بررسی اولیه آیفون 14

بررسی اولیه آیفون 14 ؛ وقتی اپل محتاطانه پیش می‌رود

در این مطلب، بررسی اولیه آیفون 14 اپل را مطالعه می‌کنید تا ببینیم گوشی iPhone 14 از نظر مشخصات فنی، دوربین، باتری، طراحی و نرم افزار چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

چند روز پیش اپل با برگزاری کنفرانسی در سالن استیو جابز، سری آیفون 14 را در چهار مدل معمولی، پلاس، پرو و پرو مکس معرفی کرد. بر خلاف سال 2021 که شاهد یک آیفون مینی کوچک‌تر در سری آیفون 13 بودیم، امسال خبری از نسخه مینی نخواهد بود و یک مدل پلاس جایگزین آن شده است.

آیفون 14 و آیفون 14 پلاس از همه جنبه‌ها یکسان هستند و تنها تفاوت آنها در ابعاد گوشی و ظرفیت باتری خواهد بود. در عوض آیفون 14 از نظر ابعاد و اندازه نمایشگر مشابه مدل پرو است، ولی مدل پرو ویژگی‌های بهتر و مشخصات قدرتمندتری دارد. حالا باید ببینیم آیا آیفون 14 استاندارد برای همه کاربران مناسب خواهد بود یا امسال سالی است که مدل Pro با قیمت بالاتر توجه را به خود جلب می‌کند.

در ادامه بررسی اولیه آیفون 14 را مطالعه می‌کنید:

برداشت اول از بررسی اولیه آیفون 14 اپل

بررسی اولیه آیفون 14

آیفون 14 اپل هم از نظر طراحی و هم از نظر سخت افزاری نسبت به مدل‌های Pro گزینه معمولی‌تری است و همین امر باعث می‌شود که پیشنهاد خرید آیفون 14 پرو در سال جاری جذاب‌تر از سال‌های گذشته باشد. البته برخی پیشرفت‌ها در آیفون 14 وجود دارد که آن را نسبت به مدل سال گذشته در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد؛ شما یک دوربین اصلی بهبود یافته، یک دوربین جلوی ارتقا یافته، ظرفیت باتری بیشتر (به مقدار جزئی) و عملکرد سخت افزاری بهتر (آن هم به مقدار به جزئی) را دریافت می‌کنید.

با این حال برای کسانی که آیفون 13 دارند، آیفون 14 بیشتر مانند یک مدل S برای گوشی سال گذشته است که حتی چیپست آن نیز تغییری پیدا نکرده است. شاید بتوانیم بگوییم خرید آیفون 14 معمولی برای کسانی که آیفون 12 یا آیفون‌های قدیمی‌تر را دارند منطقی‌تر باشد، چرا که پیشرفت‌ها و بهبودهای آن بیشتر به چشم می‌آید. در هر صورت همانطور که گفتیم، امسال بیشتر از هر زمان دیگری خرید مدل Pro منطقی خواهد بود. حالا بیایید ببینیم آیفون 14 معمولی چه در چنته دارد و چقدر ارزش خرید خواهد داشت.

طراحی مشابه

  • ابعاد: 146.7 در 71.5 در 7.8 میلی‌متر
  • وزن: 172 گرم
  • رنگ‌بندی: آبی، بنفش، مشکی، سفید، قرمز
  • مقاومت در برابر نفوذ آب: استاندارد IP68

بررسی اولیه آیفون 14

مطابق معمول بررسی اولیه آیفون 14 را مانند بررسی گوشی‌های دیگر، با قسمت طراحی دستگاه آغاز می‌کنیم. آیفون 14 اپل طراحی مشابهی با مدل قبلی خود یعنی آیفون 13 دارد. فریم آلومینیومی درجه یک در این گوشی وجود دارد، در حالی که در نسخه‌های Pro شاهد فریمی از جنس فولاد ضد زنگ هستیم. لبه‌های صافی که از مدل‌های آیفون 12 دیده‌ایم همچنان دیده می‌شوند. تفاوت مهمی که در طراحی این گوشی نسبت به گذشته وجود دارد، گزینه‌های رنگی جدید خواهد بود.

البته تغییر نکردن طراحی لزوما چیز بدی نیست. یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید «اگر خراب نیست، تعمیرش نکن». همه ما دوست داشتیم در آیفون 14 معمولی و آیفون 14 پلاس هم طراحی ناچ یا بریدگی بالای صفحه نمایش تغییر کند و شبیه به طراحی مدل‌های Pro باشد یا حتی بریدگی روی نمایشگر به کلی حذف شود و نمایشگر تمام صفحه داشته باشیم؛ اما باید قبول کنیم که طراحی آیفون 14 همچنان عالی به نظر می‌رسد.

در لبه سمت چپ گوشی، کلید سوئیچ سایلنت کردن و دکمه‌های تنظیم صدا و در لبه سمت راست نیز دکمه پاور و درگاه سیم کارت قرار گرفته‌اند. البته درگاه سیم کارت برای بازار ایالات متحده وجود ندارد، چرا که آیفون 14 در آمریکا فقط از سیم کارت الکترونیکی یا eSIM استفاده می‌کند و به جای آن یک بخش مات شده جایگزین درگاه سیم کارت فیزیکی شده است.

همانطور که بالاتر به طور مختصر اشاره کردیم، آیفون 14 در پنج رنگ مختلف به بازار عرضه می‌شود؛ از جمله رنگ جدید بنفش که خیره‌کننده و زیبا به نظر می‌رسد و رنگ‌های آبی، سفید، مشکی و قرمز هم وجود دارند. این گوشی مانند مدل‌های قبلی خود در برابر نفوذ آب مقاوم است و از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند. مگ سیف یا پشتیبانی از شارژر بی سیم مغناطیسی هم در این مدل حضور دارد.

فریم آلومینیومی آیفون 14 باعث شده که نسبت به برادر Pro خود بسیار سبک‌تر باشد و تقریبا 172 گرم وزن دارد. این وزن سبک و البته لبه‌های صاف گوشی موجب شده‌اند در دست گرفتن آیفون 14 بسیار جذاب و راحت باشد. در هر صورت طراحی این گوشی نسبت به آیفون 13 تغییر زیادی نکرده، اما هنوز هم چیزهای زیادی برای دوست داشتن در آن وجود دارد.

نمایشگر مشابه

  • 6.1 اینچی اولد
  • وضوح 2532 در 1170 پیکسل
  • تراکم پیکسلی 460 ppi
  • حداکثر روشنایی 1200 نیت

بررسی اولیه آیفون 14

آیفون 14 اپل از صفحه نمایش مشابه با آیفون 13 استفاده می‌کند. این نمایشگر 6.1 اینچی با رزولوشن 2532 در 1170 پیکسل و تراکم پیکسلی 460 پی پی آی خواهد بود. اپل برای نمایشگر آیفون 14 باز هم از پنل OLED استفاده کرده تا رنگ‌های تند و پرجنب‌وجوش و رنگ سیاه عمیق و واقعی را به نمایش بگذارد. حداکثر روشنایی 1200 نیت به اندازه کافی مناسب خواهد بود، هر چند به اندازه حداکثر روشنایی 2000 نیتی آیفون 14 پرو نمی‌رسد.

فناوری‌هایی مانند True Tone و Haptic Touch نیز وجود دارند و پشتیبانی از اچ دی آر نیز مانند سایر گوشی های پرچمدار و بالارده‌ی بازار ارائه می‌شود. در حالی که فکر می‌کردیم ممکن است نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی را در آیفون 14 ببینیم، اما امسال این اتفاق رخ نداد. آیفون 14 مانند آیفون 13 از رفرش ریت استاندارد 60 هرتزی برخوردار است و ویژگی‌های تازه‌ای که در نسخه‌های پرو ارائه می‌شوند، مثل نمایشگر همیشه روشن یا داینامیک آیلند نیز وجود ندارند.

بنابراین آیفون 14 همان تجربه آیفون 13 را در بخش نمایشگر ارائه می‌کند و تقریبا تفاوتی در این بخش به وجود نیامده است. ما خیلی دوست داشتیم که رفرش ریت بالاتر و نمایشگر همیشه روشن را در این گوشی ببینیم، اما این اتفاق رخ نداد و اگر این ویژگی‌ها برای شما مهم هستند باید به سراغ خرید نسخه‌های دارای پسوند Pro در سری آیفون 14 بروید.

سخت افزار و مشخصات فنی

  • تراشه A15 با پردازشگر گرافیکی 5 هسته‌ای
  • حافظه 128، 256 یا 512 گیگابایت
  • بیش از 20 ساعت عمر باتری

بررسی اولیه آیفون 14

آیفون 14 اپل مانند سری آیفون 13 از چیپست A15 Bionic استفاده می‌کند. این اولین بار است که اپل هنگام عرضه سری جدید گوشی‌های خود، تراشه را ارتقا نمی‌دهد. در سری آیفون 14، تنها مدل‌های دارای پسوند Pro از تراشه A16 Bionic استفاده می‌کنند و مدل استاندارد و پلاس به همان تراشه سال گذشته اپل مجهز شده‌اند. اما آیا این یک ایراد بزرگ برای آیفون 14 خواهد بود؟

مسلما بسیاری از کاربران از این که چیپست به کار رفته در iPhone 14 ارتقا پیدا نکرده، ناامید هستند و متاسفانه مدل‌های استاندارد از سخت افزار مشابه مدل‌های Pro برخوردار نیستند؛ اما باید بگوییم که با وجود ناامیدی از این قضیه، A15 Bionic هنوز هم یک چیپست بسیار قدرتمند و کارآمد است.

اپل به جای پردازشگر گرافیکی چهار هسته‌ای آیفون 13، از GPU پنج هسته‌ای در این گوشی استفاده کرده و این را می‌توان تنها ارتقای صورت گرفته در سخت افزار آیفون 14 دانست. مانند آیفون 13، اتصال 5G در اینجا نیز وجود دارد، اما اگر در ایالات متحده هستید، اتصال ماهواره‌ای نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. البته قرار نیست آیفون‌های بازار آمریکا به اینترنت ماهواره‌ای متصل شوند و فقط امکان تماس اضطراری در شرایط خاص وجود خواهد داشت. این ویژگی قرار است به زودی در کشورهای دیگر نیز ارائه شود.

بررسی اولیه آیفون 14

درست مانند آیفون 13، حافظه ذخیره‌سازی داخلی در نسخه پایه از 128 گیگابایت شروع می‌شود و نسخه‌های 256 و 512 گیگابایتی نیز موجود خواهد بود. با وجود شباهت‌ها نسبت به مدل سال گذشته، اما در اینجا یک پیشرفت جزئی در بخش باتری مشاهده می‌شود. اپل اعلام کرده آیفون 14 می‌تواند یک ساعت شارژدهی بیشتری نسبت به آیفون 13 داشته باشد و دوام باتری آن با هر بار شارژ به حدود 20 ساعت خواهد رسید. البته فعلا باید منتظر بررسی‌های کامل‌تر و دقیق‌تر بمانیم تا ببینیم عمر باتری آیفون 14 دقیقا چقدر خواهد بود و آیا ادعای اپل در این زمینه صحت دارد یا خیر.

دوربین ارتقا یافته

  • دوربین پشتی دوگانه 12 مگاپیکسلی
  • دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار

بررسی اولیه آیفون 14

مانند قبل، آیفون 14 اپل از دوربین پشتی دوگانه با سنسور اصلی و سنسور فوق عریض 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این همان ترکیبی است که از آیفون 11 به بعد دیدیم و لنز تله فوتو فقط در مدل‌های پرو و پرو مکس ارائه می‌شوند. اپل حتی وضوح دوربین را نیز تغییری نداده و از همان دوربین 12 مگاپیکسلی برای سنسور اصلی و فوق عریض استفاده می‌کند، اما اکنون دیافراگم آن ارتقا پیدا کرده است. بر این اساس در سنسور اصلی، دیافراگم از f/1.5 به f/1.6 تغییر کرده است. این همان سنسوری است که مدل‌های آیفون 13 پرو در سال 2021 داشتند و به این ترتیب امکان ثبت عکس‌های بهتر در نور کم فراهم شده است.

یک موتور فوتونیک نیز برای کمک به ثبت عکس‌ها در نور کم روی این گوشی قرار گرفته است. سنسور فوق عریض نیز مانند آیفون 13 از دیافراگم f/1.8 برخوردار خواهد بود. از نظر ویژگی‌ها نیز لرزشگیر سنسور شیفت که در آیفون 13 معرفی شده بود، دوباره وجود دارد. این ویژگی برای بهبود عکاسی در نور کم طراحی شده است. اسمارت اچ دی آر 4، حالت پرتره با بوکه پیشرفته و کنترل عمق تصویر و حالت شب با دیپ فیوژن از دیگر ویژگی‌های دوربین آیفون 14 هستند.

بررسی اولیه آیفون 14

سبک‌های مختلف عکاسی و حالت ویدیوی سینمایی در دوربین آیفون 14 یافت می‌شوند. فیلمبرداری سینمایی یا Cinematic Video برای ارائه فیلمبرداری 4K با سرعت 24 فریم بر ثانیه و 30 فریم بر ثانیه ارتقا پیدا کرده و ویژگی جدیدی به نام اکشن مود هم وجود دارد که برای ارائه ویدیوی پایدارتر در هنگام حرکت طراحی و ارائه شده است.

دوربین جلوی آیفون 14 نیز یک سنسور 12 مگاپیکسلی است که ویژگی‌هایی مانند حالت شب، دیپ فیوژن و سبک‌های مختلف عکاسی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دیافراگم این لنز نیز بازتر از آیفون 13 شده و به f/1.9 ارتقا پیدا کرده و فوکوس آن نیز از نوع خودکار خواهد بود.

هنوز ما نتوانسته‌ایم قابلیت‌ها و عملکرد دوربین آیفون 14 را آزمایش و بررسی کنیم، اما تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که پیشرفت دوربین این گوشی نسبت به نسل قبلی بسیار ناچیز و نامحسوس است. اما اپل همواره در پردازش این بخش عالی عمل می‌کند؛ بنابراین شاید آیفون 14 مانند برخی از رقبا یا حتی به اندازه آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس، دوربینی با رزولوشن بالا نداشته باشد، اما مگاپیکسل بالا همه چیز نیست و دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 14 حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و شما با آن می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی را ثبت کنید.

نرم افزار

  • آی او اس 16

بررسی اولیه آیفون 14

گوشی آیفون 14 اپل به همراه سیستم عامل آی او اس 16 عرضه می‌شود که اپل جزئیات آن را در ماه ژوئن منتشر کرده بود. کاربران از ماه جولای امسال توانستند نسخه بتای عمومی iOS 16 را دریافت کنند و به همین دلیل احتمالا خیلی‌ها با آن آشنایی پیدا کرده‌اند. این نسخه، مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را با خود به ارمغان آورده است. یکی از بزرگترین تغییرات آی او اس 16 در صفحه قفل آن اتفاق افتاده است. با این نسخه، گزینه‌های شخصی‌سازی بسیار بیشتری را با قابلیت تغییر فونت، رنگ، تصاویر و افزودن ویجت‌ها دریافت می‌کنید.

برخی ویژگی‌های عالی دیگر نیز در اینجا وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به قابلیت Live Activities اشاره کرد که به شما اجازه می‌دهد از رویدادهای زنده به صورت آنی مطلع شوید. قابلیت فوکوس و برخی تغییرات بزرگ در برنامه Messages، Photos و Mail هم وجود خواهد داشت.

البته کاربران برای تجربه سیستم عامل آی او اس 16 نیازی به آیفون 14 ندارند و این نسخه برای گوشی‌های آیفون 8 به بعد عرضه می‌شود. با این حال چند ویژگی وجود دارد که به آیفون 14 محدود شده است؛ از جمله ویژگی تشخیص تصادف خودرو و حالت اکشن مود در دوربین.

جمع بندی بررسی اولیه آیفون 14

بررسی اولیه آیفون 14

آیفون 14 اپل هم از نظر طراحی، هم از نظر سخت افزار و هم از نظر دوربین تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نکرده و برخی از قابلیت‌های جذاب آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس را از دست داده است. همین امر باعث می‌شود مدل‌های دارای پسوند Pro امسال گزینه جذاب‌تری محسوب شوند. البته هنوز برخی پیشرفت‌ها در آیفون 14 معمولی اتفاق افتاده که از جمله آنها می‌توان به دوربین اصلی بهبود یافته، دوربین جلوی ارتقا یافته و عمر باتری بیشتر اشاره کرد.

طراحی و عملکرد سخت افزاری هم مثل سال گذشته است، اما هنوز هم عالی و بی نقص خواهد بود و کاربران مشکلی با آن نخواهند داشت.

مزایا و معایب

مزایا

طراحی گوشی هنوز هم خوب است

گزینه‌های رنگی دوست‌داشتنی

نمایشگر عالی

برخی ویژگی‌های جدید

دوربین اصلی ارتقا یافته

معایب

x طراحی تغییری نکرده است

x نمایشگر همیشه روشن (AoD) ندارد

x بهبود عملکرد سخت افزاری بسیار جزئی است

گالری عکس‌ های آیفون 14

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*