ریمپ خودرو

ریمپ خودرو چیست و چه عملکردی روی موتور ماشین دارد؟

ریمپ خودرو چیست و آیا تأثیری روی خودرو و پیشرانه آن می‌گذارد؟ برای این که با صفر تا صد ریمپ ماشین آشنا شوید همراه ما باشید.

خودرو پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و یکی از مهم‌ترین چیزها درباره هر خودرویی، سرویس نگهداری اصولی و مرتب آن است. اگر راننده‌ای باشید که به خودروی زیر پای خود توجه نکنید و دردش را نفهمید به زودی دچار مشکلات مالی و شاید هم جانی خواهید شد. بنابراین باید حداقل‌هایی از خودرویی که سوار آن می‌شوید را بدانید!

ریمپ خودرو و مزایای آن

شاید تا به امروز کلمه ریمپ (Remap) را نشنیده باشید و شاید هم این اصطلاح خودرویی را روی در و دیوار تعمیرگاه‌ها دیده‌اید، ولی توجه نکرده‌اید. تعریفی که برای ریمپ می‌شود بدین ترتیب است: روشی اصولی و ارزان برای افزایش راندمان خودرو. خودروهای صفر کیلومتری که از کارخانه تحویل می‌گیرید دارای تنظیمات استانداردی هستند که روی ECU قرار دارد.

تنظیمات مد نظر با عوض شدن منطقه جغرافیایی تغییر نمی‌کند و همواره ثابت است. البته با تغییر اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید و در نظر گرفتن عواملی نظیر ارتفاع از سطح دریا، درجه هوا و دما به نظر می‌رسد ثابت و ایستا بودن ای سی یو عقلانی نیست و بهتر است فکری به حال آن کرد.

اگر تنظیمات ECU خودروی خود را بسته به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید تغییر ندهید، ماشین زیر پایتان با مشکل مواجه خواهد شد؛ اما چه مشکلی؟ برای این که اتومبیل شما بتواند با شرایط سازگار شود و راندمان واقعی خود را داشته باشد، بهتر است پارامترهای ای سی یو را شخصی‌سازی کنید.

سوال اینجاست که ریمپ خودرو چه تأثیری روی خودرو دارد؟ مزایا و معایب این روش برای افزایش راندمان چه خواهد بود؟ قصد داریم در این مطلب نگاهی به ریمپ خودرو و مزایا و معایب آن بیندازیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند شده‌اید در ادامه همراه ما باشید.

مزایای ریمپ خودرو

صاحب ماشینی که خودروی خود را ریمپ و تنظیمات ای سی یو را شخصی‌سازی می‌کند می‌تواند از حداکثر توان و قدرت پیشرانه استفاده کند. گفتنی است که اقدام به ریمپ ماشین کار دشواری است و نیاز به تخصص و مهارت دارد. مزایای این روش بسیار است و در این مقاله به 6 مورد از آنها می‌پردازیم.

1. با ریمپ از شر جوش آوردن خودرو خلاص شوید

جوش آوردن ماشین

نمی‌توانید در مسافت‌های طولانی جلوی جوش آوردن خودروی خود را بگیرید، چرا که جوش آوردن برای هر کسی ممکن‌الوقوع است. حتی اگر بخواهید پیش از سفر این مشکل را شناسایی کنید، باز هم ناکام خواهید ماند، زیرا قابل تشخیص نیست. وقتی ماشین را ریمپ می‌کنیم و شخصی‌سازی تنظیمات آن را انجام می‌دهیم، فن خودرو به بهترین شکل ممکن کار می‌کند.

با این حساب دمای رادیاتور به محض کار کردن فن ماشین تعدیل می‌شود و خودرو جوش نمی‌آورد. بنابراین فهمیدیم که نخستین تأثیری که ریمپ می‌تواند داشته باشد، جلوگیری از جوش آوردن است. وقتی ماشین جوش نیاورد، واشرها نیز سالم خواهند ماند.

2. کاهش مصرف سوخت با ریمپ خودرو

قیمت سوخت به اندازه کافی گران است و فرض کنید خودروی شما در حالت عادی هم میزان بنزین زیادی مصرف می‌کند و این یعنی فاجعه اقتصادی! اگر خودروتان را ریمپ کنید، سیستم سوخت‌رسانی یا همان انژکتور به طرز صحیحی سوخت را به پیشرانه می‌رساند و مانع هدررفت آن خواهد شد. به این ترتیب هم از نظر اقتصادی به دادتان می‌رسد و هم تأثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

کاهش مصرف سوخت - ریمپ خودرو

3. احتراق خودرو و شتاب آن افزایش خواهد یافت

سومین مزیت ریمپ ماشین و شخصی سازی تنظیمات ای سی یو آن، ارتقای وضعیت احتراق خودرو است. این مسئله همچنین باعث بهبود شتاب و مصرف سوخت خواهد شد و گشتاور و شتاب را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

4. مشکل سرگاز با ریمپ از بین می‌رود

حتما حس کرده‌اید که گاهی پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید، اما سرعتی که انتظارش را دارید به دست نمی‌آید. همچنین ممکن است در سربالایی‌ها با مشکل مواجه شوید. اغلب راننده‌ها با چنین شرایطی روبه‌رو شده‌اند و به این مشکل، کوپ سرگاز گفته می‌شود. در صورتی که خودروی خود را ریمپ کنید، مشکل برطرف می‌شود و تأخیر چند ثانیه‌ای آن رفع خواهد شد.

5. عملکرد دنده‌ها با ریمپ بهبود می‌یابد

همان‌طور که گفتیم ریمپ خودرو باعث می‌شود گشتاور و دور موتور بهبود یابد. این مزیت همچنین باعث می‌شود دنده‌ها در خودروهای دنده اتومات، عملکرد بهتری از خود نشان دهند. بنابراین اگر صاحب خودروی اتوماتیک هستید بدانید که چنین مزیتی با ریمپ خودرو حاصل خواهد شد.

ریمپ خودرو

6. بازگشت به کارخانه

به احتمال زیاد برای یک مرتبه هم که شده از قابلیت بازگشت به تنظیمات کارخانه گوشی های اندرویدی استفاده کرده‌اید. ریمپ خودرو نیز این امکان را به راننده می‌دهد تا در صورت عدم رضایت از وضعیت به وجود آمده، تنظیمات شخصی‌سازی شده را به حالت قبل از ریمپ بازگرداند.

اثرات منفی ریمپ خودرو

می‌دانیم که هر وسیله‌ای در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز خواهد داشت و ریمپ خودرو هم سه اثر منفی دارد. اگر ریمپ ماشین توسط افراد غیر حرفه‌ای انجام شود یا این که از اجناس تقلبی استفاده گردد، احتمال خرابی خودرو بالا خواهد رفت. در ادامه سه عیب ریمپ غیر اصولی معرفی می‌شود:

1. تنظیمات به هم ریخته و خرابی خوردو

گفتیم در صورتی که ریمپ خودرو اصولی و توسط متخصص این کار انجام شود، مزایای زیادی در انتظار صاحب ماشین خواهد بود؛ اما اگر فردی اقدام به ریمپ کند که بلدکار نیست، مسلما تنظیمات را آشفته می‌کند و باعث خرابی بیشتر خودرو خواهد شد. مشخصه‌های متخصص ریمپ به شرح زیر است:

  • به زبان انگلیسی مسلط است
  • به برنامه‌نویسی و عملیات object oriented مسلط است
  • به ECU و ساختار آن وارد است
  • تست داینو و انجام آن برای مرتبه اول را می‌شناسد

دنده

خوشبختانه این امکان فراهم شده که متخصصان بتوانند با کمک دستگاه‌های ساخته شده، عیب‌یابی ای سی یو را انجام دهند و اگر قصد دارید خودروتان را هر هفته چک کنید می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

2. جنس تقلبی و اصلی برای ریمپ

هر وسیله‌ای اگر خراب شود تنها در یک صورت کارایی مجدد خود را باز می‌یابد و آن هم استفاده از قطعات اصلی و اورجینال است. ممکن است فردی که کار ریمپ خودروی شما را انجام می‌دهد، از قطعات و برنامه‌های فیک استفاده کند که این کار تمام تنظیمات ای سی یو را با مشکل مواجه خواهد کرد.

البته قیمت قطعات اصلی برای ریمپ بسیار بالاست و همین باعث می‌شود تعمیرکاران برای اقتصادی درآمدن هزینه‌ها از اجناس تقلبی یا فیک استفاده کنند که خیانتی به مشتریان است.

3. به هم ریختگی ورودی سوخت و هوا

ریمپ خودرو

قانونی به نام لامبدا وجود دارد که می‌گوید به ازای هر یک گرم سوخت، 14.7 گرم هوا نیاز است و اگر این اتفاق بیفتد، خودرو در طلایی‌ترین وضعیت خود عمل خواهد کرد. اگر ریمپ خودرو درست انجام نشود، این تناسب طلایی به هم می‌خورد.

سخن پایانی

تصورات رایج، اما غلطی درباره ریمپ خودرو وجود دارد. عده‌ای انتظار دارند با ریمپ کردن ماشین، خودرویشان از یک وسیله نقلیه معمولی تبدیل به یک جت پرنده شود. ریمپ برای این انجام می‌شود تا صاحبان خودرو بتوانند بهترین استفاده و عملکرد را از خودرو داشته باشند.

به طور کلی تمامی خودروها قابلیت ریمپ شدن را دارند و همان‌طور که ملاحظه کردید، بسته به اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید، ریمپ می‌تواند راندمان خودرو را افزایش دهد و شتاب و مصرف سوخت به نقطه تعادلی برسد. در برخی شرایط انجام ریمپ ضروری است، ولی دقت کنید که ریمپ کار هر کسی نیست!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*