پژو 206

نظر جالب رسانه روسی درباره پژو 206 ایران خودرو

به تازگی یکی از رسانه‌های کشور روسیه نظر خود را درباره خودرو پژو 206 ایران خودرو اعلام کرده و در یک بررسی اجمالی به نقاط فوت و ضعف این اتومبیل پرداخته است.

کم پیش می‌آید که نشریات اروپایی و رسانه‌های خارجی درباره خودروهای ما صحبت کنند؛ آن هم با اشاره به مزایا و معایب و فارغ از جانب‌داری! اما اخیرا این اتفاق رخ داده و یکی از رسانه‌های روسی، نظرات خود راجع به پژو 206 اس دی ایران خودرو را در قالب یک مقاله منتشر کرده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

نظرهای جالب یک رسانه روسی درباره پژو 206 اس دی

به نظر شما اگر رسانه‌های خارجی بخواهند درباره خودروهایی که در ایران وجود دارند و در کشورهای دیگر نیز تولید و استفاده می‌شوند صحبت کنند، چه چیزهایی را مد نظر قرار خواهند داد؟ در ادامه می‌توانید بخش‌های اصلی و مهم این مقاله که در یک وب‌سایت روسی منتشر شده و درباره پژو 206 اس دی است را مطالعه کنید.

پژو 206 اس دی، یکی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای دست دوم در بازار روسیه

پژو 206 صندوقدار یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین خودروهای دست دوم در بازار روسیه است؛ زیرا اکثر مشتریان از لحاظ مالی توان خریداری خودروهای صفر کیلومتر و لوکس را ندارند. تفاوتی میان این خودرو با نسخه هاچ بک آن دیده نمی‌شود و در بازار روسیه با دو موتور 1.4 و 1.6 لیتری به فروش می‌رسد؛ هرچند ناگفته نماند که مهندسان شرکت ایران خودرو، سیستم تعلیق عقب این ماشین را از روی 206 استیشن طراحی کرده‌اند.

اگر بخواهیم به قیمت پژو 206 اس دی اشاره کنیم، باید بگوییم که این خودرو قیمتی حدود 100 الی 420 هزار روبل دارد؛ این رقم معادل 53 تا 225 میلیون تومان است. اما اجازه دهید به بحث جذاب مزایا و معایب این خودرو بپردازیم. در ادامه به سراغ 5 دلیل مهم می‌رویم که شما را مجاب به خرید این اتومبیل می‌کند.

1. طراحی چشم‌نواز و حجم مناسب و قابل قبول صندوق

پژو 206

شاید اضافه کردن صندوق به پژو 206 هاچ بک کار دشوار و حتی غیر ممکنی به نظر برسد؛ زیرا این خودرو بدنه‌ای دارد که فرم تخم‌مرغی‌شکل به خود گرفته، اما نتیجه این کار ستودنی و قابل ستایش از آب درآمده است؛ زیرا 206 صندوقدار شکل و شمایل زیبایی دارد و قسمت پشت و جلوی آن از هماهنگی ظاهری خوبی برخوردار است.

اگر یک خانواده کم‌جمعیت و کوچک داشته باشید و به عنوان مثال بخواهید به پیک نیک یا مسافرت‌های نه‌چندان دور بروید، صندوق عقب پژو 206 اس دی به طور کامل نیازهای شما را برطرف خواهد کرد؛ زیرا صندوق عقب این خودرو با حجم حدود 400 لیتر، می‌تواند کلیه لوازم‌تان را در خود جای دهد. فضای راضی‌کننده و معقول درون کابین و جعبه داشبورد نیز بسیار خوب از آب درآمده و جالیوانی‌های تعبیه شده روی در آن، قطعا به دردتان خواهد خورد؛ هرچند اگر داخل این جعبه چراغ وجود داشت، اوضاع به مراتب بهتر می‌شد.

2. موتور پژو 206 اس دی، در روزهای سرد زمستانی مقاومت بالایی دارد

پژو 206

سرمای روسیه با هیچ خودرویی شوخی ندارد و به راحتی می‌تواند موتور یک اتومبیل معمولی را زمین‌گیر کند! اما پژو 206 صندوقدار در روزهای بسیار سردی که دمای هوا منفی 25 درجه بوده نیز بدون هیچ مشکلی روشن شده است. موتور این خودرو با دماهای پایین‌تر نیز تست شده و نتایج درخشانی را به ثبت رسانده است. به عنوان مثال، در دمای منفی 30 درجه نیز دچار مشکلی نشده و در دمای منفی 33 درجه پس از استراحتی کوتاه و یک هفته خوابیدن، با نخستین استارت روشن شده است. جالب است بدانید این خودرو در دمای وحشتناک منفی 45 درجه نیز بدون تقلا و زحمت روشن می‌شود!

خودروهایی که در زمستان‌های سرد و یخبندان‌های کشور روسیه پا به میدان می‌گذارند و وارد محیط شهری یا جاده‌ها می‌شوند، باید از بخاری قدرتمندی برخوردار باشند که پژو 206 اس دی از این ویژگی بهره‌مند است. به عنوان مثال، در دمای منفی 45 درجه، دمای کابین بدون هیچ دردسری روی 25 درجه تنظیم می‌شود. تنها ایرادی که به این قسمت وارد است، عدم متمرکز شدن دمای گرم به دریچه مخصوص پاها است و باعث می‌شود سرنشینان جلو از ناحیه پا کمی احساس سرما داشته باشند؛ اما باقی دریچه‌ها کاملا قابل قبول هستند و گرما به میزان کافی منتقل می‌کنند.

علاوه بر این موارد، پژو 206 اس دی به واسطه بدنه خود، در برابر خوردگی‌ها مقاومت بالایی دارد. این موضوع برای مردم روسیه بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در زمستان‌های سرد، اکثر خیابان‌ها و جاده‌ها نمکی هستند و اگر چنین مقاومتی وجود نداشته باشد، خودرو به راحتی دچار آسیب می‌شود. جالب است بدانید مقاومت بدنه این خودرو در برابر خوردگی به حدی است که مشتریان آن را با گارانتی 12 ساله تحویل گرفته‌اند!

3. هندلینگ رضایت‌بخش و تردد راحت در ترافیک یا اماکن شلوغ شهری

پژو 206

یکی دیگر از علت‌های علاقه روس‌ها به این خودرو، هندلینگ بسیار خوب و پایداری مناسب آن است. پژو 206 اس دی، عملکرد قابل قبولی در بحث عبور از پیچ‌ها دارد و در سرعت‌های بالا، هیچ مشکلی را برای راننده ایجاد نمی‌کند. دقت فرمان بالا و مثال‌زدنی این خودرو نیز یکی دیگر از عواملی به حساب می‌آید که باعث رضایت روس‌ها شده است.

اگر در محیط‌های شلوغ شهری یا در جاهایی که ترافیک سنگینی حاکم است با پژو 206 صندوقدار رانندگی کنید، تجربه بسیار آسان و راحتی خواهید داشت. همچنین ابعاد کوچک این سدان، راننده را در امر پارک کردن یا گردش به طرفین با چالش خاصی مواجه نخواهد کرد که این هم یک ویژگی بسیار مثبت است.

4. امکانات و تجهیزات مناسب

این خودرو هم مانند پژو 206 از امکانات بسیار خوبی برخوردار است که کفاف نیازهای خریدار را می‌دهد. امکاناتی از جمله فرمان هیدرولیک، شیشه برقی جلو، مه‌شکن، سیستم تهویه مطبوع و… اما جالب است بدانید روس‌ها از وجود امکانات و ویژگی‌هایی مانند آینه آفتابگیر، دکمه‌های کنار فرمان و ترمز دیسکی نیز به شدت رضایت دارند و به آن‌ها علاقه‌مند هستند.

قدرت کولر پژو 206 اس دی در روزهای گرم تابستانی به داد روس‌ها می‌رسد و باعث می‌شود آن‌ها بتوانند در چله تابستان و زیر تیغ آفتاب، زمستان را راهی فضای داخلی خودروی خود کنند! خریداران از سیستم صوتی این ماشین راضی هستند اما عدم وجود AUX و پورت USB را یکی از نقاط ضعف 206 صندوقدار می‌دانند.

5. قیمت مناسب

پیش از این هم اشاره کردیم که این خودرو ارزان‌ترین سدان خارجی در میان خودروهای دسته دوم یا کلاس B است. طبق نظرات اکثر شهروندان روسی، پژو 206 اس دی بسیار مقرون به صرفه بوده و نسبت به قیمتش، ارزش خرید بالایی دارد. چه کسانی که به دنبال ظاهر خودرو هستند و چه آن‌هایی که تنها می‌خواهند در شهر یا جاده‌ها تردد کنند، با این قیمت نمی‌توانند گزینه‌ای بهتر از 206 صندوقدار پیدا کنند.

اما حالا که دلایل خرید این خودرو را ذکر کردیم و به نکات مثبت آن پرداختیم، بد نیست نگاهی داشته باشیم به نقطه ضعف‌ها و معایب قابل توجه 206 اس دی.

1. فضای داخلی و ابعاد کوچک

پژو 206

اگر قصد خرید این خودرو را دارید و تصمیم‌تان قطعی‌ست، باید به این موضوع توجه کنید که 206 صندوقدار ابعاد کوچکی دارد و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند توجه عاشقان اتوموبیل‌های جادار و بزرگ را به خود جلب کند. نکته دوم این که اگر بلندقد و تا حدودی هم سنگین‌وزن هستید، به منظور راحتی در این خودرو ناچارید فضای موجود برای سرنشینان عقب را تصرف کنید.

به همین دلایل است که پژو 206 اس دی، یک خودرو مناسب برای خانواده‌های کم‌جمعیت است که نهایتا به سفرهای کوتاه می‌روند و اصطلاحا خرت و پرت‌های کمتری را با خودشان حمل می‌کنند! جالب است بدانید بسیاری از پدران و مادران روسی که مالک این خودرو هستند، به خاطر رشد فرزندان‌‌شان و عدم فضای داخلی بیشتر، ماشین خود را به فروش می‌رسانند!

2. اتاق پژو 206 صندوقدار، ارتفاع کمی دارد

فاصله بسیار کم کف این خودرو با زمین که حدود 15 سانتی‌متر است، دردسرها و نارضایتی‌های زیادی را برای راننده و سایر سرنشینان ایجاد می‌کند؛ زیرا علاوه بر ارتفاع کم اتاق، بیرون‌زدگی زیاد سپرها از بدنه نیز وجود دارد. اگر در زمستان‌های سرد روسیه شاهد بارش سنگین برف باشیم، سپر این خودرو مدام به برف گیر می‌کند و راننده را به دردسر می‌اندازد. در نتیجه باید به این نکته اشاره کرد که 206 اس دی به هیچ عنوان برای تردد در جاده‌های روستایی روسیه ساخته نشده و به درد مسیرهای آسفالت می‌خورد.

3. مصرف سوخت زیاد در محیط‌های شهری

پژو 206

پژو 206 اس دی در کشور روسیه با دو موتور ۱.۴ لیتری TU۳ و ۱.۶ لیتری TU۵ به فروش می‌رسد؛ موتورهایی که هر کدام به ترتیب 75 و 109 اسب بخار قدرت دارند. نسخه TU3 در محیط‌های خارج از شهر بسیار کند است و در زمینه شتاب‌گیری امکان جلب رضایت راننده را ندارد. نسحه TU۵ نیز با وجود قدرت بیشتر خود، در مسافرت‌های خانوادگی با 5 سرنشین یا حین سبقت‌گیری، کند است و چنگی به دل نمی‌زند.

این خودرو ایرانی-فرانسوی در زمینه مصرف سوخت اوضاع قابل قبولی ندارد. طبق گفته‌های برخی از شهروندان روسی، مصرف سوخت پژو 206 صندوقدار در جاده 6 و در شهر 10 لیتر است. این اعداد متفاوت هستند و بسته به تجربه رانندگان مختلف، متغیرند؛ اما در مجموع مصرف سوخت این خودرو چندان مناسب و راضی‌کننده نیست.

4. نبود آسایش کافی و وجود صدای زیاد کابین

پژو 206

وقتی به سراغ یک خودرو دست دوم آن هم با این قیمت می‌روید، نباید توقع آسایشی را داشته باشید که مرسدس بنز برایتان فراهم می‌کند! فضای داخلی این خودرو مملو است از پلاستیک حشک و آزاردهنده‌ای که اصلا دوست‌داشتنی نیست؛ به طوری که روس‌ها نام این خودرو را سدان پلاستیکی گذاشته‌اند!

عایق‌بندی صوتی بد این خودرو نیز یکی از نقاط ضعف آن به شمار می‌رود. پس از مدتی رانندگی، حجم بالایی از صداهای مزاحم به داخل کابین نفوذ کرده و راننده را همراه با سرنشینان به مرز کلافگی می‌رساند.

5. پژو 206 اس دی سالخورده شده و هزینه نگهداری‌اش بالا است

با توجه به این که سال‌های زیادی از تولید این خودرو می‌گذرد، در حال حاضر دچار سال‌خوردگی شده و به مرز کهنگی رسیده است؛ این اتفاق منجر به بالا رفتن تدریجی هزینه نگهداری از آن می‌شود. اما هزینه تعمیرات و نگهداری از این خودرو در روسیه چقدر است؟

لنت ترمز این خودرو در کشور روسیه دارای قیمت حدود 2000 روبل است؛ یعنی چیزی نزدیک به 1.200 تا 1.500 میلیون تومان. علاوه بر موارد یاد شده باید به ایرادها و مشکلات برقی این خودرو اشاره کرد که در روسیه بسیار پرتکرار بوده و خیلی‌ها را کلافه کرده است. علت اصلی رخ دادن این اتفاق، اتصالات ضعیف و پوسیدگی و کهنگی آن‌ها است. البته این موضوع در میان اتومبیل‌های فرانسوی یک امر عادی به شمار می‌رود، اما تلفیق این امر عادی با مونتاژ ضعیفی که توسط ایران خودرو صورت گرفته، اوضاع را بحرانی‌تر کرده است.

این رسانه روسی در پایان مقاله خود و پس از اشاره کامل به نقاط قوت و ضعف پژو 206 اس دی، خاطرنشان کرد که اگر روس‌ها قصد خرید این خودرو را دارند، پیش از تهیه آن، تمام جوانب را در نظر بگیرند و با چشم باز دست به انتخاب بزنند.

نظر شما درباره پژو 206 صندوقدار چیست؟ آیا مواردی که توسط این رسانه روسی مطرح شد را درست و عادلانه می‌دانید؟ نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.