5 نکته مهم در مقابل هکرها

5 نکته مهم که امنیت شما را در مقابل هکرها بالا می‌برد

امنیت حساب‌های کاربران و هر آنچه در فضای مجازی وجود دارد توسط هکرها به خطر می‌افتد. در این مطلب به معرفی 5 نکته مهم در مقابل هکرها می‌پردازیم.

اغلب عاشق کارهای مخفیانه و سری هکرها هستیم و شاید برخی از آنها را نیز دنبال کنیم و در کودکی رویای هکر شدن را در سر داشته باشیم؛ اما آیا هکرها انسان‌های مفیدی برای جامعه هستند؟ نام هکر با بار منفی همراه است و متاسفانه هر جا کلمه هک و هکر به کار برده می‌شود، خرابکاری وجود دارد.

5 نکته مهم در مقابل هکرها که باید بدانید

صادقانه بگوییم که هکرها همواره بد نیستند و برخی از آنها با اهداف بشردوستانه و مبارزه با منابع خرابکار فعالیت می‌کنند؛ اما چه می‌شود کرد؟ اصولا هکرها تهدید مهمی علیه حریم خصوصی و داده‌ها به شمار می‌روند و گاهاً آسیب‌های غیر قابل جبرانی به کاربران و شرکت‌های بزرگ وارد می‌کنند.

بیشتر از همه، کسانی در معرض خطر هکرها قرار دارند که سر و کارشان با اینترنت و دنیای مجازی است. عمده شهرت هکرها به جهت سرقت اطلاعات و داده‌های حریم شخصی و استفاده از آنها علیه افراد است. جامعه هدف آنها کاربرانی هستند که چندان از اینترنت و فضای مجازی سر در نمی‌آورند و روی هر لینک یا متنی کلیک می‌کنند.

5 نکته مهم در مقابل هکرها

شاید باورتان نشود، ولی نه تنها از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی بلکه از طریق روتر وای فای و کدهای QR نیز می‌توان هک شد و مورد حمله سایبری قرار گرفت. از جمله مهم‌ترین تهدیدها نیز می‌توان به ویروس‌ها و بدافزارها اشاره کرد. به طور کلی کاربران اینترنتی نمی‌دانند چه زمانی در محدوده خطر قرار دارند و کجا باید دسترسی خود را محدود کنند. در این مطلب قصد داریم راهکارهایی برای مقابله با هکرها معرفی کنیم.

1. طرح‌های پشتیبانی فنی ساختگی

ممکن است یک روز گرم تابستان که مشغول نوشیدن آب سرد هستید، تلفنتان زنگ بخورد و فردی به عنوان پشتیبان فنی مزاحم اوقاتتان شود. معمولا این قبیل افراد خود را به عنوان مسئول فنی شرکت رایانه‌ای یا نرم افزاری معرفی می‌کنند. در ادامه کارشناس مربوطه توضیح می‌دهد که روی رایانه شما ویروس یا بدافزاری مشاهده شده و برای رفع این مشکل تماس می‌گیرد.

کلاهبردار که در نقش واقعی هکر است، از فرد پشت تلفن درخواست می‌کند تا شماره کارتش را ارسال کند و مشکل را برای همیشه حل نماید. مراقب باشید و بدانید که این تماس‌ها از اساس دروغ و کذب است و هیچ‌گاه پشتیبان فنی با شما تماس نمی‌گیرد تا مشکل رایانه‌تان را حل کند.

اگر پشتیبان فنی جعلی پشت تلفن شما را ترساند یا این که درخواست‌های دیگری داشت باید خونسردی خود را حفظ کرده و با هیچ تقاضایی موافقت نکنید. در اختیار گذاشتن اطلاعات پرداختی می‌تواند باعث شود کارت بانکی و حساب شما به طور کلی هک شود. هکر از راه‌های عجیب و غریبی سعی می‌کند طعمه را اقناع کند، ولی شما هوشیار باشید.

در صورتی که فکر می‌کنید رایانه شما درگیر بدافزار یا ویروس شده باید در اسرع وقت آن را پیش یک تعمیرکار ببرید و از مشاوره‌های تخصصی وی استفاده کنید. به هر حال توجه داشته باشید که سرتان کلاه نرود.

5 نکته مهم در مقابل هکرها

2. ایمن کردن روتر وای فای

متاسفانه خانه نشینی کرونا و ایجاد روش دورکاری در منزل باعث شد تا مسیر برای هکرها هموار شود. آنها در طول این مدت تمام تلاش خود را کردند تا از این طریق روترهای وای فای خانگی را هک کنند. شوربختانه تنظیمات مسکونی اغلب فاقد سطح امنیت و حفاظتی شدید هستند.

در همین مدت هکرها از یک تروجان مضر به نام ZuoRAT استفاده کردند. این بدافزار به صورت از راه دور قادر است روترهای وای فای را هک کند و همچنین روی ویندوز، مک او اس و لینوکس اثرات ناخوشایندی بر جای می‌گذارد. با این تروجان از راه دور، هکرها می‌توانند اطلاعات صاحب وای فای را جمع‌آوری کنند.

همچنین آنها قادر خواهند بود تمام سایت‌هایی که بازدید کرده‌ایم را هک کنند. ویژگی بدی که این تروجان دارد این است که وقتی یک روتر را آلوده کند، سایر روترها نیز آلوده خواهند شد و بدین ترتیب دامنه هک‌ها گسترده‌تر از قبل می‌شود.

3. هکرهای فیسبوک را قفل کنید

برخی هکرها تخصص شگرفی در هک فیسبوک و اطلاعات آن دارند. آنها قادر هستند رمز عبور، ایمیل و شماره تلفن افراد را تغییر دهند و با اضافه کردن کدهای امنیتی از ورود صاحب حساب به اکانت خود جلوگیری به عمل آورند. البته خوشبختانه کاربران می‌توانند مانع این اقدام شوند و صرفا می‌بایست مراحل زیر را انجام دهند.

5 نکته مهم در مقابل هکرها

ابتدا احراز هویت دو مرحله‌ای باید فعال شود و بدین ترتیب برای ورود باید در دستگاه دیگری نیز تأیید فرد باشد. وارد حساب فیسبوک خود شوید و سپس وارد قسمت تنظیمات و حریم خصوصی شوید. بعد از آن روی گزینه امنیت کلیک کرده و وارد شوید. با اسکرول به سمت پایین، گزینه احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.

  • تنظیمات احراز هویت دو مرحله‌ای فیسبوک: همچنین می‌توانید علاوه بر فعال سازی مورد بالا، دو قابلیت اضافی دیگر را برای هکرهای فیسبوک مسدود کنید. بدین منظور قابلیت Code Generator را روشن نمایید.
  • تنظیم هشدارهای ورود به ایمیل: پس از باز کردن برنامه فیسبوک در گوشی هوشمند خود روی علامت ذره‌بین ضربه بزنید و عبارت Code Generato را جستجو کنید. بعد از آن روی این گزینه کلیک کنید تا وارد صفحه دیگری شوید. باید روی گزینه «روشن کردن کد ژنراتور» ضربه بزنید تا کد 6 رقمی برایتان ارسال شود. این کد هر 30 ثانیه تغییر خواهد کرد و باید کد را در همین بازه وارد کنید.

4. کلاهبرداری به نام ایمیل لغو اشتراک

یکی از راه‌های هک آسان برای هکرها، ایمیل لغو اشتراک محسوب می‌شود که نرخ موفقیت بالایی نیز دارد. در این روش طعمه ایمیلی دریافت می‌کند با این مضمون که محصولی بخرد یا دعوت نامه تجاری دارد. در وهله بعدی از قربانی سوال می‌شود که اگر نمی‌خواهید در این امر شرکت کنید، از طریق ذیل اشتراک خود را لغو کنید.

همچنین یکی دیگر از روش‌ها ارسال متعدد ایمیل‌های آزاردهنده مبنی بر لغو اشتراک و ارسال مجدد چنین ایمیل‌هایی است. برخی از هکرها لینکی برای قربانی ارسال می‌کنند که از آن طریق اشتراک خود را لغو کند. در این مواقع نباید هیچ گزینه‌ای را انتخاب کرد. در صورتی که به این ایمیل‌ها پاسخ دهید، آدرس شما فعال خواهد شد.

همچنین توجه داشته باشید که نباید به هیچ وجه نشانی ایمیل خود را در این کادرها وارد کنید. اگر از فرستنده ناشناسی ایمیل دریافت می‌کنید بهتر است آنها را با عنوان هرزنامه علامت‌گذاری کنید. علاوه بر این کار می‌توانید فرستنده ناشناس را به لیست مسدودی‌ها منتقل کنید.

5 نکته مهم در مقابل هکرها

5 نکته مهم در مقابل هکرها

5. مراقب کدهای QR باشید

کدهای QR از زمان ظهور کمک‌های زیادی به کاربران کرده‌اند؛ چرا که می‌توان به وسیله آنها به وب سایت‌ها، محل پشتیبان فنی، پیشنهاد تخفیف یا منوی رستوران بروید. برای این کار کافی است دوربین گوشی خود را روی کد مد نظر بگیرید. متاسفانه در کنار فواید کدهای QR، معایبی نیز برای آنها وجود دارد.

ممکن است یکی از این کدهای QR حاوی مقصدی باشد که در آنجا بدافزار یا تروجانی منتظر شما باشد. به عبارت دیگر کدهای QR می‌توانند طوری برنامه‌ریزی شوند که به پیوندهای مختلفی ارجاع داده شوند. بنابراین پیش از آن که روی کد کیو آر مورد نظر کلیک کنید کمی بیندیشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*