بانک مرکزی آمریکا

بازار ارز دیجیتال با افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا سقوط کرد

بانک مرکزی آمریکا برای سومین مرتبه متوالی نرخ بهره بانکی را 0.75 درصد افزایش داد. افزایش نرخ بهره به سقوط بازار ارز دیجیتال منجر شد.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) با هدف مقابله با تورم افسارگسیخته که طی 40 سال اخیر در ایالات متحده بی‌سابقه بوده، از چند ماه قبل به طور پیوسته در حال افزایش نرخ بهره بانکی بوده است. تلاش اصلی، ترغیب مردم به سپرده‌ کردن پول خود در بانک‌ها است، چرا که در مقایسه با قبل سود بسیار بیشتری دریافت می‌کنند. در شرایط افزایش نرخ بهره بازارهای مالی پرریسک مثل ارز دیجیتال سقوط می‌کنند؛ بیشتر مردم، مخصوصا با در نظر گرفتن رکود اقتصادی، دریافت سود تضمینی را ترجیح می‌دهند.

فدرال رزرو با سرعت و شدتی بی‌سابقه در حال افزایش نرخ بهره بانکی است، چیزی که بازار ارز دیجیتال و در کل بازارهای مالی حتی بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ روز چهارشنبه 30 شهریور، برای سومین مرتبه متوالی نرخ سود بانک‌ها در آمریکا 0.75 درصد افزایش یافت و به بالای 3 درصد رسید. البته این اتفاقی غیر منتظره نبود؛ با در نظر گرفتن سیاست انقباضی بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی‌های رئیس این بانک آقای جروم پاول (Jerome Powell) طی ماه‌های اخیر، کاملا منتظر چنین افزایشی بودیم. سقوط بازار ارز دیجیتال بعد از اعلام افزایش نرخ بهره شدت زیادی نداشت، چرا که از قبل منتظر چنین اتفاقی بودیم.

سقوط بیت کوین

نرخ بهره بانکی در آمریکا با رد کردن مرز 3 درصد به بیشترین میزان از سال 2007 رسیده است. این میزان حتی برای دو سال صفر بود و بانک‌ها هیچ سودی پرداخت نمی‌کردند، اما شرایط اقتصادی اکنون کاملا متفاوت است؛ اگرچه رئیس فدرال رزرو اوضاع را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور مناسب دانسته و عقیده دارد کشور در شرایط رکود نیست، اما بررسی معیارهای مختلف دقیقا به رکود اقتصادی آمریکا اشاره می‌کنند.

احتمالا سقوط بازار ارز دیجیتال به خاطر افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت، چرا که طبق پیش‌بینی‌ها، فدرال رزرو این رقم را تا آخر سال به 4.25 درصد خواهد رساند. اقتصاددان‌ها معتقدند بعد از رسیدن نرخ سود بانکی به بالای 4 درصد، وضعیت تا زمان کاهش قابل توجه تورم همینطور باقی خواهد ماند. بانک مرکزی آمریکا گفته تا زمان بازگشت تورم به 2 درصد، سیاست‌های انقباضی خود را ادامه می‌دهد. در حال حاضر نرخ تورم آمریکا 8.1 درصد است.

علت سقوط بازار ارز دیجیتال با بالا رفتن نرخ بهره

در شرایطی که با افزایش تورم قیمت‌ها در حال صعود هستند و بازارهای مالی پرریسک بدون داشتن رشد قابل توجه و سوددهی، روز به روز ارزش خود را از دست می‌دهند، تمایل به سرمایه‌گذاری در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط، اگر بانک مرکزی سود خوبی در نظر بگیرد، سرمایه‌ها را جذب خواهد کرد. در این شرایط مردم نه تنها پول نقد خود را در بانک‌‌ها سپرده می‌کنند، بلکه ممکن است سایر دارایی‌های خود نظیر بیت کوین را نیز به این منظور بفروشند.

در صورتی که فدرال‌ رزرو روی سیاست‌های انقباضی خود با همین شدت پافشاری کند، احتمالا بازارهای مالی کف‌های جدیدتری را لمس خواهند کرد. کاهش قیمت دارایی‌های مختلف تا زمانی که وضعیت تورم در حال بهبود به نظر برسد، ادامه خواهد داشت.

البته نباید فراموش کرد دارایی‌هایی نظیر طلا و بیت کوین پوشش تورم به شمار می‌روند. اگرچه ممکن است افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت سبب سقوط قیمت ارز دیجیتال بیت کوین و دیگر آلت کوین‌ها شود، اما در بلند مدت به سود آن‌ها خواهد بود.

بعد از اعلام خبر بالا رفتن مجدد نرخ سود بانکی، بیت کوین با سقوطی قابل توجه حتی تا 18,200 دلار رسید، اما با حمایت خریداران، طی دو روز به حوالی 19,400 دلار بازگشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*