اخطار زلزله

ارسال اخطار زلزله برای موبایل برخی از کاربران ایرانی ؛‌ ماجرا چیست؟

ارسال اخطار زلزله برای برخی کاربران گوشی های اندرویدی در ایران، موجب نگرانی شهروندان شد؛ اما ماجرا از چه قرار بود و این پیام از کجا ارسال شده است؟

امروز ظهر تعدادی از گوشی های اندرویدی در ایران پیامی با عنوان اخطار زلزله دریافت کردند که باعث نگرانی مردم کشورمان شد. پس از این اتفاق، رسانه‌ها از جعلی بودن این پیام خبر دادند و اعلام کردند لازم نیست مردم نگران باشند، چرا که این هشدار زلزله واقعی نیست. شبکه خبر صداوسیما پس از آن اعلام کرد هشدار زلزله به دلیل هک شدن شبکه تلفن همراه به شهروندان مخابره شده است. این در حالی است که تمام کاربران گوشی های تلفن همراه این پیام را دریافت نکردند و این هشدار فقط برای برخی گوشی های اندرویدی ارسال شده است.

اخطار زلزله

پلیس فتا نیز به ارسال اخطار زلزله برای شهروندان واکنش نشان داد و گفت این پیام جعلی است، اما هنوز منشا ارسال آن مشخص نشده و شاید دلیل آن هک یا شیطنت باشد. گفتنی است گوگل یک سرویس هشدار زلزله دارد که البته به کلی با پیام ارسال شده برای شهروندان ایرانی متفاوت است. از سوی دیگر این سرویس فقط در چند کشور جهان مثل آمریکا، یونان، نیوزلند، فیلیپین، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان فعال شده و اصلا در ایران فعال نیست.

رئیس مرکز زلزله نگاری کشور نیز در این باره گفت این مرکز هیچ هشداری درباره وقوع زلزله صادر نکرده است. مرکز لرزه نگاری اطلاعیه‌ای منتشر کرد و در آن نوشت:

نظر به این که بنا بر اطلاع واصله، امروز 16 آذر 1401 پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکان ارسال شده است، مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام، اعلام می‌نماید هیچگونه وضعیت غیر عادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

مرکز لرزه نگاری اروپا-مدیترانه نیز خبری در خصوص احتمال وقوع زمین لرزه منتشر نکرده و این پیام را ناشی از خطا دانسته است. با توجه به این که شبکه خبر صداوسیما اعلام کرده بود این پیام به دلیل هک شدن شبکه تلفن همراه کشور ارسال شده، معاون وزیر ارتباطات اظهار کرد منشا این پیام،‌ هک یا بدافزار نبوده است. وی اظهار کرد این پیام مربوط به اپراتور همراه اول بوده و اختلال کوچکی ایجاد شده است. روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز خبر هک شدن شبکه تلفن همراه را نادرست دانست و اعلام کرد:

وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به صورت دائم توسط مرکز پایش امنیت اپراتورها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد و ادعاهای مطرح شده در حال بررسی است.

همراه اول منشا ارسال اخطار زلزله بود

اپراتور همراه اول هم با ارسال پیامی به کاربران خود اطمینان داد که هشدار ارسال شده برای آنها نادرست است. مدیر کل ارتباطات همراه اول از مشترکان عذرخواهی کرد و در گفت‌وگو با صداوسیما بیان کرد هیچ هک و نفوذی رخ نداده و این اتفاق ناشی از مشکل خطای تیم تحقیقاتی برای تست قابلیت هشدار بلایای طبیعی بوده است.

همراه اول در ادامه، اطلاعیه‌ای صادر کرد و درباره ارسال اخطار زلزله توضیح داد که دریافت پیام هشدار زلزله توسط برخی مشترکان تلفن همراه به دلیل اشتباه در تست سرویس جدید بوده است. در این اطلاعیه آمده است:

در پی دریافت هشدار زلزله توسط برخی مشترکان تلفن همراه، اپراتور اول ضمن عذرخواهی از مشترکان خود، اعلام کرد که هیچ‌گونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام به دلیل خطای یک تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست سرویس جدید هشدار بلایای طبیعی بوده است. بر اساس این گزارش تیم تحقیقاتی که در حال تست سرویس هشدار بلایای طبیعی بوده به اشتباه پیام را برای جمعی از مشترکان همراه اول در شهر تهران ارسال کرده است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دستور داده خطای همراه اول در ارسال پیام اخطار زلزله که موجب نگرانی برخی از هموطنان شد، فورا بررسی و پیگیری شده و با مقصران احتمالی برخورد شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بازم سریع تکذیب کردن پس قطعا هک شدن

  2. هک شدن دیگه
    دلیل نداره