مصرف برنامه‌های محبوب از بسته اینترنت دیتا

ببینید این اپلیکیشن‌های محبوب چقدر از بسته اینترنت دیتا شما را مصرف می‌کنند

آیا می‌خواهید بدانید که محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های شما مثل تلگرام، واتساپ، یوتیوب و اینستاگرم چقدر از بسته اینترنت دیتا گوشی شما مصرف می‌کنند؟ ما در اینجا به شما خواهیم گفت.

طی یک دهه گذشته گوشی‌های هوشمند جایگاه بسیار مهمی در زندگی ما پیدا کرده‌اند. تقریباً تمام کارهایی که در طول روز می‌کنیم با گوشی هوشمند انجام می‌شود یا به آن مرتبط است. از ارتباط برقرار کردن با دوستان گرفته تا انجام امور مربوط به کار یا ریلکس کردن و کمی سرگرمی در انتهای هفته، همگی با گوشی داخل جیب ما انجام می‌شود.

علت اصلی انفجار محبوبیت گوشی‌ها در سراسر جهان، همه‌کاره بودن آن‌ها است. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند به‌راحتی به اینترنت وصل شوید و از ترکیبی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کنید. این ویژگی به توسعه‌دهندگان نرم افزاری اجازه داده تا مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و تجربیاتی را که مردم دوستشان دارند، توسعه ببخشند.

اما از نظر مصرف دیتا، برخی از اپلیکیشن‌ها به‌قدری پرمصرف هستند که این تجربه کاربری را خراب می‌کنند. و استفاده از آن‌ها به معنای زودتر تمام شدن بسته اینترنت شما است. بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها می‌تواند مصرف اینترنت دیتا گوشی شما را تا ۳ برابر افزایش دهد.

مصرف برنامه‌های محبوب از بسته اینترنت دیتا

اپلیکیشن های موبایل به اشکال مختلفی اینترنت دیتا شما را لقمه می‌گیرند. پلتفرم‌هایی مثل تیک تاک با هر بار تکان دادن صفحه ویدیوهای جدید و باکیفیتی را نمایش می‌دهند که هر ویدیو مقداری از حجم بسته دیتا شما را مصرف می‌کند. همین اتفاق در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک نیز تکرار می‌شود که کاربران را تشویق می‌کند تا نه تنها محتوای چندرسانه‌ای دیگران را ببینند، بلکه خودشان هم محتوای باکیفیتی را پست کنند. و از آن مهم‌تر بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایل که در پس زمینه اجرا می‌شوند، قاتل بسته اینترنت دیتا گوشی شما هستند.

ما در اینجا اپلیکیشن‌هایی را گردآوری کرده‌ایم که حجم اینترنت موبایل شما را می‌بلعند و در انتهای ماه متوجه خواهید شد که چند بسته حجمی را برای استفاده از آن‌ها خرج کرده‌اید. البته میزان مصرف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

این برنامه‌ها بسته اینترنت دیتا گوشی شما را می‌بلعند

۱. اینستاگرام

اینستاگرام

اینستاگرام در اصل به‌عنوان اپلیکیشنی برای اشتراک‌گذاری تصاویر متولد شد. گرچه این برنامه هنوز ذات خودش را حفظ کرده و تأکید بیشتری روی محتوای چندرسانه‌ای (کمتر روی متن‌ها)، ویدیوهای باکیفیت و البته فیلترهای دوست‌داشتنی دارد. با اضافه شدن این قابلیت‌ها، اکنون اینستاگرام از فیس‌بوک هم پرمصرف‌تر شده است.

طی سالیان اخیر و با اضافه شدن ویژگی‌های جدید و برخی تغییرات، بی‌شک مصرف داده اینستاگرام بیشتر از گذشته هم شده است. در حال حاضر اینستا به جز پست‌ها امکان استفاده از استوری‌ها، ریلز، فیلترهای بیشتر و ویرایش تصاویر آپلود شده و همینطور سازگاری بیشتر با برنامه‌های دیگر را ارائه می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط با روزانه ۱ ساعت گشت‌و‌گذار در صفحه فید اینستاگرام به‌مدت ۱ هفته، ۴.۲ گیگابایت از حجم دیتا موبایل شما مصرف می‌شود. به این‌ها باید آپلود تصاویر که ۲ مگابایت برای هر تصویر است و همینطور ویدیوها را هم اضافه کرد. گرچه اینستا برای کاربرانش قابلیت‌هایی مثل توقف پیش‌بارگذاری ویدیوها، نمایش تصاویر باکیفیت فقط با Wi-Fi یا آپلود عکس‌ها با کیفیت پایین را هم فراهم کرده است، ولی همه این‌ها به‌قیمت از بین رفتن تجربه کاربری روان اینستاگرام (که نقطه قوتش هم همین است) تمام می‌شود.

۲. فیس‌بوک

مصرف فیسبوک از بسته اینترنت دیتا

فیس‌بوک نخستین شبکه اجتماعی جهان نام دارد و به همین خاطر برای همگام شدن با رقبا همیشه در حال پیشرفت است. ماجراجویی ۲۰ ساله این پلتفرم باعث شده بسیاری از کاربران همچنان از آن به‌عنوان شبکه اجتماعی اصلی خود برای اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده کنند. جدیدترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که فیس‌بوک حدوداً ۳ میلیارد کاربر فعال دارد که آن را به پراستفاده‌ترین شبکه اجتماعی در سراسر جهان تبدیل کرده است.

اپلیکیشن فیسبوک طی سالیان اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته که شامل بهبود روان بودن رابط کاربری و قابلیت‌هایی نظیر استوری و ریلز و یا اتاق‌های چت می‌شود. فیسبوک هم ویژگی‌هایی مثل اینستاگرام نظیر آپلود محتوای رزولوشن بالا و پخش خودکار ویدیوها را ارائه می‌کند. گرچه این قابلیت‌ها باعث شده‌اند فیسبوک محیط روان و خوبی داشته باشد، اما به‌مرور زمان باعث مصرف دیتا وحشتناکی می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر ۵ دقیقه‌ای که صفحه فید فیسبوک را بالا و پایین کنید، ۵۰ مگابایت اینترنت مصرف می‌شود و این به ۴۸ مگابایت در ساعت هم می‌رسد. اگر هم بیشتر علاقه‌مند به تماشای ویدیوها باشید، این مقدار بیشتر هم خواهد شد.

۳. تیک تاک

تیک تاک

ویدیوهای کوتاه، یکی از مطلوب‌ترین ویژگی‌های اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی بوده است. اینستاگرام استوری و ریلز را ارائه می‌کند، یوتیوب Shorts و اسنپ‌چت هم ویدیو‌های کوتاه خاص خودش را دارد. اما هیچ برنامه‌ای به‌اندازه تیک تاک روی ویدیوهای کوتاه مسلط نیست. اپلیکیشنی که به‌خاطر این ویژگی به‌سرعت در بین کاربران محبوب شد. اکنون تیک تاک بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و تا سال ۲۰۲۵ این رقم چند برابر خواهد شد.

درست مثل اینستاگرام، تیک تاک هم امکانات خوبی را در اختیار کاربرانش می‌گذارد که آن‌ها را تشویق می‌کند به همان اندازه که ویدیوها را می‌بینند، خودشان هم ویدیو بسازند و آپلود کنند. بنابراین وقتی وارد این پلتفرم شوید، چند ساعتی را سرگرم آن خواهید بود. اما گرچه TikTok‌ بهترین برنامه برای تماشا و آپلود ویدیوهای کوتاه سرگرم‌کننده است، ولی یکی از پرمصرف‌ترین برنامه‌ها برای داده‌ها هم هست که باعث شده قاتل بسته اینترنت دیتا لقب بگیرد.

یک ساعت گشت‌و‌گذار در صفحه فید تیک تاک ۸۴۰ مگابایت از بسته اینترنت شما را مصرف می‌کند. این در طول یک هفته می‌تواند خیلی راحت به ۱۰ گیگابایت هم برسد. اگر هم جزو کاربرانی باشید که به جز دیدن ویدیوها، خودشان هم ویدیو آپلود می‌کنند، این مقدار بیشتر هم خواهد شد. بنابراین تیک تاک هم یکی دیگر از برنامه‌هایی است که مصرف آن شما را در انتهای ماه سورپرایز خواهد کرد.

۴. یوتیوب

مصرف دیتا یوتیوب

پلتفرم یوتیوب با بارگذاری ۵۰۰ ساعت ویدیو در هر دقیقه، هر ماه به بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال سرویس‌دهی می‌کند. یکی از ویژگی‌های یوتیوب، عادت کاربران آن به تماشای چندین ویدیو از یک دسته‌بندی یا ساخت یک تولیدکننده محتوا برای چندین ساعت متوالی است. فرقی نمی‌کند این ویدیوها در مورد دستور پخت غذاهای خوشمزه یا آخرین اخبار حوزه فناوری باشد، کاربران ویدیوهای زیادی را از طریق این پلتفرم مشاهده می‌کنند.

ولی متأسفانه وقتی پیامک حجم کم باقیمانده بسته اینترنت گوشی را دریافت می‌کنید، تمام این لحظات خوب از بین می‌رود! یکی از کاربران یوتیوب می‌گوید هر ۶۰ دقیقه تماشای ویدیو با کیفیت HD یا 720p و بیت‌ریت بالا تا ۲.۷ گیگابایت از حجم بسته اینترنت را مصرف می‌کند. حالا تصور کنید اگر وضوح این ویدیوها 4K یا 2160p باشد، مصرف به ۲۳ گیگ در ساعت می‌رسد. حتی اگر ویدیوها را با وضوح 144p هم تماشا کنید، هر دقیقه ۱ مگابایت از دیتا مصرف می‌شود.

۵. گوگل کروم

مصرف گوگل کروم از بسته اینترنت دیتا

مرورگر گوگل کروم یک ابزار همه‌کاره برای دسترسی به اینترنت روی گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها است. و از آنجا که کروم بهترین مرورگر وب جهان نیز محسوب می‌شود، از پس هرکاری که شما بخواهید برمی‌آید. فرقی نمی‌کند برای وب‌گردی، مطالعه یا تماشای محتوای چندرسانه‌ای از آن استفاده می‌کنید، مرورگر کروم برای دسترسی دادن کاربران به اینترنت دیتای زیادی را مصرف می‌کند.

این پلتفرم برای ارائه سرعت بالا بهینه شده است و مصرف بیشتر دیتا بهایی است که باید برای تجربه کاربری روان با کروم پرداخت شود. و همزمان با پیشرفت در سخت افزار و نرم افزار موبایل، کروم هم به تکامل خودش ادامه می‌دهد. کروم با توجه به وب‌سایتی که از آن بازدید می‌کنید، مقدار دیتا متفاوتی را مصرف می‌کند. علاوه بر این مرورگر کروم از دیتا برای ردیابی تاریخچه وب‌گردی، توصیه مقالات خبری در فید و پردازش جهت باز نگه داشتن تب‌های مرورگر هم استفاده می‌کند.

شما می‌توانید با رفتن به صفحه تنظیمات کروم و فعال کردن گزینه “Data Saver” مصرف داده‌ها توسط این مرورگر را کاهش دهید. البته ممکن است سرعت بالا و روان بودن کروم با فعال کردن این گزینه به خطر بیافتد.

۶. اسپاتیفای

اسپاتیفای

درست مثل یوتیوب که به فضای محتوای ویدیویی مسلط است، اسپاتیفای هم به قطب اپلیکیشن‌های موسیقی تبدیل شده است. پلتفرمی که میزبان همه نوع و ژانر موسیقی است و به موزیسین‌ها و خالقین پادکست‌ها اجازه کسب درآمد می‌دهد. اسپاتیفای هم به صورت رایگان و هم در ازای پرداخت پول خدمات فوق‌العاده‌ای را به کاربران ارائه می‌کند. به همین خاطر هم هست که ۴۵۶ میلیون کاربر رایگان و ۱۹۵ میلیون کاربر مشترک عضویت در اسپاتیفای را پذیرفته‌اند.

این پلتفرم از زمان شروع به کارش در سال ۲۰۰۶ تاکنون سخت روی بهبود تجربه کاربری خودش کار کرده است. از بهبود رابط کاربری گرفته تا افزایش کیفیت صدا و غیره، همگی به کاربران اجازه می‌دهند تجربه شنیداری بدون نقصی از موسیقی‌ها را به دست بیاورند. اما از نظر مصرف دیتا درست مثل یوتیوب عمل می‌کند. موسیقی‌ها در این پلتفرم هنگام پخش استریم مجدداً دانلود می‌شوند و تا زمانی که کاربر آن‌ها را ذخیره نکند، هر باری که بخواهند به یک موسیقی گوش کنند از نو دانلود خواهد شد که باعث هدر رفتن بیهوده بسته اینترنت دیتا می‌شود.

البته مصرف دیتا در این اپلیکیشن کاملاً به کیفیت موسیقی انتخابی شما بستگی دارد. گوش دادن به موسیقی با کیفیت 96kbps در این اپلیکیشن ۴۰ مگابایت در ساعت مصرف می‌کند. در حالی که اگر آن را به کیفیت 160kbps ارتقا دهید مصرف به ۷۰ مگابایت می‌رسد و با ارتقا به 320kbps حجم مصرفی در هر ساعت به ۱۵۰ مگابایت می‌رسد.

۷. توییتر

توییتر

توییتر یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی در جهان است. این پرنده آبی که اکنون تحت مالکیت ایلان ماسک درآمده، باعث شده بسیاری از افراد در سراسر جهان برای شرح حال خود یا موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی چند کلمه‌ای را در آن بنویسند و با دنبال‌کنندگانشان به اشتراک بگذارند. این پلتفرم حدود ۴۰۰ میلیون کاربر جهانی دارد و روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون توییت در آن منتشر می‌شود.

توییتر بستر مناسبی برای انتشار اخبار، سرگرمی و گفتمان سیاسی است. علاوه بر این پشتیبانی از محتوای چندرسانه‌ای باعث شده بسیاری از کاربران به جز اشتراک‌گذاری متن، عکس‌ها و ویدیوهایشان را هم با این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند. همه این‌ها با تقاضای زیاد دیتا همراه است که البته کاربران می‌توانند مصرف داده را از طریق تنظیمات این اپلیکیشن بهینه‌تر کنند. با تمام این تفاسیر، گشت‌و‌گذار در صفحه فید توییتر مصرف به مراتب کمتری نسبت به اینستاگرام دارد. شما حتی می‌توانید گزینه پخش خودکار ویدیوها را نیز غیرفعال کنید تا حتی مصرف

۸. واتساپ

مصرف دیتا واتساپ

گرچه در ایران فیلتر شده و اغلب کاربرانش به تلگرام مهاجرت کرده‌اند، ولی هنوز هم بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از واتساپ برای ارسال و دریافت پیام استفاده کنند. واتساپ بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد. این اپلیکیشن امکانات خوبی مثل ارسال پیام متنی، صوتی، ویدیویی یا تصاویر را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. همچنین مثل اینستاگرام دارای قابلیت شبیه به استوری به نام Status است که برای مدت کوتاهی در پروفایل کاربر باقی خواهد ماند. اما آیا می‌دانید واتساپ چقدر از بسته اینترنت دیتا گوشی شما را مصرف می‌کند؟

پیام‌های متنی و صوتی هر دقیقه ۱ کیلوبایت حجم مصرف می‌کنند و تماس صوتی بر بستر آن هم کمتر از ۱ مگابایت در هر دقیقه است. واتساپ همچنین خودش سایز و کیفیت محتوای چندرسانه‌ای را با استفاده از الگوریتم فشرده‌سازی، کاهش می‌دهد که مختص ویدیوها و استاتوس‌ها است.

تماس‌های ویدیویی در این پلتفرم حجم بیشتر ۵ مگابایت بر ثانیه در هر دقیقه را مصرف می‌کنند. و تماشای محتوای چندرسانه‌ای یا آپلود آن‌ها هم خیلی حجم از کاربر مصرف نمی‌کند. با تمام این تفاسیر همه چیز به میزان مصرف خود شما بستگی دارد. اینکه چند ساعت در روز را در این پیام‌رسان می‌گذرانید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اوه اوه یا خدا من اینستاگرام و فیسبوک و یوتیوب دارم ولی میزان مصرف اینترنتش نو دیدم هنگ کردم یا خدااااااااا چخبره 😵😵😱😱😱😱😱