هاله نامرئی در اطراف بدن

کشف هاله نامرئی در اطراف بدن انسان که هوای تنفسی ما را تمیز می‌کند

محققان در جدیدترین پژوهش‌های خود موفق به کشف هاله نامرئی در اطراف بدن انسان شدند که این هاله قادر است هوای تنفسی ما را تمیز کند.

تحقیقات و پژوهش‌های بشری روز به روز درهای تازه‌ای از دنیای ناشناخته‌ها را باز می‌کند و بر دانش آدمی می‌افزاید. به تازگی محققان متوجه شده‌اند وقتی اوزون موجود در هوا با روغن و پوست بدن انسان واکنش نشان می‌دهد، مه نامرئی توسط بدن انسان تولید می‌شود که حاوی مولکول‌های پاک کننده هوا است.

علت ایجاد هاله نامرئی در اطراف بدن انسان چیست؟

نور خورشید مضر و حاوی مولکول‌های سمی است که می‌تواند به پوست انسان آسیب برساند. مولکول‌های رادیکال OH اگرچه عمر کوتاهی دارند، اما باعث تشکیل هاله پاکسازی کننده‌ای می‌شوند که مولکول‌های سمی خورشید را خنثی می‌کند. به این مولکول‌های رادیکال، شوینده اتمسفر می‌گویند.

هاله نامرئی در اطراف بدن انسان

هم‌اکنون کشف هاله‌ای عجیب در اطراف بدن انسان نشان می‌دهد که یک میدان اکسیداسیون دور بدن انسان‌ها ایجاد می‌شود و این هاله همان مولکول‌های رادیکال OJ هستند که البته توسط بدن انسان‌ها تولید می‌شوند. محققان نمی‌دانند که آیا چنین میدانی مفید است یا مضر، چرا که تأثیر آن برای انسان ناشناخته است.

به گفته پروفسور جاناتان ویلیامز از موسسه شیمی ماکس پلانک در آلمان، میدان مذکور احتمالا هوا را قبل از تنفس تمیز می‌کند، اما اطلاع دقیقی از آن نداریم. احتمالات دیگری هم وجود دارد که نگران‌کننده‌تر هستند. برای مثال ممکن است یک ترکیب که تصور می‌شود بدون خطر است، پس از اکسید شدن در میدان OH سمی‌تر شود. ویلیامز گفته به تازگی این میدان کشف شده و باید تحقیقات بیشتری روی آن صورت پذیرد.

در این تحقیق ویلیامز و همکاران وی چهار داوطلب را داخل یک اتاق استریل قرار دادند، در حالی که دارای ماسک اکسیژن بودند و سطح رادیکال‌های OH در هوا را اندازه‌گیری کردند. پس از مدتی گاز اوزون هم در اتاق منتشر شد و به ناگاه سطح مواد شیمیایی افزایش یافت. در نتیجه از داده‌هایی که ایجاد شده بود تصاویری از میدان‌های اکسیداسیون منتشر کردند.

هاله شیمیایی که در این تصاویر دیده می‌شود، شبیه به اشعه‌ای درخشان و سبز است که معمولا در انیمیشن‌ها دور زباله‌های رادیواکتیوی ایجاد می‌شود. دانشمندان پس از انجام تحقیقات بیشتر روی اسکوالین با اوزون متوجه شدند که این دو با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند و از قبل این واکنش‌های شیمیایی پیچیده، میدان اکسیداسیون OH ایجاد می‌گردد.

هاله نامرئی در اطراف بدن انسان

به گفته ویلیامز، وقتی که نفس می‌کشیم یک فرآیند شیمیایی اتفاق می‌افتد. تا همین چند وقت پیش محققان به این نتیجه رسیده بودند که مواد شیمیایی پاک کننده هوای OH تنها در خارج از نور خورشید به وجود می‌آیند، اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مکانیسم و سازوکار جدیدی برای آنها وجود دارد.

با این حساب مولکول‌های رادیکال از آنجایی که ناپایدار هستند زیر نور خورشید تشکیل می‌شوند. بعد از به وجود آمدن، این مولکول‌‌ها به هر ترکیب شیمیایی که اطراف خود ببینند حمله‌ور خواهند شد و سعی می‌کنند تمام اتم‌های هیدروژن را از هر چیزی جدا کنند و به آب تبدیل شوند تا به ثبات برسند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*