ربات های قاتل

ربات های نظامی و قاتل به اوکراین رسیدند

استفاده از نسل جدید ربات های قاتل در اوکراین، نوید یک دوره نظامی جدید را می‌دهد که دارای قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت‌به سلاح‌های فعلی است.

انسان در سال‌های اخیر میل به سلطه‌جویی و ستیز را به شیوه‌ای مدرن و در قالب ساخت ربات های جنگی در خود پرورش داده است. با ادامه این روند، اکنون ربات های نظامی و قاتل علیه نیروهای روسی وارد نبرد اوکراین شده‌اند.

تولید این ماشین‌های قاتل موازی با رشد و پیشرفت چشمگیر انسان در عرصه هوش مصنوعی بوده است که می‌توانند برای نسل بشر خطری بزرگ محسوب شوند. ربات قاتل در واقع یک سلاح کاملا مستقل است که توانایی نابود کردن اهداف بدون دخالت انسان را دارد.

ربات های نظامی چگونه به میدان جنگ اوکراین راه یافتند؟

در میدان جنگ اوکراین، بین بمباران‌ها و نبرد تانک‌های روسیه، اکنون یک جنگ دیجیتال درحال شکل‌گیری است و مرز بین تصمیم‌گیری انسان و ماشین هر لحظه نازک‌تر می‌شود. از زمانی که روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد، پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی در مقیاسی بی‌سابقه در میدان جنگ مستقر شدند.

ربات های نظامی و قاتل

گزارش‌ها نشان می‌دهند که روسیه پهپادهای خودمختار کلاشینکف و لنست کامیکاز را وارد میدان جنگ کرده است. اوکراین نیز روی سلاح بایراکتار تی‌بی۲ (Bayraktar TB2) ترکیه تکیه کرده که دارای قابلیت پرواز خودگردان و مهمات هوشمند هدایت لیزری است.

از طرف دیگر، ارسال پهپادهای کامیکاز 700 سوئیچ بلید و ارواح فینیکس به اوکراین توسط ایالات متحده صورت می‌گیرد که از نرم‌افزار ردیابی GPS و تشخیص اشیا استفاده می‌کنند. اما سلاح‌های جدید مورد استفاده در جنگ بین اوکراین و روسیه به‌اینجا ختم نمی‌شود!

اکنون نسل جدیدی از ماشین‌های خودمختار که در زبان عامیانه به عنوان «ربات‌ های قاتل» شناخته می‌شوند، در اوکراین در حال عرضه هستند. آنها نوید یک دوره نظامی جدید را می‌دهند و در حال ارائه قابلیت‌هایی هستند که بسیار بیشتر از نسل فعلی تسلیحات است و دیگر محدود به هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان یا دریا نیست.

ربات های نظامی و قاتل

آنها آماده‌اند تا جنگ مدرن را رقم زده و چالش‌های مرگبار و نگرانی‌های جدیدی را وارد زندگی بشر کنند. در اواخر نوامبر، آلمان اعلام کرد 14 وسیله نقلیه پیاده‌نظام در اوکراین ردیابی شده که قابلیت کنترل از راه‌دور را به‌نمایش خواهند گذاشت. این وسایل نقلیه بدون سرنشین، به‌فناوری بسیار برتری نسبت به ربات های مشابه که در طول جنگ‌های افغانستان و عراق استفاده می‌شوند، متکی هستند.

ربات های قاتل بدون سرنشین که به‌ مدولار هیبریدی مجهز هستند، «THeMIS» نیز نامیده می‌شوند. این وسایل نقلیه نظامی می‌توانند با مسلسل‌های سبک یا سنگین و موشک‌های ضدتانک مجهز شوند که به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از یک تانک هستند و قیمت هر دستگاه تقریباً 350,000 دلار تخمین زده می‌شود. با توجه به‌این ویژگی‌ها، THeMIS در سال‌های آینده یک منظره معمول در میدان نبرد خواهد بود.

به‌گفته یک منبع آگاه از تدارکات نظامی اروپا، وزارت دفاع آلمان در مراحل اولیه توسعه‌ی THEMIS بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد. اما پس از دیدن نسخه آزمایشی، سرمایه‌گذاری خود را از نسخه کشنده این وسایل نقلیه به راهی برای نجات جان انسان‌ها تغییر داد. سخنگوی وزارت دفاع آلمان به‌دلایل امنیتی از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرد.

زنگ خطر ورود ربات های کشتار جمعی به اوکراین

ربات های نظامی و قاتل

برخی از کارشناسان نسبت‌ به‌جایگزینی این تسلیحات جدید به‌جای اسلحه‌های متعارف هشدارهایی را به صدا در آورده‌اند.

دانیل فیوت، استاد دانشگاه بروکسل و عضو موسسه Real Elcano، گفت: «نمی‌توان از اهمیت استفاده از فناوری‌های نوظهور در جنگ‌های آینده چشم‌پوشی کرد، اما تا هنگامی که امکان استفاده از تسلیحات متعارف وجود دارد، نباید گزینه ورود ربات های نظامی و قاتل به اوکراین را انتخاب کنیم.»

شرکت رباتیک اوکراین، Temerland، یک پلتفرم رباتیک شناسایی تسلیحاتی به نام GNOM منتشر کرده که به‌عنوان یک وسیله نقلیه ضد مین برای واحدهای رزمی عملیاتی طراحی شده است.

ادوارد تروتسنکو، مدیرعامل Temerland گفت: «در دهه آینده، شاهد معرفی پهپادهای زمینی با عناصر اتوماسیون و پیشرفت هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری مستقل خواهیم بود.» در همین حین، متحدان ناتو مانند هلند درحال آزمایش روباتیک با هوش مصنوعی هستند.

طرفداران ساخت ربات‌ های قاتل معتقدند که هر جنگی یک آزمایش فناوری است و کشورها در آینده شاهد یک مزیت بزرگ با داشتن این نوع سیستم‌ها خواهند بود. به‌علاوه، آنها دیدگاه خود را این‌گونه توجیه می‌کنند که چنانچه تعداد بیشتری از این وسایل نقلیه کشنده در میادین جنگ مستقر شود، بار جسمی برای سربازان کاهش خواهد یافت.

ربات های قاتل، پیامد تلخ پیشرفت فناوری

ربات های قاتل

روش جنگی روسیه از جمله دلایلی محسوب می‌شود که به‌نوآوری نظامی اوکراین دامن زده است. ارتش اوکراین برای مقابله با پهپادهای روسیه، «اسکای وایپرهای» لیتوانیایی جدید خود را مستقر کرده است که نه تنها می‌توانند پهپادهای روسی را سرنگون کنند، بلکه می‌توانند کنترل آن‌ها را به‌دست گیرند.

سربازان اوکراینی پهپادهای تجاری را برای خط مقدم اصلاح کرده‌ و مجموعه کاملی از نبوغ فناوری را گردهم آورده‌اند که آن‌را hromada، به‌معنای یک جامعه خود سازمان‌یافته می‌نامند. اوکراین همچنین در حال توسعه دلتا، یک پلتفرم آگاهی از موقعیت است که به‌سربازان کمک می‌کند نیروهای دشمن را پیدا کنند و در مورد بهترین واکنش‌های هماهنگ مشاوره می‌دهد.

باوجود تمامی این اقدامات، کسی دقیقاً نمی‌تواند بگوید که چه زمانی ربات‌ های قاتل به‌صورت کاملاً خودمختار برای استقرار سیستماتیک در سناریوهای مورد بحث آماده خواهند شد.

صرف نظر از اینکه چه زمانی این فناوری نظامی خودمختار می‌شود، جهان هم‌اکنون با یک مسابقه تسلیحاتی جدید طی توسعه هوش مصنوعی و ارتقاء امنیت سایبری روبرو است. در نتیجه، ارتش‌ها در حال تنظیم استراتژی‌های لازم برای پاسخگویی به‌نیاز فوری به‌مهندسان نرم‌افزار و کارشناسان هوش مصنوعی هستند.

ربات های نظامی و قاتل

منتقدان زیادی در رابطه با این اقدامات وجود دارد و مخالفان ربات‌ های قاتل آن را تهدیدی بزرگ برای بقای بشریت می‌دانند و خواستار ممنوعیت کاربرد این سلاح هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در یک کمپین علیه استقرار سلاح‌های کاملاً خودمختار استدلال کرد: «ما باید همین الان سیستم‌های تسلیحاتی خودگردانی را که علیه مردم استفاده می‌شوند ممنوع اعلام کرده و از لغزش به‌سمت غیرانسانی‌سازی دیجیتالی جلوگیری کنیم.»

هوش مصنوعی و ربات های قاتل می‌توانند فراخوانی برای پایان نسل بشر باشند!