جایگزین سمند و پژو 405 در بازار ایران

چه خودروهایی جایگزین سمند و پژو 405 در بازار ایران هستند

گاهی توقف تولید و عرضه برخی خودروها ضروری است. در این مطلب خودروهای جایگزین سمند و پژو 405 در بازار ایران را معرفی خواهیم کرد.

در بازار خودرویی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، دیگر خبری از محصولات صفر کیلومتری نظیر پژو 405 و سمند نیست و شرکت‌های تولیدکننده این قبیل خودروها تصمیم گرفته‌اند تولید و عرضه آنها را متوقف کنند. به گفته برخی خودروسازان خصوصا ایران خودرو، قرار نیست دو خودروی مذکور راهی بازار شوند و از این به بعد محصولات جدید تولید خواهند شد.

جایگزین سمند و پژو 405 در بازار ایران چیست؟

علاوه بر پژو 405 و سمند، خودروهایی نظیر تیبا و ساینا نیز اگرچه پرتیراژ و اقتصادی به شمار می‌روند، ولی کیفیت خوبی ندارند. برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت ایران خودرو و سایپا این دو کمپانی را بر آن داشته تا جایگزین‌های باکیفیتی برای محصولات پیشین خود تولید کنند.

عجیب نیست که برخی خودروها در طی زمان به دلایل مختلف تولیدشان متوقف می‌شود و این فرآیند طبیعی خواهد بود؛ البته در کشور ما چنین اتفاقی بی‌سابقه است. در سراسر جهان شرکت‌های خودروسازی معتبر و معروف پس از معرفی محصول جدیدی از یک نسل خودرو، با نسل قبلی خداحافظی می‌کنند.

جایگزین سمند و پژو 405 در بازار ایران - پژو 405

اصلی‌ترین عامل برای توقف تولید یک خودرو، فرسوده و قدیمی شدن پلتفرم و طراحی آن است. قدیمی شدن پلتفرم به حدی می‌رسد که خودرو دیگر نه ایمن است و نه فایده‌ای برای محیط زیست دارد. از طرفی طراحی ظاهری خودروی قدیمی نمی‌تواند آن‌طور که باید مشتریان را جذب کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل برای توقف تولید عرضه یک خودرو، مسائل اقتصادی است. ممکن است خودرویی به محض تولید و عرضه در بازار، نتواند سودآوری مورد نظر شرکت تولیدکننده را برآورده کند. در چنین شرایطی خودروساز رغبتی برای ادامه فعالیت و تولید خودرو نخواهد داشت و سریعا عرضه محصول را متوقف می‌کند.

اگر خودروساز تولید خودروی کم‌اقبال را متوقف نکند، باید ضرر و زیان زیادی تحمل کند و عملا تراز مالی آن سال برای شرکت منفی خواهد شد. پیش‌تر از این‌ها دو خودروی بی‌کیفیت و پرتیراژ نظیر پیکان و پراید از خط تولید خودروسازان خارج شدند و محصولات جدیدی جایگزین آنها شد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، بعد از توقف عرضه و تولید خودروهای پژو 405، تیبا، ساینا و سمند، قرار است آریا، شاهین، سورن پلاس و رانا پلاس راهی بازار شوند. البته اختلاف قیمت خودروهای جایگزین به قدری است که به نظر می‌رسد مشتریان ایرانی دیگر خرید خودرو برایشان آرزو شود!

شاهین

سایپا شاهین و مشخصات فنی

پیشرانه‌ای که زیر کاپوت خودروی شاهین قرار گرفته از نوع M15 توربوشارژ است. این موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپه می‌تواند حداکثر قدرت 108 اسب بخار و گشتاور 165 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

سدان سایپا می‌تواند در عرض 15 تا 16 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت ارزیابی شده است. همچنین در هر 100 کیلومتر به طور ترکیبی باید انتظار مصرف سوخت 7.5 لیتری داشته باشیم. از دیگر مشخصات شاهین می‌توان به وزن 1260 کیلوگرمی، طول 4460 میلی‌متری، عرض 1768 میلی‌متری، ارتفاع 1501 میلی‌متری و فاصله محوری 2650 میلی‌متری اشاره کرد.

سمند سورن پلاس و مشخصات فنی

ایران خودرو تولید خودروی سمند را متوقف کرده، اما تصمیم گرفته به جای این محصول قدیمی از جایگزین آن با نام سورن پلاس بهره‌برداری کند. در ادامه قصد داریم مشخصات فنی این خودرو را معرفی کنیم.

زیر کاپوت سمند سورن پلاس پیشرانه EF7 با حجم 1.7 لیتری قرار دارد و می‌تواند حداکثر قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتن‌متر را تولید کند. از دیگر قابلیت‌های این پیشرانه، پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو 5 است. تنها نکته‌ای که عجیب و غریب به نظر می‌رسد، استاندارد آلایندگی یورو 5 این خودرو است که با بنزین یورو 2 کاملا در ناهماهنگی و تضاد است.

نیروی محرکه سورن پلاس از طریق یگ گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. این پیشرانه و گیربکس علاوه بر سورن پلاس در بسیاری خودروهای دیگر این کمپانی به کار رفته است و خوشبختانه از نظر تأمین قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی پیش نخواهد آمد.

جایگزین سمند و پژو 405 در بازار ایران - سورن پلاس

از جمله امکانات این خودرو می‌توان به ترمزهای ABS و EBA، رینگ‌های دو رنگ، دو کیسه هوای راننده و سرنشین کنار راننده، سه عدد سنسور دنده عقب و فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی مجهز به راهنما با تنظیم برقی، چراغ‌های ال ای دی جلو، چراغ روشنایی روز، مه‌شکن‌های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای سرنشینان عقب، شیشه دودی درب‌های عقب و جلو، کلیدهای کنترل صوتی روی فرمان، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو، ایزوفیکس و کروز کنترل اشاره کرد.

علاوه بر امکانات بالا در نسخه جدید سمند سورن پلاس سیستم مولتی مدیا اضافه شده است. همچنین در نسخه جدید سورن پلاس کنسول میانی داشبورد چیدمان جدیدی پیدا کرده و نمایشگر لمسی قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه دارد. از طرف دیگر پنل تهویه اتوماتیک این خودرو تغییر کرده و همچون نسخه‌های اولیه این سدان شده است.

رانا پلاس و مشخصات فنی

جایگزین سمند و پژو 405 در بازار ایران - ساینا

پیشرانه تعبیه شده برای رانا پلاس، TU5 پلاس است که می‌تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار را تولید کند. این موتور قابلیت‌هایی نظیر سوپاپ ورودی هوا و سوخت، استاندارد آلایندگی یورو، پمپ روغن متغیر و گیربکس AMT یا نیمه اتوماتیک دارد. همچنین برای رانا پلاس جدید گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک تعبیه شده است.

در این سیستم جعبه دنده، کلاچ‌گیری به صورت خودکار انجام خواهد شد و گیربکس وظیفه تعویض دنده‌ها را بر عهده خواهد داشت. البته در گیربکس‌های نیمه اتوماتیک بهتر است که راننده در ترافیک دنده را به صورت دستی عوض کند. یکی از قابلیت‌های خوب رانا پلاس، سیستم اهرم چرخان تعویض دنده است.

دو نوع حالت رانندگی برفی و اسپرت در جعبه دنده مشاهده می‌شود و در صورتی که گیربکس را روی حالت M قرار دهید، می‌توان با پدال شیفترهای پشت فرمان دنده را عوض کرد. از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به فرمان برقی، سقف شیشه‌ای ثابت، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، کلیدهای تنظیم سیستم صوتی روی فرمان، شیفتر دنده پشت فرمان، راهنمای تعویض لاین، حسگر پارک عقب، دو عدد ایربگ، ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای عقب و ترمزهای ABS و EBD اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*