علم فضا سال 2022

بهترین‌های علم فضا در سال 2022 ؛ از دارت ناسا تا جیمز وب و جیمزباند بازی در آسمان!

در آستانه ورود به سال ۲۰۲۳ میلادی، لیستی از بهترین‌های علم فضا در سال 2022 منتشر شده است؛ از دارت ناسا تا جیمز وب و جیمزباند بازی در آسمان!

در سال ۲۰۲۲ اتفاقات زیادی در صنعت فضا افتاد و با چالش‌های متعددی نیز همراه بود. در ادامه به برجسته‌ترین و بهترین‌های علم فضا در سال 2022 اشاره خواهیم کرد. این دستاوردهای مهم از دارت ناسا و داده‌های تلسکوپ جیمز وب گرفته تا ماموریت آرتمیس 1، نشان دهنده بخشی از پیشرفت‌های بی‌نظیر علم فضا هستند.

بررسی بهترین‌های علم فضا در سال 2022

سال ۲۰۲۲، سال خوبی برای علم فضا بود. ناسا سرانجام موشک ماه را که مدت‌ها در انتظار آن بودیم از زمین خارج کرد، اسپیس ایکس رکورد سالانه پرتاب‌های فضایی خود را در ماه ژوئیه شکست و جیمز وب، تصاویر بی‌نظیر از شگفتی‌های کیهان ارائه کرد.

علم فضا سال 2022

البته دست‌اندازهای زیادی در راه وجود داشت. با این حال تحقیقات فضایی، رصدها و صنعت مسیر مهمی را طی کردند و به پیشرفت‌های زیادی دست یافتند. در این لیست تعدادی از بزرگ‌ترین، عجیب‌ترین و بهترین‌های علم فضا در سال 2022 آورده شده است.

آرتمیس 1، مورد انتظار‌ترین ماموریت فضایی سال 2022

یکی از مهم‌ترین اتفاقات فضایی سال ۲۰۲۲، ماموریت آرتمیس 1 ناسا بود که می‌توانید جذاب‌ترین تصاویر آن را در این لینک گجت نیوز مشاهده کنید. این ماموریت مدت‌ها مورد انتظار بود. سال‌ها طول کشید تا این ماموریت به واقعیت بپیوندد و زمانی که سرانجام در ۱۶ نوامبر از زمین خارج شد، برای همه طرف‌های درگیر آرامش بزرگی بود.

آرتمیس 1

پرتاب آرتمیس 1 در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲

آرتمیس 1 در مسیر خود به سوی سکوی پرتاب باید با همه چالش‌ها از مسائل مربوط به زمان بندی گرفته تا نشت هیدروژن و طوفان‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد. حتی زمانی که آماده پرتاب بود، یک تعمیر در لحظه آخر صورت گرفت که در طی آن یک تیم موقعیت قرمز از برج پرتاب بالا رفتند.

هنگامی که درنهایت به هوا رسید، ماموریت به آرامی انجام شد و تلاش بشر برای بازگرداندن انسان به ماه برای اولین بار در تاریخ از زمان ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ صورت گرفت.

 ماموریت دارت ناسا، مهم‌ترین برخورد سال  و یکی از بهترین‌های علم فضا در سال 2022

ماموریت دارت ناسا در جامعه نجومی اتفاق بسیار مهمی بود. ناسا برای آزمایش میزان توانایی مراقبت بشر از خود دربرابر سیارک‌هایی که در مسیر برخورد با زمین هستند، یک فضاپیما را به یک سیارک کوبید.

ماموریت دارت ناسا

هدف این ماموریت، تغییر مدار سیارک دیمورفوس و درواقع اثبات این بود که ما می‌توانیم درصورت نیاز یک سیارک را از مسیر خود منحرف کنیم.

این ماموریت شامل یک فضاپیمای کوچک با سرعت ۱۴ هزار مایل در ساعت به سمت یک سیارک در فاصله ۶/۸ میلیون مایلی از زمین بود. درنهایت ماموریت دارت ناسا با موفقیت انجام شد و توانست حدود ۳۲ دقیقه از دور سیارک را کند کند.

البته هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا سیستم دفاع دربرابر سیارک‌ها کاملاً کارآمد شود؛ اما این ماموریت به عنوان اولین قدم در این مسیر خوب بود.

اسپیس ایکس و رکورد جدید در پرتاب

اسپیس ایکس در سال 2022 رکورد بیشترین پرتاب در یک سال را شکست و تا ماه ژوئیه به ۳۲ پرتاب رسید. شرکت اسپیس ایکس تاکنون ۵۹ پرتاب را در طی ۱۲ ماه گذشته تکمیل کرده است.

استارلینک

یک پرتاب استارلینک در سال ۲۰۲۲

انتظارات و توقعات از عملکرد اسپیس ایکس در سال آینده بسیار بالاتر است. ایلان ماسک، مدیر این شرکت در توییتی اعلام کرد که اسپیس ایکس امیدورانه در سال آینده ۱۰۰ پرتاب انجام خواهد داد. انتظار می‌رود که بیشتر این پرتاب‌ها در سال آینده در راستای محموله‌ ماهواره‌های استارلینک باشند.

بلو واکر 3؛ بزرگ‌ترین ماهواره در مدار زمین

بلو واکر 3 (BlueWalker 3) بزرگ‌ترین آرایه ارتباط تجاری در مدار زمین است و رکورد خود را هنگامی شکست که در تاریخ ۱۴ نوامبر به اندازه ۶۹۳ فوت رسید. این ماهواره غول‌پیکر به عنوان یک ماموریت مسیریاب برای ماهواره‌های آینده شرکت AST SpaceMobile عمل می‌کند.

بلو واکر 3

شرکت AST SpaceMobile، یکی از شرکت‌هایی است که مانند استارلینک می‌خواهد اینترنت قابل دسترسی را با استفاده از ماهواره‌ها به هر گوشه‌ای از جهان برساند.

البته نگرانی‌های خاصی درمورد این ماهواره وجود دارد. این ماهواره به یکی از درخشان‌ترین اجرام در آسمان تبدیل شد و ستاره شناسان مدتی است که نگران اثرات آلودگی نوری صور فلکی ماهواره‌های ارتباطی و مختل شدن رصدهای علمی هستند.

ماهواره‌های بزرگ می‌توانند بهتر باشند؛ اما هنوز مجموعه‌ای از مشکلات به همراه دارند که باید مدیریت و حل شوند.

جیمز وب؛ بهترین تلسکوپ فضایی جدید و از بهترین‌های علم فضا در سال 2022

تلسکوپ فضایی جیمز وب قطعاً در صدر فهرست بهترین‌های علم فضا در سال 2022 است. اگرچه این تلسکوپ جانشین هابل در ماه دسامبر سال 2021 راه‌اندازی شد، بیشتر کارهای مهم خود را در سال 2022 انجام داد و این ماجرا با ارسال اولین تصاویر آن در جولای 2022 آغاز شد.

سحابی کارینا

تصاویر جیمز وب انتظارات را برآورده کردند. در این لینک گجت نیوز می‌توانید جذاب‌ترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب را مشاهده کنید.

وضوح افزایش یافته و پهنای باند مادون قرمز گسترده، امکان ثبت برخی از مناظر قابل توجه را فراهم کردند. حتما تاکنون تعدادی از تصاویر آن را دیده‌اید؛ از ستون‌های آفرینش با وضوح بالا گرفته تا میدان عمیق کاملاً رنگی و مشتری منظومه شمسی از نزدیک.

ستون‌های آفرینش

اما کار جیمز وب فقط محدود به تصاویر زیبای آن نیست. جیمز وب داده‌های فوق‌العاده ارزشمندی را نیز منتشر کرده است؛ برای مثال در همین ماه اخیر جیمز وب، اولین کهکشان‌های کشف شده را به ما نشان داد.

همچنین این تلسکوپ در حال جستجوی سیارات فراخورشیدی کشف نشده است و تقریباً مطمئن است که سال آینده به اکتشافات بیشتری دست خواهد یافت.

ماموریت راکت لب؛ شکار راکت فضایی در هوا با هلیکوپتر 

یک شرکت فضایی خصوصی به نام راکت لب (RocketLab) در سال ۲۰۲۲ نه تنها با موشک، بلکه با هلیکوپتر به آسمان‌ها رفت. این شرکت اولین مانور خود را با تلاش برای گرفتن یک تقویت کننده موشک با هلیکوپتر در حالی که به زمین می‌افتاد، انجام داد.

شرکت راکت لب در ۲ ماه می این کار را انجام داد. اما آن‌ها تقریباً بلافاصله موشک را به درون اقیانوس انداختند. تلاش دوم آن‌ها برای انجام این کار در ماه نوامبر نیز به علت اینکه شرکت اعلام کرد در هنگام ورود مجدد موشک، مسافت سنجی آن را از دست داده‌اند، متوقف شد.

علم فضا سال 2022

این شرکت هنوز به موفقیت کامل در زمینه گرفتن یک موشک و بازگرداندن آن به زمین دست نیافته است.

هدف آن‌ها پیوستن به اسپیس ایکس در جستجوی تقویت کننده‌های موشک با قابلیت استفاده مجدد است؛ زیرا بخش قابل توجهی از بودجه هر پرتاب به تقویت کننده (Booster) اختصاص می‌یابد. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا سال 2023 موفقیت بیشتری به همراه خواهد داشت یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*