بیلبورد تبلیغاتی فضایی

بیلبورد تبلیغاتی فضایی ؛ 65 میلیون دلار پول بدهید تا تمام جهان شما را تماشا کند!

بیلبورد های تبلیغاتی فضایی جزو جدیدترین ایده‌های مداری شرکت‌هایی هستند که قصد به‌نمایش در آوردن آرم‌هایی را در آسمان شب دارند. کمپانی‌های علاقه‌مند به این نوع تبلیغات می‌توانند با صرف یک هزینه 65 میلیون دلاری، محصولات خود را در سراسر جهان تبلیغ کنند.

از زمان آپولو، ایده بیلبورد تبلیغاتی فضایی در ذهن بسیاری از بازاریاب‌ها و کمپانی‌های روی کره زمین شکل گرفته است، اما تاکنون هیچکس قادر به تحقق این طرح تبلیغاتی نشده. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک صورت فلکی بیلبورد مانند، تشکیل شده از حدود 50 ماهواره با هزینه 65 میلیون دلاری، می‌تواند ماه‌ها تبلیغات را در هر گوشه از زمین به نمایش گذاشته و در حین انجام این کار باعث کسب درآمد کمپانی‌های مربوطه شود.

مطالعه ایده بیلبورد تبلیغاتی فضایی که توسط محققان روسی در موسسه علم و فناوری اسکلکوا (Skoltech) و موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT) انجام شده است، یک ایده نسبتاً قانع‌کننده در مورد طرح بیلبورد تبلیغاتی فضایی ارائه می‌کند. این مطالعه باتوجه به موفقیت‌های اخیر ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس، می‌تواند بسیار امیدوار کننده باشد.

بیلبورد تبلیغاتی فضایی

پیشنهاد این مقاله شامل ارسال یک صورت فلکی از حدود 50 ماهواره با حجم 12U CubeSat است (به اندازه یک کیسه مواد غذایی کاغذی). برای تحقق این ایده، ماهواره‌ها باید وارد مداری همزمان با مدار خورشید شوند، به این معنی که آن‌ها همیشه در هنگام عبور از زمین در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند. هنگامی که این‌ صورت‌های فلکی‌ در مدار قرار گیرند، بازتابنده‌های بزرگی را در فضا مستقر می‌کنند که می‌تواند نور خورشید را به سمت زمین منعکس کند.

این صورت‌های فلکی ماهواره‌ای را می‌توان به گونه‌ای منحرف کرد که نور خورشید را روی هدف مربوطه متمرکز کنند. با انجام این کار، از روی زمین به نظر می‌رسد که گروهی از ستارگان به طور همزمان برای مدت زمانی حدود سه تا پنج دقیقه کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

بیلبورد تبلیغاتی فضایی

این 50 ماهواره که به شکل بیلبورد تبلیغاتی فضایی هستند، می‌توانند خود را در الگوها، حروف و گرافیک‌های ساده بازآرایی کنند. بسته به عوامل متعدد، این بیلبورد های تبلیغاتی فضایی بعد از مدت زمان حدوداً 1 تا 3 ماهه از مدار خارج می‌شوند. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد طول عمر، طول نمایش و جزئیات دیگر این بیلبورد های تبلیغاتی فضایی در دست نیست.

65 میلیون دلار تنها برای یک تبلیغ!

با توجه به میزان قابل مشاهده بودن ماهواره‌های موجود در این مدارها و دقتی که می‌توان آنها را از قبل مرتب کرد، امکان فیزیکی انجام این ایده اصلا عجیب و بعید به نظر نمی‌رسد. بنابراین، با تحقق این ایده تعداد زیادی از کمپانی‌های معروف در سراسر دنیا تبلیغات خود را به صورت بیلبورد تبلیغاتی فضایی ادامه خواهند داد.

اما یک نکته قابل توجه و مهم در مورد این طرح وجود دارد؛ هزینه 65 میلیون دلاری که باید صرف این نوع تبلیغ شود، می‌تواند برای شرکت‌های علاقه‌مند به تبلیغات فضایی بسیار گران تمام شود. بنابراین اکنون یک مشکل اقتصادی سد راه تحقق طرح بیلبورد تبلیغاتی فضایی شده است.

بیلبورد تبلیغاتی فضایی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های نوین، ما احتمالاً می‌توانستیم یک لوگوی نایک را در دهه 90 به فضا پرتاب کنیم. اما با منطق مالی این ایده در همان سال‌های اولیه کنار گذاشته شد. هزینه این ماموریت 65 میلیون دلار تخمین زده شده است که بیشتر آن صرف ساخت 50 ماهواره (48.7 میلیون دلار)، سپس آزمایش، پشتیبانی و مهندسی (11.5 میلیون دلار) و البته پرتاب (4.8 میلیون دلار) می‌شود. این هزینه برای منصرف کردن شرکت‌های تبلیغ کننده، به اندازه کافی منطقی به نظر می‌رسد.

تبلیغات سوپربول (مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی قهرمانی لیگ فوتبال ملی) بیش از این هزینه خواهند داشت و فقط 30 ثانیه دوام می‌آورند. البته آن‌ها 4K، تمام رنگی و با صدا هستند. از طرف دیگر، در خوش‌بینانه‌ترین تخمین، شرکت‌های تبلیغ کننده درآمدی حدود 111 میلیون دلار طی سه ماه خواهند داشت که تقریباً معادل 4.6 میلیون دلار سود در هر آگهی می‌شود.

ایده بیلبورد تبلیغاتی فضایی، یک قمار بزرگ برای شهرت خواهد بود

بیلبورد تبلیغاتی فضایی

سوال مهمتر در مورد بیلبورد تبلیغاتی فضایی این است که آیا کسی تمایل دارد تبلیغات را در آسمان ببیند؟ می‌توان گفت پاسخ این سوال منفی است! در حالی که جدید بودن یک بیلبورد تبلیغاتی فضایی مبتنی بر ماهواره ممکن است برای مدت کوتاهی عده‌ای را هیجان‌زده کند، اما بعد از مدتی به سرعت هیجان افراد فروکش خواهد کرد و بازدید از تبلیغات کاهش خواهد یافت.

این فناوری می‌تواند به طور بالقوه برای پخش پیام‌های اضطراری یا تبلیغ رویدادهای بزرگ مانند المپیک مورد استفاده قرار گیرد و مفید واقع شود. اما برخی از ستاره‌شناسان نگران هستند که بیلبورد تبلیغاتی فضایی ممکن است آلودگی و شلوغی فضا را افزایش دهد و در تحقیقات اختلال ایجاد کند.

کریستوفر نیومن، استاد حقوق فضایی در دانشگاه نورثامبریا در بریتانیا می‌گوید. «این ایده همه را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بنابراین هنگام اجرای آن همه جوانب باید مورد توجه قرار گیرند.» با این اوصاف، آیا به این زودی شاهد بیلبورد های تبلیغات فضایی خواهیم بود؟ بعید است، اما هر ایده سودآور، دیر یا زود در این دنیای همواره در حال تغییر رخ خواهد داد.