سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک

افزایش کاربران، سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک را کاهش داده است

به گزارش وب سایت اسپیدتست، سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک در برخی کشورها کاهش یافته که ظاهرا به دلیل افزایش تعداد کاربران بوده است.

طی ماه‌های اخیر شرکت اسپیس ایکس تمام تلاش خود را کرده تا اینترنت ماهواره ای استارلینک را در کشورهای متعددی راه‌اندازی کند. به نظر می‌رسد افزایش تعداد کاربران این اینترنت در سراسر جهان باعث شده سرعت آن کند شود. در این مطلب موضوع سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک را بررسی خواهیم کرد.

علت کاهش سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک

ایلان ماسک چند روز پیش خواستار لغو محرومیت‌های اینترنتی ایران و راه‌اندازی اینترنت ماهواره ای در ایران شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا هم پذیرفت. همچنین امروز و از ساعاتی پیش، سایت استارلینک در ایران فیلتر شده است. پیش از این که استارلینک در سراسر جهان فعال شود، ایلان ماسک تبلیغات زیادی برای آن کرد، ولی آیا تمام وعده‌های او محقق شده؟

یکی از مهم‌ترین سایت‌های سنجش سرعت اینترنت، اسپیدتست است که به تازگی در گزارشی اعلام کرده افزایش کاربران اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک منجر به کندی سرعت آن در سراسر جهان شده است. بر اساس اعلام این وب سایت، میانگین سرعت دانلود اینترنت ماهواره ای استارلینک در نیمه دوم سال 2022 نسبت به پارسال نزدیک به 9 الی 54 درصد کاهش داشته است.

کاهش سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

همچنین گفته شده در حال حاضر مناطقی که از استارلینک بهره‌مند شده‌اند، سرعت دانلود و آپلود برایشان کاهش یافته، اما در عوض میزان تأخیر یا Delay بهبود پیدا کرده است. با این اوصاف میزان کندی اینترنت به قدری نیست که استفاده از آن منطقی نباشد. گزارش اسپیدتست نشان می‌دهد کشورهای زیر دارای بیشترین میانگین سرعت دانلود در نیمه دوم 2022 بوده‌اند:

  • پرتغال: 123.01 مگابیت بر ثانیه
  • هلند: 122.43 مگابیت بر ثانیه
  • اتریش: 112.01 مگابیت بر ثانیه
  • فرانسه: 110.98 مگابیت بر ثانیه
  • بلژیک: 110.40 مگابیت بر ثانیه

اعداد و ارقام مذکور نشان می‌دهد که سرعت دانلود در کشورهای مذکور بالاتر از آن چیزی است که در حال حاضر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت دارند، ولی مشکل اینجاست که میانگین سرعت آپلود و تأخیر همچنان نسبت به این شرکت‌ها پایین‌تر است. برای مثال در آمریکا سرعت استارلینک در یک فصل از 90.6 مگابیت بر ثانیه به 62.5 مگابیت بر ثانیه رسیده که کاهش شدیدی محسوب می‌شود.

همچنین علاوه بر سرعت دانلود، سرعت آپلود از 9.3 به 7.2 مگابیت بر ثانیه رسیده که رقم پایینی است. در نیمه اول سال 2021 ایالات متحده سرعت دانلود و آپلود نزدیک به 97.2 و 13.9 مگابیت بر ثانیه داشت و آمار مشابه سال جاری حاکی از روند نزولی سرعت در این کشور است.

کاهش سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

اسپیدتست خاطرنشان کرده علت کندی اینترنت و دانلود و آپلود در برخی کشورها ناشی از افزایش تعداد کاربران است. البته سرعت دانلود و آپلود در برخی کشورها مثل ایران همچنان خوب خواهد بود. اسپیدتست در گزارشی که چندین ماه پیش منتشر کرد، سرعت دانلود و آپلود اینترنت ایران را حدود 28.40 و 10.02 مگابیت بر ثانیه اعلام کرد.

همان‌طور که گفتیم وزارت خزانه‌داری آمریکا پیرو درخواست ایلان ماسک برخی تحریم‌های فناوری مرتبط با خدمات اینترنتی را با هدف کمک به شهروندان ایرانی لغو کرد. همچنین ظاهرا ماسک به ایستگاه دبی دستور داده اینترنت ماهواره ای را به صورت رایگان برای ایرانی‌ها فعال کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*