کراس اور Hima S8 در برابر Fownix FX

مقایسه هایما 8S با فونیکس FX ؛ جنگ چینی‌های 1.5 میلیارد تومانی + ویدیو

امروز به سراغ دو مورد از جذاب‌ترین کراس‌ اورهای چینی بازار یعنی هایما 8S و فونیکس FX می‌رویم که از برندهای معتبر و شناخته شده در ایران هستند و تمام جزئیات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. پس اگر با بودجه 1.5 میلیارد تومان، به دنبال ماشین صفر کیلومتر چینی هستید، همراه ما باشید.

خودروهای کراس اور کره‌ای، در راه ایران هستند اما قیمت سرسام آور آن‌ها باعث می‌شود تا بسیاری از خریداران، همچنان به دنبال جایگزین‌های چینی باشند؛ هرچند که قیمت محصولات چینی هم مثل موشک سر به فلک کشیده است! در میان انبوه برندهای تازه وارد چینی به ایران، همچنان نام‌های آشنایی به گوش می‌رسد که شاید دلگرمی بیشتری به خریداران دهد. برند هایما از اعتبار نصفه و نیمه ایران خودرو بهره می‌برد و نام فونیکس هم به ابر شرکت چری گره خورده است. پس بیایید و جدیدترین محصولات این دو برند را روی کفه ترازو قرار دهیم و سیر تا پیاز آن‌ها را بررسی کنیم. (فیلم مطلب مربوط به فونیکس FX است)

فهرست مطالب

مقایسه هایما 8S با فونیکس FX به صورت اجمالی

تجربه فروش موفق هایما S7 و S5، دلیلی شد تا چینی‌ها با کراس اور جدید خود یعنی هایما S8 به چهارمین نمایشگاه خودرو تهران بیایند و کمی بعد، شاهد افتتاح خط تولید این محصول در سایت ایران خودرو مشهد باشیم؛ هرچند که خود چینی‌ها، روی خوشی را به S8 نشان نداده‌اند! به هر حال تقریبا 7 سالی می‌شود که هایما را می‌شناسیم و با خلق و خوی آن آشنا هستیم. اما در روی دیگر سکه، برند فونیکس را داریم که هنوز امتحان خود را پس نداده است. فونیکس یکی از زیرمجموعه‌های چری به حساب می‌آید که بیشتر تمرکز خود را روی ماشین‌های اقتصادی، اما پر آپشن قرار داده است. فونیکس اف ایکس یا همان اومودا 5 (نام چینی)، بعد از سفر به کشورهایی مثل اندونزی و روسیه، حالا مهمان ایران شده و به تازگی شاهد مراسم رونمایی رسمی از فونیکس FX بودیم.

طراحی ظاهری و ابعاد فونیکس اف ایکس در برابر هایما S8

کراس اور Hima S8 در برابر Fownix FX

کراس اور فونیکس اف ایکس

چری ادعا می‌کند که برای طراحی ظاهری فونیکس FX، از کارشناسان جهانی کمک گرفته است. البته نمای عقبی این خودرو، چیزی بیشتر از لکسوس NX را نشان نمی‌دهد اما جلو پنجره بزرگ به همراه شیب منفی در قسمت سقف، واقعا جای تحسین دارد. همچنین انحنای زیبای ستون C در کنار رینگ‌های 5 پره با ابعاد 19 اینچ و حتی امکان سفارش خودرو به صورت دو رنگ (قرمز و نقره‌ای – طلایی و نقره‌ای یا آبی و خاکستری) و سیستم اگزوز به ظاهر چهار کاناله، موارد مهمی هستند که حداقل به چشم ما ایرانی‌ها، زیبا به نظر می‌رسند. اسپویلر سقفی و اسپرت با LED نواری هم زینت بخش نمای عقبی است اما دو لوله‌ اگزوز از زیر سپر بیرون زده‌اند و قاب‌های استیل در سپر، کاملا فیک هستند. همچنین ابعاد فونیکس FX مدیران خودرو برابر با 4400 میلی متر طول، 1830 میلی متر عرض و 1585 میلی متر ارتفاع است و فاصله محوری هم به 2630 میلی متر می‌رسد.

کراس اور Hima S8 در برابر Fownix FX

کراس اور هایما اس 8

طراحی ظاهری در هایما S8 در مقابل FX، کمی ساکت‌تر به نظر می‌رسد و از خطوط شکسته و امضای اسپرت، آن چنان خبری نیست. اگر منصفانه و به دور از تعصب نگاه کنیم، باید قبول کرد که فونیکس اف ایکس در برابر هایما S8، فوق العاده خوش چهره‌تر است؛ مخصوصا از نمای عقبی؛ البته هایما اهل تقلب نیست و لوله‌های اگزوز آن، کاملا در سر جای خود قرار دارند. همچنین ابعاد هایما S8 ایران خودرو برابر با 4565 میلی متر طول، 1850 میلی متر عرض و 1682 میلی متر ارتفاع است و فاصله محوری هم به 2700 میلی متر محدود شده است. پس نیازی به گفتن نیست که هایما اس 8 از نظر ابعاد، تقریبا بزرگ‌تر از فونیکس اف ایکس است اما تفاوت اندازه آن‌‌ها، آن چنان مشهود نیست.

طراحی داخلی و کابین فونیکس اف ایکس در برابر هایما S8

مقایسه فونیکس FX با هایما S8

کابین فونیکس اف ایکس

حرف آخر را همین اول کار می‌زنیم؛ اگر به زیبایی و مدرن بودن اتاق خودرو خود اهمیت می‌دهید، به سراغ فونیکس FX بروید اما اگر کمی کلاسیک بازتر هستید، هایما S8 را انتخاب کنید. فونیکس FX جزو معدود کراس اورهای بازار ایران است که در کابین خود از نمایشگر دوال اسکرین 12.3 اینچی بهره می‌برد و فرمان D کات هم زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان چرمی با غربیلک استیل به چشم می‌آیند و زمانی که به کنسول وسطی نگاه می‌کنیم، مواردی مانند کلید استارت، دکمه تعویض حالت‌های رانندگی، پد شارژر وایرلس کلید خودرو و گوشی همراه، دکمه بازکردن درب پارکینگ، گرم کن صندلی، اتو هلد و ترمز پارک برقی را می‌بینیم. همچنین پورت USB C هم در فضای خالی زیر کنسول قرار گرفته است. سانروف دو حالته، سیستم صوتی سونی و تودوزی چرم هم حسن ختام چری برای فونیکس FX به حساب می‌آیند و در انتها باید گفت که طراحی ساده و یکنواخت داشبورد، شاید مطابق سلیقه شما نباشد.

کراس اور Hima S8 در برابر Fownix FX

کابین هایما اس 8

در آن سوی ماجرا، کابین هایما S8 قرار دارد که آن چنان مدرن نیست اما شاید شلوغ بودن داشبورد و کنسول، دقیقا همان چیزی باشد که بسیاری از ایرانی‌ها در جستجوی آن هستند؛ قبول کنید که کابین فونیکس FX تقریبا خلوت است و شاید شما را سردرگم کند! در کابین هایما S8 هیچ خبری از نمایشگر دوال اسکرین نیست و با یک نمایشگر مولتی مدیا قدیمی با ابعاد 10 اینچ و فرمت ایستاده را داریم اما حضور کلاستر دیجیتال، خیال شما از جدید بودن خودرو راحت می‌کند.

استایل داشبورد هایما S8 تقریبا اسپرت است و دریچه‌های هوای مستطیلی شکل با رنگ قرمز، هیجان شما را افزایش می‌دهند. این شلوغی به کنسول وسطی هم سرایت پیدا کرده و دکمه‌های فیزیکی مختلفی را پدید آورده است. از دکمه‌های حالت رانندگی به صورت مجزا تا اتو هلد، ترمز پارک برقی، دکمه BVS (دوربین با نمای پرنده)، کلید کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی و سامانه هشدار خروج از خطوط، همگی روی کنسول وسطی قرار گرفته‌اند.

مقایسه مشخصات فنی و امکانات فونیکس FX و هایما 8S

رقابت فونیکس FX و هایما S8 به حساس‌ترین نقطه خود رسیده است و این دو کراس اور در بخش مشخصات فنی، واقعا شانه به شانه هم حرکت می‌کنند. کراس اور فونیکس FX در حال حاضر قرار است در دو تریم مختلف به خیابان‌های ایران بیاید. در تریم اکسلنت، پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری توربو شارژ را داریم که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک CVT با چرخ‌های جلویی درگیر می‌کند.

اما زمانی که تریم پریمیوم وارد میدان می‌شود، اوضاع کمی تغییر می‌کند. پیشرانه 1.6 لیتری TGDI چری تیگو 8 پرو، دقیقا همان موتوری است که در زیر کاپوت نسخه پریمیوم نصب شده و می‌تواند 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 7 سرعته WDCT به راننده هدیه دهد. در ادامه به امکانات و آپشن‌های فونیکس FX می‌رسیم که شامل موارد زیر است:

  • سیستم کنترل کشش و پایداری
  • 10 کیسه هوا
  • سیستم باقی ماندن خودرو در بین خطوط و هشدار خارج شدن از خط
  • رادار نقطه کور و دوربین 360 درجه
  • سنسور پارک و دوربین دنده عقب
  • سیستم پایش باد لاستیک‌ها
  • شارژر وایرلس برای گوشی و کلید خودرو
  • کروز کنترل تطبیقی
  • ترمز اضطراری و سامانه پیشیگری از تصادف (از جلو و عقب)
  • سنسور نور و باران
  • سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی (سیستم HHC و HDC)
  • سیستم تهویه هوای دوکاناله اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا
  • فرمان هیدروالکتریکی (برقی کمکی یا همان برقی و هیدرولیکی)
  • سیستم صوتی سونی با 8 اسپیکر
  • جک صندوق پران برقی
  • سانروف برقی دو حالته
  • سیستم نورپردازی داینامیک با 64 رنگ
  • پاور ویندوز و آنتی تروپ
  • نمایشگر دوال اسکرین 12.4 اینچی
  • سیستم تهویه برای صندلی‌های ردیف جلو شامل گرم کن و سردکن به همراه تنظیم برقی
  • حالت‌های رانندگی اسپرت، برفی و اکو
  • استارت کی لس و سیستم ورود بدون کلید به خودرو

همچنین اخباری مبنی بر واردات نسخه‌های هیبریدی و AWD فونیکس FX هم به گوش می‌رسد که فعلا زیاد به آن‌ها دلخوش نباشید. هایما S8 برخلاف محصول جدید مدیران خودرو، فقط با یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو شارژ معرفی شده است که تقریبا 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور را با گیربکس دستی 6 سرعته یا اتوماتیک دوکلاچه و 7 سرعته به خریداران تحویل می‌دهد. آپشن‌ها و امکانات هایما S8 واقعا شانه به شانه فونیکس حرکت می‌کند اما برای مثال، چهار ایربگ کمتر از کراس اور جدید چری دارد.

در فاکتور وزن هم هایما S8 کمی سنگین‌تر است و وزن آن در مقابل فونیکس اف ایکس 1450 کیلوگرمی، تقریبا به 1560 کیلوگرم می‌رسد. پس جای تعجب هم ندارد که مصرف سوخت آن‌ها تقریبا یکی باشد و در حالت ترکیبی، حدودا روی عدد 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر حرکت کند.

جمع بندی و مقایسه قیمت فونیکس FX و هایما S8

خوشبختانه هر دو خودرو، قیمت منعطفی دارند. برای مثال قیمت هایما S8 در بازه 14 تا 19 هزار دلار قرار می‌گیرد و این یعنی که قیمت هایما S8 در کشور ایران، احتمالا بین 1.5 تا 1.7 میلیارد تومان باشد. فونیکس اف ایکس به علت اینکه از دو پیشرانه مختلف میزبانی می‌کند، پس بازه قیمت گسترده‌تری را هم خواهد داشت. قیمت فونیکس FX در تریم اکسلنت برای بازار ایران، 1.28 میلیارد تومان اعلام شده و انتظار داریم که قیمت نسخه پریمیوم فول آپشن (مدل 1.6 لیتری توربو شارژ)، تقریبا همان قیمت هایما S8 باشد.

در پایان باید گفت که اگر کابین و ظاهر مدرن‌تری را از خودرو خود توقع دارید، باید به سراغ فونیکس FX بروید اما همزمان فراموش نکنید که این طراحی، به خصوص در قسمت اتاق خودرو، شاید مطابق سلیقه شما نباشد و کمی سردرگم شوید. همچنین وجود گیربکس اتوماتیک CVT و بازه قیمت گسترده، یکی دیگر از مزیت‌های فونیکس FX به حساب می‌آید و به یاد داشته باشید که گیربکس DCT در هایما S8، احتمالا شما را کمی به دردسر بیاندازد و با ترافیک‌های عجیب و غریب در شهرهای بزرگ ایران، زیاد متناسب نباشد. همچنین باید قبول کرد که هایما S8 از اعتبار و خدمات پس از فروش ایران خودرو بهره می‌برد و شاید خیلی از افراد، ریسک رفتن به سوی یک برند گمنام و جدید چینی مثل فونیکس را به جان نخرند؛ البته فراموش نکنید که شرکت فونیکس از زیرمجموعه‌های چری به حساب می‌آید و خدمات پس از فروش مدیران خودرو در ایران، از نمره خوبی برخوردار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*