بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس ؛ بزرگترین و بهترین آیفون اپل؟

گوشی iPhone 14 Pro Max تفاوت‌های مهم و جذابی با نسل‌های قبل دارد. در بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس مشخص می‌شود که آيا با بهترین و بزرگترین آيفون اپل طرف هستیم یا خیر.

اپل چند شب پیش از ۴ گوشی جدید خود با نام‌های آیفون 14، آيفون 14 پلاس، آيفون 14 پرو و آيفون 14 پرو مکس رونمایی کرد. مشخصات مدل‌های استاندارد و پلاس iPhone 14 با هم یکسان است و تنها از نظر ابعاد فیزیکی و ظرفیت باتری با هم تفاوت دارند. این موضوع در رابطه با آيفون 14 پرو و 14 پرو مکس نیز  صدق می‌کند.

با توجه به اینکه در آيفون 14 پرو مکس شاهد ترکیب طراحی جدید، سخت‌افزار قدرتمند و ویژگی‌های نوآورانه هستیم، آيا می‌توان گفت که این گوشی بهترین آيفون عرضه شده تا به امروز است؟ با گجت نیوز همراه باشید تا در بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس به این سوال پاسخ دهیم.

بررسی اولیه مشخصات، امکانات و ویژگی‌های آيفون 14 پرو مکس

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پرو مکس فقط از نظر ابعاد بزرگتر نشده است، بلکه اپل تمام تلاش خود را کرده تا آن را به عنوان بهترین گوشی پرچمدار جهان جلوه دهد. در این گوشی با طراحی بهبود یافته، عملکرد بهتر، عمر باتری بیشتر و دوربین قوی‌تر نسبت به نسل قبل طرف هستیم. همچنین قابلیت‌های جالبی همچون نمایشگر همیشه روشن و داینامیک آيلند نیز به آن اضافه شده‌اند.

البته نمی‌توان انکار کرد که iPhone 14 Pro Max یک گوشی هوشمند نسبتا سنگین و بسیار گران است. همچنین تمامی ویژگی‌های این مدل در آيفون 14 پرو نیز دیده می‌شود؛ اما اگر به دنبال دستگاهی با نمایشگر بزرگ یا عمر باتری بالا هستید، مدل پرو مکس می‌تواند گزینه بسیار جذابی باشد.

طراحی جدید

  • ۱۶۰.۷ در ۷۷.۶ در ۷.۸۵ میلی‌متر، ۲۴۰ گرم
  • تاییدیه IP68
  • داینامیک آیلند

آيفون 14 پرو مکس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و همان لحظه‌ اولی که آن را در دست بگیرید، حس می‌کنید که با یک دستگاه پریمیوم طرف هستید. اپل از شیشه برای بدنه پشتی و از فولاد ضد زنگ برای فریم میانی بهره گرفته است. همین نیز باعث شده که وزن دستگاه نسبت به سایر گوشی‌ها کمی بیشتر باشد.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پلاس نیز هم‌اندازه مدل پرو مکس است؛ اما چون از فریم آلومینیومی بهره می‌برد، وزن کمتری دارد. هرچند که فکر می‌‌کنیم همانند آیفون 13 پرو مکس کاربران به تدریج به وزن آن عادت کنند. لبه‌های مسطح که اولین بار با آيفون 12 معرفی شدند، همچنان حضو دارند و فریم میانی نیز با پوشش براق خود جذابیت دستگاه را دو چندان کرده است. البته ناگفته نماند که فریم میانی به راحتی اثر انگشت را به خود جذب می‌کند.

 

در بدنه سمت چپ دستگاه دکمه‌های سکوت و تنظیم صدا دیده می‌شوند و سمت راست نیز میزبان دکمه پاور و سینی سیم‌کارت است. در بدنه پایینی درگاه لایتنیگ حضور دارد و اسپیکرها نیز در دو طرف آن قرار گرفته‌اند. نبود درگاه USB-C را می‌توان یکی از نکات منفی این گوشی به حساب آورد. یک اسپیکر دیگر نیز در حاشیه بالایی نمایشگر دیده می‌شود.

گوشی iPhone 14 Pro Max

اپل در سال ۲۰۱۷ با آيفون X از ناچ رونمایی کرد تا بتواند سیستم فیس‌ آیدی را در آن جا دهد. حالا پس از چندین سال ناچ از مدل‌های پرو آيفون حذف شده و جای خود را به جزیره پویا یا داینامیک آیلند داده است. اپل به خوبی توانسته این بخش را با رابط کاربری خود ادغام کند که در نتیجه یک فضای اضافی حالا می‌تواند اطلاعات مربوط به برخی برنامه‌ها (همچون اپل موزیک یا ساعت) را نشان دهد.

همچنین داینامیک آيلند با توجه به برنامه یا نوتیفیکیشن تغییر شکل می‌دهد. به عنوان مثال وقتی گوشی خود را با فیس آيدی باز می‌کنید، داینامیک آيلند به مربع تبدیل می‌شود و وقتی هم که تاگل سایلند را فعال می‌کنید، این بخش عریض‌تر می‌شود. به طور کلی در طول بررسی اولیه آیفون 14 پرو مکس از کار با داینامیک آيلند لذت بردیم؛ زیرا به شکل بی‌نقصی کار می‌کند.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

علاوه بر این، اگر یک‌بار روی داینامیک آیلند ضربه بزنید، اطلاعات بیشتری برای شما نشان داده می‌شود و با ضربه دوم نیز برنامه مورد نظر باز خواهد شد. جالب‌تر از همه اینکه اگر دو برنامه (مثلا اپل موزیک و تایمر) را به صورت همزمان باز کنید، این بخش نیز به دو قسمت تبدیل می‌شود. به طور کلی باید به اپل بابت این نوآوری تبریک گفت.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

اگرچه بدنه جلویی آيفون 14 پرو مکس نسبت به نسل گذشته تغییر کرده است، اما در بدنه پشتی چنین چیزی دیده نمي‌شود. در گوشه سمت چپ بدنه پشتی سه لنز بزرگ به همراه حسگر LiDAR دیده می‌شوند. رنگ بخش دوربین نیز باعث می‌شود که جلوه خاصی داشته باشد.

بررسی اولیه صفحه‌ نمایش آيفون 14 پرو مکس

  • پنل اولد ۶.۷ اینچی، رزولوشن ۲۷۹۶ در ۱۲۹۰ پیکسل، تراکم ۴۶۰ پیکسل در اینچ
  • رفرش‌ریت تطبیقی ۱ تا ۱۲۰ هرتز، قابلیت نمایشگر همیشه روشن
  • حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت

آیفون 14 پرو مکس از یک نمایشگر اولد ۶.۷ اینچی بهره می‌برد که کیفیت فو‌ق‌العاده بالایی دارد. رنگ‌های سیاه عمیق نشان داده مي‌شود و سایر رنگ‌ها نیز شاداب و سرزنده هستند. این نمایشگر می‌تواند حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت را به شما ارائه دهد که یعنی حتی در روشن‌ترین محیط‌ها نیز مشکلی برای کار با گوشی نخواهید داشت.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

پرچمدار 2022 اپل از نظر رزولوشن و برخی ویژگی‌ها همچون True Tone، Haptic Touch و پشتیبانی از HDR به آيفون 13 پرو مکس شباهت دارد. هرجند که در پرو مکس سال گذشته حداقل رفرش‌ریت تطبیقی ۱۰ هرتز بود؛ اما امسال اپل این عدد را به ۱ هرتز کاهش داده است. این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی روی مصرف باتری بگذارد.

البته با توجه به عملکرد هوشمندانه سیستم تطبیق رفرش‌ریت، تنها در مواقعی که نیازی به رفرش‌ریت بالا نباشد، دستگاه این میزان را کاهش می‌دهد. شاید جذاب‌ترین مورد، اضافه شدن قابلیت نمایشگر همیشه روشن به آيفون 14 پرو مکس باشد. اضافه شدن این قابلیت را نیز احتمالا مدیون کاهش رفرش‌ریت به ۱ هرتز هستیم.

با این قابلیت حتی زمانی که نمایشگر خاموش باشد، نسخه تیره‌ای از برخی اطلاعات نشان داده می‌شوند.این قابلیت می‌تواند در کنار گزینه‌های شخصی‌سازی صفحه قفل در iOS 16 بسیار خوب عمل کند. البته قابلیت نمایشگر همیشه روشن چیز جدیدی نیست و سال‌ها است که بسیاری از گوشی‌های اندرویدی (نه فقط مدل‌های پرچمدار)‌ از آن بهره برده‌اند؛ ولی چنین قابلیتی در آيفون وجود نداشت.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

کوپرتینویی‌ها اپل واچ سری 5 را با این قابلیت عرضه کردند؛ اما در بخش گوشی این اتفاق چند سال دیرتر رخ داد. در طول بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس متوجه شدیم که نمایشگر همیشه روشن این دستگاه به صورت رنگی است و با آنچه در گوشی‌های اندرویدی دیده بودیم، فرق دارد.

سخت‌افزار

  • چیپست A16 Bionic با ۱۶ موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای
  • حافظه ذخیره‌سازی از ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت
  • عمر باتری ۲۹ ساعته
  • پشتیبانی از شبکه 5G، امکان ارسال درخواست کمک از طریق ماهواره

بزرگترین آيفون سال 2022 از تراشه A16 Bionic اپل بهره می‌برد که نسبت به نسل گذشته از نظر قدرت پردازشی و عملکرد بهینه بهبود یافته است. در طول بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس امکان ارزیابی کامل چیپست و مقایسه آن با سایر دستگاه‌ها فراهم نشد؛ اما با توجه به نتایج تراشه A15 می‌توان گفت که چیپست جدید اپل با اختلاف زیاد رقبای خود را کنار می‌زند.

اپل از آيفون 12 پشتیبانی از شبکه 5G را به گوشی‌های خود آورد و طبیعتا آيفون 14 پرو مکس نیز از این شبکه پشتیبانی می‌کند. هرچند که امسال یک قابلیت جدید که به نوعی آينده گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید، به این گوشی اضافه شده است. اگر در کوه، جنگل یا بیابان گیر افتاده باشید و گوشی هم آنتن ندهد، می‌توانید از طریق اتصال به ماهواره پیام درخواست کمک را ارسال کنید.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

همچنین اپل یک ویژگی جدید به نام تشخیص تصادف را هم به خانواده آيفون 14 اضافه کرده است. بدین ترتیب در صورتی که در یک تصادف شدید باشید و سلامتی خود را تایید نکنید، گوشی به صورت خودکار و پس از چند ثانیه با مخاطبین اضطراری تماس خواهد گرفت.

در بخش حافظه ذخیره‌سازی کمترین گزینه ۱۲۸ گیگابایت است و پس از آن نیز گزینه‌های ۲۵۶ گیگ، ۵۱۲ گیگ و ۱ ترابایت در اختیار شما خواهند بود. طبق معمول آیفون از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین باید در انتخاب حافظه مورد نظر دقت کنید.

در کنار بهبود عملکرد پردازشی، آيفون 14 پرو مکس نسبت به نسل گذشته عمر باتری بالاتری هم دارد. اپل ادعا می‌کند که این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ تا ۲۹ ساعت دوام بیاورد. این عدد یک ساعت بیشتر از آيفون 13 پرو مکس است. با توجه به اینکه آيفون 13 پرو مکس بیشترین عمر باتری را در میان گوشی‌های پرچمدار سال گذشته داشت، قطعا آيفون 14 پرو مکس نیز به خوبی خواهد درخشید.

دوربین

  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.78
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.8
  • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و فوکوس خودکار

اپل همیشه توجه خاصی به بخش دوربین در مدل‌های پرو داشته است و امسال نیز فرقی نمی‌کند. اگرچه امسال دوربین تنها عامل متمایز کننده مدل‌های پرو با دیگر مدل‌های آيفون نیست، ولی تغییرات قابل توجهی را در این بخش شاهد هستیم. اپل بالاخره تصمیم گرفته از حسگری جدید برای دوربین اصلی استفاده کند.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

همانند آيفون 13 پرو مکس، در بدنه پشتی آيفون 14 پرو مکس نیز ۳ دوربین اصلی، فوق عریض و تله‌فوتو دیده می‌شوند. دوربین اصلی پس از چند سال از ۱۲ به ۴۸ مگاپیکسل رسیده است و از فناوری ادغام پیکسل بهره می‌برد. بدین ترتیب اگرچه خروجی نهایی ۱۲ مگاپیکسلی خواهد بود؛ اما جزئیات بیشتری را در تصویر شاهد خواهیم بود.

همچنین دوربین اصلی می‌تواند عملکرد بهتری در نور کم داشته باشد. اپل اعلام کرد که برای بهبود عکاسی در نور کم از Photonic Engine بهره برده است. در دوربین فوق عریض نیز تغییراتی را شاهد هستیم. حالا گشودگی دیافراگم از f/2.2 به f/1.8 رسیده که یعنی باز‌تر شده است. هرچند که دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی تفاوتی با نسل قبل ندارد.

برخی قابلیت‌ها همچون حالت سینمایی، Photographic Styles، حالت شب و حالت پرتره با امکان کنترل عمق از نسل گذشته به آيفون 14 پرو مکس منتقل شده‌اند و در کنار آنها ویژگی‌های جدیدی همچون حالت اکشن برای فیلم‌برداری و حالت سینمایی با کیفیت 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را نیز شاهد هستیم.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

در بدنه جلویی دستگاه یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی برای گرفتن عکس‌های سلفی دیده می‌شود. دیافراگم این دوربین نیز نسبت به نسل گذشته تغییر کرده است تا بتواند عملکرد بهتری در نور کم داشته باشد. همچنین شاهد حضور فوکوس خودکار در این دوربین هستیم. اگرچه در طول بررسی اولیه امکان ارزیابی کامل دوربین آيفون 14 پرو مکس فراهم نشد، اما دوربین‌‌ها همگی کیفیت مناسبی داشتند.

با توجه به افزایش رزولوشن دوربین اصلی، احتمال دارد که کاربران از مدل‌های پرو آيفون 14 نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر استقبال کنند.

بررسی اولیه نرم‌افزار آیفون 14 پرو مکس

آيفون 14 پرو مکس از سیستم عامل iOS 16 بهره می‌برد. نسخه بتای عمومی iOS 16 از مرداد ماه در اختیار کاربران قرار گرفته و ممکن است با ویژگی‌های آن آشنا باشید. این نسخه مختص خانواده iPhone 14 نیست و با تغییراتی برای آيفون 8 و همه‌ی مدل‌های جدیدتر از آن عرضه خواهد شد.

بررسی اولیه آيفون 14 پرو مکس

البته برخی از ویژگی‌ها با توجه به سخت‌افزار جدیدتر آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس در این گوشی‌ها عملکرد بهتری دارند. از میان این ویژگی‌ها می‌توان به نمایشگر همیشه روشن و قابلیت تشخیص تصادف اشاره کرد. در برنامه‌هایی همچون Messages، Mail و Photos نیز تغییراتی ایجاد شده است.

جمع‌بندی

آيفون 14 پرو مکس در طول بررسی اولیه عملکرد خوبی از خود نشان داد و ثابت کرد که نه تنها از نظر ابعاد، بلکه در سایر بخش‌ها نیز بزرگ شده است. اگرچه اپل مبلغ بالایی را برای این گوشی درخواست می‌کند، اما ترکیب عملکرد پردازشی بی‌نظیر با نمایشگر باکیفیت، عمر باتری بالا و دوربین‌های قوی باعث می‌شود که طرفداران اکوسیستم اپل وسوسه شوند.

گوشی iPhone 14 Pro Max

به طور کلی آیفون 14 پرو مکس با تغییرات جذاب خود و ویژگی‌های جدیدی همچون داینامیک آيلند، نمایشگر همیشه روشن، سیستم تشخیص تصادف و امکان اتصال به ماهواره برای درخواست کمک بهترین آیفون عرضه شده تا به امروز به حساب می‌آید.

آیفون 14 پرو مکس

مزایا

  • طراحی پریمیوم
  • کیفیت ساخت عالی
  • داینامیک آیلند
  • قابلیت نمایشگر همیشه روشن
  • بهبود عملکرد نسبت به نسل قبل
  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی

معایب

  • قیمت بالا
  • وزن زیاد
  • ابعاد نامناسب برای دستان کوچک

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*