مشکل نبود بنزین سوپر در ایران

مشکل نبود بنزین سوپر در ایران مالکان خودروهای توربوشارژ را به دردسر انداخته است

مشکل نبود بنزین سوپر در ایران تبدیل به کابوسی برای مالکان خودروهایی شده که مجهز به توربوشارژ هستند. چرا در کشورمان سوخت مناسب وجود ندارد؟

به احتمال زیاد این توصیه را شنیده‌اید که می‌گویند خودروهای توربوشارژ باید از سوخت باکیفیت استفاده کنند. استفاده از سوخت عادی و بی‌کیفیت می‌تواند قوای محرکه خودرو را با دردسرهای عظیمی رو‌به‌رو سازد و به همین خاطر تأکید کارشناسان خودرو به مصرف بنزین با اکتان بالا است.

مشکل نبود بنزین سوپر در ایران و پیامدهای آن

مشکل نبود بنزین سوپر در ایران

بنزین سوپر بهترین گزینه برای خودروهایی است که توربوشارژ هستند، ولی نزدیک به یک ماه و اندی است که ذخایر این سوخت در کشور و جایگاه‌های سوختی با کمبود مواجه شده و همچنان بعد از سپری شدن این مدت زمان، ترتیب اثری به آن داده نشده است. در حال حاضر سهم مالکان خودروهای توربوشارژ از بنزین سوپر، نگرانی بابت آینده است.

صنعت خودروی ایران خوشبختانه روز به روز توسعه بیشتری می‌یابد و خودروسازان در کنار تولید محصولاتی با پیشرانه تنفس طبیعی، خودروهایی با موتور توربوشارژ راهی بازار می‌کنند. متاسفانه هنوز هم محدودیت‌هایی برای موتورهای توربو در ایران وجود دارد که اگر نمی‌داشت، حجم موتورها در حد 1.5 لیتری باقی نمی‌ماند. از مزایای پیشرانه‌های توربوشارژ می‌توان به بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت اشاره کرد.

به همین دلیل است که موتورهای این چنینی برای این که بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند، نیاز به بنزینی با کیفیت اکتان بالا دارند و این سوخت همان بنزین سوپر است. ماه‌هاست که دولت برنامه‌ای برای این سوخت مصرفی ندارد و نشانه‌ای مبنی بر بهبود اوضاع نیز دیده نمی‌شود.

مشکل نبود بنزین سوپر در ایران

برخی برای حل کوتاه‌مدت و مقطعی کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌های سوختی پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند که البته چندان به‌صرفه نخواهد بود. برای مثال عده‌ای به کاربرد ادتیوهای بنزین یا اکتان بوسترها اشاره داشته‌اند که به نوبه خود می‌تواند مشکلات دوچندانی به بار آورد. یکی از معایب استفاده از این روش، اکتان بوسترهای فیک و تقلبی در بازار است که در صورت استفاده ضرر بیشتری به موتور وارد خواهد کرد.

همه این‌ها در حالی است که خودروسازان می‌بایست محصولاتی مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 6 تولید کنند. اگر قرار است استاندارد مذکور این باشد باید تمهیدات آن که فراهم کردن بنزین سوپر است نیز مهیا شود. شاید خودروسازان به سفارش وزارتخانه‌های ذی‌ربط محصولی تولید کنند که مطابق با قوانین باشد، اما چرا سوخت آنها تولید نمی‌شود؟ اگر مشکلات کنونی حل نشود این مالکان خودروهای توربوشارژ هستند که ضرر خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*