پلتفرم های ایرانی

وزیر ارتباطات: پلتفرم های ایرانی بهتر از خارجی‌ها است، از داخلی‌ها استفاده کنید

شنیده ها حاکی از این است که وزیر ارتباطات اعلام کرده پلتفرم های ایرانی بهتر از خارجی‌ها است. آیا پلتفرم های داخلی قابلیت استفاده دارند؟

طی هفته‌های اخیر معضلی به نام فیلترینگ شبکه های اجتماعی گریبان‌گیر کاربران ایرانی شده است. پلتفرم‌های خارجی نظیر اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده‌اند و هم‌اکنون با وی پی ان‌ها می‌توان متصل شد. علاوه بر فیلترینگ پیام رسان‌های خارجی، اینترنت بین الملل نیز در سراسر کشور با اختلال مواجه شده و کاربران حتی نمی‌توانند در ساعاتی از روز به گوگل و سایت‌های مورد نیازشان وصل شوند.

آیا پلتفرم های ایرانی بهتر از خارجی‌ها است؟

پلتفرم‌های ایرانی بهتر از خارجی ها

عیسی زارع پور مدتی است در بیانیه‌های مختلف در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ صحبت می‌کند. می‌توانید بخشی از صحبت‌های وزیر ارتباطات درباره فیلتر ماندن اینستاگرام و واتساپ را در ادامه بخوانید. روز گذشته زارع پور در اثنای جلسه کمیسیون تخصصی مجلس تأکید کرد که مردم باید نسبت به پلتفرم‌های داخلی توجه ویژه از خود نشان دهند.

به بیان ایشان پیام رسان‌های ایرانی امکانات و عملکرد بهتری در قیاس با نمونه‌های خارجی دارند. زارع پور همچنین خاطرنشان کرد که پروژه شبکه ملی اطلاعات تا به امروز حدود 50 درصد پیشرفت از خود نشان داده و در حال حاضر مراجع امنیتی تأکید کرده‌اند که شرایط فعلی را در نظر بگیرید.

پلتفرم‌های ایرانی بهتر از خارجی ها

می‌دانیم که طی روزهای اخیر محدودیت‌های شدید و گسترده‌ای برای بسیاری از برنامه های اجتماعی خارجی اعمال شده است و زارع پور در همین راستا اعلام کرده قرار است به وظیفه خود که همان وصل کردن مردم به اینترنت است عمل کند و ظرفیت‌های داخلی را برای بهره‌برداری بیشتر تقویت نماید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرده:

امروزه ظرفیت‌های داخلی بسیار خوبی در تمامی بخش‌ها داریم. در حالی که پلتفرم‌های آمریکایی در بسیاری از کشورهای اروپایی، موضوع خرید و فروش، جابه‌جایی مسافر و… را در برگرفتند، ما امروز ظرفیت‌های بومی خودمان را داریم که در حال کار هستند.

به عقیده زارع پور این نخستین باری است که اینترنت بین الملل برای ساعاتی در طول شبانه‌روز و به دستور مقامات امنیتی دچار اختلال می‌شود؛ در حالی که اینترنت و سرورها و خدمات آنها در داخل به طور 100 درصدی فعالیت می‌کنند. به گفته زارع پور، برنامه ویژه‌ای برای حمایت از پلتفرم‌ها و ظرفیت‌های داخلی پیش‌بینی شده است تا زیرساخت‌های سخت افزاری و ظرفیتی تقویت شود. زارع پور می‌گوید:

در دو هفته اخیر که محدودیت‌ها با توجه به شرایط امنیتی کشور اعمال شده است، ما تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای ارتقای کیفیت آنها به کار برده‌ایم. ظرفیت‌های داخلی اصلا قابل مقایسه با گذشته نیستند و از مردم دعوت می‌کنم که از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند، زیرا قابلیت‌هایی دارند که بعضاً در نسخه‌های خارجی وجود ندارد.

زارع پور

اواخر سال 1384 بود که دولت اعلام کرد در راستای کاهش وابستگی کاربران به اینترنت جهانی، قصد دارد شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند. همچنین در سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات این‌طور آمده که شبکه مذکور به عنوان شبکه تمامی شبکه‌های کشور است و از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملا داخلی استفاده می‌کند و می‌توان در بستر آن انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری را برای آحاد مردم منتشر کرد.

بعد از همان سال روند پیشرفت این شبکه ملی با کندی عجیب و غریبی پیش رفت و در دولت اول حسن روحانی بود که اعلام شد پیگیری طرح مذکور آغاز شده و فازهای اول، دوم و سوم آن رونمایی گردیده است. وزیر ارتباطات فعلی، عیسی زارع پور پیگیرترین وزیر طی سال‌های اخیر است؛ چرا که روند پیشرفت پروژه ملی سازی اینترنت را تا 50 درصد رسانده است.

اوایل ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی، 30 درصد پروژه شبکه ملی اطلاعات انجام شده بود و در طی یک سال اخیر 20 درصد رشد پیدا کرده است. همچنین گفته شده تا پایان سال جاری این رقم به 60 درصد خواهد رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

20 دیدگاه

  1. یکی نیست ازش بپرسه بیشرف اگر اپلیکیشن ایرانی خوبه پس چرا هی فرت و فرت توییت میزنی

  2. هنوز درس نگرفتن ازین مخالفت های مردم از بحث اجبار . تا زمانی که اجبار وسط باشه هیچ پیشرفت راهبردی در زمینه ترویج نرم افزار داخلی دست نخواهند یافت حالا بازم از شما اجبار و از مردم مخالفت تا بازم نارضایتی مردم..التماس تعقل

  3. ایشون دست چپ و راستش رو هنوز بلد نیست میخواد به ملت یاد بده چی خوبه چی بد برور رد کارت اینترنت بین الملل حق مسلم ماست.😡😡

  4. بله صحیح میفرمایند البته که برا جاسوسی و فیلترینگ خیلی بهتر هستند حقا که تحریم حقت بود ظلم پایدار نیست دیر زود داره ولی سوخت سوز نه

  5. حالا که بحث پیامرسان ایرانی مطرح شده، خوبست گجت‌نیوز عزیز هم بررسی تطبیقی همراه با مزایا و معایب‌شان نسبت به یکدیگر و البته خارجی‌ها انجام دهد. اینکار هم برای آشنایی مردم بد نیست و هم باعث طرح انتقادات و پیشنهادات کاربران خواهد شد. بادا که در بهبود عملکردشان از لحاظ کمّی و کیفی رهگشا باشد. و السلام

    • مگر مشکلات اقتصادی بهانۀ تعرّض به جان، مال و ناموس مردم نشد؟ شرم نداری از تحریمگر غذا و داروی ملّت شریف ایران طرفداری میکنی؟ اینها فرشته/ ‌ابدی نیستند ولی هرچه باشد دمب سگ ایران اسلامی شرف دارد بر سر ترامپت و امثالش. و السلام

      • بهانه تعرض به جان و مال و ناموس مردم!!! کشیدی یا خوردی!!!
        فهمت کوره به خدا!

        یکی از حلقه های نزدیک به سیستم اومد حداقل 10 تا نوجوان پسر مردم رو بهشون تجاوز کرد، پدراشون میرن دادگاه! دادگاه می گه غلط می کنی می خوای شکایت ثیت کنی!

        حداقل یکم شرف داشته باش واقعیت رو ببین! قبول نداری! ایشالا سر بچه هات بیاد و بری دادگاه، و حتی بهت اجازه ندن شکایت ثبت کنی

        اگر تو یک لینک یا یک نقل قول از یکی از مسئولین امریکایی آوردی که گفته باشند دارو یا غذا تحریمه! من دیگه تو این وبسایت نمیام

        یک ذره شرف داشته باش، چرا دروغ میگی ابله! کجا دارو و غذا تحریمه! جالبه حتی پول نفت رو اجازه می دن تا سیستم دارو و غذا تهاتر کنه

        خجالت بکش کم دروغ بگو! آخه تو مسلمونی! تو یک ذره شرف هم نداری!

        این قدر آدم کوته فکر! احمق جون هزینه هر 2 سال نگهداری نیروگاه 1000 مگاواتی بوشهر برابر با ساخت یک نیروگاه سلول خورشیدی هست! سرت رو مثل کبک کردی زیر برف اراجیف می بافی!

        100 هزار مدل داروی امریکایی تو بازار هست اون وقت اجازه ندادند واکسن امریکایی وارد بشه! یک ذره فکر کن ببین فقط واکسن هاشون آلوده بوده! 100 هزار تا داروش سالم بوده! یک ذره فکر کن!

        124 هزار پیامبر نتونستن رفاه و عدالت رو برای مردم به ارمغان بیارن، دموکراسی غربی تونسته!

        یک ذره فکر کن! شاید بد فکر می کنی! شاید داری اشتب می زنی!

        همه چیز رو بهتره از اول روشون فکر کنی

        • واقعا گل گفتی داش محمد 🙏🙏 ایشون یکی از جیره خورای حکومتی هستش وطن فروشه.

        • واقعاً خجالت نمی‌کشی اگر اسم ایران در لیست کشورها نباشد؟ منِ عوضی این حذف ناجوانمردانه را تحریم مي‌نامم. چیزیت نمیشه اگر نرم‌افزار رایگان امریقائی را هم نگذارد دانلود کنی؟ بندۀ کج‌فهم اسم این عناد با ایرانی جماعت را تحریم گذاشتم. بله پول یامفت را مي‌توانی چندلا برای خرید کالای قاچاق امریقا بپردازی و پز -خاص و از ما بهترون بودن- دهی ولیک اگر ١٠٠% کار نکرد یا از خدمات بدیهی گذشته، برای راه‌اندازی اوّلیه هم مجبور شدی با هزار و یک دوز و کلک از ننگ ایرانی بودن رهی، منِ بی‌فکر همین إعمال سیاست کثیف در کالای تجاری را تحریم مي‌پندارم. بحث را عوض مکن! کسی نگفته واکسن در کشور دوست و برادرت امریقا مشکل دارد! ولیک وقتی از مبدأ تا مقصد، طرق غیررسمی را طی کرده، تو را به وجدان و کرم قاچاقچی مي‌سپارم ولی باز با همین چشم کورم اسم این فرآیند را تحریم میگذارم.
          امپریالیزم امریقا هرچه باشد آنقدر پخمه نیست که تف سربالا نموده جلوی صادرات انرژی را بگیرد. جبهۀ مقابل باید از فرصت درس‌دادن به تحریمگر ملل، استفاده نماید. متأسفانه برخی سیاست‌نداران هنوز دنبال به فرجام رساندن سرکاری برجام اند؛ آنهم با التماس!
          به هر حال، نیازی به اینهمه توهین نبود وقتی خیالت تخته امریقا جونت ملّت ایران را هیچ تحریمی نکرده! ما تحریم‌شدگان هم داریم تحریمها را عملًا می‌بینیم و با تمام وجود حس می‌کنیم. اصلًا فرض‌کن توهّم است! حال که امریقا خیلی خوبه!!! امیدوارم ویزات بدهد تا به آرمانشهرت رسی! اصلًا چرا در لاتاری شرکت نکنی؟ دعا مي‌کنیم برندۀ رفتن به سرزمین رفاه شوی! امّا دیگر حق نداری بخاطرش به خدای والا و ١٢٤٠٠٠ پیمبر رحمت (ع) اهانت نمایی.
          ناگفته نماند بنده طرفدار اخلاق و دیانت‌ام نه هوادار سیاست! سیاهی‌لشکر سرخابی/ اعتراض و … نشوم و انگشت به استامپ پوپولیزم نیالایم. اینها هم فرشته/ ابدی نیستند ولیک رقیب فرصت‌طلب هم از بهشت نمی‌آید/ از مریّخ بار الماس نمی‌آورد. جوانان خام را بازیچه نموده تا مملکت‌مان را به دست خودمان خراب کنیم. بازار بسوزد تا جفتی جوراب برای کلّاش بماند. و السلام علیٰ مَن اتبع الهدیٰ

          • زنده باد دونالد ترامپ زنده باد آمریکا مرگ بر هرچی جیره خور حکومتی ننگ بر شماها. 👆👆👆👆👆

          • این ابول یه چشم چی میگه این وسط؟

          • خوبه خودت می فهمی دارن التماس می کنند تا برجام به نتیجه برسه

            بنده نگفتم امریکا هیچ تحریمی نکرده، عرضم این بود تحریم دارو و غذا دروغ بی معنی هستش. لطفا مغالطه نکن.

            بنده هم گوشی امریکایی ندارم، هر کس هم می خره و تحریم هست و اجازه استفاده نداره به خودش مربوطه.

            به قول حکیما : خلایق هر چه لایق

            بنده آرمانم ایجاد آرمان شهر در کشور خودمه، به شما هم زندگی بنده و بقیه مربوط نیست. جنابعالی باید پاشی بری سوریه و فلسطین پناهنده بشی چون در اقلیت هستی

            مملکت رو هیچ کس خراب نمی کنه، ملت و جوانان می خوان یک کشور درست کنن مثل کشورهای اسکاندیناوی تا رفاه و امنیت و آزادی بیان و دادگاه عادل داشته باشند.

            مسئله فرض شما اینه که همیشه یک طرفه به قاضی میری، بنده ترامپ عزیز رو مورد ستایش قرار دادم؛ در ضمن امریکا یا غرب هم همچنان تلاش می کنند تا به دموکراسی اعلا برسند، و هیچ چیز 100 درصد نیست و همیشه یک عده ناراضی هستند، اما نباید یک عده قلیل حاکم بشن

            جالبه میای از جبهه مقابل غرب صحبت می کنی!
            مردم آواره و دولت اوکراین گناهشون چی بود!!! فقط دموکراسی می خواستن! کدوم قانون بین المللی رو زیر پا ذاشتند! فقط یک ضد قانون رفتار کردن رو بگو! فقط یکی!

            با دعا هم کسی لاتاری نمی بره! نمی خواد دعا کنی! این ها فقط بحث شانس و رندوم هست

            تو قضیه واکسن هم همه چیز مشخص هست و این ننگ تا ابد بر پیشانی نادان ها خواهد ماند.

  6. خب ایشان نفرمودند چرا بهتر هستند ؟
    معیارشون برای تشخیص بهتری چیست ؟

  7. من دیگه باید برم یه قبر واسه خودم بخرم
    با دنیا هم تسویه کنم قبل 1402 برم

  8. برای جاسوسی از مردم بهترن

  9. ارع پیام رسان های داخلی خیلی خوبن.روبیکا که بخای چت کنی باید دو دیقه صبر کنی تا تیک ارسالی بخوره یا فایلی فروارد کنی ده دفه باید ارسال مجدد بزنی تا ارسال کنه.ایتا که میگن محدودیت خورده دیگه گنجایش نداره.سروش هم که همون اولا به فنا رفت…ما که جنوبیم واسه ما اینجوره .حالا نمیدونم شاید شهرای بزرگ اوضاع بهتر باشه