خودرو دست دوم

آیا افراد عادی هم می توانند خودرو دست دوم وارد کنند؟

با توجه به طرح واردات خودروی کاکرده این سوال پیش می‌آید که چه کسانی می‌توانند خودرو دست دوم وارد کشور کنند؟ واردکنندگان چه کسانی خواهند بود؟

مدتی است لایحه واردات خودروهای دست دوم در دست بررسی بوده تا این‌که چند روز پیش کلیات آن توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در لایحه مذکور که هم‌اکنون تبدیل به مصوبه شده، در خصوص شرایط واردات خودروی کارکرده و نیز تعرفه‌های آن صحبت شده است.

واردکنندگان خودرو دست دوم چه کسانی خواهند بود؟

خودرو دست دوم

سوال مهمی که پیرامون ورود ماشین‌های دست دوم خارجی پیش می‌آید این است که چه کسانی مجاز به واردات خودروی کارکرده هستند؟ آیا افراد عادی و غیرمتخصص نیز می‌توانند اقدام به خرید و سپس واردات خودروی دست دوم کنند یا خیر؟ در خصوص جزئیات طرح مذکور اطلاع دقیقی در دست نیست و این موضوع تأیید نشده است.

درست است که جزئیات دقیق این طرح تعیین و تکلیف نشده، اما مقامات ذی‌ربط درباره این موضوع اظهار نظر کرده‌اند. برای مثال مهم‌ترین شرط برای ورود ماشین‌های کارکرده به کشور، عمر آنها خواهد بود و نباید بیش از 5 سال کار کرده باشند. با این اوصاف در صورت صدور مجوز تنها خودروهایی که 2018 به بعد هستند می‌توانند به بازار بیایند.

دیگر شرطی که مجلس شورای اسلامی برای واردات خودروی دست دوم تعیین کرده مربوط به استانداردهای لازم است. شواهد و قرائن حاکی از این است که خودروهای مشمول می‌بایست تأییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را دریافت کنند. از طرفی سطح کیفی خودروهای داخلی به‌اندازه کافی خجالت‌آور است و مسلماً محصولات خارجی دست دوم می‌توانند در این خصوص بدون مشکل خاصی استانداردها را رد کنند. البته ممکن است خودرو از برخی کشورها صادر شود که استانداردهایشان کمتر از سطح محصولات داخلی است؛ مثل هند.

خودرو دست دوم

موارد فوق تمام آن چیزی بود که در خصوص شرایط واردات خودرو مطرح شده، ولی هنوز کسی به این سوال پاسخ نداده: چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟ برای واردات خودروهای نو که می‌دانیم شرط خودروساز بودن ملاک است و این‌که خودروساز در ازای محصولی که وارد کشور می‌کند بایستی قطعات خودرویی به خارج کشور بفروشد؛ اما به‌نظر می‌رسد شرط واردات خودروی دست دوم راحت‌تر است.

به‌گفته محمدباقر قالیباف، در قالب طرح مذکور هر شخص حقیقی می‌تواند بدون دارا بودن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودروی کارکرده مبادرت ورزد. قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفته است:

واردات خودرو اعم از نو و کارکرده می‌بایست در چارچوب آیین نامه مصوب دولت و بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله واردات توسط واردکنندگان حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی معتبر، رعایت سقف تعیین شده در آیین‌نامه و رعایت منابع ارزی کشور با اولویت مصرف ارز برای کالاهای اساسی و ضروری صورت پذیرد.

خودرو دست دوم

از صحبت‌های قائم‌مقام وزارت صمت می‌توان دریافت که هم شخص حقیقی باید دارای کارت بازرگانی معتبر باشد و هم این‌که محل تأمین ارز برای واردات باید تعیین شود. ممکن است در آینده شرط واردات به‌ازای صادرات نیز در خصوص واردات خودروی دست دوم هم صدق کند و در آن صورت است که تولیدکنندگان خودرو تنها واردکنندگان ماشین کارکرده می‌شوند.

برای این‌که بفهمیم واردات خودرو تأثیری روی قیمت محصولات داخلی می‌گذارد یا خیر باید اولا تعداد خودروهای وارداتی نو و کارکرده را مشخص کنیم و اگر تعداد آنها زیاد بود می‌توان نسبت به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود و در غیر این صورت کار به مشکل می‌خورد. با این رویه که دولت و مجلس شورای اسلامی در پیش گرفته‌اند، خودروی زیادی به کشور نمی‌آید و بنابراین قیمت‌ها نیز ثابت خواهند ماند. نظر شما درباره واردات خودرو دست دوم چیست؟