پیش نمایش آیفون 14

پیش نمایش آیفون 14؛ هر آنچه باید پیش از رونمایی رسمی پرچمدار اپل بدانید

امروز قصد داریم با ارائه پیش نمایش آیفون 14 همه آنچه نیاز است پیش از رونمایی از این گوشی بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. آیا iPhone 14 همان پرچمداری است که انتظارش را داریم؟

بر خلاف نسل‌های قبل گوشی‌های اپل، آیفون 14 ارزان‌ترین مدل از محصولات سال 2022 این کمپانی خواهد بود. به همین جهت نباید انتظار داشته باشید این گوشی محصولی انقلابی از آب دربیاید! چرا که اپل در این پرچمدار جدیدش سعی کرده با ارائه محصولی با طراحی و مشخصات مشابه با iPhone 13 حاشیه سود خود را ثابت نگه دارد.

بر همین اساس، آیفون 14 بسیار شبیه به نسل قبلی خود است و تغییرات ایجاد شده در آن بسیار ناچیز خواهند بود. تنها تغییرات واضحی که این نسل در مقایسه با نسل پیشین با آن روبرو می‌شود، حاشیه‌های باریک‌تر صفحه نمایش و اضافه شدن رنگ بنفش به مجموعه رنگ‌های این گوشی است.

همه چیز درباره آیفون ۱۴

آیا آیفون 14 با قیمت 800 تا 1000 دلاری با قابلیت‌هایی نظیر دوربین سلفی جدید، مودم سریع‌تر و یا باتری بزرگتر ارزش خرید یا آپگرید از آیفون 13 یا 12 را دارد یا خیر؟ اگر مایلید پاسخ به این سوال را با دقت بیشتری بگیرید، با پیش نمایش آیفون 14 در گجت نیوز همراه باشید.

پیش نمایش آیفون 14

قابلیت‌های کلیدی iPhone 14

قبل از ارائه پیش نمایش دقیق آیفون 14، بد نیست نگاهی مختصر به قابلیت‌های کلیدی آن داشته باشیم. به طور خلاصه، مهم‌ترین قابلیت‌های iPhone 14 به شرح زیر خواهند بود:

  • دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی جدید با فوکوس خودکار
  • مودم 5G جدید و شش نانومتری کوالکام که توسط TSMC تولید شده و مصرف انرژی بهینه‌تری دارد
  • 50 درصد رم بیشتر
  • پشتیبانی از وای فای 6E
  • پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای
  • رنگ بنفش
  • باتری بزرگ‌تر

مشخصات فنی آیفون 14

اپل برخی قابلیت‌های مهم iPhone 14 را نسبت به قبل بهبود خواهد بخشید. به عنوان مثال، دوربین سلفی، عمر باتری و اتصال بی سیم (چه وای فای و چه 5G/4G) از جمله مواردی هستند که در نسل آتی آیفون بهبود خواهند یافت. با این حال، در این گوشی از همان تراشه A15 Bionic که در آیفون‌های نسل قبل به کار رفته بودند، استفاده خواهد شد.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی iPhone 14 را با iPhone 13 مقایسه کنید.

مشخصاتآیفون 14آیفون 13
اندازه و وزن146.9 در 71.3 در 7.65 میلیمتر
  • 146.7 در 71.5 در 7.65 میلیمتر
  • 174 گرم
صفحه نمایش
  • 6.1 اینچی اولد
  • نرخ رفرش 60 هرتز
  • حداکثر روشنایی 800 نیت
  • 6.1 اینچی اولد
  • نرخ رفرش 60 هرتز
  • حداکثر روشنایی 800 نیت
پردازندهA15 Bionic اپل با پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ایA15 Bionic اپل
رمشش گیگچهار گیگ
حافظه داخلی
  • 256 گیگ – 512 گیگ
  • غیر قابل ارتقا
  • 128 گیگ – 256 گیگ – 512 گیگ
  • غیر قابل ارتقا
مودم 5Gکوالکام اسنپدراگون X65کوالکام اسنپدراگون X60
دوربین
  • 12 مگاپیکسلی عریض، f/1.5
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض، f/1.8
  • سلفی 12 مگاپیکسلی f/1.9   با فوکوس خودکار
  • 12 مگاپیکسلی عریض، f/1.5
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض، f/1.8
  • سلفی 12 مگاپیکسل با فوکوس ثابت
اندازه باتری3279 میلی آمپر ساعت3227 میلی آمپر ساعت
شارژ
  • درگاه لایتنینگ
  • با سیم 20 وات
  • بدون سیم 15 وات MagSafe
  • درگاه لایتنینگ
  • با سیم 20 وات
  • بدون سیم 15 وات MagSafe
قیمتشروع از 800 دلارشروع از 800 دلار

مدل‌های مختلف آیفون 14

آیفون 14

خانواده iPhone 14 از چهار عضو مختلف تشکیل شده که آیفون 14 ارزان‌ترین آن‌هاست؛ چرا که امسال خبری از نسخه مینی نیست و نسخه مکس جایگزین آن شده است.‌ بر این اساس، دیگر مدل‌های آیفون در سال 2022 به صورت زیر خواهند بود:

  • آیفون 14 مکس: صفحه نمایش 6.7 اینچی با نرخ رفرش 60 هرتز، تراشه A15 Bionic، باتری بزرگ
  • آیفون 14 پرو: صفحه نمایش 6.1 اینچی با نرخ رفرش 120 هرتز، دوربین تله فوتو، تراشه A16 اپل
  • آیفون 14 پرو مکس: صفحه نمایش 6.7 اینچی با نرخ رفرش 120 هرتز، دوربین سه‌گانه، تراشه A16 اپل، باتری بزرگ

طراحی و رنگ‌بندی آیفون 14

اپل برای نسخه استاندارد از iPhone 14 از همان طراحی آشنای چند سال اخیر محصولاتش استفاده خواهد کرد. با این حال، ممکن است اندازه ناچ بالای صفحه کمی کوچک‌تر از قبل باشد و حاشیه‌های صفحه نمایش ضخامت کمتری داشته باشند. به این ترتیب آیفون 14 کمی کشیده‌تر از نسل قبلی خود به نظر خواهد رسید. علاوه بر این، جنس بدنه این گوشی احتمالا همچنان از شیشه خواهد بود و یک فریم آلومینیومی اطراف این قاب شیشه‌ای را خواهد گرفت.

چینش دکمه‌ها در نسل بعدی آیفون همچنان مشابه قبل خواهد بود و درگاه لایتنینگ هم در محل همیشگی خود در قسمت پایین حضور خواهد داشت. این درگاه قابلیت شارژ سریع را از آیفون‌ها گرفته است؛ بنابراین برای بهره بردن از شارژ سریع در آیفون‌ها احتمالا باید منتظر آیفون 15 و عرضه آن مجهز به درگاه USB-C باشید.

رنگ بندی آیفون 14

بعلاوه، چینش دوربین‌های بزرگ اصلی هم همچنان قطری خواهد بود و رنگ بنفش نیز به رنگ‌بندی این گوشی اضافه خواهد شد. به این ترتیب، رنگ‌های این مدل از آیفون به صورت زیر خواهد بود:

  • مشکی
  • سفید
  • آبی آسمانی
  • قرمز
  • بنفش

صفحه نمایش آیفون 14

صفحه نمایش iPhone 14 از پانل‌های اولد بهره برده و اندازه‌ای 6.1 اینچی و رزولوشن 1170p خواهد داشت. با این حال، گزارش‌ها حاکی از این است که قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن نیز تنها در نسخه‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 حضور خواهد داشت. این قابلیت مدت‌هاست که حتی در گوشی‌های میان رده اندرویدی هم حاضر هستند. با این وجود به نظر می‌رسد اپل هنوز برای استفاده از آن آماده نیست.

صفحه نمایش آیفون 14 نرخ رفرش 60 هرتزی دارد. شاید همین نرخ رفرش ثابت دلیل اصلی عدم تعبیه قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در این گوشی باشد. چرا که صفحه نمایش همیشه روشن با این نرخ ثابت نوسازی تصاویر باعث افزایش مصرف انرژی و شارژدهی پایین‌تر باتری خواهد شد.

همچنین در صورتی که شایعات پیرامون این گوشی صحت داشته باشند، نسبت عرض به طول صفحه نمایش این پرچمدار 20:9 خواهد بود. در این صورت، حاشیه‌های صفحه نمایش آیفون 14 کمتر از نسل قبلی بوده و ظاهر کلی دستگاه نیز کشیده‌تر خواهد بود. به این ترتیب، عملکرد این گوشی با یک دست بهبود خواهد یافت. برای مقایسه، نسبت عرض به طول آیفون 13 برابر با 19.5:9 بود.

مثل همیشه می‌توان انتظار صفحه نمایشی فوق‌العاده را از iPhone 14 داشت. حداکثر روشنایی این صفحه نمایش در مقایسه با هم‌رده‌ها بالاتر است و تنظیم رنگ نیز به صورت بسیار بهینه انجام شده است. با این حال هیچ یک از این بهینه‌سازی‌ها قادر به جبران نرخ رفرش پایین‌تر صفحه نمایش این محصول در مقایسه با رقبا نیست!

دوربین iPhone 14

در این بخش از پیش‌نمایش آیفون 14 نوبت به دوربین این گوشی می‌رسد. عملکرد کلی ماژول دوربین iPhone 13 کاملا قابل قبول است. با این وجود، بسیاری دیگر بازار در این کلاس قیمتی به لنزهای زوم تله فوتو بهره‌مندند. در عین حال اپل مدت‌هاست که گوشی‌های خود در محدوده قیمت 100 دلار را بدون این لنز روانه بازار می‌کند.

در قسمت پشت iPhone 14 شاهد حضور یک دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی و یک حسگر 12 مگاپیکسلی فوق عریض خواهیم بود. علاوه بر این، دوربین سلفی نیز 12 مگاپیکسلی است و از قابلیت فوکوس خودکار بهره خواهد برد.

دوربین آیفون 14

دوربین سلفی آیفون 14 احتمالا با پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبل روبرو خواهد شد و این امر، خبر بسیار خوبی برای علاقمندان به اپلیکیشن‌های مبتنی بر سلفی نظیر تیک تاک یا اینستاگرام خواهد بود.

همچنین در بخش ضبط ویدیو نیز می‌توانید انتظار همان عملکرد فوق‌العاده را در ثبت ویدیوهای 4K داشته باشید. بعلاوه، قابلیت‌هایی نظیر مد سینماتیک یا Styles نیز احتمالا به صورت بهینه‌سازی شده در اختیار دارندگان این گوشی قرار خواهند گرفت.

عملکرد فنی و بنچمارک آیفون 14

متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین تغییرات هر ساله آیفون‌ها، یعنی استفاده از جدیدترین تراشه اپل در این گوشی‌ها، امسال در نسخه‌های استاندارد و مکس از iPhone 14 رخ نخواهد داد. بر این اساس اپل تصمیم گرفته به دلیل قابلیت‌های مشابه این دو گوشی با نسل قبل مانند نرخ رفرش پایین‌تر و تصویربرداری 4K، از همان تراشه‌های A15 سال گذشته در آیفون‌های جدیدش استفاده کند. این اولین بار است که اپل آیفون‌های خود را به تراشه‌های قدیمی‌تر مجهز می‌کند.

در عین حال این احتمال وجود دارد که مدل قدرتمندتر تراشه A15 Bionic که در آیفون 13 پرو و پرو مکس به کار رفته بود برای استفاده در آیفون 14 انتخاب شود.‌ این تراشه‌ها سرعت کلاک بالاتری داشته و تعداد واحدهای پردازش گرافیکی آن‌ها در مقایسه با دیگر مدل‌های چیپست A15 بالاتر است.

چیپست A15 اپل

همچنین برخی شایعات نیز به احتمال استفاده اپل از شش گیگابایت رم در آیفون 14 اشاره دارد که نسبت به نسخه‌های پروی سال گذشته 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد. با این حال نمی‌توان انتظار داشت که رم‌های سریع‌تر LPDDR5 در این نسل مورد استفاده قرار گیرند. اما حتی در این صورت هم افزایش میزان رم می‌تواند باعث بهبود عملکرد مالتی تسکینگ و افزایش تعداد برنامه‌هایی که در پس زمینه باز هستند، شود.

در این میان، افزایش ظرفیت نسخه پایه آیفون 14 به 256 گیگابایت نیز یکی دیگر از شایعات مهم پیرامون این گوشی است که از مدت‌ها پیش در اینترنت منتشر شده است. با این حال هرگز نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر قطعی داشت و باید منتظر اعلام نهایی اپل در این زمینه ماند.

اتصالات و ارتباطات iPhone 14

به جز ارتقای دوربین سلفی آیفون‌های امسال، دیگر تغییر مهم سخت افزاری این نسل را باید استفاده از مودم‌های جدید کوالکام در این گوشی دانست. سری iPhone 14 از مودم‌های 5G کم‌مصرف جدیدی استفاده خواهد کرد که بر پایه جدیدترین مدل از مودم‌های کوالکام، یعنی اسنپدراگون X65 ساخته خواهند شد.

اپل مشخصا در توسعه مودم‌های 5G خود دچار مشکلات فراوانی شد. از طرف دیگر توانایی کوالکام در فیلتر کردن باندهای فرکانسی مختلف و جذب انرژی بی‌رقیب است. به همین دلیل این کمپانی به طور کامل مسئولیت ساخت مودم‌های 5G آیفون 14 را عهده‌دار شده است. مودم‌های نسل جدید آیفون کوچک‌تر و بهینه‌تر بوده و ضمن ارتقای عمر باتری این گوشی، فضای کمتری را درون کیس این دستگاه اشغال می‌کند.

علاوه بر سرعت دانلود حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه، آیفون 14 همچنین از استاندارد جدید وای فای 6E هم پشتیبانی خواهد کرد. این پیشرفت را می‌توان مهم‌ترین تغییر نسل 2022 آیفون در مقایسه با مدل‌های 2021 دانست.

قابلیت‌های جدید iOS 16

تمام اعضای خانواده آیفون 14 اپل طبیعتا مجهز به سیستم عامل iOS 16 خواهند بود که قابلیت‌هایی نظیر صفحه نمایش همیشه روشن، مدیا پلیر جدید و بسیاری موارد جدید دیگر را به علاقمندان ارائه خواهد داد.

iOS 16

از میان این قابلیت‌ها، احتمالا صفحه نمایش همیشه روشن تنها در انحصار نسخه‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 خواهد بود. بنابراین امکانات نسخه‌های ارزان‌تر نسل آتی آیفون تفاوت چندانی با نسل قبل نخواهد داشت و احتمالا دست اپل را برای استفاده‌های تبلیغاتی از ویژگی‌های جدید نرم افزاری آیفون 14 خواهد بست!

عمر باتری و شارژدهی آیفون 14

مودم کوچک‌تر و ابعاد کشیده‌تر گوشی آیفون 14 این امکان را به اپل داده که به جای باتری‌های 3227 میلی آمپر ساعتی نسل گذشته، از باتری‌های جدید 3279 میلی آمپر ساعتی در این محصول استفاده کند.

سال گذشته آیفون 13 توانست در بخش شارژدهی باتری عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد و انتظار می‌رود این عملکرد به لطف تراشه‌های اتصالاتی بهینه‌تر و سیستم مدیریت تسک‌های iOS 16 در نسل جدید بهبود پیدا کند. در این میان، نبود قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن و ارائه نرخ رفرش ثابت 60 هرتزی هم از دیگر مواردی هستند که عمر باتری فوق‌العاده این گوشی را تضمین خواهند کرد.

گوشی iPhone 14

با این وجود در بخش سرعت شارژ نمی‌توان انتظار هیچ پیشرفت چشمگیری را از نسل جدید آیفون‌ها داشت؛ چرا که اپل همچنان تصمیم دارد از درگاه‌های قدیمی لایتنینگ استفاده کرده و باتری آیفون 14 را با توان 20 وات شارژ کند. البته شایعاتی در خصوص افزایش توان شارژ بی سیم مگ سیف در نسل آتی آیفون‌ها به گوش می‌رسد؛ اما تا رونمایی رسمی اپل از این محصولات، نمی‌توان در این خصوص نظر خاصی داد.

رقبای آیفون 14 در بازار

با در نظر گرفتن قیمت 800 دلاری آیفون 14 می‌توان محصولات متعددی را پیدا کرد که مشخصات فنی بهتر و قابلیت‌های کاربردی‌تری را ارائه می‌دهند. اگر دامنه جستجوی خود را فراتر از اکوسیستم iOS اپل گسترش دهید، گلکسی اس 22 محصول فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود که صفحه نمایش سریع‌تر 120 هرتزی داشته و از لنز زوم تله فوتو بهره می‌برد. علاوه بر این، پیکسل 7 هم محصول بسیار ایده‌آلی است و با دوربین پیشرفته‌تر و طراحی جذاب‌تر خود گزینه‌ای بسیار مناسب به شمار می‌رود.

البته در صورتی که خود گوشی آیفون 13 را در اختیار داشته باشید، واقعا دلیلی برای ارتقا به آیفون 14 وجود ندارد! چرا که مطابق توضیحات این پیش نمایش آیفون 14، تغییرات نسل جدید در مقایسه با قبل بسیار ناچیز به شمار می‌روند.

جمع‌بندی

در بخش پایانی پیش نمایش آیفون 14 به طور خلاصه مشخصات محصول جدید اپل را بررسی خواهیم کرد. این گوشی ابعادی 6.1 اینچی داشته و به پردازنده‌های نسل قبلی A15 Bionic و سیستم عامل iOS 16 مجهز است.

در حقیقت آپگرید به آیفون 14 تنها در صورتی برای شما منطقی است که آیفون‌هایی فاقد پشتیبانی از 5G (مانند آیفون 11) را در اختیار داشته باشید؛ چرا که پیشرفت‌های آن در مقایسه با نسل قبل به تراشه سریع‌تر، مودم‌های سریع‌تر 5G، پشتیبانی از وای فای 6E، دوربین سلفی جدید و باتری کمی بزرگ‌تر خلاصه می‌شوند.

به نظر شما این پیشرفت‌ها ارزش ارتقا از آیفون 13 به آیفون 14 را دارند؟ شما در خصوص این مدل از آیفون 2022 چه نظری دارید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*