بازرسی گوشی معترضان چینی توسط پلیس چین

خفقان در چین؛ پلیس چین گوشی مردم را در اماکن عمومی چک می‌کند!

پس از تلاش دولت چین جهت خنثی‌سازی صدای معترضان در اینترنت، پلیس این کشور حالا در جستجوی شبکه‌های اجتماعی خارجی به گوشی‌های مردم دست می‌برد!

به‌تازگی به‌دنبال آتش‌سوزی آپارتمانی در استان سین‌کیانگ چین که منجر به مرگ 10 نفر شد، اعتراضات گسترده در سرتاسر چین و هنگ کنگ علیه سیاست‌های افراطی چین در زمینه جلوگیری از ویروس کرونا شکل گرفته است. به طور دقیق‌تر، مسئله اصلی معترضان این بود که دولت چین با محدودیت‌های شدید خود به نحوی جلوی رسیدگی اورژانسی به این حادثه را گرفته یا اجازه خروج از ساختمان را به ساکنان آن نداده است. حالا در پی این اعتراضات، پلیس چین به اقدامی عجیب برای جلوگیری از نشر اخبار مربوطه روی آورده است؛ گشتن گوشی‌های شهروندان به دنبال شبکه‌های اجتماعی!

به گزارش وال استریت ژورنال و CNBC پلیس چین گوشی‌های مردم عادی را در تلاش برای پیدا کردن شبکه‌های اجتماعی فراگیر خارجی مثل اینستاگرام، توییتر و تلگرام می‌گردد. علی‌رغم اینکه منابع مذکور از بازرسی‌های پلیس در مراکز حمل و نقل عمومی شانگهای خبر می‌دهند، گزارش رسانه آلمانی DW News حکایت از این دارد که شهروندان پکن و هانگژو هم با برخورد پلیس چین مواجه‌اند. در ادامه ویدیویی از بررسی گوشی‌ها توسط پلیس چین را مشاهده می‌کنید:

بنا به گزارش‌ها، پلیس پکن اقدام به ثبت اطلاعات شناسایی افراد دارای شبکه‌های اجتماعی مذکور و هشدار به آن‌ها می‌کند. حتی در برخی از موارد پلیس چین مردم را بابت حذف نکردن تصاویر اعتراضات تهدید به بازداشت کرده است. بازرسی‌های آن‌ها هم هر منطقه‌ای را در بر می‌گیرد؛ از خیابان‌های شهر گرفته تا ورودی‌های مراکز خرید. در همین حال، گفته می‌شود که پلیس‌های چینی حتی فیلترشکن‌ها یا وی پی ان‌های مردم را حذف می‌کنند تا مانع دسترسی آن‌ها به اینترنت آزاد شوند.

تلاش دولت چین برای جلوگیری از دسترسی به شبکه های اجتماعی

معترضان چینی از طریق شبکه‌های اجتماعی جهانی بلاک‌شده در چین نظیر توییتر، اینستاگرام و تلگرام سعی دارند اعتراضات نسبت به سیاست‌های دولت این کشور در خصوص کووید را سازمان‌دهی و اخبار مربوط به آن را منعکس کنند. با این حال، گذشته از اقدامات پلیس چین، دولت این کشور به وسیله حجم عظیمی از محتوای نامرتبط که حساب‌های کاربری وابسته به آن منتشر می‌کنند قصد سرکوب صدای مردم خود در اینترنت را دارد. این نفود دولت چین با هدف جلوگیری از گسترش اخبار اعتراضات حتی برای توییتر به مدیریت ایلان ماسک چالش‌برانگیز شده است.