مقایسه سراتو آپشنال و غیر آپشنال

مقایسه سراتو آپشنال و غیر آپشنال ؛ تفاوت در چیست؟

کیا سراتو یکی از خودروهای محبوب بازار است. در این مطلب قصد داریم به مقایسه سراتو آپشنال و غیر آپشنال بپردازیم تا برنده رقابت مشخص شود.

صنعت خودروسازی ایران از زمانی که ممنوعیت واردات خودرو را تصویب کرد دچار مشکلات زیادی شد. انحصارطلبی ایران خودرو و سایپا باعث شدند قیمت‌ها افزایش یابد و سپس راه‌اندازی طرح قرعه کشی منجر به رشد دلالان در بازار آزاد شد. سایپا بعد از ایران خودرو یکی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران است که هم‌اکنون با ضرر و زیان چندین هزار میلیاردی دست و پنجه نرم می‌کند.

مقایسه سراتو آپشنال و غیر آپشنال

هم ایران خودرو و هم سایپا علاوه بر محصولات ملی، سعی می‌کنند هر از گاهی محصولات خارجی را مونتاژ کنند. کیا سراتو یکی از آن خودروهای سدان جذابی است که توانسته در نسخه‌های کارکرده هم خوش بدرخشد و مشتریان خود را راضی کند. سال‌هاست که روند تولید این محصول در گروه خودروسازی سایپا متوقف شده، اما همچنان مشتریان به دنبال خرید آن هستند.

کیا سراتو به عنوان یک سدان جذاب و زیبا در تیپ‌های مختلفی راهی بازار ایران شده و همین باعث شده مشتریان هنگام خرید دچار ابهام شوند و ندانند کدام یک از آنها برای سواری بهتر مناسب است. در این مطلب سعی خواهیم کرد به مقایسه سراتو آپشنال و نسخه غیر آپشنال بپردازیم.

مقایسه سراتو آپشنال و غیر آپشنال

شرکت کره‌ای کیا سال‌هاست که در صنعت خودروسازی فعالیت می‌کند و به نوعی استخوان ترکانده و خودروی محبوب این شرکت، کیا سراتو در نسل دوم خود توانست توسط شرکت کیا موتورز راهی بازار داخلی ما شود و مشتریان ایرانی را با یک خودروی کره‌ای جذاب دیگر شگفت‌زده کند.

این خودرو بین سال‌های 2010 تا 2013 و صرفا در نسخه‌های وارداتی روانه کشور می‌شد، ولی بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی بود که سایپایی‌ها تصمیم گرفتند باری دیگر به سراغ شریک خود بروند و بر سر کیا سراتو و امتیاز مونتاژ آن در ایران مذاکره کنند. البته در آن زمان نسل سوم کیا در حال عرضه بود و سایپا قصد داشت نسل دوم را در ایران تولید کند. مشخصات فنی این سدان در نگاه اول، یک پیشرانه 1.6 لیتری دنده‌ای یا 2.0 لیتری اتوماتیک بود.

متاسفانه یکی از نقاط ضعف سایپا در مونتاژ این خودرو، تعبیه امکانات رفاهی کمتر نسبت به نسخه وارداتی کیا سراتو بود و همین باعث شد مشتریان استقبال خوبی از آن نداشته باشند. سه سال بعد از این اتفاق و ناکام ماندن سایپا، آنها تصمیم گرفتند از بازار فروش خودروهای مونتاژی عقب نمانند و نسخه مونتاژی کیا سراتو را به صورت آپشنال عرضه کنند.

سرانجام در مرتبه دوم این شرکت موفق شد محبوبیت سابق سراتو را تکرار کند و سهم خود را در بازار افزایش دهد. تا همین سه سال پیش بود که سراتو سایپا تولید می‌شد و سال 98 خط تولید این گروه خودروسازی به تولید نسخه 2 لیتری آپشنال اختصاص یافته بود. متاسفانه باز هم تحریم‌ها مثل همیشه مانع همکاری سایپا و کیا شد و باری دیگر ایرانیان نتوانستند از لذت سواری خودروهای کره‌ای سرشار شوند.

مقایسه سراتو آپشنال و غیر آپشنال

مشخصات فنی کیا سراتو

اولین نسخه از کیا سراتو مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با چهار سیلندر است که می‌تواند حداکثر قدرت 124 اسب بخار و گشتاور 156 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود و در هر 100 کیلومتر مسافت حدود 6.6 لیتر سوخت مصرف می‌کند. کیا سراتو در این نسخه توانایی پر کردن شتاب صفر تا صد را تنها در عرض 10.3 ثانیه دارد.

دومین نسخه‌ای که راهی بازار داخلی ما شده، سراتو 2.0 لیتری با موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی است. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 194 نیوتن‌متر را تولید کند و نیروی محرکه آن از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک به محور جلو انتقال می‌یابد. مصرف ترکیبی سوخت کیا سراتو در این نسخه 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر است و شاب صفر تا صد آن در عرض 10.5 ثانیه خواهد بود.

سراتو آپشنال و غیر آپشنال چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همان‌طور که ملاحظه کردید، سراتو آپشنال و غیر آپشنال از نظر مشخصات فنی در یک سطح قرار دارند، اما مسئله در خصوص امکانات رفاهی یا آپشن‌ها متفاوت است. تنها تفاوت ظاهری که در این خودرو جلب توجه می‌کند، سقف آنها است. اگر به قسمت‌های دیگر این دو خودرو تماشا کنید، متوجه چیزی نخواهید شد.

کیا سراتو آپشنال هم در نسخه 1.6 لیتری و هم در نسخه دو لیتری مجهز به سانروف شده‌اند و این در حالی است که برای تشخیص پیشرانه 1.6 لیتری و 2.0 لیتری می‌بایست به نمای جانبی و پشتی خودرو نگاه بیندازید. نسخه دو لیتری کیا سراتو مجهز به رینگ آلومینیومی 16 اینچی شده و روی دستگیره درها و قاب بالای پلاک عقب روکش کرومی وجود دارد. با این حال کیا سراتو 1.6 لیتری مجهز به رینگ آلومینیومی 15 اینچی شده و قالپاق دارد. همچنین دیگر خبری از روکش کرومی نیست.

مقایسه سراتو آپشنال و غیر آپشنال

شاید بتوان گفت همه ماجرا زیر سر همین امکانات رفاهی و آپشن‌هایی است که دو نسخه سراتو دارند. سدان کره‌ای سراتو 1.6 لیتری تنها چهار آپشن دارد و در تیراژ محدودی تولید شده است. از جمله آپشن‌های آن می‌توان به سانروف، مولتی مدیا با مانیتور 8 اینچی لمسی، سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب اشاره کرد.

نسخه آپشنال 2 لیتری امکانات بیشتری از جمله سانروف، مولتی مدیا با مانیتور 8 اینچی لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کی لس استارتر، روکش چرمی صندلی‌ها، صفحه کیلومتر سوپرویژن و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان دارد. همچنین می‌توان به روکش کرومی دستگیره درب‌ها و قاب بالای پلاک عقب، سیستم تهویه مطبوع، روکش چرمی غربیلک فرمان و کروز کنترل اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بیان تفاوت‌های دو نسخه آپشنال و غیر آپشنال کیا سراتو بپردازیم. همان‌طور که گفتیم این خودرو در دو نسخه مختلف خود دارای مشخصات فنی یکسانی است، اما از نظر ظاهری (به مقدار اندک) و سطح امکانات رفاهی و آپشن‌ها تفاوت دارد. با این اوصاف پیشنهاد ما این است: اگر عاشق امکانات و آپشن‌های بیشتر هستید سراغ خرید سراتو 2.0 لیتری آپشنال بروید.

همچنین اگر قیمت خودرو برایتان در اولیت است می‌توانید به نسخه‌های ساده‌تر فکر کنید، چرا که امکانات رفاهی آنها کمتر است اما به واسط همین کم بودن آپشن‌ها، قیمت ارزان‌تری دارند. بازار خرید و فروش سراتو 2.0 لیتری می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند و هر زمان به فروش خودروی خود فکر کنید، خریدار آماده وجود دارد.

مقایسه سراتو آپشنال و غیر آپشنال

نقاط قوت کیا سراتو

  • توانایی‌های حرکتی مناسب
  • استهلاک پایین
  • کابین جادار
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف کیا سراتو

  • افت کیفی نسبت به نسخه‌های وارداتی
  • سواری نسبتاً خشک
  • حذف امکانات ایمنی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*