دستور دولت روسیه برای توقف استفاده از گوشی های آیفون اپل

دولت روسیه خطاب به مقامات: یا ما یا گوشی های آیفون اپل!

دولت روسیه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از مقامات درخواستی امنیتی داشته است؛ گوشی های آیفون اپل خود را هرچه زودتر کنار بگذارید!

دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری روسیه قرار است در سال 2024 برگزار شود. بنا به گزارش رویترز، به‌عنوان بخشی از فرایند آماده‌سازی برای این رویداد، از کرملین به مقامات دولت روسیه دستور توقف استفاده از گوشی های آیفون اپل داده شده است. در واقع، روسیه از مقامات خود می‌خواهد موبایل های آیفون خود را کنار بگذارند چون نسبت به آسیب‌پذیری این گوشی‌ها در برابر سرویس‌های اطلاعاتی غربی احساس نگرانی می‌کند.

دولت روسیه، خواستار توقف فوری استفاده از گوشی های آیفون اپل!

دستور دولت روسیه برای توقف استفاده از گوشی های آیفون اپل

سرگئی کرینکو به‌عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه طی جلسه‌ای برای «مقامات دخیل در سیاست‌های داخلی» به مقامات اعلام کرد که باید به فکر گوشی جدیدی برای خود به‌غیر از آیفون باشند. همه مقامات روسی دخیل در «تدارکات انتخابات ریاست جمهوری روسیه» حالا موظف شده‌اند تا 1 آوریل (12 فروردین) رسماً موبایل های آیفون اپل خود را کنار بگذارند.

این صحبت به‌میان آمده است که شاید دولت روسیه دستگاه‌های دیگری را با سیستم عامل‌های متفاوت جهت جایگزینی آیفون در اختیار مسئولان قرار بدهد. گذشته از این، یکی از مقامات در جریان جلسه مذکور درباره خداحافظی با آیفون چنین گفت:

دیگر داستان آیفون تمام شده: یا دورش بیندازید یا آن را به بچه‌هایتان بدهید. همه باید این کار را در مارس انجام بدهند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم درباره استفاده از گوشی‌های هوشمند در امور دولتی چنین توضیح داده است:

گوشی‌های هوشمند نباید برای امور دولتی استفاده شوند. هر گوشی هوشمند مکانیزم نسبتاً واضحی دارد، صرف نظر از اینکه سیستم عامل آن اندروید یا iOS باشد. طبیعتاً این گوشی‌ها برای مقاصد دولتی استفاده نمی‌شوند.

این درحالی است که بیش از یک سال پیش به‌دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اپل به جمع شرکت‌هایی پیوست که دولت این کشور را تحریم می‌کنند. کمپانی آمریکایی اپل در آن زمان تصمیم گرفت که فروش محصولات خود در خاک روسیه را متوقف کند. کمپانی‌های بزرگ دیگری از جمله مایکروسافت، گوگل، سونی و متا (مالک فیسبوک و اینستاگرام) هم هر کدام به روش خود اقدام به تحریم و ایجاد محدودیت در روابط با روسیه کردند.