دوربین آیفون ۱۴ پرو

دوربین آیفون 14 پرو واقعاً دست کمی از یک دوربین سینمایی ندارد + ویدیو

یک فیلمساز با استفاده از دوربین آیفون 14 پرو – iPhone 14 Pro ویدیویی حیرت‌انگیز از شیکاگو گرفته است که بیشتر به فیلم‌های سینمایی شباهت دارد.

فیلمسازی به نام «جوی هلمز» (Joey Helms) به تازگی با کمترین امکانات ممکن ویدیویی دیدنی را با دوربین آیفون 14 پرو ساخته است که قدرت آن در تصویربرداری به شکل سینمایی را به نمایش می‌گذارد. پیش از این، طی یک ویدیوی تبلیغاتی نگاهی اجمالی به قابلیت‌های دوربین این گوشی پرچمدار داشتیم. البته دوربین این گوشی از امکانات کاربردی فراوانی برخوردار است و از جمله جذاب‌ترین قابلیت‌های دوربین iPhone 14 Pro می‌توان به Action Mode اشاره کرد که اگر پیگیر اخبار آیفون بوده باشید، احتمالاً طی چند وقت اخیر بارها درباره آن دیده و شنیده‌اید.

دوربین سینمایی آیفون 14

درحالی که هلمز از دو افزونه برای تهیه این ویدیو بهره گرفته، این ویدیو مثل ویدیوهای دیگری نیست که در واقع با آیفون فیلمبرداری شده‌اند ولی یک تیم و ده‌ها هزار دلار تجهیزات سینمایی و نورپردازی پشت آن‌ها بوده است. هلمز طی ویدیوی آموزشی خود که به دنبال تقاضای بالای مخاطبان منتشر کرد، گفته که عمدتاً فقط از یک گیمبال و فیلتر کاهنده نور متغیر کم‌هزینه استفاده کرده است.

البته نمی‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که این ویدیو ساخته فیلمبردار و تدوین‌گر کاربلدی است که زحمت زیادی پای آن گذاشته است. به گفته فیلمبردار، نسخه نهایی ویدیو 1 تا 5 درصد کل فیلم‌های ضبط‌شده را در بر می‌گیرد و بدون شک او زمان زیادی را صرف تدوین هم کرده است. در هر صورت، ویدیوی 2 دقیقه‌ای این فیلمساز از شهر شیکاگو نشان می‌دهد که با مهارت و زحمت کافی، چه خروجی چشمگیری را می‌توان از دوربین آیفون 14 پرو به دست آورد.

هلمز می‌گوید که ویدیو در دو حالت ProRes و Cinematic فیلمبرداری شده و تدوین و کالر گریدینگ به ترتیب به وسیله Final Cut Pro X و Dehancer Pro صورت گرفته است.

گذشته از این، ویدیوی آموزشی او نکات جالبی در خود دارد که بد نیست به آن‌ها اشاره‌ای بکنیم. اول از همه، باید «فوکوس» و «نوردهی» (Exposure) را قفل کرد تا هیچ‌کدامشان طی فیلمبرداری تغییری پیدا نکنند. هلمز نوردهی کمتر از حد تا دو سوم استاپ یا یک استاپ کامل را هم پیشنهاد داده است چون سنسور معمولاً بیش از حد نوردهی می‌کند. نکته دیگر، لزوم کنترل سرعت شاتر است که برای آن هلمز از برنامه Filmic Pro استفاده کرد و نرخ فریم را هم روی 24 فریم بر ثانیه قرار داد؛ این نرخ استاندارد تصویربرداری سینمایی به حساب می‌آید و با آن می‌توان حرکات را نزدیک‌تر به واقعیت و سازگارتر با چشم انسان ضبط کرد.

تصویری از شیکاگو گرفته شده با دوربین آیفون ۱۴ پرو

قابی از شیکاگو، ثبت‌شده با دوربین آیفون ۱۴ پرو

برای فیلمبرداری قانونی تحت عنوان زاویه شاتر 180 درجه مطرح است که بر پایه آن، برای نرخ فریم 24 فریم بر ثانیه سرعت شاتر باید یک چهل و هشتم ثانیه یا یک پنجاهم ثانیه باشد. برای فیلمبرداری با این سرعت در روز اغلب اوقات فضا بیش از حد روشن خواهد بود که اینجا یک فیلتر کاهنده نور یا ND به کار می‌آید. اگر کاربر از قبل فیلتر ND برای دوربین مشخصی داشته باشد، به روش‌های مختلف می‌تواند آن را به آیفون خود وصل کند. در غیر این صورت، ساده‌ترین راهکار که هلمز هم در پیش گرفته، استفاده از یک فیلتر گیره‌مانند ارزان‌قیمت است.

همان‌طور که گفته شد، این ویدیوی تماشایی در حالت ProRes دوربین آیفون 14 پرو گرفته شده است که باید توجه داشت فایل‌های خروجی آن حجم زیادی دارند. با این حال، این دست فرد برای کالر گریدینگ طی پروسه تدوین را باز می‌گذارد. در آخر، هلمز در ویدیوی آموزشی خود ذکر کرده که هر از گاهی از چند ابزار دیگر هم استفاده کرده است، اما گیمبال و فیلتر کاهنده نور اصلی‌ترین ابزارهای به کار رفته‌اند.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره توانایی‌های دوربین آیفون 14 پرو چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*