بهترین گوگل دودل های تاریخ

14 مورد از بهترین گوگل دودل های تاریخ؛ تبدیل نام گوگل به آثار هنری

گوگل دودل (Google Doodle) یک تغییر موقتی از لوگوی اصلی گوگل است که در موقعیت‌های ویژه و مناسبت‌های خاص به‌جای لوگوی اصلی استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی 14 مورد از بهترین گوگل دودل های طراحی شده در تاریخ خواهیم پرداخت.

گوگل دودل ها توسط طراحان لوگو خلق می‌شوند و در مناسبت‌های خاص مانند تولد اشخاص مهم، سال نو، یادآوری تعطیلات، گرامیداشت شخصیت‌ها و مسائل مطرح جهانی، به‌جای لوگوی اصلی بکار می‌رود. در واقع ماجرای طراحی گوگل دودل در ابتدا یک شوخی بود!

ایده طراحی گوگل دودل از کجا آمده است؟

در سال 1998 و قبل از اینکه نام گوگل به‌گوش تمام مردم برسد، لری پیج و سرگئی برین، به‌عنوان بنیانگذاران این شرکت طرح مرد سوزان را به جای حرف O لوگوی گوگل قرار دادند. هدف آنها از این کار این بود که کارکنان شرکت را از حضور خود در فستیوال مرد سوزان باخبر کنند.

بهترین گوگل دودل های تاریخ

دو سال بعد، پیج و برین از کارآموزی به‌نام دنیس هوانگ خواستند تا یک لوگوی اصلاح شده از گوگل برای جشن روز باستیل ایجاد کند. این پروژه تا حدی موفقیت‌آمیز بود که سبب تداوم استفاده از لوگوهای مناسبتی و تولد گوگل دودل شد.

از آن زمان، یک تیم متخصص در طراحی لوگو برای ترسیم بهترین گوگل دودل ها شکل گرفته است. در طول دو دهه گذشته، بیش‌از 5000 دودل برای یادآوری روزهای مهم، تعطیلات، اختراعات، تولدها و لحظات قابل توجه طراحی شده است.

گوگل دودل جهانی وسیله‌ای برای اعلام وقایع جدید به مخاطبان محسوب می‌شود. تیم گوگل در حال حاضر ده‌ها هنرمند در عرصه طراحی لوگو و ایده‌پردازی دارد که همگی با طرح‌هایی مورد پسند همگان سعی در جذب مخاطب دارند. در ادامه این مقاله نگاهی به 14 مورد از بهترین گوگل دودل های طراحی شده در تاریخ خواهیم انداخت.

گوگل دودل جشن پیتزا

بهترین گوگل دودل ها

به‌مناسبت سالگرد ثبت پیتزا در فهرست جهانی یونسکو که در 6 دسامبر 2021 منتشر شد، گوگل برای پیتزا، محبوب‌ترین غذای دنیا، لوگوی خود را تغییر داد و یکی از بهترین گوگل دودل های تاریخ را طراحی کرد.

با کلیک بر روی لوگوی پیتزا، یک بازی پاپ آپ راه‌اندازی شده که بازیکنان را به چالش می‌کشد تا پیتزاها محبوب در جهان را بر اساس تعداد تکه‌هایی که سفارش داده می‌شود، برش بزنند.

هرچقدر برش‌ها دقیق‌تر زده شوند، شما امتیاز بیشتری دریافت کرده و به‌سطح بالاتری می‌رسید. با گذراندن هر مرحله، همه چیز پیچیده‌تر شده و بازی شما را به چالش می‌کشد تا با سلایق عجیب و مواد مختلف دست و پنجه نرم کنید.

همراه با بازی، گوگل یک توضیح مختصر در مورد تاریخ پیتزا ارائه می‌دهد، از جمله این واقعیت شگفت‌انگیز که به‌طور متوسط ​​در هر ثانیه 350 برش پیتزا فقط در ایالات متحده مصرف می‌شود و اینکه طبق آمار موجود تخمین زده می‌شود مصرف جهانی پیتزا به بالای 5 میلیارد برش در سال برسد.

جونو به مشتری می‌رسد

بهترین گوگل دودل های تاریخ

گوگل پس از ورود کاوشگر بزرگ جونو به مدار سیاره مشتری، این واقعه بزرگ را جشن گرفت و به مناسبت آن یکی از بهترین گوگل دودل ها را برای جونو و ناسا طراحی کرد.

این کاوشگر در 5 آگوست 2011 به فضا پرتاب شد و سفری نزدیک به دو میلیارد مایل و پنج سال را آغاز کرد. سرانجام در چهارم ژوئیه 2016 توانست وارد مدار مشتری شود. لوگوی گوگل برای این دستاورد تغییر کرد و دومین حرف O گوگل به‌شکل کاوشگر جونو به‌نمایش درآمد.

سی‌امین سالگرد راه‌اندازی جهانی وب

بهترین گوگل دودل ها

در حالی که بسیاری از افراد تاریخ بنیانگذاری و تولد وب را ۶ اگوست سال ۱۹۹۱ در نظر می‌گیرند، اما در واقع تاریخ تولد اصلی وب مصادف با زمان ارائه پیشنهاد استفاده‌از مفهوم مورد نظر توسط تیم برنرز لی در یازدهم مارس سال ۱۹۸۹ میلادی است.

وب مجموعه‌ای پیچیده از URL های متصل شده با HTTP و ساختار یافته در HTML محسوب می‌شود. با نبوغ تیم برنرز لی در ایجاد یک سیستم ساده، به افراد این امکان داده شده است تا به راحتی در شبکه تکنولوژی حرکت کنند.

در 12 مارس 2019، گوگل طرح اصلی خود را به مناسبت سی‌امین سالگرد روزی که برنرز لی ایده خود از وب را به جهانیان ارائه کرد، تغییر داد. این مورد از بهترین گوگل دودل های ارائه شده در تاریخ، توسط هنر پیکسلی کشیده شد.

در این طرح، به جای o دوم گوگل یک کامپیوتر سنتی متصل به خط تلفن و تصویری از یک کره در حال چرخش روی صفحه نمایش مشاهده می‌شود. این منظره‌ای آشنا برای کاربران قدیمی اینترنت و ادای احترام کامل به لحظه‌ای است که این دسترسی جهانی را ممکن کرد.

دودل سفارشی برای گوگل

بهترین گوگل دودل های تاریخ

از سال 2008، گوگل هرساله مسابقه‌ای به نام Doodle for Google برگزار می‌کند. این مسابقه به‌صورت خصوصی برای دانش‌آموزان با نمره‌ی K-12 در ایالات متحده و به‌صورت جداگانه‌ برای دانش‌آموزان کشورهای دیگر (آمریکایی زبان‌ها و هندی‌ها) برگزار می‌شود. گوگل در این مسابقه از دانش‌آموزان می‌خواهد که با درنظر گرفتن موقعیت ذکر شده، یک لوگو برای گوگل طراحی کنند.

برندگان این مسابقه علاوه‌بر نمایش اثر هنری آنها به عنوان لوگوی گوگل، یک بورس تحصیلی دریافت می‌کنند. درخواست مسابقه در سال 2022 این بود که «از تخیل خود برای ایجاد یک گوگل دودل متناسب با معنای خودمراقبتی استفاده کنید». مسابقه بعدی طراحی لوگوی سفارشی برای گوگل در تاریخ 11 ژانویه 2023 شروع می‌شود و می‌توانید برای دریافت به‌روزرسانی‌ها در صفحه اصلی Doodle for Google ثبت‌نام کنید.

صد و هشتاد و سومین زادروز ژول ورن

بهترین گوگل دودل

ژول گابریل ورن در 8 فوریه 1828 در نانت فرانسه به دنیا آمد و به یکی از مشهورترین نویسندگان قرن 19 و 20 تبدیل شد. او را بیشتر به‌خاطر رمان‌های «سفر به مرکز زمین» و «20000 لیگ زیر دریا» به یاد می‌آورند که هر دو از زمان انتشار بارها بازسازی و تحسین شده‌اند. ورن در طول زندگی خود علاوه‌بر شعر و نمایشنامه، ده‌ها رمان نوشت و با داستان‌هایش به گسترش ژانر علمی تخیلی کمک کرد.

در 8 فوریه 2011، مصادف با 183مین سالروز تولد ورن، گوگل از این داستان‌نویس مشهور با طراحی یک لوگو در جشن محبوب‌ترین اثرش تقدیر کرد.

سی‌امین سالگرد بازی Pac-Man

بهترین گوگل دودل های تاریخ

بازی pac_man یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های موجود در دنیاست که گوگل در سی‌امین سالگرد ساخت این بازی، یعنی 21 مه 2010، لوگویی را برای آن طراحی کرد. گوگل در این مناسبت نه تنها سی‌امین سالگرد بازی را جشن گرفت، بلکه این اولین و بهترین گوگل دودل تعاملی بود که لحظه‌ای مهم را در تاریخ طراحی لوگوی گوگل رقم زد.

در زیر لوگو، برای کاربران گوگل دکمه‌ای با عنوان درج سکه نمایش داده می‌شود که با فشردن آن به صفحه بازی منتقل می‌شوید. برنامه‌نویسان سخت تلاش کردند تا در این لوگو به نسخه واقعی بازی Pac-Man وفادار بمانند. با اینکه گیم‌پلی بازی کوتاه طراحی شده بود، اما هنوز هم یک سورپرایز سرگرم‌کننده و یک ادای احترام شایسته به‌بازی محسوب می‌شود.

چهل و چهارمین سالگرد تولد هیپ‌هاپ

بهترین گوگل دودل

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد موسیقی هیپ‌هاپ، گوگل از لوگوی جدید خود در صفحه اصلی وب‌سایت این شرکت رونمایی کرد. 11 آگوست 1973 روز تولد موسیقی هیپ هاپ محسوب می‌شود که به گفته گوگل، روزی است که کول هرک، دی جی آمریکایی اهل برانکس، بهترین قسمت‌های آهنگ‌ها را با هم ترکیب کرد.

ترکیب موسیقی و آواز در نهایت به هیپ‌هاپ تبدیل شد و در چهل و چهارمین سالگرد آن روز، در سال 2017، گوگل این لحظه را با طراحی یکی دیگر از بهترین گوگل دودل های تعاملی خود، جشن گرفت.

گوگل دودل طراحی شده به‌منظور این مناسبت، به‌سبک گرافیتی خیابانی انجام شده و به‌جای O دوم گوگل دکمه Play به کاربران ارائه می‌شود. با کلیک بر روی این لوگو، تاریخچه هیپ‌هاپ، اطلاعات مربوط به آهنگ‌ها و نمونه‌ای که برای آنها استفاده می‌شود، در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

تجلیل از ژرژ ملیس

بهترین گوگل دودل

ژرژ ملیس یک شعبده‌باز، بازیگر و نخستین کارگردان فرانسوی بود که در سال 1861 در پاریس به دنیا آمد و باعث ایجاد تحولات فنی و روایی متعددی در اولین روزهای سینما شد. او به پیشرفت فیلم به‌عنوان یک رسانه نوپا در اولین روزهای رواج آن کمک شایانی کرد. دو فیلم بسیار مشهور او سفر به ماه و سفر غیرممکن هستند که بر محور سفرهای فضایی عجیب و سورئال، با الهام از آثار ژول ورن ساخته شده‌اند.

در 3 می 2018، گوگل با طراحی یک لوگوی خاص از ملیس تجلیل کرد. با کلیک بر روی این گوگل دودل، یک فیلم انیمیشن دو دقیقه‌ای با بازی میلس (با استفاده از واقعیت مجازی) به‌نمایش درمی‌آید.

ماه گرفتگی کامل

بهترین گوگل دودل های تاریخ

ماه گرفتگی رویدادی رایج‌تر از خورشید گرفتگی محسوب می‌شود که نتیجه رابطه بین اندازه‌های زمین، ماه و خورشید، مدار آنها و سایه‌های آنهاست. هر خسوف فقط برای بخشی خاصی از کره زمین قابل مشاهده است، البته در صورتی که آب و هوا برای رؤیت ماه مناسب باشد.

در 15 ژوئن سال 2011، هنگامی که قرار بود یک ماه گرفتگی در بخش‌هایی از آفریقا، اوراسیا، استرالیا و آمریکای جنوبی رخ دهد، گوگل نقش خود را انجام داد تا مطمئن شود همه کاربران می‌توانند این رویداد زیبا را تماشا کنند. طراحی این مورد از بهترین گوگل دودل ها با استفاده از داده‌های دوربین فضایی Slooh برای ارائه شبیه‌سازی به‌جای دومین O در لوگوی گوگل صورت گرفت.

بزرگداشت یوهان سباستیان باخ

بهترین گوگل دودل های تاریخ

یوهان سباستیان باخ جزو آهنگ‌سازان بزرگیست که کمتر کسی اسم او را نشنیده است. با اینکه او شکل تازه‌ای از موسیقی ارائه نکرد، ولی توانست سبکِ شایع در موسیقی آلمان را با فنون کنترپوان غنی سازد. نام او را مترادف با موسیقی کلاسیک می‌نامند و گوگل روز بزرگداشت او را با اولین لوگوی خود که توسط هوش مصنوعی طراحی شده بود، جشن گرفت.

در 21 مارس 2019، تصویر متحرکی از باخ در حالی که پشت یک پیانو نشسته بود به کاربران گوگل ارائه شد. با استفاده از هوش مصنوعی، گوگل دودل به کاربران اجازه می‌دهد تا هارمونی مورد علاقه خود را برای هر ملودی تولید کنند.

برای ساختن موسیقی دلخواه خود به سبک باخ تنها کافیست روی گوگل دودل این مناسبت کلیک کرده و شروع به تنظیم نوت‌ها کنید. گوگل با هوش مصنوعی نوت‌های شما را پردازش و به سبک آهنگ‌های باخ تنظیم می‌کند.

تولد 65 سالگی فردی مرکوری

بهترین گوگل دودل های تاریخ

فرِدی مرکوری عمدتاً به‌عنوان خواننده اصلی گروه موسیقی راک کوئین شناخته می‌شود. او به‌دلیل ابتلا به‌بیماری ایدز مرگ زود هنگامی داشت و در 45 سالگی درگذشت. با اینکه فردی در سنین جوانی از دنیا رفت، اما میراث او همچنان پابرجاست و گوگل با گیتاریستی به‌نام برایان می همکاری کرد تا تولد 65 سالگی‌ او را جشن بگیرد. در طراحی این گوگل دودل، دومین O در لوگو با یک دکمه پخش طلاکاری شده جایگزین شد که با فشار دادن آن، یک ویدیوی متحرک از مرکوری به‌نمایش گذاشته می‌شود.

صد و بیست و دومین سالگرد تولد چارلی چاپلین

بهترین گوگل دودل های تاریخ

طی چندین دهه، چارلی چاپلین بیش‌از 80 فیلم از جمله «دیکتاتور بزرگ» و «چراغ شهر» را نویسندگی و کارگردانی کرد. او همچنین به‌عنوان بازیگر در آثار خود حضور یافت. چاپلین به‌واسطه سبک خاص، طنز بی‌نظیر و جذابیت سینمایی، تماشاگران را مجذوب خود کرد و مردم را بدون نیاز به‌بیان حتی یک کلمه، به‌خنده و گریه واداشت.

فیلم‌های «دوران مدرن» و «دیکتاتور» او توجه ادگارد هوور، مدیر وقت F.B.I را به خود جلب کرد. او فکر می‌کرد که چاپلین خیلی شبیه یک کمونیست است. این موضوع و سایر نگرانی‌ها در نهایت باعث شد چاپلین به یک هدف سیاسی تبدیل شده و از کشور خود تبعید شود. هیچ راهی برای جبران بی‌عدالتی که در حق چاپلین انجام شد وجود ندارد، اما گوگل در 16 آوریل 2011 کاری نمادین انجام داد و یکی از بهترین گوگل دودل ها را برای جشن تولد او طراحی کرد.

زامبونی

بهترین گوگل دودل های تاریخ

در اوایل قرن بیستم، فرانک زامبونی یک کارخانه یخ‌سازی در جنوب کالیفرنیا راه‌اندازی کرد که باظهور فناوری سرمایش، کسب و کار او نابود شد. پس از این واقعه او ناامید نشد و در سال 1939 تصمیم گرفت یک پیست اسکی روی یخ افتتاح کند.

مشکل این بود که زمین‌های اسکیت باید بسیار صیقلی و صاف طراحی می‌شدند وگرنه اسکی روی آنها غیرممکن بود. به‌این‌ترتیب، او دستگاهی به‌نام یخ‌پرداز مدرن اختراع کرد که شبیه تراکتور بود و برای صیقل دادن و تمیز کردن زمین‌های اسکیت روی یخ استفاده می‌شد. نام خانوادگی او به‌عنوان نشان تجاری این اختراع ثبت شد و اکنون ماشین یخ‌پرداز با نام زامبونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در 16 ژانویه 2013، گوگل یکی از بهترین گوگل دودل های خود را برای جشن شگفتی زامبونی طراحی کرد. این لوگو کاربران را به‌یک صفحه بازی هدایت کرده و آنها به‌عنوان راننده زامبونی در یک ماموریت بازی می‌کنند تا یخ را تمیز و صیقلی نگه دارند.

صد و هفتمین سالگرد ساخت انیمیشن «نمو کوچولو در اسلامبرلند»

بهترین گوگل دودل های تاریخ

وینسور مک‌کی از سنین جوانی به‌ نویسندگی علاقه داشت و در نهایت به‌یکی از تأثیرگذارترین کاریکاتوریست‌های تمام دوران تبدیل شد. مک‌کی نه تنها در میان هنرمندان کمیک استریپ یک فرد تاثیرگذار محسوب می‌شد، بلکه در انیمیشن نیز مبتکر بود.

محبوب‌ترین اثر او یک کمیک استریپ هفتگی بود که ماجراهای پسر جوانی به نام نمو را به‌نمایش می‌گذاشت. این استریپ در نهایت منجر به ساخت یک فیلم انیمیشنی با عنوان «نمو کوچولو: ماجراجویی در اسلامبرلند» و یک بازی ویدیویی با عنوان «نمو کوچولو: استاد رویا» شد.

در 15 اکتبر 2012، گوگل صد و هفتمین سالگرد ساخت این اثر بزرگ مک‌کی را با یک ابله متحرک تعاملی جشن گرفت. این مورد از بهترین گوگل دودل های تاریخ کاربران را داخل کمیک استریپ قرار می‌دهد که هر بار در یک پانل ماجراجویی جدید در سرزمین خواب حرکت می‌کنند.