محدودیت برای صرافی های ارز دیجیتال

محدودیت عجیب بانک مرکزی برای صرافی های ارز دیجیتال؛ سقف تراکنش بانکی نصف شد!

بانک مرکزی سقف تراکنش های بانکی پلتفرم های رمزارزی را به نصف کاهش داد. محدودیت برای صرافی های ارز دیجیتال به چه علت است؟

مدتی پیش بانک مرکزی سقف تراکنش‌های عادی را از 50 میلیون تومان در روز به 100 میلیون تومان افزایش داد که گامی مثبت در جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان بود. حالا به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی سقف تراکنش در پلتفرم‌های ارز دیجیتالی را از 50 میلیون به‌صورت روزانه به 25 میلیون تومان کاهش داده است؛ اما سوال اینجاست که به چه علت؟

محدودیت برای صرافی های ارز دیجیتال از سوی بانک مرکزی

شواهد و قرائن نشان می‌دهند که تا همین لحظه محدودیتی برای تعداد تراکنش کاربران اعمال نشده و از این نظر مشکلی وجود ندارد. به گفته یکی از فعالان حوزه فناوری و دبیر انجمن فین‌تک، مهدی شریعتمدار، بانک مرکزی سقف تراکنش‌ها را به 25 میلیون تومان کاهش داده است. وی در ادامه هشتگ‌هایی از جمله «محدودساز» و «ایمانع» برای چنین اقدامی ایجاد کرد.

محدودیت برای صرافی های ارز دیجیتال

البته به اعتقاد آقای شریعتمدار، امروزه اغلب کاربران پلتفرم‌های ارز دیجیتال تراکنش‌های زیر 25 میلیون تومان دارند و تصمیم بانک مرکزی برای کاهش دادن این مبلغ از 50 میلیون تومان عملا تأثیر خاصی نخواهد گذاشت (حدود 87 درصد کاربران مدنظر است). دبیر انجمن فین تک در ادامه افزود:

اکثر خریدها در حال حاضر رقم 10 تا 20 میلیون تومان دارند. مدت‌ها پیش این صحبت مطرح شد که سقف تراکنش برای پلتفرم‌های رمزارز کمتر شود؛ اما این موضوع با صحبت‌هایی که مطرح شد و مشورت‌هایی که صورت گرفت، به جایی نرسید. ولی در نهایت از سه روز پیش شاپرک اعلام کرد محدودیت تراکنش‌ها در ترمینال‌های رمزارز به 25 میلیون تومان برسد و این تصمیم بدون هیچ مشورت و صحبتی صورت گرفته است.

به هر حال این واقعه همان‌طور که شریعتمدار اشاره کرده، تأسف‌بار است و هم‌اکنون می‌توان با هر کارت بانکی تا سقف 25 میلیون تومان تراکنش انجام داد و به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده ماجرا محدودتر از این خواهد شد و سقف تراکنش بر اساس کارت ملی صورت خواهد پذیرفت. دبیر انجمن فین تک خاطرنشان کرده تصمیم بانک مرکزی امروز صبح اعلام شده و به‌زودی صرافی‌های دیجیتال به مشتریان خود اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

همچنین بخوانید:

آیا قیمت بیت کوین به پایین ترین حالت ممکن رسیده است؟

به عقیده شریعتمدار مشخص نیست که این تصمیم به چه منظور اتخاذ شده، ولی حدس زده احتمالا بانک مرکزی تصور می‌کند رشد و افزایش نرخ ارز در بازار متأثر از بازار ارزهای دیجیتال است. همین تابستان سال جاری بود که کاربران رمزارزی می‌توانستند در طول شبانه‌روز تا 100 میلیون تومان پول جابه‌جا کنند و همین باعث انتقاد مدیران پلتفرم‌ها به بانک مرکزی شد.

شریعتمدار

بعد از مدتی مجدداً سقف تراکنش‌ها از 100 به 50 میلیون تومان رسید و حالا به نصف رسیده و تنها می‌توان 25 میلیون تومان تراکنش انجام داد. شنیده‌ها حاکی از این است که قرار بوده سقف تراکنش از چیزی که هم‌اکنون تعیین شده کمتر باشد، ولی تصمیم نهایی به 50 درصد کاهش بوده است. همزمان با این کاهش سقف تراکنش در پلتفرم‌های رمزارزی، سقف تراکنش‌های عادی کاربران از 50 میلیون به 100 میلیون تومان رسیده است.

با این اوصاف کاربران می‌توانند برای راه افتادن کارشان و ادامه فعالیت‌های خود در بازار ارز دیجیتال، از چندین شماره شبا استفاده کنند. از طرف دیگر کاربران می‌بایست برای هر تراکنش تا تراکنش بعدی، 24 ساعت فاصله بیندازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*