قابلیت آیفون 14

آیفون 14 با این قابلیت ها، تمام گوشی‌های اندرویدی را له خواهد کرد

در اینجا به معرفی تعدادی از قابلیت های جذاب آیفون 14 خواهیم پرداخت که اپل به کمک آن‌ها بر اکثر پرچمداران اندرویدی غلبه خواهد کرد.

نسل جدید از آیفون‌های اپل کمتر از دو هفته دیگر رسما معرفی خواهند شد. از مدت‌ها پیش شایعات فراوانی در خصوص مشخصات فنی نسل بعدی آیفون‌ها در اینترنت منتشر شده بود؛ به طوری که امروز تقریبا تمامی مشخصات نسخه‌های مختلف آیفون 14 لو رفته و جای هیچ سورپرایزی برای علاقمندان باقی نمانده است.

خانواده iPhone 14 متشکل از چهار عضو است که در دو دسته کمتر پرچمدار و بیشتر پرچمدار قرار می‌گیرند. دو مدل آیفون 14 و آیفون 14 مکس از این خانواده، آپگریدهای معمولی نسل پیشین به شمار می‌روند و نسخه Max عضو جدیدی از سری iPhone است که امسال جایگزین مدل ناموفق Mini می‌شود. طراحی این گوشی‌ها مشابه قبل است و از همان حفره بزرگ در بالای صفحه، ماژول دوربین مشابه و البته همان تراشه A15 Bionic بهره می‌برند.

از سوی دیگر، مدل‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 پرچمداران واقعی امسال اپل به شمار می‌روند و علاوه بر طراحی متفاوت، قابلیت های جدیدی را هم به گوشی‌های اپل اضافه می‌کنند. این مدل‌ها ناچ بزرگ بالای صفحه نمایش را با حفره‌هایی به شکل علامت تعجب جایگزین کرده و به تراشه A16 Bionic اپل، دوربین 48 مگاپیکسلی و برخی قابلیت‌های جذاب iOS 16 مجهز خواهند بود.

خانواده آیفون 14، به خصوص نسخه‌های Pro و Pro Max همگی قابلیت های جدید و جذابی دارند که  باید به کمک آن‌ها به جنگ گوشی‌های اندرویدی مختلف و توانایی‌های ریز و درشت آن‌ها بروند. امروز در گجت نیوز سعی داریم به معرفی تعدادی از این قابلیت های سری گوشی‌های آیفون 14 بپردازیم که احتمالا حسرت دارندگان محصولات اندرویدی را در پی خواهد داشت.

قابلیت های منحصربفرد آیفون 14 که در جنگ با اندرویدی‌ها به کمک اپل خواهد آمد

تماس ماهواره‌ای

تماس ماهواره‌ای آیفون 14

بر اساس اطلاعات جدیدی که توسط بلومبرگ منتشر شده، اپل در حال کار بر روی سیستم تماس ماهواره‌ای برای آیفون است. شایعات مربوط به استفاده از این قابلیت در آیفون‌ها سال گذشته هم مطرح بود؛ با این حال آیفون 13 فاقد اتصال ماهواره‌ای به بازار آمد. اما این اتفاق باعث از بین رفتن شایعات نشد؛ به طوری که بسیاری افراد معتقدند اپل امسال بدون شک آیفون 14 را مجهز به قابلیت تماس ماهواره‌ای رونمایی خواهد کرد.

قابلیت برقراری تماس ماهواره‌ای به کاربران این امکان را می‌دهد که در شرایط اضطراری پیام‌های کمک ارسال کنند و در مناطقی که قابلیت برقراری تماس از طریق شبکه‌های مخابراتی وجود ندارد، پیام‌های کوتاه ارسال کنند.

بر اساس گزارش‌های موجود، در رویداد هفتم سپتامبر اپل، آیفون‌های مجهز به این قابلیت رسما رونمایی خواهند شد. اپل احتمالا برای استفاده از تماس‌های ماهواره‌ای در آیفون 14 با کمپانی گلوبال استار همکاری خواهد کرد.

محفظه بخار برای افزایش بهره‌وری حرارتی

محفظه بخار

در سال‌های اخیر گیمینگ به یکی از مهم‌ترین موارد استفاده گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. بازی‌های ویدیویی، خصوصا عناوین سنگین و پرجزئیات، سی پی یو و پردازشگر گرافیکی دستگاه را بیشتر درگیر می‌کنند و در نتیجه میزان حرارت تولیدی توسط چیپست را افزایش می‌دهند.

به گزارش تحلیلگر معروف، مینگ چی کو، اپل برای نسخه‌های حرفه‌ای آیفون 14 سیستم خنک‌کننده جدیدی مبتنی بر محفظه بخار را معرفی خواهد کرد که کنترل دما را با دقت بیشتری انجام داده و مانع از داغ کردن آن شود.

طبیعتا انتظار می‌رود این قابلیت تنها در نسخه‌های Pro و Pro Max از آیفون 14 حاضر باشند؛ چرا که این دو مدل از تراشه‌های جدید و قدرتمندتر A16 Bionic استفاده می‌کنند. در مدل‌های معمولی و مکس از این گوشی، تراشه A15 از سال گذشته حاضر است و بنابراین نیازی به تغییر در سیستم تهویه آن نخواهد بود.

حافظه دو ترابایتی

حافظه دو ترابایتی آیفون 14

اپل با آیفون 13 پرو، نخستین گوشی های خود با حافظه داخلی یک ترابایتی را به علاقمندان عرضه کرد. بر همین اساس، برخی منابع از احتمال عرضه نسخه‌های گرانقیمت‌تر iPhone 14 با دو ترابایت حافظه داخلی هستند. البته این شایعات چندان جدی به نظر نمی‌رسند؛ چرا که هنوز هیچ کمپانی دیگری در دنیا، محصولاتش را با این حجم از حافظه به بازار عرضه نکرده است. از طرف دیگر، با بررسی سابقه تاریخی اپل می‌توان متوجه شد که این کمپانی کوپرتینویی اصراری برای اولین بودن در بخش حجم حافظه داخلی ندارد.

همچنین برخی دیگر از شایعات نیز گویای این هستند که اپل سرانجام مدل‌های 64 گیگابایتی را از آیفون 2022 حذف خواهد کرد؛ به طوری که نسخه پایه از این محصولات با حافظه 128 گیگابایت روانه بازار خواهند شد.

وای فای 6E

وای فای 6E

جدیدترین آیفون‌ها، مک‌ها و آیپدهای بازار همگی به وای فای 6 مجهز هستند.‌ این تکنولوژی با این که نسبتا جدید است، اما پیشرفته‌ترین نمونه بازار به شمار نمی‌رود. بر همین اساس، انتظار می‌رود که قابلیت پشتیبانی از Wi Fi 6E در آیفون 14 گنجانده شود. این نسل از تکنولوژی وای فای، سرعت بالاتری داشته و قابلیت پشتیبانی از حجم کاری بیشتری را هم دارد.

iPhone 13 اپل قادر به پشتیبانی از وای فای 6E نبود؛ به همین جهت انتظار می‌رود iPhone 14، حداقل در نسخه‌های پرو و پرو مکس، به این فناوری مجهز باشد.

در حال حاضر تعداد محدودی از دستگاه‌های اندرویدی قادر به پشتیبانی از وای فای 6E هستند و اکثر آن‌ها نیز محصولات پریمیوم و گرانقیمتی به شمار می‌روند.

رونمایی از آیفون 14؛ کمتر از دو هفته دیگر

آن چه در این متن مطرح شد، صرفا قابلیت هایی هستند که ممکن است در آیفون 14 حضور داشته باشند. با این حال، هیچ یک از آن‌ها هنوز به تایید رسمی اپل نرسیده‌اند؛ بنابراین کاملا ممکن است که در نهایت هیچ کدام از آن‌ها در نسل بعدی آیفون‌ها حضور نداشته باشند.

از سوی دیگر، اپل هم ممکن است سورپرایزهای جدیدی را برای نسل جدید آیفون‌ها در آستین داشته باشد و در مراسم هفته آینده دیگر، رو کند.

علاوه بر آیفون 14، انتظار می‌رود اپل در رویداد Far Out خود از اپل واچ سری 8، اپل واچ پرو و شاید حتی مدل SE از این ساعت هوشمند رونمایی کند.