میگ 29 اوکراینی موشک کروز روسی

میگ 29 اوکراینی وسط آسمان موشک‌ کروز روسی را شکار کرد + ویدیو

ظاهرا خلبانان اوکراینی آموزش‌های ویژه‌ای را طی کرده‌اند و حالا در جدیدترین ویدیو منتشر شده از جنگ روسیه و اوکراین شاهد شکار شدن موشک کروز روسی توسط میگ 29 اوکراینی هستیم.

در میان جنگ نظامی بین روسیه و اوکراین، جنگ رسانه‌ای نیز با شدت دنبال می‌شود و طرفین هر روز سعی می‌کنند با انتشار اخبار و ویدیوهای جدید افکار عمومی را به سمت خود بکشند. حالا نیز در یک ویدیو جدید مهارت خلبان یک میگ 29 اوکراینی در منهدم کردن موشک کروز روسی به تصویر کشیده شده است.

نبرد میگ 29 اوکراینی با موشک کروز روسی

میگ 29 اوکراینی موشک کروز روسی

نیروی هوایی اوکراین از دو گروه جنگنده میگ 29 و سوخو 27 برای دفاع هوایی استفاده می‌کند. میگ ها برای مقابله با تهدیدات هوایی و زمینی هستند و سوخو 27 نیز برای ماموریت‌های برتری هوایی به کار می‌روند.

در اینکه سوخو 27 برای رزم هوایی جنگنده قدرتمند‌تری است، هیچ تردیدی وجود ندارد؛ اما تعداد جنگنده‌های فعال از این مدل در اوکراین در ابتدا نیز کمتر از میگ 29 بود و پس از منهدم شدن تعدادی از آنها در روزهای اولیه جنگ، محدودتر نیز شده‌اند. همین نیز باعث شده که میگ 29 تا حدودی وظایف سوخو را بر عهده گیرد.

نیروهای مسلح اوکراین معمولا از سیستم‌های موشکی دفاع هوایی خود برای منهدم کردن موشک ها و پهپاد‌های ارتش روسیه بهره می‌بردند و جنگنده‌های این کشور نیز صرفا وظیفه مقابله با جنگنده‌های دشمن را بر عهده داشتند. هرچند ظاهرا ذخایر موشک‌های سام (زمین به هوا) اوکراین برای سامانه‌های پدافندی قدیمی خود مثل اس 300 رو به پایان است و به همین خاطر سوخو 27 و میگ 29 های اوکراینی تا حد زیادی وظیفه مقابله با موشک های کروز روسی را بر عهده دارند.

میگ 29 اوکراینی موشک کروز روسی

در واقع این هواپیماها به گشت‌زنی در آسمان ادامه می‌دهند تا هرگونه تهدیدی را فورا خنثی کنند. البته شکار موشک کروز توسط جنگنده اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود، اما به ندرت پیش آمده که فیلم چنین لحظه منحصر به فردی منتشر شود.

یکی از حساب‌های کاربری توییتر ویدیویی را منتشر کرده است که در آن یک جنگنده اوکراینی موشکی را شلیک می‌کند. موشک به سمت چپ مي‌رود و سپس منفجر می‌شود. گفته می‌شود که این ویدیو مربوط به مناطق جنوب غربی اوکراین است؛ اما متاسفانه به دلیل کیفیت پایین ویدیو نمی‌توان با اطمینان گفت که میگ 29 اوکراینی توانسته موشک کروز روسی را شکار کند.

البته ویدیو دیگری نیز در این رابطه منتشر شده است که در آن موشک شلیک شده توسط جنگده اوکراینی پس از مانورهای تند به هدف خود اصابت می‌کند. در این ویدیو نیز نمي‌توان با اطمینان گفت که هدف یک موشک کروز یا پهپاد بوده است.

آموزش ویژه خلبانان اوکراینی برای مواجهه با موشک‌ های کروز

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که در همان روزهای ابتدایی نبرد این کشور با روسیه، کلیه خلبانان جنگنده‌های این کشور تحت آموزش‌‌های خاصی قرار گرفته‌اند تا بتوانند موشک‌های کروز را سرنگون کنند. البته موشک‌های کروز سطح بازتاب کمی دارند و همچنین در ارتفاع بسیار پایین حرکت می‌کنند. همین نیز باعث می‌شود که شناسایی آنها با رادار هواپیما سخت باشد.

موشک کروز روسی

موشک کروز روسی

هرچند که تنها چند روز پس از آغاز آموزش‌ها، خلبانان اوکراینی توانستند با موفقیت از پس این کار برآیند. البته ناگفته نماند که برخی از موشک‌های روسی همچون Kalibar، Kh-101، Kh-59 و Kh-555 از موتور جت استفاده کرده و از خود اثر حرارتی بر جای می‌گذارند. به همین خاطر خلبانان اوکراینی می‌توانند با استفاده از سیستم هدف‌یابی الکترو-اپتیکال فروسرخ خود آنها را ردیابی کنند.

میگ 29 اوکراینی موشک کروز روسی

شکلیک موشک کروز

ظاهرا نیروی هوایی اوکراین از این روش برای منهدم کردن پهپادها نیز استفاده می‌کند. هرچند که کارشناسان نظامی استفاده از هواپیمای جنگی برای شکار پهپاد را پر هزینه و خطرناک قلمداد می‌کنند. در هر صورت منهدم شدن موشک کروز روسی به دست میگ 29 اوکراینی باعث افزایش روحیه نیروهای این کشور شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*