشت.

تیونر تخصصی بی ام و قبل از مدل 2011 چندین BMW X6 را اصلاح کرده بود، اما همیشه تلاش قابل ستایشی برای خاص نگه داشتن هر مدل انجام داده است. مدل تایفون اس شامل پیشرفت‌های فنی و آیرودینامیکی می‌شود و نمای بیرونیِ اصلاح‌شده، علاوه بر تغییر ظاهر خودرو، جریان هوا را هم بهبود می‌بخشد. جی پاور ارتفاع شاسی را 30 میلی‌متر کاهش داد و کیت بدنه‌ی جدیدی را در قسمت جلویی نصب کرد که شامل ورودی هوای بزرگ‌تر می‌شد. یک کاپوت فیبر کربنی سبک وزن جدید هم تعبیه شد که دارای دریچه مرکزی محفظه موتور به سبک Venturi برای جریان هوای یکنواخت است و البته دو توری ABS جانبی که تهویه ثابت را فراهم می‌کنند. تیونر آلمانی تایفون اس را با مجموعه‌ای از رینگ‌های آلومینیومی 23 اینچی Silverstone RS که تایرهای میشلین را پشتیبانی می‌کنند، ارتقا داد.

کیت بدنه Typhoon S با ورودی هوای بزرگ‌تر و دریچه‌های هود، افزایش جریان هوای سرد را به سیستم‌های خنک کننده‌ی آب و روغن تسهیل می‌کند. بهبود 15 درصدی خنک کننده به موتور 4.4 لیتری توئین توربو V8 اجازه می‌دهد تا 170 اسب بخار بیشتر از قدرت پایه تولید کند و به 725 اسب بخار قدرت و 656 پوند فوت گشتاور برسد. بهبود قدرت، شتاب استثنایی 0 تا 100 4.2 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 300Kmh را به ماشین بی ام و تایفون اس می‌دهد.

بی ام و X5 لمانز 

خودرو مسابقه لمانز

مدل: 2000

قیمت: 1,000,000 دلار

شرکت بی ام و پیروزی خود در مسابقات لمانز 1999 را با گنجاندن نسخه‌ای از موتور V12 مسابقه‌ای در مدل ایکس 5 جشن گرفت. نتیجه هیولایی بود که شتاب 0 تا 100 را در 4.7 ثانیه پر می‌کرد و حداکثر سرعتش به 310 کیلومتر در ساعت می‌رسید (با محدودیت ای‌سی‌یو). ماشین بی ام و «ایکس 5 Le Mans» در سال 2000 و در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد که نشان می‌داد با یک اس یو وی خاص و کلکسیونی طرف هستیم. اگرچه شرکت آلمانی ادعا کرده بود که موتور وی 12 در شاسی بلند پرچمدار X7 هم استفاده می‌شود، اما امروزه قدرتمندترین X7 (مدل 2023) از یک وی 8 توئین توربو با قدرت 523 اسب بخار استفاده می‌کند.

موتور 6.0 لیتری V12 تنفس طبیعی که توسط مدل مسابقه‌ای V12 LMR نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها ماشین BMW X5 جهان با قدرت دوازده سیلندر را ایجاد کرد و برای سال‌ها «قوی‌ترین SUV ساخت کارخانه» باقی ماند. وی 12 به کمک یک جفت توربو، قدرت 700 اسب بخار و حداکثر گشتاور 531 پوند بر فوت را در دور موتور 5000 تولید می‌کرد. نیروی موتور از طریق یک جعبه دنده شش سرعته‌ی دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

نمای بیرونی X5 Le Mans تقریبا مشابه مدل معمولی ایکس 5 بود که رینگ‌های 315/35/20 اینچی به آن اضافه شده بود. تغییرات کابین شامل نصب چهار صندلی جداگانه با فریم آلومینیومی و قرار دادن نشانگرهای راهنما (قطب نما، ارتفاع سنج و …) به جای رادیو می‌شد.

بی ام و M8 E31 (طرح آزمایشی)

ماشین بی ام و

مدل: 1990

قیمت: 1,000,000 دلار

بی ام و پروژه آزمایشی M8 را به دلیل هزینه‌های بالای تولید و ارزش فروش کم لغو کرد. تنها یک واحد به ارزش حداقل 1 میلیون دلار ساخته شد. ام 8 پروتوتایپ تقریبا دو دهه و تا سال 2010 مخفی ماند. تنها چند عکس و فیلم محدود از این ابر خودروی آلمانی به بیرون درز کرد. حالت جسورانه‌ی ایجاد شده توسط قوس چرخ‌ها، ورودی‌های بزرگ هوا در پنل‌های جانبی و آینه‌های بال مسابقه‌ایِ آیرودینامیک، شخصیت این خودروی خاص را تعریف می‌کرد.

به همان اندازه که نمای بیرونی باشکوه به نظر می‌رسد، موتور 6 لیتری هم یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته آن است. این موتور که بر اساس موتور S70 ساخته شده، دارای سیستم ورودی فیبر کربن و سوپاپ‌های غلتکی است که جایگزین سوپاپ‌های دریچه گاز کلاسیک شده است. قدرتمندترین بی ام و سری 8 در سال 1990، مدل 850Csi با قدرت 380 اسب بخار بود. برای مقایسه باید بگوییم که موتور 6 لیتری V12 و تنفس طبیعی M8 Prototype که با گیربکس 6 سرعته دستی جفت شده بود، 640 اسب بخار قدرت و 480 پوند بر فوت گشتاور تولید می‌کرد.

اگرچه بی ام و هرگز، تست‌های رسمی سرعت را انجام نداد، اما نمونه اولیه M8 به احتمال زیاد مدل 850CSi 1992 را شکست می‌داد که در 6.0 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسید. شاید ویژگی جالبتر، حداکثر سرعت تخمینی 300Kmh باشد.

بی ام و 3.0 CSL هومِیج 

خودرو مسابقه‌ای

مدل: 2015

قیمت: 1,500,000 دلار

در آگوست 2015 میلادی، ماشین بی ام و «3.0 سی اس ال Hommage» بر اساس مدل E9 3.0 CS/CSi معرفی شد. این خودرو چهلمین سالگرد ورود BMW به بازار آمریکای شمالی و موفقیت مدل مسابقه‌ایِ BMW 3.0 CSL در سال 1975 را جشن می‌گرفت. این خودرو با طراحی آیرودینامیک افراطی خود (ملقب به ماشین بتمن) پیروزی‌های خود را در دایتونا، سبرینگ و تالادگا یادآوری می‌کرد. BMW 3.0 CSL در دوران خود بیش از 100 برد کسب کرد.

شرکت بی ام و مدل 2015 را به عنوان یک خودروی مفهومی توصیف می‌کند که «از طریق بادگیرهای خیره‌کننده، قوس چرخ‌ها و سطوح خمیده خود، پویایی محض را به نمایش می‌گذارد». جزئیات تکرار شده از 3.0 CSL اصلی شامل این موارد می‌شود: گلگیرهای بزرگ عقب، اسپویلر سقف و باله‌ی بزرگ در عقب به همراه نشان بی ام که روی ستون C و در امتداد کمربند قرار دارد.

پیشرانه مدل 2015 تفاوت قابل توجهی با نسخه اصلی دارد. در حالی که هر دو نسخه از یک موتور شش سیلندر استفاده می‌کنند، مدل 1975 حدود 438 اسب بخار در 8800rpm تولید می‌کرد و در 6.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسید(حداکثر سرعت 250Kmh). مدل جدیدتر یک ماشین هیبریدی با قدرت تخمینی 500 اسب بخار است. شتاب 0 تا 100 در 5 ثانیه و حداکثر سرعت بیش از 250 کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود.

بی ام و Nasca M12 

ابر خودرو گرانقیمت

مدل: 1991

قیمت: 3,000,000 دلار

بی ام و با معرفی ماشین Nasca M12 در نمایشگاه ژنو 1991 سر و صدای زیادی به پا کرد. فابریزیو جوجارو، پسر جورجتو جوجارو بنیانگذار Italdesign و طراح مشهور، شاهکاری را طراحی کرد که نسخه‌ی تکامل یافته‌ی اولین ابر خودروی مدرن بی ام و، یعنی M1 1978 محسوب می‌شد.

هر دو ماشین از امضای بی ام و (گریل جلویی)، شاسی خوابیده و طرح موتور وسط استفاده می‌کردند. با این حال جوجارو برای M12 تفاوت‌هایی را در طراحی بدنه قائل شد. انحنای زیاد و شیب‌دار شیشه جلو به این معنی بود که درها باید دوباره طراحی و اصلاح می‌شدند. پنجره‌های جانبی به صورت «گالوینگ» و جدا از درهای لولاییِ معمولی باز می‌شوند و ساختار شیشه‌ای سقف، نمای پانوراما و بی‌نظیری را در اختیار راننده و مسافر قرار می‌دهد.

تیم Italdesign نه تنها نمونه‌ی آزمایشی را تولید کرد، بلکه می‌توانست به راحتی آن را در پیست آزمایش کند. نمونه اولیه کاملا کارآمد و به اندازه کافی کامل بود که به عنوان مدل پیش تولید در نظر گرفته شود. زیر کاپوت فیبر کربنی، بهترین موتور بی ام و، مخصوص مدل‌های 750i و 850i نصب شد. این موتور وی 12 – 5 لیتری 300 اسب بخار در 5200rpm و 332 پوند فوت گشتاور در 4100rpm تولید می‌کرد. این ماشین سوپر اسپرت که با یک گیربکس پنج سرعته‌ی دستی جفت شده بود، در مدت 4.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن هم حدود 290 کیلومتر در ساعت تعیین شده بود. متاسفانه ام 12، هرگز وارد فاز تولید انبوه نشد و به همین دلیل، تعیین قیمت دقیق آن دشوار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*